Barncykling

Barncykling
Min stora kille på 5 år lärde sig cykla för något år sedan. Han kör gärna sadeln väldigt lågt så att han kan sätta ner fötterna och fortf sitta på sadeln. Får inte riktigt samma kraft som med rätt sadelhöjd. Han har förvisso bara en växel än så länge och trampar lätt ur men för framtiden skulle det vara bra att få upp honom i mer trampvänlig höjd. Någon som känner igen sig och hur har ni tränat bort det?

Barncykling
Förklara hur coolt det är när stora grabbar eller Rae Morrison, lutar cykeln när de startar. Sedan håller du cykeln i början när de startar och stoppar. Hade samma problem med min flicka.

Barncykling
Ja det är svårt. I början får man nog acceptera är de sitter lågt som fan och sen höja lite i taget. Det får ta den tid det tar. Jag bytte till QR på barnens cyklar och det hjälper i alla fall att man kan hissa upp och ner tills de är nöjda. Sen smyghöjer jag ibland.

Barncykling
Hej,
När min son var 1år fick han en chillafish bunzi trehjuling som man kunde göra om till tvåhjuling. Han lekte en del på den(inomhus) och sen ville han sitta på den. Han fattade snabbt hur han tog sig fram. När han fyllde två så hade han kört på trehjulingen och sen på tvåhjulingen. När han fyllde två år fick han en riktig balanscykel Occano K1 12” från stadium. Den var rätt låg så han kunde stå bra på den. Han började köra den på 10min. Samtidigt körde han en traktor med trampor. Så jag förklarade hela tiden att trampor tar dig framåt. Så 3 månader senare provade han en väns 12” med trampor och utan stödhjul. Jag sa att det var som balanscykeln fast man får ta fart som med traktorn. Sagt och gjort, 5-6 försök och han körde iväg. Han har sen dess cyklat dagligen ?
Han kör just nu en commencal ramones 16, hur grym cykel som helst! Vi gick snabbt från 12” till 16” då han gillade lite mer fart!
Tipset för att lyckas är att väcka intresse hos barnet. Sen lekte vi många lekar tex att jag ritade(med kritor) en bana på betong eller asfalt som han skulle följa. Där tror jag hans största utveckling skedde!
sen fick han följa med mig överallt, det var bökigt många ggr men de små anpassar sin snabbt!
hör av er om ngn vill ha fler tips :)

Barncykling
Brukar bogsera ungarna i skogen. Då orkar dom längre och tränar balans, fartkänsla och teknik.
Man får välja spår som passar deras cyklar och ålder

Barncykling
Man kan inte lära barn cykla, men man kan skapa en miljö/situation där dom själva lär sig cykla.

Det är lättare att köra runt-runt är att köra rakt i början.

Barncykling
Jag tror att de flesta aspekter inte är specifikt för cykling: man måste vecka intresse, barn måste har det roligt och dom behöver lagom utmaning. Hur och vad berör mycket på barnet.

Antar att du frågor om terrängcykling annars är det "bara" att lära sig cykla. Min son lär sig jättegärna, cyklar jättegärna och är jätteduktigt på cykling. Viktigaste jag har gjort är, tror jag, är att välja rätt område. Man behöver stig med lagom svårighet, gärna många så barn kan välja. Det är också bra om man kan snabbt cykla tillbaka när barnen blir trött, så man inte behöver cykla 5 km tuff stig med ett barn som inte längre vill cykla. Jag brukade utforska stig inför jag tog barnet dit. Sen berör allt mycket på barnet. Jag kunde inte uppvisa hur man gör när min son var 5 år, då blev han arg. Andra barn har ingen problem med det. Också kunde en annan uppvisa för honom. En annan problem när min son var 5 år var att han blev jättearg när han inte klarade en hinder. Det var problematiskt i en område med många tuffa hinder som Hellasgården i Stockholm.

En pumptrack funkar jättebra för att lära barn (och sig själva) saker, vi har tur att vi har en nära.

Och man måste har en cykel med rätt storlek, rätt inställd och med däck med låg tryck.

Barncykling
Min stora kille på 5 år lärde sig cykla för något år sedan. Han kör gärna sadeln väldigt lågt så att han kan sätta ner fötterna och fortf sitta på sadeln. Får inte riktigt samma kraft som med rätt sadelhöjd. Han har förvisso bara en växel än så länge och trampar lätt ur men för framtiden skulle det vara bra att få upp honom i mer trampvänlig höjd. Någon som känner igen sig och hur har ni tränat bort det?
Jag fick höra när jag köpte cykeln att det var bra att ha sadeln då där låg så att de är bekväma med att sätta ner fötterna när det behövs. Det sista man vill är att barnet tappar intresse och känner sig osäker. Trampkraften får vara sekundär ett tag till för min del. Har en fyraåring.

Barncykling
Jag fick höra när jag köpte cykeln att det var bra att ha sadeln då där låg så att de är bekväma med att sätta ner fötterna när det behövs. Det sista man vill är att barnet tappar intresse och känner sig osäker. Trampkraften får vara sekundär ett tag till för min del. Har en fyraåring.
Precis. Jag höjde för snabbt med flickan för jag ville hon skulle sitta rätt. Blev inte bra alls.
Tar det lugnt med grabben och i förrgår på långpromenad blev han less och krävde att sadeln skulle i botten. Då slog benen i magen sa han och vi fick i tre steg höja tills den var tillbaka på plats....tålamod och som sagt qr. Förstår inte att barncyklar säljs utan QR.

Barncykling
Jättebra tips, tack! Var själv inne på spåret är smyghöja just för att jag vill att han fortf ska känna sig trygg. Kliver inte riktigt av ordentligt dock. Vi har kört på bmx-banan i Älvsjö för lite teknik-träning. Men där blir det också ganska tydligt att han måste hitta ett sätt att ta sig av när han fastnar i en uppförsbacke och behöver kliva av. Kanske får hitta två höjder att labba med.

@Berk - har ni hittat någon bra pumptrack i sthlm? Vilunda tyckte jag såg bra ut men den är lite långt från stan.

Senast ändrad:
Barncykling
Hej,
När min son var 1år fick han en chillafish bunzi trehjuling som man kunde göra om till tvåhjuling. Han lekte en del på den(inomhus) och sen ville han sitta på den. Han fattade snabbt hur han tog sig fram. När han fyllde två så hade han kört på trehjulingen och sen på tvåhjulingen. När han fyllde två år fick han en riktig balanscykel Occano K1 12” från stadium. Den var rätt låg så han kunde stå bra på den. Han började köra den på 10min. Samtidigt körde han en traktor med trampor. Så jag förklarade hela tiden att trampor tar dig framåt. Så 3 månader senare provade han en väns 12” med trampor och utan stödhjul. Jag sa att det var som balanscykeln fast man får ta fart som med traktorn. Sagt och gjort, 5-6 försök och han körde iväg. Han har sen dess cyklat dagligen ?
Han kör just nu en commencal ramones 16, hur grym cykel som helst! Vi gick snabbt från 12” till 16” då han gillade lite mer fart!
Tipset för att lyckas är att väcka intresse hos barnet. Sen lekte vi många lekar tex att jag ritade(med kritor) en bana på betong eller asfalt som han skulle följa. Där tror jag hans största utveckling skedde!
sen fick han följa med mig överallt, det var bökigt många ggr men de små anpassar sin snabbt!
hör av er om ngn vill ha fler tips :)
Klockrent bidrag till tråden! Bra tips med kritorna.
Vi hade inget annat med trampor utan växlade cykel med stödhjul och springcykel ett tag för att träna in båda.. Ang sadelhöjden så gillade han att sitta lågt även här för att kunna bromsa ordentligt med fötterna.

Barncykling
@Berk - har ni hittat någon bra pumptrack i sthlm? Vilunda tyckte jag såg bra ut men den är lite långt från stan.

Tycker att Fiskartorpet är perfekt för barn. Flowtrailen är en mix av pumptrack, hop och XC med berms. Barn gillar den och min son och jag har lärt oss pumpa där. I mitten finns det tre rampen för hopp och grejer för balansövningar. Och flesta barn tycker om Candyland: en DH bana med många hopp, det är bara jobbigt att tar sig upp igen. Min son tycker också om XC banan, men den är tufft för de flesta barn.

Barncykling
Tycker att Fiskartorpet är perfekt för barn. Flowtrailen är en mix av pumptrack, hop och XC med berms. Barn gillar den och min son och jag har lärt oss pumpa där. I mitten finns det tre rampen för hopp och grejer för balansövningar. Och flesta barn tycker om Candyland: en DH bana med många hopp, det är bara jobbigt att tar sig upp igen. Min son tycker också om XC banan, men den är tufft för de flesta barn.
Kul! Det står på listan för att ta med honom till. Är för egen del de snällaste hoppen (två tabletops precis i början) jag hittat att träna på.
Bra jobbat med xc-banan. Jag har inte kört riktigt hela men den innehåller en del knepiga klättringar som jag inte klarar själv heller. T.ex. upp till DH-banan. På önskelistan står en relativt rotfri stig med snälla höjdmeter. Tänkte ta med honom till Hacksta när jag får lite längre tid tillgodo.

Jag har kollat de "pumptracks" som finns i Ursvik och Sköndal men gillade ingen av dem. Sköndals behöver piffas upp och var lite väl "toppig". Ursviks hade problem åt andra hållet där det knappt fanns något att pumpa på alls och halva var sjö när jag kikade på den för några dagar sedan.

Men Fiskartorpets Flowtrail tror jag kan bli kanon för att skapa lite intresse...

Senast ändrad:
Barncykling
Ja det är svårt. I början får man nog acceptera är de sitter lågt som fan och sen höja lite i taget. Det får ta den tid det tar. Jag bytte till QR på barnens cyklar och det hjälper i alla fall att man kan hissa upp och ner tills de är nöjda. Sen smyghöjer jag ibland.

Tror att vi alla cykelpappor har gjort oss skyldiga till smyghöjda sadlar på sina barns cyklar.

Barncykling
Det ska vara roligt oxå ?
30C31BA7-CFCC-4232-9B60-9008451970FD.png

Senast ändrad:
Barncykling
Alla barn är olika. Finns inte viljan får man ta det lugnt med dem och vara glad att de alls vill cykla. Kusinerna lärde sig cykla själv på gräs precis som jag och brorsan men mina barn ville inte och cyklade inte förrän 16'' och när de var redo...

Luta cyklen ja, det är ett helvete att få min barn att göra det. Och trampa igång förstörde jag för flickan med fotbroms men det kommer nu. Grabben har bra 16 tummare men vägrar göra som jag säger. Vilja av järn har han och tror han vet bäst själv. Han cyklar syrrans hoj på zwift och vägrar växla upp för han tycker ettan är snabbast... Jaja.

Barncykling
Mina grabbar, just nu 5 och 8 började på en 10" balanscykel, sedan vidare till en blytung 12" med pinne och inledningsvis pappa springande bakom. Allt släppte när vi var på en grusplan och man kunde göra sladdspår. Därefter så har de passerat 16" och kör nu på 20"/24".
Det gäller som många andra har sagt innan, se till att de har roligt och hitta valutan för det. Tex sladdspår eller pumptrack

Barncykling
Fick med dem ut i regnet både igår och idag , två vändor med stora pojken idag , ( lillkillen bangade han sa det var”jättekallt imorse).
Stora pojken kvirrade inte trots spöregn när vi startade på eftermiddagen,”plågade” honom i några backar där han blev tvungen att använda ettans växel och tom sicksacka upp på några ställen, men han gnällde inte en enda gång ? då kör han på en 15.5kg tung prophet med lågt tryck i däcken.
Mange

Barncykling
TIPS: finns en Rockshox Indy gaffel i yardsaletråden - den gaffeln har helt raka drop-outs och man kan enkelt tillverka nya drop-outs 1" högre upp fôr att använda 24" hjul med fälgbroms.
För den som vill :-).

Barncykling
Hur mycket ska man tjata om kadens på en åttaåring? Är det ok att ligga och gunga runt 65? Försöker själv ligga över 85 eftersom en röst i trainerroad säger till mig att göra det.

Barncykling
För mina barn var själva ordet kadens ett svårt begrepp att ta in. Jag fick förklara många ggr, ibland lite opedagigiskt tyvärr, att man trampar där det känns bekvämt oavsett terräng och/eller växel, men att oavsett så trampar man runt ett varv alltid ungefär lika fort.
Nåt som jag inte provade, men som säkerligen hjälper mycket, är en sån momumemeter ;-), eller va dom heter, som man kan använda vid löpning, cykling eller trumspelning.
När de t slut förstod sig på detta med kadens gick d att cykla längre med mindre energiåtgång. O så småningom gick d oxå snabbare.

Barncykling
Jag säger att det är hur fort fötterna går och det ska vara jämt men det verkar svårt.

Det går bättre för flickan varje gång. Skiter i kadensen nu så hon inte ledsnar. Säger till när den går under 60 bara. Kör mest på puls och ser till att dra upp den till 180-190 några ggr. Antar det borde högre men vill inte hetsa. Det blir fler vintrar och förhoppningsvis får hon lite mer driv.

Crazy boy kämpar på också. Kör mest på ettan för han tror fortfarande att den är snabbast. Oklart vad han får ut av det men Netflix verkar vara viktigast. Han kör ändå så svetten sprutar. Där har vi redan driv.

20210112_175200.jpg

Barncykling
sätt en hastighetsmätare o visa. Kanske funkar? Metronom (i mitt förra inlägg som jag glömt namnet på)?
Har du nerförsbackar där du/ni cyklar? Det kanske hjälper att komma ifrån ettans växel. I branta nerförsbackar känner man verkligen hur farten ökar med tyngre växel.

Barncykling
Intressant med för lätt växel. Flesta barn (och vuxna svenskor) jag har sett cykla i fel växel cyklar för tyng växel.
Min son hade ett fas där han körde för tyng växel på stig och då kam han inte upp för branta hinder. Jag skrek då ofta att han måste växla ner, utan mycket framgång. Nöjd att den fas är förbi och inte tog för långt.

Barncykling
sätt en hastighetsmätare o visa. Kanske funkar? Metronom (i mitt förra inlägg som jag glömt namnet på)?
Har du nerförsbackar där du/ni cyklar? Det kanske hjälper att komma ifrån ettans växel. I branta nerförsbackar känner man verkligen hur farten ökar med tyngre växel.
Ja, flickan klarar växlarna. Grabben är fem och har inga växlar på sin egen. Det syrrans cykel på zwift. Det är för abstrakt tror jag. Han får tramsa runt som han vill.

Flickan har kadensmätare inomhus men det verkar svårt. Tror det får mogna fram.

Barncykling
Intressant med för lätt växel. Flesta barn (och vuxna svenskor) jag har sett cykla i fel växel cyklar för tyng växel.
Min son hade ett fas där han körde för tyng växel på stig och då kam han inte upp för branta hinder. Jag skrek då ofta att han måste växla ner, utan mycket framgång. Nöjd att den fas är förbi och inte tog för långt.
Ja, vi får se när han får en egen större cykel med växlar. Svårt att förklara utväxling i zwift för en femåring som inte lyssnar. Jag veeet pappa.... Hoppas ungen är skolmogen till hösten bara...
Det var aldrig tanken att han skulle cykla zwift men han insisterar.
Flickan behöver röra på sig nu under pesten och det funkar bra.

Barncykling
Ja, vi får se när han får en egen större cykel med växlar. Svårt att förklara utväxling i zwift för en femåring som inte lyssnar. Jag veeet pappa.... Hoppas ungen är skolmogen till hösten bara...
Det var aldrig tanken att han skulle cykla zwift men han insisterar.
Flickan behöver röra på sig nu under pesten och det funkar bra.

Skulle tror att allt med Zwift är svårt att förklara (har aldrig provat Zwift själva).

Barncykling
För min son skulle det vara bra att kunna koppla upp cykeln till Mario Kart. Tur att han får tillräckligt rörelse redan ute.
Det kommer. Jo, det är bra ni kör ute men vi kommer inte ut tillräckligt med cykel på vintern och två ggr veckan är uteslutet så detta är bra.
Kommer att sluta med att jag köper en till så vi kan cykla tillsammans.

Barncykling
Ja, flickan klarar växlarna. Grabben är fem och har inga växlar på sin egen. Det syrrans cykel på zwift. Det är för abstrakt tror jag. Han får tramsa runt som han vill.

Flickan har kadensmätare inomhus men det verkar svårt. Tror det får mogna fram.
Ahaa, han e ba 5. D förklarar ju en del. Trodde han va äldre. Fast, du kan testa att sätta på metronom utan att förklara nåt för honom. Iom att d e en takt så blir d ganska naturligt att man kommer in i det automatiskt. Eller sätta ihop en spellista som går i 90 bpm.
Apropå att snacka me barnen vid cykling. Jag kan tipsa om detta: https://www.ebay.co.uk/itm/FX8-Moto...446a85049b6df569848e|ampid:PL_CLK|clp:2334524
D va i helvude vilken lång länk. Den e från ebay, inget konstigt. Det är en mc-intercom. Just den modellen, fx8, går att länka till varandra o man kan länka upp till 8 st. Med en sån kan man prata med varandra utan att ta bort fokus från terrängen, exempelvis förvarna om svåra hinder, eller bara vara social med varann utan att invänta, vända huvet mot personen o gapa. Man kan även lyssna på musik från mobilen i dom, eller ex navigator. Och givetvis svara på samtal. Just den i länken skickas från Kina, men d finns redan eu-importerade i typ Belgien o då slipper man postens avgifter.

Barncykling
Ahaa, han e ba 5. D förklarar ju en del. Trodde han va äldre. Fast, du kan testa att sätta på metronom utan att förklara nåt för honom. Iom att d e en takt så blir d ganska naturligt att man kommer in i det automatiskt. Eller sätta ihop en spellista som går i 90 bpm.
Apropå att snacka me barnen vid cykling. Jag kan tipsa om detta: https://www.ebay.co.uk/itm/FX8-Motorcycle-Intercom-Bluetooth-Headset-8-Riders-Group-Intercom-2000M-FM-Mic/164461684838?_trkparms=ispr=1&hash=item264aae2866:g:TGcAAOSw0zBfVdfY&amdata=enc:AQAFAAACcBaobrjLl8XobRIiIML1V4Imu%2Fn%2BzU5L90Z278x5ickkfOCvCjTOBWK8pwriaolq5rUvc49LvhZ0Ir7uGzr0Z4cUnQUHDuOf%2BgXjCNCIQNdbavhCTPJHauq8UIVdD5oSZLPkm5jI0L1dUxP0rfahxcVJe%2BuN81uZwORgQVVXxqbBudnsaeIDXzllUCBPn7RR3H%2FqeKRhfCcJ97SrVoVr29iczv6ANstSB3NZ5hwUePNxWIMjaCA7PBlpu1vPMQxY4eGapcJ5c%2BToNd2l4gD7FqXAbuw1uldCNv4A%2BHGdZTQhmWKC2OkoIv9Jy9Hsr%2FYcQo2OMs8Ufco9Vm9IfIlpclS%2B8NWnsa3S5t03sssIKjDrbD08m5Fh4pnIpUbvAAw1BaoHeouhVCsxjsXDESn3A9u26bvaIFxrL6oFeu34VqcEyCx3QKhcLUbrVP8JEqJvNI2Ow42H5%2FkgFZ5Lz5JcDSU%2FZ3M%2BN5lHHSSmwc3iFII9qys64Y95%2BSf3Tyt%2FNBHT1SWgoXvQ4Nff5wXtKdPiNMKypYASl%2FHsLkp5Cug5GG9IzbA4GnVQRdQe2474PScccax%2BxeoOJv5iQFhHwUTDMZ8q9ntRMQ5%2FeBFqdfCOJs7LY792JIjOifDM19m8fUZkCuqI0VmwLCFNBZYg600%2BsXYUCT3kmF%2F%2Br%2Fe7FXFZeC603xhAGADyEJfVXKAPNvb5iyFjKDH2aY0CMsIgKaaTXsk0Blw4fsyJXAzxZCRb5mnLS%2BtUMUedMBBaW0KV2vO2QX9E7DR7AtXAXHzj3Ck%2FIBnwU7iGD1tFEUsbD%2FQUlUBV7IQ682RYWkauifceHOZ5QQ%3D%3D|cksum:164461684838216dbb129218446a85049b6df569848e|ampid:PL_CLK|clp:2334524
D va i helvude vilken lång länk. Den e från ebay, inget konstigt. Det är en mc-intercom. Just den modellen, fx8, går att länka till varandra o man kan länka upp till 8 st. Med en sån kan man prata med varandra utan att ta bort fokus från terrängen, exempelvis förvarna om svåra hinder, eller bara vara social med varann utan att invänta, vända huvet mot personen o gapa. Man kan även lyssna på musik från mobilen i dom, eller ex navigator. Och givetvis svara på samtal. Just den i länken skickas från Kina, men d finns redan eu-importerade i typ Belgien o då slipper man postens avgifter.
Ja, rytm/music hade kanske varit nåt för flickan. Gymmet kommer att kräva lite investeringar i högtalare tror jag.

Barncykling
Jag kunde inte uppvisa hur man gör när min son var 5 år, då blev han arg. Andra barn har ingen problem med det. Också kunde en annan uppvisa för honom. En annan problem när min son var 5 år var att han blev jättearg när han inte klarade en hinder. Det var problematiskt i en område med många tuffa hinder som Hellasgården i Stockholm.
Hur kom du förbi den där fasen?
Min dotter är precis likadan, hon blir arg på en sekund och skriker och vägrar lyssna.

Tillbaka
Topp