Visa dina Watt

Visa dina Watt
2,5 w/kg vid 80 kg är 200 watt, 3 w/kg är 240 watt. Tror det där är en ökning som man bara ser precis när man börjar köra strukturerat. Eller kanske när man lärt sig ta i lite (dvs ftpn kanske låg högre från början men det var svårt att pressa fram den). Jag har ingen bra koll egentligen då jag också nyligen börjat strukturera upp saker en aning, men bävar inför dagen då man märker att man måste kämpa extremt mycket för att faktiskt öka över tid..
Nu väger jag bara 62 så det är inga imponerande siffror i verkligheten. Men säkert som du säger är det nog snabb ökning i början kombinerat med att man blir bättre på ftp-test.

Men att stå still en månad var lite psykande. Även om jag fattar att det kan vara så.
Var mest undran om vad man gör då..

Visa dina Watt
Igår var det dags för 3-1:or igen med lite kadenstwist i sista blocket. Testade att laborera med bikarbonat innan passet och det gillade benen då dessa samarbetade väl trots att pulsen drev iväg något. Har annars både bra och mindre bra erfarenheter av att supplementera detta vilket gett mig slutsatsen att det är mer lämpat för inne- än utepass... ?

3-1or.png

Visa dina Watt
Tack.
Jag vill bara komma ut starkare i vår, har inget event eller så. Fick bara lite psykbryt då det gått så bra och sedan tvärstopp. Gör detta bara för skojs skull och för att hålla kroppen och hjärnan (sover bra) i form över vintern.
Jag tror du måste acceptera att du kommer ha lite platå ibland. Sen kommer det gå trögare och trögare ju starkare du blir.

Visa dina Watt
Passar och passar, med två småttingar är det inte så man kan välja och vraka på träningstider:)
Tja, det är samma här som pappaledig, jag tar det som passar mig och min situation. Finns flera anledningar till begränsad träningstid, så tre pass per vecka varav ett på två timmar på helgen är det som går just nu. Sen kan jag knappt föreställa mig tre timmar inomhus på trainern.

När jag jobbade satte jag klockan och körde ett par-tre timmar lugnt med pod i örat som Pendling XL före jobbet och frukosten, det passade då.

Visa dina Watt
Den här tråden är lite demoraliserande.
Innan watt-träning kunde man låtsas att man var stark i sin ensamhet för att sedan bli kränkt när utesäsongen kom igång. Nu räcker det att titta in i denna tråden för att bli kränkt!
Men grymt bra jobbat av alla ni som mosar massiva watt!

Visa dina Watt
Hilfe.
Jag har aldrig tränat strukturerat förut. Bara cyklat lite ordentligt denna sommar. Kör nu trainerroad. Började på 2.5w/kg. Gjort base 1,2. GIck till 3w/kg. Led mig igenom Build1. Gjorde FTP-test. Stod stilla. Fattar att man kan hamna på en platå, men motivationen fick sig en rejäl törn. Tyckte sista veckan var tung, men levde på "snart ftp-test, nu jävlar".

Dagens pass var det första jag brutit (första efter ftp-test). Vad skall jag göra?

*Gå tillbaka och köra lite base någon månad?
*Köpa elcykel?
*Lida?
*Annat?
Alternativet lida sig igenom det känns det inte som om att jag har psyket just nu för. Visst, jag kan ha en liten infektion i kroppen eller något som går över.

Var snäll mot dig själv. Att träna strukturerat via t ex Trainerroad är toppen! Om det får dig motiverad och gör att du cyklar mer. Då kommer resultaten. Tillslut. Har också gjort ftp-test där resultatet inte blev en ökning. Det är frustrerande, för att inte tala om att avbrutna pass för att orken inte finns där. Det händer alla.

Ett konkret tips för Trainerroad kan vara att förutom deras ftp-test även göra ett ftp-test ala 20 min motsvarande, för att dubbelkolla din ftp. Beroende på din profil kan Trainerroads ramptest ge ett orimligt ftp-värde. Vilket test som är "bäst" för att ta redan på din ftp är jag fel person att svara på men ett orimligt ftp-värde som grund för din träning i TR kan bli en riktig motivationsdödare. Lycka till!

Visa dina Watt
Jag har en konstant platå. Spelar ingen roll vad jag gör. Kör därför intervallerna bara för skojs skull.
Haha.
Skojare där.

