Angående Passat GTE, som iofs är helt OT eftersom det verkligen blir helt fel för TS, så har jag haft en i strax tre år och jag är hyfsat nöjd. Det är en riktigt bra bil med en (då för tre år sedan) överlägsen funktion och integrering av hybrid-linan och funktioner. När jag köpte den kom jag från en gas-Passat (som också var lika smooth och ”sömlös” i integreringen) som jag gillade, men ville verkligen köra nåt annat. Jag försökte verkligen gilla V90 men det gick inte (och då kostade hybriden nästan som en Tesla), BMW och Merca blev billigare än en väl utrustad Passat men var rena skämten funktionellt (räckvidd på el?, batterier som stal plats i backluckan, mm). Outlander var nästan lika trist att köra som V90n.
Passaten har fungerat mycket bra förutom däckslitaget som varit skrattretande (ok, mitt eget fel delvis/mycket) och anslutningen. Även mina servicetekniker har bara skakat på huvudet urskuldrande, jag har aldrig fått Wi-Fi-accessen eller fjärruppkopplingen att fungera tillförlitligt. Jag orkar inte bry mig eftersom säljaren lurade på mig vanlig separat fjärr-värmare, och barnen får surfa på/via telefon.
Nu är det dags att byta igen, och jag ska återigen försöka komma ifrån Passaten. Bara för att. Jag tror att det har hänt massor och att flera konkurrenter är ifatt och jag hoppas förbi. Har inte bestämt mig för hel-el eller hybrid riktigt.
Men Passaten kan rekommenderas förutom fjärranslutningen. Se dessutom till att få en hjulinställning efter några mil.