[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Räknar ni med allt då? När jag hade tjänstebil så ingick väldigt mycket mer än vid privatleasing. Jag betalade absolut inget utom bränsle. Inte olja eller annan konsumtion heller. Inte ens tvätt tror jag.
Det ska man absolut ha med sig när man jämför med privatleasing, försäkring, skatt osv ingår ju oftast inte när du går privat.

Räknar ni med allt då? När jag hade tjänstebil så ingick väldigt mycket mer än vid privatleasing. Jag betalade absolut inget utom bränsle. Inte olja eller annan konsumtion heller. Inte ens tvätt tror jag.
Tjänstebil är ju en jättefin morot. Ganska vanligt att uppge basutrustad bil mot Skatteverket men få den fullsmockad också! Eller har det blivit svårare de senaste två åren? All inclusive är alltid trevligt.

Jag tycker inte särskilt synd om de som drabbas av den nya kostnaden för tjänstebil faktiskt. Det drabbar ju oftast de som redan har stadig kassa så att säga... Städaren på kontoret åker ju inte tjänstebil direkt.

VW id3 för 3149 privatleasing är ju jättelockande, men verkar bli strax över 4k med rimligare miltal och vinterdäck, typ... Cykel på taket går ej, men för 4700 kan man sätta på någon cykelhållardragkrok?

Tjänstebil är ju en jättefin morot. Ganska vanligt att uppge basutrustad bil mot Skatteverket men få den fullsmockad också! Eller har det blivit svårare de senaste två åren? All inclusive är alltid trevligt.

Jag tycker inte särskilt synd om de som drabbas av den nya kostnaden för tjänstebil faktiskt. Det drabbar ju oftast de som redan har stadig kassa så att säga... Städaren på kontoret åker ju inte tjänstebil direkt.

VW id3 för 3149 privatleasing är ju jättelockande, men verkar bli strax över 4k med rimligare miltal och vinterdäck, typ... Cykel på taket går ej, men för 4700 kan man sätta på någon cykelhållardragkrok?
Det är långt ifrån alltid sant, men visst generellt kan man väl säga att många har bra inkomst men det innebär också att bilar kommer ut på marknaden som sedan kan köpas av andra. Om ingen köper nya bilar hur ska man då kunna köpa begagnade? De som har höga löner betalar också väldigt hög skatt som inte städaren på kontoret gör, varken vad gäller procentuellt eller monetärt. Så totalt sett så ser jag inte fördelen, det är inte heller så att det är jättebilligt att ha bil som förmån idag. En helt vanlig RAV4 laddhybrid eller en Superb hybrid ligger för mig på ca: 7500 kr/mån idag. Det är tyvärr inte billigt på något sätt.

men visst vill man försena omställningen och straffa personer med vissa jobb ännu mer så är det ju bra. Bara det faktum att MP inte har gjort en konsekvensanalys på förslaget säger väl det mesta? de lyfter även GENUSPERSPEKTIVET då fler män har tjänstebil och det är orättvist, att männen i många fall troligen har en sambo, flickvän eller fru som också därmed nyttjar bilen verkar inte existera.

Det är långt ifrån alltid sant, men visst generellt kan man väl säga att många har bra inkomst men det innebär också att bilar kommer ut på marknaden som sedan kan köpas av andra. Om ingen köper nya bilar hur ska man då kunna köpa begagnade? De som har höga löner betalar också väldigt hög skatt som inte städaren på kontoret gör, varken vad gäller procentuellt eller monetärt. Så totalt sett så ser jag inte fördelen, det är inte heller så att det är jättebilligt att ha bil som förmån idag. En helt vanlig RAV4 laddhybrid eller en Superb hybrid ligger för mig på ca: 7500 kr/mån idag. Det är tyvärr inte billigt på något sätt.

men visst vill man försena omställningen och straffa personer med vissa jobb ännu mer så är det ju bra. Bara det faktum att MP inte har gjort en konsekvensanalys på förslaget säger väl det mesta? de lyfter även GENUSPERSPEKTIVET då fler män har tjänstebil och det är orättvist, att männen i många fall troligen har en sambo, flickvän eller fru som också därmed nyttjar bilen verkar inte existera.
Målet är inte omställning, utan att få bort bilen. Lokalt i min kommun säger de det rakt ut, ”det ska vara krångligt och jobbigt att ha bil”.
Jag ser det också som största problemet för mig, utbudet av 3-4 år gamla bilar kommer att minska rejält.

Som jag har förstått det styr det mer mot elbil. Man har väl insett att med nuvarande regler väljer de flesta laddhybrider med några få mils drift på el och därefter en törstig bensinmotor, som i praktiken visar sig vara sämre för klimatet än en diesel. Men ja, incitamenten generellt minskar också, något som finansmarknadsministern triumferande poängterade när förslaget presenterades.
Jag skulle klara all vardagsanvändning på el med en laddhybrid. En ren elbil är inget alternativ som endabil för mig idag. Som andrabil skulle det funka rätt bra. Men då kanske jag helt skiter i hybriden och köper en elbil med typ 20-30 mils räckvidd och en fyrhjulsdriven diesel eller nåt istället för en laddhybrid. Sämre men man anpassar ju sig.

Målet är inte omställning, utan att få bort bilen. Lokalt i min kommun säger de det rakt ut, ”det ska vara krångligt och jobbigt att ha bil”.
Jag ser det också som största problemet för mig, utbudet av 3-4 år gamla bilar kommer att minska rejält.
Ja det är ju tyvärr så, men det är en orimlighet då det inte finns andra lösningar. Jag vet inte hur de tänker att man i Sverige ska klara sig utan bil. Ja bor centralt i mindre stad så jag klarar mig bra på många sätt men jag jobbar 4,5 mil bort "i skogen" och ska jag besöka föräldrar eller dyl som också bor på landsbyggden 13 mil bort finns inga alternativ, jag kan nog eventuellt ta mig med buss 11 av de milen på ungefär 4-6 tim.

Ja, det är frågan vad som hade varit bäst för miljön. 2 ladd eller 1 diesel + elbild.
Vi pendlar väldigt olika långt så fick man loss en elbil som klarade all längre pendling och kortare familjetransport utan last så skulle den ta många % av milen. Dieseln däremot skulle till stor del gå väldigt korta sträckor eller väldigt långa.

Varning: Politik
Vi skippar politiken // moderator.

Senast redigerad av en moderator:

Problemet är att "fel" bilar kommer ut på marknaden via den här mekanismen. När väldigt många svensson egentligen klarar sig med golfklass så matar tjänstebilssystemet ut fullstora bilar, ofta suv, som sen blir norm i trafiken.

Det staten självklart bör göra är att tilldela Svensson bilklass efter behov. Efter lämplig kötid naturligtvis.

Problemet är att "fel" bilar kommer ut på marknaden via den här mekanismen. När väldigt många svensson egentligen klarar sig med golfklass så matar tjänstebilssystemet ut fullstora bilar, ofta suv, som sen blir norm i trafiken.
Om vi ska börja resonera utifrån vad någon bestämmer ”väldigt många egentligen klarar sig med” så blir det nog inget roligt samhälle...
Men håller med om att hela systemet med tjänstebilar och förmånsbilar är koko. Låt folk leva på sin lön istället.

Det staten självklart bör göra är att tilldela Svensson bilklass efter behov. Efter lämplig kötid naturligtvis.
Nja men jag tycker faktiskt att det är konstigt att man kan köra omkring i princip vad som helst, rambyggda suv:ar osv. En del av samhällets funktion är att skydda medborgarna och man skulle kunna tänka sig krav på hur aggressiva bilarna får vara i vårt trafiksystem. Tycker jag alltså...

Om vi ska börja resonera utifrån vad någon bestämmer ”väldigt många egentligen klarar sig med” så blir det nog inget roligt samhälle...
Men håller med om att hela systemet med tjänstebilar och förmånsbilar är koko. Låt folk leva på sin lön istället.
Kan jag hålla med, men då att man tar det fullt ut och slutar beskatta folk till galenskap. Ska man leva på sin lön så innebär det också att det bör vara en platt skattesats, minimalt med bidrag till höger och vänster m.m. att bara ta bort saker som gynnar folk som arbetar och/eller studerat och arbetar målinriktat är lite fel kan jag tycka. Marginalskatt på 50 % tex blir man ju lite deppig av :)

Fast storleken på bilen har ju föga påverkan på drivmedel eller finansiering? Att SUV är mongo är liksom irrelevant i frågan om drivmedel.

Och även kombi kontra hatchback är ju rätt meningslös diskussion. Storleken har bara marginell betydelse för prislappen, det är ju oftast en prestanda- och utrustningsskillnad mellan modellerna. Kolla tex Golf. Vanlig golf och golf kombi har väl inte allt för stor prisskillnad?

Och slutligen, nuvarande system är inte förmånligt för stora törstiga suvar. Det är förmånligt för elbilar och hybrider. Så vad man nu gör är att döda marknaden för elhybrider genom tjänstebil/personalbil. Det kommer leda till mkt färre sålda nya bilar av denna typ, men troligen kommer inte försäljningen av nya bilar att bromsa upp. Folk kommer bara köpa andra bilar istället. Dvs, fossildrivna.

Det verkar ju tom vara ett av huvudsyftena med nya reglerna, att få färre tjänste-/personalbilar.

Det är ju för att det finns de som behöver ha en bil i jobbet. Och den vill inte jag betala själv.
För oss t ex som har personal utspridd i hela landet och har just hela landet som arbetsplats blir det inte så praktiskt att först köra till firman med sin egen bil för att hämta upp en företagsbil och sen köra dit man behövs, eller miljövänligt.

Kan jag hålla med, men då att man tar det fullt ut och slutar beskatta folk till galenskap. Ska man leva på sin lön så innebär det också att det bör vara en platt skattesats, minimalt med bidrag till höger och vänster m.m. att bara ta bort saker som gynnar folk som arbetar och/eller studerat och arbetar målinriktat är lite fel kan jag tycka. Marginalskatt på 50 % tex blir man ju lite deppig av :)
Jo, det ingick i ”låt folk leva på sin lön”.

Det är ju för att det finns de som behöver ha en bil i jobbet. Och den vill inte jag betala själv.
För oss t ex som har personal utspridd i hela landet och har just hela landet som arbetsplats blir det inte så praktiskt att först köra till firman med sin egen bil för att hämta upp en företagsbil och sen köra dit man behövs, eller miljövänligt.
Många har ju tjänstebil utan att köra i tjänsten. Den biten kunde man titta mer på om man ville. Nu finns väl bara två steg under och över 3000 mil?

EDIT. Man kunde också köra på tjänstemil/ totalmil. Ett högt värde borde ge låg beskattning kan jag tycka.

Senast ändrad:
Många har ju tjänstebil utan att köra i tjänsten. Den biten kunde man titta mer på om man ville. Nu finns väl bara två steg under och över 3000 mil?

EDIT. Man kunde också köra på tjänstemil/ totalmil. Ett högt värde borde ge låg beskattning kan jag tycka.

Ja då är det snarare en löneglidning, som bland andra drabbar oss som åker landet runt och ser till att andra kan ladda sina elbilar ;)

Jag som inte är insatt i förmåner: Finns det förmånscykel, förmånsbusskort, förmånstågkort och bilpools-förmåner som alternativ till de som önskar annat än förmånsbil?

Visst fins det de som klarar sig med en mindre bil men finns också många som inte gör det.
Om man behöver en viss egenskap hos bilen 1 gång i månaden. Ska man då ha två bilar stående.
Om man behöver en egenska två gånger om året .. Ska man ha tre bilar stående då.
Eller ska man köp en som klarar allt och köra med den...

Visst fins det de som klarar sig med en mindre bil men finns också många som inte gör det.
Om man behöver en viss egenskap hos bilen 1 gång i månaden. Ska man då ha två bilar stående.
Om man behöver en egenska två gånger om året .. Ska man ha tre bilar stående då.

Fast det finns inte en bil som klarar allt, vad är nästa tokighet? Att man bara behöver en cykel? =)

Går ju också betala ett par eller någon hundralapp den gång du behöver en speciell bil i månaden.

• Gilla
Reactions: RN
Jag som inte är insatt i förmåner: Finns det förmånscykel, förmånsbusskort, förmånstågkort och bilpools-förmåner som alternativ till de som önskar annat än förmånsbil?
Förmånscykel finns. Och för en halv evighet sen fanns ju tex "hemdator" och jag misstänker att andra liknande grejer kommit och gått. Hur det är med busskort etc vet jag inte.

De enda som blir hyfsat oberörda är personer som har bil genom sitt eget företag. Då gör det ökade förmånsvärdet att man betalar till sig själv och får bättre ekonomi i det egna företaget, och det får man ju ut i form av ökad vinst. Sedan minskar ju beskattningen på företag framöver; 21,4% skatt på vinsten 2019 och sedan ännu lägre 2020. Mil i tjänsten på en elbil tar man ut som en bensinare om man laddar själv. Kostar 1,25/kWh hemma (ca 2 SEK/mil) och typ 2,50 kr/kWh ca 4 SEk/mil i prisvärda laddare längs vägen, och man tar ut 9 kr/mil på reseräkningen (skattefritt). Fast man kan ju fråga sig varför just detta med tjänstemil ska vara så enormt förmånligt....

Jag betalar 2554 kr i förmånsvärde för min Kia e-Niro, och den är fullutrustad (enligt Kia). Laddar hemma, så jag kör på 2 SEK/mil i bränsle. Skatt 360 kr/år. Service 1000 kr / 1500 mil. Beräknat restvärde ca 60-70% efter 3 år. DET är en ganska bra kalkyl både för mig och företaget.

Det som är bra med elbilar är effektiviteten. Energivärdet i diesel/bensin är ca 9 kWh/liter, och det får man ut ca 25-30% av (så hög är verkningsgraden i en turbodieselmotor i blandad körning), en diesel drar ca 0,6 liter/mil. Säg att man får ut 1,5 - 2 kWh/mil av bensin/diesel. En elbil drar exakt lika mycket, men där är energieffektiviteten enormt mycket högre, nånstans 80-90%.

Jag har en Kia e-Niro 2020. Helt otroligt bra elbil.

Min Kia e-Niro kostar 1000 sek/1500 mil i service. BMWn kostar aningen mer........

Det skall bli "spännande" att se kreativiteten hos bilverkstäderna när de framöver förmodligen behöver kompensera för arbetsbortfallet som borde inträffa när/om extremt komplicerade förbränningsmotorer byts mot relativt enkla elmotorer.
De kommer nog på något.

Förmånscykel finns. Och för en halv evighet sen fanns ju tex "hemdator" och jag misstänker att andra liknande grejer kommit och gått. Hur det är med busskort etc vet jag inte.
Friskvårdsbidraget är ju en liknande grej. Men systemet med tjänste/förmånsbilar i Sverige har funnits jättelänge, och länge var det ju också ett sätt att gynna den inhemska bilindustrin.