I morse så var det tröskelpass. Exakt på öret, inte under och inte över. Och inte skoj - det är fel ord för att beskriva. Givande kanske, möjligen tillfredsställande. Ser i mitt schema att om ca 2 v är det ramptest inlagt. Där möjligen man kan säga att det i förväg känns som skoj att testa om träningen gett ngt.

1611823198185.png

Visa dina Watt
@Flurken:lite läsvärt om Trainerroad lite längre ned.

Upplevde samma som du, det planade ut fort, sen hände ingenting på rätt länge. Märkte också att ramptestet överskattade FTPn i relation till vissa typer av pass och det är psykande när man inte fixar passen. Var inte rädd för att justera intensiteten.
Bytte sen upplägg och fick först bra resultat, sen platå igen. Blev rätt hög volym och jag tror för lite vila. Har sedan nyår gått ner på köra 5 dagar istället med två vilodagar och det verkar svara mycket bättre.
Platåer suger, stretar man bara på händer ofta inget utan man måste bryta med något nytt och hålla kroppen på tårna.

Sen ska det ju visas watt också, körde en max 5:a häromdagen och noterade nytt PB.
325w / 4,52 w/kg vilket är upp från 310w och 4,2 w/kg från i höstas. och då har det under slutet november / december känts som det stått still. Så till januari la jag om träningen vilket verkar funka hittills :)
max5.PNG

Visa dina Watt
Ja, lyssnar man på deras pod så är det tydligt att svaret på allt inte är ökad träningsvolym utan ofta att kapa annat som ökar stressen på kroppen eller vila mer.

Visa dina Watt
Var bygger man egna pass lättast om man vill sättta upp t.ex. 3/1 eller liknande? Helst med ERG såklart. Jag har laptop med BT men inte ANT+, samt Android och Garmin 530. Gärna gratis, eller något med provperiod. Har testat Zwift och nu är jag på slutet på Sufferfests testmånader så jag skall ändå utvärdera något nytt

Garmin connect kan man bygga pass själv. Det är ganska enkelt vill jag minnas. Jag har gjort det för länge sedan för löpintervaller. Men då bara med tid. Sätter man effekt som mål på cykling tolkar jag det på som att det per automatik blir ERG om man kopplar en smart trainer eller?

Visa dina Watt
I Garmin Connect kan man sätta wattintervaller också, så man borde kunna sätta fasta watt. Dock har jag heller aldrig provat låta Garmin styra trainern.

I början var jag ambitiös och byggde pass, men numera kör jag bara lap knappen för varje intervall så har jag en rad på displayen som visar lap watt. Men jag kör också watt med effektmätare separat så om du ska köra med erg blir det ju lite annorlunda. Tycker det är skönt med enkelheten och flexibelt. Vill jag vila några sekunder till mellan intervallerna t.ex. bestämmer jag själv när det startar :)

Visa dina Watt
Hello world!

Jag har smygläst en del här och hämtat inspiration. Det är sjukt att det krävdes nästan ett år av pandemi och nästan lika lång tid av hemmaarbete för att jag skulle börja använda "träningsrummet" och min trainer som funnits längre än så. Men bättre sent än aldrig.

Nu har jag kört första blocket av SSBL1. Det var nog bra att jag inte var mer ambitiös för det var jobbigt nog. Jag är lite skärrad för jag har ändå haft någorlunda tävlingsambitioner och även helt OK resultat back in the days som tonåring men aldrig tränat i närheten så strukturerat som nu.

FTP i början av blocket, utan ett hårt pass sen Vätternrundan '17 låg på 2.9W/kg eller 269W. Det ska bli spännande att se det nya värdet när det är dags för ramptest i nästa början av nästa block. Efter att ha läst här har jag gjort en del expectation mgmt.

Jag gillar den här träningsformen skarpt och jag har börjat gå till botten med problem jag inte visste att jag hade eller har ignorerat. Utomhus har jag inga problem med sittposition men nu har jag märkt att jag inte sitter rätt, sittbenen är inte symmetriska och när jag började gräva märkte jag att mitt vänsterben är 5cm (!) mindre i omkrets än mitt högerben. Skulle tro att det beror på en gammal korsbandsskada och att hela kroppen är sne. Jag är väldigt glad att jag har hittat motivation att göra något åt det.

Tack för all inspiration!

PS. Trodde inte att något pass kunde vara jobbigare än Eclipse men sen kom Palisade. Ser fram emot nästa överraskning!

Visa dina Watt
Hello world!

Jag har smygläst en del här och hämtat inspiration. Det är sjukt att det krävdes nästan ett år av pandemi och nästan lika lång tid av hemmaarbete för att jag skulle börja använda "träningsrummet" och min trainer som funnits längre än så. Men bättre sent än aldrig.

Nu har jag kört första blocket av SSBL1. Det var nog bra att jag inte var mer ambitiös för det var jobbigt nog. Jag är lite skärrad för jag har ändå haft någorlunda tävlingsambitioner och även helt OK resultat back in the days som tonåring men aldrig tränat i närheten så strukturerat som nu.

FTP i början av blocket, utan ett hårt pass sen Vätternrundan '17 låg på 2.9W/kg eller 269W. Det ska bli spännande att se det nya värdet när det är dags för ramptest i nästa början av nästa block. Efter att ha läst här har jag gjort en del expectation mgmt.

Jag gillar den här träningsformen skarpt och jag har börjat gå till botten med problem jag inte visste att jag hade eller har ignorerat. Utomhus har jag inga problem med sittposition men nu har jag märkt att jag inte sitter rätt, sittbenen är inte symmetriska och när jag började gräva märkte jag att mitt vänsterben är 5cm (!) mindre i omkrets än mitt högerben. Skulle tro att det beror på en gammal korsbandsskada och att hela kroppen är sne. Jag är väldigt glad att jag har hittat motivation att göra något åt det.

Tack för all inspiration!

PS. Trodde inte att något pass kunde vara jobbigare än Eclipse men sen kom Palisade. Ser fram emot nästa överraskning!
Kul att läsa, äntligen igång med struktur! ?

Om det var längesen eller inte alls, skulle jag rekommendera en bikefit. Det gjorde stor skillnad för mig!

Visa dina Watt
Kul att läsa, äntligen igång med struktur! ?

Om det var längesen eller inte alls, skulle jag rekommendera en bikefit. Det gjorde stor skillnad för mig!

Tack för tipset - jag planerar att göra det under våren. Men jag är såpass sne och orörlig att jag tror att jag vill vänta tills jag har styrt upp det lite annars kommer jag att behöva göra en ny rätt omgående (om nuvarande framgångar i rörlighet fortsätter). För två veckor sen kunde jag inte sitta på huk och tänkte inte så mycket på det..

Visa dina Watt

Då finns det gott om godis i skåpet av workouts. Det finns en tråd på TR forum om progression på sweetspot-pass och gillar man att grilla (benen) så kan du fortsätta med t.ex. Picket Guard (5x12 2U/2O 95/105) och McAdie +1 (4x12 1U/2O 95/105) eller varför inte Warlow (5x9 2U/1O 95/110). Eller köra om Palisade skalad till ~104%.

Visa dina Watt
Har nån form av återhämtningsvecka enligt träningsprogrammet i Zwift så jag har passat på att tävla lite igen. Oklart om det är vettigt. Men det är kul!

Kom trea i nån mindre och kortare B-tävling på Zwift i dag. 341 W över ganska exakt 20 min (graferna nedan har väl räknat med frihjulandet efter målgången). Benen klagade i början, men de tystnade så småningom. Tyckte att jag tidvis höll igen ganska bra och spurten gick mycket bättre den här gången, men det blev knappast några bra siffror. 400-500 W lägre än med fräscha ben. Nån som har nåt spurttips för Zwift?

Två frågor till: Hur tusan tittar man bakåt för att spana in hur många man har bakom sig? Jag blev i alla fall inte passerad av nån och var på väg ikapp de framför mig. Och hur tajmar man power-ups eller vad det heter?

1611943821216.png

Tappade närapå livslusten efter målgång och orkade knappt uppför källartrappan, men nu känner jag mig desto piggare. Trevlig helg!

Visa dina Watt
Testade på ett 3/1 idag enligt tipsen här. Lite trött efter jobb och visste inte vad jag hade att vänta så det blev bara 5 st i 2 set. Körde på 105%. Provade att bygga och köra direkt i Garmin vilket funkade bra men lite småjusteringar behövs. Den verkar ligga lite under i varje intervall nämligen, hade 260 som mål men alla 10 ligger på ca 255 i snitt.

Screenshot_20210129-181020_Connect.jpg

Visa dina Watt
04524139-058B-4B22-A26A-BD78F3F2FF6D.png
Kvällspasset innan ett glas rödpang. 4x6 @ 105% med avslut 4(20/20) @ 216%. Vinet är gott men soffan var nog bäst får jag säga. Gällande min träning har SST gett fina resultat, har dock börjat växla upp sakteligen senaste två veckorna. Känner även att jag behöver mer uthållighet i benen då de ger sig en bra bit innan flåset. Ingen som har några bra tips på bra benövningar man kan köra hemma (utan tillgång till mer än 40-45 kg)?

Visa dina Watt
Testade på ett 3/1 idag enligt tipsen här. Lite trött efter jobb och visste inte vad jag hade att vänta så det blev bara 5 st i 2 set. Körde på 105%. Provade att bygga och köra direkt i Garmin vilket funkade bra men lite småjusteringar behövs. Den verkar ligga lite under i varje intervall nämligen, hade 260 som mål men alla 10 ligger på ca 255 i snitt.

Torde kanske kunna bero på förseningen för trainern att ställa om till måleffekten, om du kör ERG dvs? Åtminstone blir det så för mig på dessa intervaller då effekten hamnar cirka 5-7 W under pga det ungefär 5 sek initiala delayet. Samtidigt blir det delay även när vilan tar vid vilket brukar göra att ungefår 2:58-59 hamnar på rätt effekt ?

Visa dina Watt
Torde kanske kunna bero på förseningen för trainern att ställa om till måleffekten, om du kör ERG dvs? Åtminstone blir det så för mig på dessa intervaller då effekten hamnar cirka 5-7 W under pga det ungefär 5 sek initiala delayet. Samtidigt blir det delay även när vilan tar vid vilket brukar göra att ungefår 2:58-59 hamnar på rätt effekt ?
Ja det kan nog vara så, men omställningen borde inte påverka snittet så mycket tycker jag. Fenomenet känner man ju i övriga programvaror när man kör ERG men då brukar det inte vara så stor diff.

Men i det här fallet så är det troligtvis en bugg i Garmin som gör det värre. Första steget i varje "repeat" då börjar motståndet helt från noll inte en "ökning" från den effekt man ligger på. Så det är gissningsvis nästan 5-7s som är helt "tomt" sen ca 3s för att bygga upp till rätt nivå . Finns ett par trådar på Garmins forum om problemet. Jag skall experimentera lite med om det kan avhjälpas med att inte använda repeat-funktionen utan bara lägga till nya steg. Det är ju mest på "pappret" det syns, när man väl kör så ligger man ju på måleffekt i 2.50 minuter.

Annars var det rätt trevligt att köra den här typen av intervaller utan att krångla med att koppla in laptop, tvapparater, appar och liknande. Datorn sitter på cykeln klar att köra igång.

Visa dina Watt
Måndagens korta intervaller blev kort-korta pga anledning. 60 sek i 125% +16 st 30/30 på 125/80% FTP = 17 min @ 335 W.

30_30.png

Om man jämför med gårdagens över/under 12or på snarlik effekt så får jag nog ändå tillstå att detta format kändes lite lättare även om det intuitivt borde vara så att jämn(are) effekt över tid borde vara det fysiologiskt mer ekonomiska.

Visa dina Watt
För att balansera lägger jag upp mitt 2 timmars lördagsmys. Som jag skrev ovan angående min upptäckt om FTP i de olika apparna, skruvade jag upp FTP i TR. Det skulle jag inte ha gjort. Jag fick justera ner nivån till 80% för att palla. ?

Screenshot_20210131-085233.png

Garmin gnäller om att jag är unproductive, så I dag får det bli 45 minuter på typ 110 W.

Visa dina Watt
För att balansera lägger jag upp mitt 2 timmars lördagsmys. Som jag skrev ovan angående min upptäckt om FTP i de olika apparna, skruvade jag upp FTP i TR. Det skulle jag inte ha gjort. Jag fick justera ner nivån till 80% för att palla. ?

Visa bilaga 467332

Garmin gnäller om att jag är unproductive, så I dag får det bli 45 minuter på typ 110 W.

Garmin kan du komplett skita i.

Visa dina Watt
130Dagar sedan 5:e och förhoppningsvis sista operationen efter den där crashen midsommar 2019.
Och pga en infektion bara 3 veckor sedan jag åter kunde börja snurra ordenligt i källaren igen.

-74w i FTP och allmänt långt långt efter vad som en gång var en antydan till en from :-)

Men bara att blicka framåt och vara glad att man får börja träna igen.

IMG_9192.PNG

Tillbaka
Topp