glitch
Aktiv medlem
Graveldäck 2020
Jag skulle vilja ha ett graveldäck på 40 mm med Schwalbes Thunder Burt mönster. Varför finns inte det? Är ju beprövat som mtb däck.
WTB Raddler kanske?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja ha ett graveldäck på 40 mm med Schwalbes Thunder Burt mönster. Varför finns inte det? Är ju beprövat som mtb däck.
Milen.Vad är det som inte håller?
På grus och sten tycker jag det går fint, däremot gräs- och lerbackar så får man antingen ta sats eller gå av och gå.Hej!
Allmän fråga kring graveldäck, vid backar som är riktigt branta blir det inte svårt att ta sig upp med semislicks eller slicks? Spinner det inte bara? Tänker på vägar upp till master o.dyl.
Med slanglöst och lägre tryck får man rätt bra grepp även med mindre mönster.Hej!
Allmän fråga kring graveldäck, vid backar som är riktigt branta blir det inte svårt att ta sig upp med semislicks eller slicks? Spinner det inte bara? Tänker på vägar upp till master o.dyl.
Ahh, mitt G-one speed var inte något underverk av hållbarhet heller.
Men då är det ju bara att tjöpa nytt när de blir slitna.
Vilken bredd kör du? Har ett par 38mm som allt-i-allo, men kanske ska växla upp till 42mm nästa gång?Pathfinder pro är min favorit hittills tror jag. Lerigt? Nja då suger dom nog rätt hårt, men för vanlig crossdistans på grus så är dom perfekt. Antar att man får många mil ur dom också med tanke på mönstret.
Wtb riddler åkte till återvinningen till slut.
38mm. More är inte alltid more enligt mig. Hade gärna kört dom i typ 33 också så vikten håller sig låg.Vilken bredd kör du? Har ett par 38mm som allt-i-allo, men kanske ska växla upp till 42mm nästa gång?
Dom rullar ju sjukt bra på en valsad durkplåt om man ska cykla på en sån ?Jag är fett nyfiken på GKSS (inte bara för det Göteborgskorrekta namnet), inte minst eftersom det går att trolla fram i 43mm-bredd för stora hjul till skillnad från det helslätas 38/40mm som dessutom är lite...väl generöst i märkningen. Jag tror sällan på Jan Heines killgissningar, men håller med om eventuell (o)nytta med mönstrade grusdäck - däremot hade det inte skadat med lite kantgrepp i mjuka traktorspår, skogsvägar, blötgrus och liknande...
Har kört Cykelvasan ett par gånger med Schw. Speed som bakdäck. Hade bara lite släpp när en gräsbacke i början var blöt o hal. Har bytt till mönstrat nuförtiden då semislicks inte verkar ha bättre rull, vilket kan bero på tjockare gummi i slitbanan = tar mera energi att deformera. Kör ofta med Sch. Bite fram för att undvika släpp i lerpölar mm.Hej!
Det har de varit, åtminstone i en resultatbildHade gärna sett att dom varit med i Tours test.
Det har de varit, åtminstone i en resultatbild
![]()
och naturligtvis har Jan Heine hängt på, läs mer här
How Fast are Rene Herse Tires? – Rene Herse Cycles
Hur rullar 50mm Gravel H på asfalt upplever du det som? Och är de helt omöjliga om det blir mjukare och fuktigare underlag? (snön just nu får man väl bortse ifrån, men det kommer ju en vår då grusvägar kan vara lite svampiga)Cyklar man mest grus, tycker jag inte man alls ska vara orolig för att gå upp i bredd. Jag skaffade en Exploro för ett tag sen som kom med WTB Serra 700c och WTB Riddler 700x37, en kombo jag upplevde rätt tung/trög. Jag satte på DT Swiss GR1600 650b med Pirelli Gravel H 50mm och upplevde en ganska stor skillnad. Nu har jag även precis krängt på Michelin Power Road 32 mm på mina DT Swiss CR1400 700c och visst; lite skillnad är det kanske på asfalt till Michelindäckens fördel, men det är inte jättestor men jag funderar nästan på att göra en helt ovetenskaplig rullstudie. :)
Där skillnaden är stor är dock på grus där skillnaden blir större ju ruffigare underlaget är och där excellerar 50 mm-däcken. Skulle jag bara ha ett hjulpar för varierad cykling men med fokus på grus/"adventure riding", skulle jag med de erfarenheterna lätt välja 50mm-uppsättningen.
Bild: Michelin Power road 32 tv och Pirelli Cinturator gravel H th.
Visa bilaga 444002
Vad är det för däck som gäller 2021? Har tänkt byta till något mer grusvänligt då jag upptäckt hur kul grusvägar är.
Inga svåra eller tekniska vägar utan vanliga snälla sådana. Främst Järvafältet för de som vet.
Kör väl kanske 60/40 asfalt/grus och kommer (nån gång i framtiden) att pendla på däcken också så bör ha hyfsat bra rull och punkteringsskydd.
Just nu sitter ett par Spectra Duramax Regular Unda* 60 TPI 32mm på så borde inte vara så svårt att hitta en uppgradering.
Har sneglat en hel del på Gravelking SK, då i 35 mm. Låter det som ett vettigt val eller finns det lämpligare i samma prisklass (eller lägre)? Är 35 mm lagom?
* Verkar råda nån förvirring runt Spectras däck. Det står Unda på däcken men det jag hittar på deras hemsida ser helt annorlunda ut, mer som grusdäck faktiskt. Mina Unda liknar snarare Pergo, fast inte exakt likadana.
PS. Brun/Tan däcksida är en bonus!
Jag var en stark förespråkare för "allting går" och har kört många hundra mil på grus på 25mm. Men jag skulle ändå rekommendera att gå upp så mycket i bredd som du får plats med om du tänker köra mycket grus. Det är sällan som vägarna är fina precis överallt, och jag har råkat ut för otaliga halvsketchiga kurvor, speciellt i nedförsbackar där jag gärna hade haft lite bredd och kanske även en gnutta kantgrepp.
De där såg rätt bra ut. Slät på mitten för rakt fram men lite grepp i kurvorna.Supernöjd med mina Pathfinder pro med bruna sidor. Snabba och roliga på asfalt och grus. Tar inte stig eller lera så bra däremot.
Det blir främst torrt grus. Är det vått ute håller jag mig nog till asfalten.Imho är den stora frågan hur lerigt du tänker köra. Är det djupare / lös lera behövs något med nabbar = sämre på asfalt.
Jag tycker däck som Exposure / Byway och liknande (maxxis har precis släppt en kopia) funkar grymt bra för nästan allt utom just lera.
Testat själv Vittoria Terreno Dry som är riktigt trevligt också.
Jag skulle ljuga om jag sa att utseendet inte spelar roll, men "form follows function". Har märkt att däcken jag har är lite sketchy ibland, särskillt om det lutar och svänger samtidigt.60/40 asfalt/sportgrus kan du köra med vilka däck som helst skulle jag säga. Det krävs inget specialdäck för det. GP 4-season, schwalbe marathon supreme eller liknande funkar hur bra som helst här. Vill du ha ett graveldäck för utseendets skull kanske ett semislick typ Gravelking SS eller PIRELLI Cinturato Gravel Hard Terrain Classic (med tan-wall) funkar bra. 35mm blir väl bra.
Exakt min erfarenhet.Jag var en stark förespråkare för "allting går" och har kört många hundra mil på grus på 25mm. Men jag skulle ändå rekommendera att gå upp så mycket i bredd som du får plats med om du tänker köra mycket grus. Det är sällan som vägarna är fina precis överallt, och jag har råkat ut för otaliga halvsketchiga kurvor, speciellt i nedförsbackar där jag gärna hade haft lite bredd och kanske även en gnutta kantgrepp.
Testat både Sawthooth och Pathfinder från Spech och anset att Sawthooth är et helt överlägset däck på grus, och kan inte påstå att de rullar sämre på asfalt de gånger jag navigerat fel och hamnat på det eländet till underlag :-)De där såg rätt bra ut. Slät på mitten för rakt fram men lite grepp i kurvorna.
Hur är Sawtooth punkaskydd?Testat både Sawthooth och Pathfinder från Spech och anset att Sawthooth är et helt överlägset däck på grus, och kan inte påstå att de rullar sämre på asfalt de gånger jag navigerat fel och hamnat på det eländet till underlag :-)
Helt rätt förutom att rätt antal hjulpar är tre :). man måste ha ett hjulpar med 28-32 mm gp5000 också. Då har man ju den ultimata enbiketorulethemalla :)Funnit att det ultimata (för mig) är två hjulpar. 700c med Pathfinder Pro 38mm och 650b med Thunderburt 2,1”. Funkar till allt och tillräckligt olika för att det ska bli verklig skillnad i känsla vilket är roligt.
Då får jag det till 4 st hjulpar. Måste ha ett par med dubbdäck också.Helt rätt förutom att rätt antal hjulpar är tre :). man måste ha ett hjulpar med 28-32 mm gp5000 också. Då har man ju den ultimata enbiketorulethemalla :)
haha, just det :)Då får jag det till 4 st hjulpar. Måste ha ett par med dubbdäck också.
Gravel King verkar inte ha mycket till punkaskydd om man läser lite rescensioner... stämmer det?
Hur är Sawtooth punkaskydd?
Givetvis. Har tre totalt. Rena landsvägsdäck kvarstår ?Då får jag det till 4 st hjulpar. Måste ha ett par med dubbdäck också.
Jag är ju inte weight wheenie så om de inte väger bly är det nog inget problem.inte haft en incident sedan de monterades, vilket jag iofs inte haft sedan jag gick över till Tubeless efter första rundan på gravel. ?
140mil har det blivit på ST och de visar knappt tecken på användning.
De är dock TUNGA...
Men ändå känner jag att de inte är sega jämfört med andra däck jag testat under sommaren. (Riddler, Raddler, Pathfinder, Rambler och gravelking)
Beställt Pirelli nu för att testa i vår, så får vi se vad som sitter på cykeln under sommaren, men jag har en klar favorit i ST.
Fast inte samma säsong som landsvägsdäcken, va?Då får jag det till 4 st hjulpar. Måste ha ett par med dubbdäck också.
Det går ju inte. Man måste ha ett par fulhjul till vinterdäcken. Sedan så kanske bara dubbdäcksbehovet finns en dag, den andra dagen så är det finföre igen. 4 par hjul!Fast inte samma säsong som landsvägsdäcken, va?
Tre borde räcka, om man kan tänka sig byta däck på ett hjulpar två gånger om året.