Går ju också betala ett par eller någon hundralapp den gång du behöver en speciell bil i månaden.
Det beror väll på vad man behöver och hur länge. Några hundra räcker till att hyra en småbil ett dygn.
Bilen används till mycket mer än att åka till Ica eller hälsa på någon

Det beror väll på vad man behöver och hur länge. Några hundra räcker till att hyra en småbil ett dygn.
Bilen används till mycket mer än att åka till Ica eller hälsa på någon
Absolut. Jag syftade bara på det knasiga att skaffa en speciell/större/dyrare bil för "en viss egenskap som behövs 1 gång/månad". Här skulle det vara gött om det fanns moderna smarta lösningar som löser det behovet. En del delningstjänster finns ju men det finns ju stor potential till fler. Att enkelt o tryggt kunna byta bil med grannar eller andra den gången du behöver en speciell funktion

Stanna och äta var 15e mil på långresa? Det finns verkligen olika referensramar.

Fast köper man en lite nyare bil (3 år gammal) så behöver man ju inte stoppa så ofta, och köper man en helt ny, så kan man ju komma väldigt mycket längre. Vi valde ändå att köra elbilen på vår senaste långresa, på grund av komforten. Men jag har full förståelse för den som ofta kör långt eller har andra krav.

Tjänstebil, skriven i hemmet och startar därifrån. Klart! Fungerar för Skatteverket och anställda iaf. Så hade jag på förra jobbet.

Vad säger besiktning/lag om sådana "krokar" som inte är dragkrokar?
Kneecap kanske kan svara på detta.

Tjena!

Dragkrokar som enbart är för cykelhållare brukar ha en pigg ovanpå själva kulan. Är det inte det så klassas det som en vanlig dragkrok. Har då bilen inga uppgifter om dragviker så är det inte godkänt.
Rätt vanligt när man blivit underkänd på rostig dragbalk att man svetsar på en mutter ovanpå och registrerar om den. Står då i regbeviset att den är försedd med kula för cykelhållare.

Vad säger besiktning/lag om sådana "krokar" som inte är dragkrokar?
Kneecap kanske kan svara på detta.

De är i praktiken helt ointresserade, i min erfarenhet.

Jag hade krok på en Fiesta ST tidigare (som inte fick dra), och på den var det kluddat lite med svets. Under de tre besiktningar som jag gjorde, så lyfte de inte ens av plasthatten för att kolla.

Kroken på vår Leaf är avtagbar, och låg hemma i garaget när jag körde den till besiktning första gången. Kommentaren från besiktningen var "jaha, kan du ha drag på den?", och jag förklarade att det bara är för cykel. Inga följdfrågor. Utan krok så är det ju bara en fastskruvad balk.

De enda som blir hyfsat oberörda är personer som har bil genom sitt eget företag. Då gör det ökade förmånsvärdet att man betalar till sig själv och får bättre ekonomi i det egna företaget, och det får man ju ut i form av ökad vinst. Sedan minskar ju beskattningen på företag framöver; 21,4% skatt på vinsten 2019 och sedan ännu lägre 2020. Mil i tjänsten på en elbil tar man ut som en bensinare om man laddar själv. Kostar 1,25/kWh hemma (ca 2 SEK/mil) och typ 2,50 kr/kWh ca 4 SEk/mil i prisvärda laddare längs vägen, och man tar ut 9 kr/mil på reseräkningen (skattefritt). Fast man kan ju fråga sig varför just detta med tjänstemil ska vara så enormt förmånligt....

Jag betalar 2554 kr i förmånsvärde för min Kia e-Niro, och den är fullutrustad (enligt Kia). Laddar hemma, så jag kör på 2 SEK/mil i bränsle. Skatt 360 kr/år. Service 1000 kr / 1500 mil. Beräknat restvärde ca 60-70% efter 3 år. DET är en ganska bra kalkyl både för mig och företaget.

Det som är bra med elbilar är effektiviteten. Energivärdet i diesel/bensin är ca 9 kWh/liter, och det får man ut ca 25-30% av (så hög är verkningsgraden i en turbodieselmotor i blandad körning), en diesel drar ca 0,6 liter/mil. Säg att man får ut 1,5 - 2 kWh/mil av bensin/diesel. En elbil drar exakt lika mycket, men där är energieffektiviteten enormt mycket högre, nånstans 80-90%.

Som egen företagare vill jag invända mot detta, för att kunna täcka upp för ett ökat förmånsvärde så måste man ju öka lönen, så då måste du ju betala både arbetsgivaravgift och inkomstskatt. Sedan ska du då betala in pengar till företaget, så visst du får ju tillbaka pengar in i företag, men på vägen har du ju betalat både arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Så förstår inte hur vi blir hyfsat oberörda.

Allt finns. Allt som ditt företag låter dig bruka som du kan använda privat är en förmån. Däremot så brukar det vara ok att t.ex. använda din företagsdator för privat bruk utan att betala förmån, samma sak att du får ringa privata telefonsamtal med din företagsmobil om ditt företag t.ex. har en fast månadskostnad där alla samtal ingår osv. Men om du t.ex. blir bjuden av ditt företag på en måltid värd mer än ungefär 70 kronor så är det förmånsbeskattning på detta. Maxtaket är 500 kr per år man får ge till en anställd utan att den ska förmånsbeskattas. Detta brukar ju stora/medelstora företag skita i (vet många t.ex. som åker på resor med sitt företag för konferenser med tveksamt innehåll och schemaläggning, samt företagsfester osv), även myndigheter, är väl mest småföretag som följer sådana regler.

Tjänstebil, skriven i hemmet och startar därifrån. Klart! Fungerar för Skatteverket och anställda iaf. Så hade jag på förra jobbet.

Ja så har ju våra montörer som har maskiner och verktyg i bilen samt i vissa fall andra behov av framkomlighet. Men detta kräver ytterligare en bil för arbetstagaren, för mig som klarar mig med en "vanlig" bil så sparar jordens resurser in en vagn om jag kan använda min både i tjänst och privat.

De enda som blir hyfsat oberörda är personer som har bil genom sitt eget företag
Nja, jag har två mindre företag. Kör en mindre privatägd bil, bensin 2016 årsmodell! Bor i Stockholm och har inte möjlighet till 2 parkeringsplatser.
Nu kör jag med min bil i tjänst o tar ut mil ersättning.
Skulle gärna köpa en elbil via ett företag, men jag har svårt att se varför jag först "ska betala bilen i företaget" för att sen betala den igen via förmånssvärde. Eller missar jag nåt?

Senast ändrad:
Kan ju va bra att notera att det inte enbart är av miljöskäl som fosilbilar ska bort.
Det finns ideologiska intressen i att kunna ta kontrollen och styra över folkets resvanor. Har man den agendan blir det tekniskt mycket enklare med elbilar då de från börja innehåller teknik för att bli påverkade utifrån. Tillgången till laddström kan regleras av stat /myndighet på ett mycket smidigare sätt än att man skulle börja styra över hur många liter benisn varje person får tanka.
Det kommer också vara lättare att skapa acceptans hos en majoritet för den typen av ideologi och begränsningar i Laddströmstillgång.
Det är betydligt svårare om ens möjligt att skapa acceptans för gällande bensin och diesel.

Aha. En fossilbil funkar alltså lite som en foliehatt, så att inte "man" kan styra dina tankar ?

/Johan

Nja, jag har två mindre företag. Kör en mindre privatägd bil, bensin 2016 årsmodell! Bor i Stockholm och har inte möjlighet till 2 parkeringsplatser.
Skulle gärna köpa en elbil via ett företag, men jag har svårt att se varför jag först "ska betala bilen i företaget" för att sen betala den igen via förmånssvärde. Eller missar jag nåt?
Måste säga att jag inte har riktigt koll men på vissa bilmodeller med lågt förmånsvärde så finns det en finess om du har mycket pengar i bolaget som du vill plocka ur som lön men som blir väldigt mycket skatt på så kan det bli förmånligare att plocka ut en bil istället för lön. Vet att diskussionen har funnits på teslaforum att performancemodellerna har för högt förmånsvärde och då är det inte förmånligt att ta de som förmånsbil för egenföretagare utan bättre att köpa den privat.

Aha. En fossilbil funkar alltså lite som en foliehatt, så att inte "man" kan styra dina tankar ?

/Johan

Vi hade ju bensinransonering under oljekrisen på 70-talet så jag tror inte att hypotesen om statlig kontroll håller. Vårt konsumtionsmönster då det gäller bensin och diesel kan styras ganska hårt redan nu om viljan finns. Det enda som hjälper mot det är väl om man har en oljekälla på tomten.

Kanske skulle man ut och gräva lite ikväll...

Foliehatt? Oljekälla på tomten? Nu tappade jag bort mig. Är det någon som kan sammanfatta tråden, gärna med länk till vilken bil som blev konsensus?

Ja, du missar något. Köper du den, eller lämpligast leasar den (då får man möjlighet att dra halva momsen, om det inte är en flakbil då man får dra hela) via företaget betalar du med företagets oskattade pengar. Förmånsvärdet du därefter får avser en summa som du betalar skatt på, eftersom företaget ger dig förmånen att utan kostnad använda företagets bil.

Hade du istället köpt bilen privat gör du det med dina redan skattade pengar. Ingen skatt tillkommer på de kostnaderna (förutom momsen då, som ingår i priset för bilen), eftersom du redan betalt skatt i samband med att du fick ut din lön. Skatt ska betalas på allt.

Vilket som är bäst beror på massvis med grejer. Jag stör mig ibland på att ha en bil som är "betald" via leasing (dvs den kostar inget per månad längre) men som mitt företag äger och jag alltså betalar förmånsvärde för, men när jag behöver serva bilen och samtidigt byta två lågprofilsdubbäck pga punktering är jag nöjd över att företaget står för den kostnaden momsfritt....

Man måste räkna igenom och fundera ut vilken lösning som är bäst i varje enskilt fall.

Edit: ovanstående gäller då alltså en förmånsbil, som får användas privat (min används i familjen nästan uteslutande förutom ett färre antal företagsresor). Jag har också en firmabil som uteslutande används i företaget, och den betalar man inget förmånsvärde för (och får därmed inte heller köra den privat).

Senast ändrad:
Foliehatt? Oljekälla på tomten? Nu tappade jag bort mig. Är det någon som kan sammanfatta tråden, gärna med länk till vilken bil som blev konsensus?
Min uppfattning om inlägg 1 är att Volvon är viktig ur ett trivselhänseende utom när man tankar. Behålla med minimal körsträcka och lägsta möjliga försäkringskostnad, kanske avställd ibland är det bästa. Till detta kompletterar man med en privatägd begagnad Hyundai Ionic Electric som man kör så mycket man kan. Det framgår inte om värdet i Volvon krävs för angiven budget. Men om inte, är detta det bästa alternativet. Kör typ fem år med lösningen och gör ett omtag under tiden eller när tiden löper ut. Troligen kommer kärleken till Volvon att falna ganska fort.

De är i praktiken helt ointresserade, i min erfarenhet.

Jag hade krok på en Fiesta ST tidigare (som inte fick dra), och på den var det kluddat lite med svets. Under de tre besiktningar som jag gjorde, så lyfte de inte ens av plasthatten för att kolla.

Kroken på vår Leaf är avtagbar, och låg hemma i garaget när jag körde den till besiktning första gången. Kommentaren från besiktningen var "jaha, kan du ha drag på den?", och jag förklarade att det bara är för cykel. Inga följdfrågor. Utan krok så är det ju bara en fastskruvad balk.

Lät helt klart intressant! Menar du typ: Avtagbar dragkrok - Nissan Leaf 2010> - Thule Brink | Bilenochjag.se ? Hade inte sett detta tidigare. tack för tipset!!!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp