De enda som blir hyfsat oberörda är personer som har bil genom sitt eget företag. Då gör det ökade förmånsvärdet att man betalar till sig själv och får bättre ekonomi i det egna företaget, och det får man ju ut i form av ökad vinst. Sedan minskar ju beskattningen på företag framöver; 21,4% skatt på vinsten 2019 och sedan ännu lägre 2020. Mil i tjänsten på en elbil tar man ut som en bensinare om man laddar själv. Kostar 1,25/kWh hemma (ca 2 SEK/mil) och typ 2,50 kr/kWh ca 4 SEk/mil i prisvärda laddare längs vägen, och man tar ut 9 kr/mil på reseräkningen (skattefritt). Fast man kan ju fråga sig varför just detta med tjänstemil ska vara så enormt förmånligt....
Jag betalar 2554 kr i förmånsvärde för min Kia e-Niro, och den är fullutrustad (enligt Kia). Laddar hemma, så jag kör på 2 SEK/mil i bränsle. Skatt 360 kr/år. Service 1000 kr / 1500 mil. Beräknat restvärde ca 60-70% efter 3 år. DET är en ganska bra kalkyl både för mig och företaget.
Det som är bra med elbilar är effektiviteten. Energivärdet i diesel/bensin är ca 9 kWh/liter, och det får man ut ca 25-30% av (så hög är verkningsgraden i en turbodieselmotor i blandad körning), en diesel drar ca 0,6 liter/mil. Säg att man får ut 1,5 - 2 kWh/mil av bensin/diesel. En elbil drar exakt lika mycket, men där är energieffektiviteten enormt mycket högre, nånstans 80-90%.