Visa dina Watt

Visa dina Watt
Riktigt imponerande siffror i tråden! Mycket motiverande - jag menar det.

Jag gjorde också ett ramptest idag. När det var gjort kände jag att (bortförklaringar) att jag kanske borde väntat tills jag kände mig fräschare i benen. Ökade från 269 till 278 så det går i alla fall åt rätt håll. Sen slutade inte passet förrän ganska lång tid efter att jag slutat trampa, jag har inget minne av att det har varit så tidigare (se bilden). Är det normalt?

Nu när jag har bekräftat någon sorts framgång tänkte jag kalibrera trainern och wattmätaren på cykeln - det ska bli spännande att se åt vilket håll effekten går!

In other news var jag hos en naprapat igår och det verkar som att jag inte är så sne i kroppen. Däremot är min vänstersida fortfarande rejält mycket svagare än höger så det blir att fortsätta med sjukgymnastik för vänstra sidan så att den kommer ikapp.

strava.jpg

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Provade ett 8-minuters test på Trainerroad kväll, benen sprack totalt på andra intervallen. #fail Har inte cyklat något nämnvärt på ett tag, men hållit igång lite i övrigt, så att centralkapaciteten slår lokalkapaciteten är inte något oväntat.

När det är benen som begränsar mer än hjärta/lungor, vad skulle ni köra för trainerupplägg för att höja dessa till mer likvärdiga som svag länk?

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
623EC800-9AE3-46E1-9B99-1D9CF4368F03.jpeg
Nu har även jag kört några pass med 3/1. Idag blev det 3x3(3/1) på 114%/110%/107%. Det är första gången på länge som jag känner att jag gör lite framsteg. Har tidigare varit notoriskt dålig på att vila, men har fått in en bra rytm nu som känns ok. Det här passet var slitigt, men tillräckligt korta intervaller för att precis orka hela vägen.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är det ett VO2MAX block @glitch ? Vad är du ute efter, eller vad har du satt som mål?
Faster, harder, Scooter!! Så klart ;-)
Det är ett vo2 max/trösklish block. Har kört 4or, 3/1 och över under i januari, och tänker nu köra längre intervaller istället med fokus på 8orna. Då jag tänkt mig köra 8or 2 ggr i veckan och det blir fem pass och två vilodagar (två helgpass som blir inne / ute / längre efter humör osv. men lugna) så är det ett pass kvar som inte är riktigt spikat än.

Känner mig förvånansvärt fräsch nu på morgonen efter igår och var mycket piggare resten av dagen än ofta på fyrorna trots mer kvalitativ tid på 90+% av HR.

Men sen luras man lätt, kan ju vara tvärstumt när man hoppar på trainern sen :ROFLMAO:

