Hej,
När min son var 1år fick han en chillafish bunzi trehjuling som man kunde göra om till tvåhjuling. Han lekte en del på den(inomhus) och sen ville han sitta på den. Han fattade snabbt hur han tog sig fram. När han fyllde två så hade han kört på trehjulingen och sen på tvåhjulingen. När han fyllde två år fick han en riktig balanscykel Occano K1 12” från stadium. Den var rätt låg så han kunde stå bra på den. Han började köra den på 10min. Samtidigt körde han en traktor med trampor. Så jag förklarade hela tiden att trampor tar dig framåt. Så 3 månader senare provade han en väns 12” med trampor och utan stödhjul. Jag sa att det var som balanscykeln fast man får ta fart som med traktorn. Sagt och gjort, 5-6 försök och han körde iväg. Han har sen dess cyklat dagligen ?
Han kör just nu en commencal ramones 16, hur grym cykel som helst! Vi gick snabbt från 12” till 16” då han gillade lite mer fart!
Tipset för att lyckas är att väcka intresse hos barnet. Sen lekte vi många lekar tex att jag ritade(med kritor) en bana på betong eller asfalt som han skulle följa. Där tror jag hans största utveckling skedde!
sen fick han följa med mig överallt, det var bökigt många ggr men de små anpassar sin snabbt!
hör av er om ngn vill ha fler tips :)