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, åttor är ju bra. Mest nyfiken på din plan bakom. När jag skulle till Spanien något år körde jag 8x9/1 på 90% och 4x8/3 på 105 % hela vintern.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, åttor är ju bra. Mest nyfiken på din plan bakom. När jag skulle till Spanien något år körde jag 8x9/1 på 90% och 4x8/3 på 105 % hela vintern.
Det är lite "experiment" på det hela helt klart. Jag har kört rätt hårt hela hösten med 6 dagar i veckan och rätt blandad kompott på passen. I början hände det grejer, sen vart det platå och jag kände mig mest sliten.
Så efter årsskiftet blev det ändrat till 5 dagar och första månaden var det fokus på fyror / kortare Vo2.
Månad två, blir det lite längre intervaller är det tänkt runt / över FTP.
Månad tre tänker jag mig dra ut tiden ännu mer på intervallerna och köra 12 / 15 / 20 minuters intervaller runt FTP
Sen i april tänker jag mig köra kortare Vo2 Max igen för att boosta och från maj blir det förhoppningsvis mer utomhuscykling och därmed också lite annat upplägg samt att jag hoppas det blir lite roliga programpunkter som nåt gravellopp osv.
Men inget är skrivet i sten, utan jag försöker testa mig och se vad kroppen svarar på.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är lite "experiment" på det hela helt klart. Jag har kört rätt hårt hela hösten med 6 dagar i veckan och rätt blandad kompott på passen. I början hände det grejer, sen vart det platå och jag kände mig mest sliten.
Så efter årsskiftet blev det ändrat till 5 dagar och första månaden var det fokus på fyror / kortare Vo2.
Månad två, blir det lite längre intervaller är det tänkt runt / över FTP.
Månad tre tänker jag mig dra ut tiden ännu mer på intervallerna och köra 12 / 15 / 20 minuters intervaller runt FTP
Sen i april tänker jag mig köra kortare Vo2 Max igen för att boosta och från maj blir det förhoppningsvis mer utomhuscykling och därmed också lite annat upplägg samt att jag hoppas det blir lite roliga programpunkter som nåt gravellopp osv.
Men inget är skrivet i sten, utan jag försöker testa mig och se vad kroppen svarar på.
Intressant! Blir nästan som en klassiskt Friel-periodisering fast baklänges. Kör du några max-tester under tiden för att se hur t ex 1min, 5min, 20min max ändrar sig under våren?

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intressant! Blir nästan som en klassiskt Friel-periodisering fast baklänges. Kör du några max-tester under tiden för att se hur t ex 1min, 5min, 20min max ändrar sig under våren?
Precis, tanken är att lägga in ett maxtest mellan varje block med fokus på 5:an respektive längre (troligtvis 20:a) för att se att det rör på sig. 5:a har jag lite mer historik på och den är rätt OK mentalt också. 20:or är svårare att verkligen maxa tycker jag med tanke på pacing osv.men det är en övningssak så klart.

EDIT: Hittade detta, som ligger lite i linje med hur jag resonerat.

Senast ändrad:

Eapea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Från Lagtempo i Zwift Racing league med 6 pers igår kväll. Svår bana pga både ett par "långa" backar och sedan mycket böljande. Jäkligt svårt att hålla formationen. Alla uppkopplade på Discord samt med en "team-car/coach" som hjälper till med ordningen.

Åkarna drar olika länge och på personliga watt för att laget ska hålla jämn fart. Jag skulle göra runt 470w/15sek på mina förningar. Det blev dock jäkligt få "rena" förningar utan störningsmoment (upp/nerförsbackar, oreda, luckor mm)
Vi blev två i divisionen dock, mycket nöjda. Kuriosa: 8min in hade laget som startade 30sek bakom oss redan kommit ikapp och förbi. Vi passerade dock dem snart igen och i mål var vi till slut mer än 1min före ;)

Watt-kurvan är lika "av-på" som lagtempon ute brukar vara också. Men ännu mer extremt pga att en behöver slå av helt efter en förning så att de bakom enkelt kan ta sig förbi samt att det är svårt som fasen att ligga jämnt i ledet..
2021-02-09_1925501.jpg

Skärmavbild 2021-02-10 kl. 11.57.27.png

Bilagor

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det blev 3*(13x30/15) idag.
Målwatt för 30s => 120% FTP, och 15s 50% av 30s värdet.
Totalsnitt över 3 block för intervaller blev rätt spot on på FTP.
Jämför jag med gårdagens 8:or var det mycket svårare att skicka upp pulsen respektive hålla den stadigt högt. 15s är inte lång tid för vila men det räcker för att pulsen skulle dippa rätt mycket ändå och topparna blev heller långt ifrån vad man får upp på 8orna. Här kändes det helt klart som att benen satt begränsningen snarare än pumpen.
Nu hade jag förvisso kört ett pass dagen innan så jag var ju inte superutvilad men det speglar mina tidigare erfarenheter med den typen av intervaller.
Frågan är ju då, om t.ex. 4x4 eller 4x8 ger mer tid i VO2 fönstret, så kanske detta ändå är rätt nyttigt för att träna på att gång på gång kunna attackera så även om det inte ger mig maximal VO2max träning borde det faktiskt vara ett rätt bra komplement till t.ex. 8:orna i syfte att kunna dra på gång på gång som man ju göra på t.ex. MTB.
3015.JPG

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, det är ju frågan. Vad är målet, mycket tid på hög puls eller mycket tid på höga watt. Åttor ger det ena, 30/15 ger det andra.

Smaland1

Medlem
Visa dina Watt
Jämför jag med gårdagens 8:or var det mycket svårare att skicka upp pulsen respektive hålla den stadigt högt. 15s är inte lång tid för vila men det räcker för att pulsen skulle dippa rätt mycket ändå och topparna blev heller långt ifrån vad man får upp på 8orna.
Hade också detta problemet tidigare vilket var tråkigt för jag gillar 30/15-upplägget.
Jag löste det genom att köra med en så kallad hard start på varje block med 40-60 sek kring MAP för att skrämma upp pulsen, sen därefter 13 st 30/15 intervaller med fallande effekt (125 -> 110% av FTP ish) på arbetsdelen men bibehållen effekt (50% av 125%) på vilodelen.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, det är ju frågan. Vad är målet, mycket tid på hög puls eller mycket tid på höga watt. Åttor ger det ena, 30/15 ger det andra.
Fast inte totalt sett. Snittwatten över "arbetsperioden" är väldigt snarlik, snarare att mitt total effektsnitt om jag drar snittet för 3 block 30/15 är lägre än åttorna.
Tar jag åttorna jag körde sist så fick jag 32 minuter arbete på dryga 260w. 3x13 ger några minuter färre i total intervalltid och totalsnittet blev något lägre än på åttorna. Sen var det högre effekttoppar än 30/15 så klart och frågan är hur man ska räkna in 15s off perioderna. Skulle man ta bort dem helt ur beräkningen så blir ju snittet högre men det är ju det som är grejen, 15s tillåter att pulsen åker jojo inom blocket medan på en åtta är det inte förräns vilan som pulsen får möjlighet att sjunka.
Det är ju troligtvis det som gör att åttorna visat sig så effektivt jämfört också att det helt enkelt ger en bra mix av effekt man orkar hålla och högt hjärtarbete.

Vad kör ni för favoriter för att bygga styrka som lämpar sig för trainer? All out stående sprinter uppför en backe är ju kalas men inget jag vill utsätta cykeln för på trainern. :)

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vad kör ni för favoriter för att bygga styrka som lämpar sig för trainer? All out stående sprinter uppför en backe är ju kalas men inget jag vill utsätta cykeln för på trainern. :)
Jag tycker korta spurter (5-10 sek) med start från låg kadens och sedan ökande kadens funkar bra att göra sittandes på trainern. Tycker även det passar bättre ihop med de behov jag har av styrka i skogen, oftast branta, tekniska backar där jag vill trycka till och då sitter jag oftast för att behålla greppet.

Nackdelen med det är att jag blivit rätt kass på att stå upp och spurta, så oftast halvsitter jag även vid skyltspurterna på landsväg...

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
6x3/1 på 109% (300w)
Gick förvånansvärt bra så helt klart är det dax för ett nytt test och försöka pusha FTPn lite uppåt.
Gick in i arkivet över gamla pass och Februari förra året körde jag samma pass på 330W, utan att vara i särskiljt bra form då heller.
så det finns potential för att förbättra sig. 😂

Bokat en BikeFit också nu för att se vad som behöver uppdateras sedan den förra...2016 🤭
1B0ABCC0-F953-4BAE-9B3F-9ED76D851E0D.png

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker korta spurter (5-10 sek) med start från låg kadens och sedan ökande kadens funkar bra att göra sittandes på trainern. Tycker även det passar bättre ihop med de behov jag har av styrka i skogen, oftast branta, tekniska backar där jag vill trycka till och då sitter jag oftast för att behålla greppet.

Nackdelen med det är att jag blivit rätt kass på att stå upp och spurta, så oftast halvsitter jag även vid skyltspurterna på landsväg...
Detta att man inte kan stå och röra sig på ett naturligt sätt på innecykel är en av huvudanledningarna till att jag tycker det känns avigt och att man inte får ut så bra resultat utomhus som man kan tro. (Då har jag ändå en stadig Monark.) Cykeln beter sig inte som den gör ute, man får inga mikropauser på samma sätt som ute, man aktiverar inte överkropp som ute etc. Måste nog skaffa bromsade och rörliga rullar om jag ska få till någon adekvat inneträning...

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Detta att man inte kan stå och röra sig på ett naturligt sätt på innecykel är en av huvudanledningarna till att jag tycker det känns avigt och att man inte får ut så bra resultat utomhus som man kan tro. (Då har jag ändå en stadig Monark.) Cykeln beter sig inte som den gör ute, man får inga mikropauser på samma sätt som ute, man aktiverar inte överkropp som ute etc. Måste nog skaffa bromsade och rörliga rullar om jag ska få till någon adekvat inneträning...
Inneträning jämställer jag enbart med att träna pumpen och benen.
Resten måste göras ute eller på ett gym.
Och även på ett par bromsanderullar så får du ju inte med underlaget som är den största faktorn hur en cykel rör sig och hur muskelminnet skall parera detta.

ghia64

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker ändå att utomhusadaptionen går rätt snabbt. Första gångerna i skogen efter frånvaro är alltid spännande/tungt, men redan 2-3 pass så är man tillbaka rätt bra. På landsväg kör jag mest Rando/brevet, vilket inte innehåller så mycket spurter, så där kan jag inte uttala mig. Tycker det är väldigt likt, dock så kör jag inte tempopinnar inomhus, vilket jag kanske borde göra...

RockyRider

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fast inte totalt sett. Snittwatten över "arbetsperioden" är väldigt snarlik, snarare att mitt total effektsnitt om jag drar snittet för 3 block 30/15 är lägre än åttorna.
Tar jag åttorna jag körde sist så fick jag 32 minuter arbete på dryga 260w. 3x13 ger några minuter färre i total intervalltid och totalsnittet blev något lägre än på åttorna. Sen var det högre effekttoppar än 30/15 så klart och frågan är hur man ska räkna in 15s off perioderna. Skulle man ta bort dem helt ur beräkningen så blir ju snittet högre men det är ju det som är grejen, 15s tillåter att pulsen åker jojo inom blocket medan på en åtta är det inte förräns vilan som pulsen får möjlighet att sjunka.
Det är ju troligtvis det som gör att åttorna visat sig så effektivt jämfört också att det helt enkelt ger en bra mix av effekt man orkar hålla och högt hjärtarbete.

Räkna snitteffekt på 40:20 och 30:15 är inte helt relevant. Det är ackumulerad tid på hög effekt som är poängen. Jag orkar 350 w i fem minuter (MAP effekt). Med 30:15 kan jag få ihop 20 min på 350 w och därmed få ett större träningsstimuli muskulärt.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
A80060B0-F1FD-4BED-ACA9-ABF3B5C895A3.jpeg
Fortsätter fylla på när jag ändå har lite flow. Igår kväll blev det 4x17 min SST på 89,5%. Kändes bra större delen av arbetstiden, sista settet sved det iofs bra. Men det är just där och då jag inbillar mig att det börjar hända saker i kroppen. Oerhört skönt efteråt om inte annat. Idag blir det korta 15/15, återstår att se hur det går.

stefank

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Räkna snitteffekt på 40:20 och 30:15 är inte helt relevant. Det är ackumulerad tid på hög effekt som är poängen. Jag orkar 350 w i fem minuter (MAP effekt). Med 30:15 kan jag få ihop 20 min på 350 w och därmed få ett större träningsstimuli muskulärt.
Precis, man kan ju köra t.ex. 4x5min och få snarlikt resultat, men det här är just poängen för mig. Rent fysiskt klarar jag att göra 4x5 på samma watt som jag skrapar ihop med 30/15 eller 40/20, men jag måste vara riktigt taggad för att orka nöta på vo2max watt i 5 minuter om och om igen. För mig är 30/15 lättare för psyket, inte minst om man kör intervall inomhus. Fast ibland kan det ju vara bra att träna skallen på att lida med ;)

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Precis, är målsättningen hög snittpuls eller hög snittwatt på arbetet? Med tanke på mikrovilan i 30/15 och 130% av FTP på arbetet så gissar jag att det är det senare man är ute efter på dessa?

Åttorna är ju klassiska, dopingdoktorn Bo Berglund svor vid åttor och mycket ackumulerad tid över på 90 % av HRmax som gammal kanotist. Han rekommenderade t o m att justera motståndet för att inte brinna upp utan att hovra på 90-91% HRmax.

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tror detta är första studien där Rönnestad lanserar 30/15:
Han jämförde några olika intervallprotokoll, bla klassiska fyror, med 30/15 och visade att 30/15 gav mest tid över 90% VO2max och därför måste dom vara bäst. :D
För övrigt har Rönnestad "inspirerats" mycket av Tabata, (mannen som uppfann 20/10), som han studerade hos i början av sin akademiska karriär.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Varken eller. Syftet med 30/15 är att kunna maximera tiden på max syreupptag.
Ja det var så jag uppfattade det också. Och därav min slutsats att mina åttor (just nu) ger mig mer stadig tid på VO2 Max än 30/15 där pulsen dippar mer. Med förbehåll om att det är puls som används som indikator och det är ju en släpande indikator men på åttorna får just jag högre maxpuls och längre tid på högre snittpuls. Men man ska inte dra för mycket slutsatser från två enskilda pass heller :)

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu cyklar jag mest mtb ute och tekniken går ju inte alls att simulera inomhus, men tycker ändå trainern ger bra specifik muskelträning för benen som gör att det går fortare ute i skogen sen. Jag kör totalt fem cykelpass i veckan och ser till att minst två av dem är utomhus och helst på mtb:n, mest för att inte hinna glömma bort tekniken men också för att få till de längre passen (undviker pass över 1,5h på trainern).

Jag hade tidigare en monark men kör i år på en trainer som står på 5cm tjock skumgummimatta, upplever trainern som mycket bekvämare än vad monarken var iom att den rör sig nån cm i sidled när man trampar. På monarken fick jag träsmak direkt. Monarken var däremot förstås mycket bättre om man ville stå upp och spurta.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
5 W/kg på 20 min, jo det vore ju mumma. Kvällens pass skulle egentligen varit 5x5 på FTP men tappade kedjan precis när första intervallen skulle börja och fick en lite hårdare start än tänkt. Men efter 2 minuter började den där härliga känslan komma i benen och då var ett ju bara att mosa på.

772DFC94-1A41-4F84-8BAC-5A9C28956669.png

5 W till (i snitt) eller 1 kg lättare och 5an sitter.

Masjevel

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Emil Lindgren postade idag på insta att han kört en tjuga med 403W i snitt med en vikt på 64 kg. 6,3W/kg...
Själv har jag svårt att ligga på 400 W i mer än några sekunder. 😂

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Dagens pass skulle bli ett nytt 6x3/1 men klockan pinnade iväg och blev sent så jag drog fram ett av Xerts kortare Breakthrough test.

Och benen verkade funka idag(y)
Sista intervallen, som blev näst sista, borde ha varit en minut länge så man kunde trampa till failiure istället för att fippla fram slope och hamna på 5% vilket resulterade i på tok för mycket effekt :-)
Så 290W skulle jag nog kunna se idag...
Tänkte att söndagen skulle spenderas med att testa hur länge jag håller på 305W, målet är en 20:a för att verifiera lite hur det systemet funkar 🥵

Men dagens resultat blev FTP på 282W, Peak på 1478W och 10sek sprint på 1305W
Detta på 89Kg och på en Wattbike Atom, vilken borde vara ok för effekten.

Oavsett SJUKT jäkla nöjd då jag för några veckor sedan var helt i källaren...

y9avjr0xegta4tvb.png

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
5 W/kg på 20 min, jo det vore ju mumma. Kvällens pass skulle egentligen varit 5x5 på FTP men tappade kedjan precis när första intervallen skulle börja och fick en lite hårdare start än tänkt. Men efter 2 minuter började den där härliga känslan komma i benen och då var ett ju bara att mosa på.

Visa bilaga 469606

5 W till (i snitt) eller 1 kg lättare och 5an sitter.
Å då visar det sig förstås att jag redan för drygt 4 år sen var (precis) över 5.0 W/kg med 338 W över 67.5 kg. Fast det var iaf första gången på 350 W (2 W bättre än mars 2020) och förhoppningsvis går det lättare att hålla effekten uppe över säsongen med lite mer vikt på kroppen.

zodah

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag är väldigt långt från 5W/kg.
Idag så hade jag Trainer roads 15/15 intervaller. De kallas visst Spanish needle hos dem.
Det var lite för mkt för mina ben att klämma 370W visade det sig så jag sänkte 5% mot slutet. Det var riktigt jobbigt. Rejäla majbrasor i låren.
en ser jag att jag genomgående hade problem att nå upp till nivån. I alla fall i denna redovisning men jag upplevde att 3 sek snittwatt nog var för ”långt ” skulle nog skruvat ner till 1 sek. Det var stora hopp i wattsiffrorna och jag gick över till att kolla vilken kadens som gav ca 370 W istället.
Men ärligt så kändes 15 s vila mer som 5 mot slutet.
Ett riktigt jobbigt pass.

5 av 5 effektpedaler i betyg.
9EC404BA-B3DE-4CB5-A937-62078881B5C9.jpeg

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag är väldigt långt från 5W/kg.
Idag så hade jag Trainer roads 15/15 intervaller. De kallas visst Spanish needle hos dem.
Det var lite för mkt för mina ben att klämma 370W visade det sig så jag sänkte 5% mot slutet. Det var riktigt jobbigt. Rejäla majbrasor i låren.
en ser jag att jag genomgående hade problem att nå upp till nivån. I alla fall i denna redovisning men jag upplevde att 3 sek snittwatt nog var för ”långt ” skulle nog skruvat ner till 1 sek. Det var stora hopp i wattsiffrorna och jag gick över till att kolla vilken kadens som gav ca 370 W istället.
Men ärligt så kändes 15 s vila mer som 5 mot slutet.
Ett riktigt jobbigt pass.

5 av 5 effektpedaler i betyg.
Visa bilaga 469775
90 minuter med IF 0.87 ska väl kännas jobbigt ;-)

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Råkade anmäla mig till Tour de Zwift när det bara var en ordinarie etapp kvar (värdelösa fjärrkontroll till Apple TV), så nu måste jag beta av dom sju första på reservveckan.

Här är två från idag, med lite åtehämtning emellan. Den första var rätt jämnjobbig, på den andra höll jag igen lite mer från början men ryckigheten mot slutet körde slut på benen.
1613297324199.png

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ingen wattmätare på pendlaren så det fick bli två tjugor på sweetspot i snömodden. Förhållandevis enkelt att hålla 150 BPM när det är som att köra i konstant uppförsbacke. Ca 20-22 km/h i snitt på något som borde vara 275-ish watt skvallrar om att det rullade trögt med dubbdäck och isknaggel. Bra timme!
1613299688100.png

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja det var så jag uppfattade det också. Och därav min slutsats att mina åttor (just nu) ger mig mer stadig tid på VO2 Max än 30/15 där pulsen dippar mer. Med förbehåll om att det är puls som används som indikator och det är ju en släpande indikator men på åttorna får just jag högre maxpuls och längre tid på högre snittpuls. Men man ska inte dra för mycket slutsatser från två enskilda pass heller :)
Nu är jag erkänt och bevisligen jättedålig på detta men om jag kikar i länken som @Lingon la in så säger de ju uttryckligen att 30/15 ger mer tid närmare VO2max än längre intervaller, vilket borde betyda att pulsen inte spelar så stor roll i det stora hela.
Men det är ju vad man använder som bas i träningen, tid ovanför 90% hrmax eller om man tränar baserat på effekt.

Pitefredrik

Ny medlem
Visa dina Watt
Hej
har precis köpt en trainer med effektmätare som tydligen skall vara ganska exakt. Det är en Kurt Kinetic Pro www.kurtkinetics.com

Körde ett 20 min intervall igår med en fart som jag skulle kunna hålla i en timme om det verkligen gällde nåt, vilket tydligen kallas FTP (Functional Threshold Power eller nåt sånt)

Snittet för 20 minutersintervallen blev 312 W. Har svårt att bedöma om det är ett vettigt värde.

Min fråga är: vad är ett bra, mycket bra, elit-, världselit värde för FTP?

Vad har NI för värden? Vilka resultat i tävlingar har det medfört?

Jag brukar hamna ca 20-25% i tid efter täten i långloppscupen.
Emil Lindgren som vann SM i XCO la precis upp på sin insta att han gjort 403W i snitt på 20 min test på Wattbike som ger värden hyggligt nära sanningen. Han väger 64 kg vilket blir 6,3W/kg kroppsvikt. Ska man tävla i kuperad terräng är det högst relevant att räkna producerade watt i förhållande till kroppsvikt så massan ska uppför berget så att säga :)!

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu är jag erkänt och bevisligen jättedålig på detta men om jag kikar i länken som @Lingon la in så säger de ju uttryckligen att 30/15 ger mer tid närmare VO2max än längre intervaller, vilket borde betyda att pulsen inte spelar så stor roll i det stora hela.
Men det är ju vad man använder som bas i träningen, tid ovanför 90% hrmax eller om man tränar baserat på effekt.
Lite mer att läsa om ämnet

Visa dina Watt
Ingen wattmätare på pendlaren så det fick bli två tjugor på sweetspot i snömodden.
Glider iväg här lite, men inte helt OT då det är en hel del träningsteori i tråden.

Utav de jag följer på Strava så är det rätt genomgående att de som cykelpendlar (eller cykelpendlade innan Covid) typ 30-60 minuter enkel väg är starkare IRL än de som kör träningsscheman från Zwift, Trainerroad, Guide heroes etc. Nu följer jag bara en väldigt liten bråkdel av landets cyklister på Strava, men är det fler som märkt samma sak?

(Kan vara värt att tillägga att pendlarna inte bara pendlar, utan kör ibland hårt eller distans både IRL och på Zwift).

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Glider iväg här lite, men inte helt OT då det är en hel del träningsteori i tråden.

Utav de jag följer på Strava så är det rätt genomgående att de som cykelpendlar (eller cykelpendlade innan Covid) typ 30-60 minuter enkel väg är starkare IRL än de som kör träningsscheman från Zwift, Trainerroad, Guide heroes etc. Nu följer jag bara en väldigt liten bråkdel av landets cyklister på Strava, men är det fler som märkt samma sak?

(Kan vara värt att tillägga att pendlarna inte bara pendlar, utan kör ibland hårt eller distans både IRL och på Zwift).
Det vill jag också tro.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer