Visa dina Watt
Ja, jag har för mig att det föreskrivs 130 % av FTP pÄ 30s. Eller 120%? HÄrt oavsett!Notera 75-90% av 30s effekten
Hade snabbt varit tack och godnatt dÄ för mig.
Ja, jag har för mig att det föreskrivs 130 % av FTP pÄ 30s. Eller 120%? HÄrt oavsett!Notera 75-90% av 30s effekten
Hade snabbt varit tack och godnatt dÄ för mig.
Grattis! Förbered dig pÄ en platÄ ;-) eller sÄ har du bara tur i genlotteriet och gainzen fortsÀtter i all evighetKort Zwift-race i dag med 345 W i snitt över 20 min (361 W i NP över knappt 24 min). Köpte trainern den 28 november och har ökat effekten över 20 min med 109 W.
Visa bilaga 470709
FortsÀtt pÄ samma sÀtt och du har 109watt till i motorn inför SödertÀlje hell week om ytterligare 83 dagar.Grattis! Förbered dig pÄ en platÄ ;-) eller sÄ har du bara tur i genlotteriet och gainzen fortsÀtter i all evighet![]()
Koffeinet bör du vÀl inta innan trÀningspasset om du vill ha nytta av det.Sufferfests Cobbler 3 x 25 min pÄ 88-90% FTP. Körde pÄ tvÄ flaskor vatten varav en med 125 mg koffein. Funkade bra efter godisfrossa pÄ fredagskvÀllen innan.Visa bilaga 470861Visa bilaga 470861
Drack det i början. Passet tog 1 Tim 47 min och var pigg pÄ slutet. Tar ca 60 min innan Max effekt.Koffeinet bör du vÀl inta innan trÀningspasset om du vill ha nytta av det.
Om du inte tar det för att vara pigg efterÄt sÄklart.
Jag sitter helt annorlunda inne vs ute.IgÄr blev det 4h
Blir nÄgra podar, nÄn film, lite youtube haha
LÀttare att köra lugn distans pÄ trainer Àn ute faktiskt. Ett tips Àr att ha med sig ombyte och byta till torra klÀder halvvÀgs.
OcksÄ bra sÀtt att kolla sin sittstÀllning. Pallar man sitta 4h pÄ trainern kommer det funka ute :)
Visa bilaga 471181
Jag gillar ju att man med trainer kör pÄ den cykeln man kör pÄ sen ute. Blir ju rÀtt annorlunda med t.ex. en wattbike.Jag sitter helt annorlunda inne vs ute.
Betydligt aggressivare och med armbÄgarna pÄ styret och hÀnderna i Wattbikens tempopinnar.
skall göra BikeFit idag sÄ skall bli grymt spÀnnande att bli helt sÄgad pÄ sittstÀllningen ute som Àr helt anpassade frÄn förra Äret dÄ jag cyklade med ett nyckelben som var av.![]()
Kommer lÀgga mindre fokus pÄ att sitta för att presentera hög effekt utan istÀllet fokusera pÄ hur man sÄ skonsamt som möjligt kan cykla 5-10h gravel utan att brytas av pÄ mitten...och dÄ flera dagar i rad.Jag gillar ju att man med trainer kör pÄ den cykeln man kör pÄ sen ute. Blir ju rÀtt annorlunda med t.ex. en wattbike.
Akta dig för Iains justering av klossarna bara ;-) Jag fick ont i knÀt. Mer kraft hjÀlper föga om man fÄr ont istÀllet sÄ jag fick vrida tillbaka klossen en smula för att det skulle funka. Sen Àr det ju högst dynamiskt - jag gjorde ocksÄ min bikefit dÀr typ 4 mÄnader efter OP och hade jag gjort det idag hade det nog sett rÀtt annorlunda ut. à terrapportera sen hur det gick!
Saker över FTP brukar jag försöka köra runt lunchtid / senare pÄ dagen, fixar inte heller att pressa tidigt pÄ morgonen utan dÄ Àr det lite snÀllare pass intensitetsmÀssigt som gÀller.SÄ hÀr ser det ut nÀr man skall snitta ca 320 i 90 sekunder x 15. Jag mÄste nog försöka göra dessa pass lite senare under dagen för det spritter inte direkt i benen kl 7:30. Fick grÀva djupt inne i sjÀlen och sÀnkte Àven 3% efter ett tag.
Visa bilaga 471373
Fett besviken över att det stod SAUCE, nÀr jag med djup röst lÀste SALICE för mig sjÀv.SÄ hÀr ser det ut nÀr man kÀmpar sig över startbacken i gÄrdagens SWE-cup, A-klass, pÄ typ 150:e plats. MÄnga hÄrda killar dÀr ute (inne..)
Visa bilaga 471354
Givetvis Ă€r det sĂ„, det var med glimten i ögat jag skrev ovanstĂ„ende. Ăven om trĂ€ning i vĂ€rme skulle ge nĂ„got sĂ„ tvivlar jag pĂ„ att det nĂ„nsin skulle vara vĂ€rt det mot bakgrund av förmodat lĂ€ngre Ă„terhĂ€mtningstid och ffa att det Ă€r fruktansvĂ€rt obehagligt.Fast pulsen sticker ju för att kompensera överhettningen. SĂ„ frĂ„gan Ă€r, tryckte du nĂ€mnvĂ€rd mer effekt, hur jobbigt kĂ€ndes passet (RPE)? För pulsen Ă€r ett trubbigt mĂ€tverktyg.
Det Àr skillnad pÄ nÄgot som kan vara Àr gynnsamt (utan kontrollgrupp) och att vara "det nya magiska!" Vid VO2max-pass Àr mÄlet att kroppen utför ett arbete som i sig fÄr pulsen att hamna över en viss nivÄ. Pulsen blir en proxy för syreupptaget, vilket Àr mycket svÄrare att mÀta, men att Àndra miljön sÄ att pulsen blir högre (utan att Àndra arbetet) varmt och fuktigt rum, knasig sittstÀllning, överdos av koffein etc, har jag svÄrt att se skulle stimulera syreupptaget Àven om blodmÀngden som behöver vaskas runt i kroppen ökar med högre puls (antaget tat man inte tappar slagvolym).Intressanta inspel. FrÄn tvÀrsÀkert nej till viss forskning pÄ omrÄdet. Lustigt nog har Bicycling prÄnglat upp följande pÄ första sidan, https://bicycling.se/skruva-upp-varmen-och-sikta-pa/
Tolkar jag deras artikel rÀtt sÄ kan trÀning i hetta vara gynnsamt för anaerobt arbete i normalt tempererat klimat. Oklart varifrÄn de fÄtt sina uppgifter.
Nu var poddavsnittet och artikeln https://www.presteramera.com/197-prestera-mera-varmetraning-istallet-for-hoghojdstraning/ inte baserade pÄ studien i sig (eftersom den inte var slÀppt) utan en artikeln frÄn NKR https://www.nrk.no/innlandet/oppsiktsvekkende-resultater-av-trening-i-hoy-varme-1.14503420 men tiden gÄr och i maj förra Äret publicerades artikeln https://www.researchgate.net/public...g_increases_hemoglobin_mass_in_elite_cyclists"Simon och Tommy gÄr igenom en ny Norsk artikel dÀr man utgick frÄn hypotesen att lugn, kort trÀning i ett varmt rum, 5 ggr i veckan ska öka kroppens förmÄga att transportera syre till musklerna. Dvs öka HemoglobinnivÄerna i blodet, precis som vid höghöjdstrÀning. I studien har man lÄtit en grupp unga lovande elitcyklister trÀna lÄgintensivt pÄ trainer i 50-60 min, 5 ggr per vecka i 5 veckor. Rummet de trÀnat i har varit ett duschrum med ventilationen förtejpad. Temperaturen har varit 40 grader och luftfuktigheten 70%. SÄledes en lokal med förutsÀttningar som nÀstan vem som helst kan skapa hemma i sin bostad eller i den gemensamma trÀningslokalen. Resultatet pekar pÄ att denna typ av trÀning under 5 veckors tid ger samma anpassning av hemoglobinvÀrdet som 3-4 veckors kontinuerligt vistelse pÄ runt 3000m höjd. Dock ska det tillÀggas att det inte framgÄr i artikeln om de anvÀnt en kontrollgrupp eller stödjer detta pÄ tidigare forskning kring höghöjdsvistelse."
Prestera Mera - VÀrmetrÀning istÀllet för höghöjdstrÀning - Prestera Mera
www.presteramera.com
Vo2max intervaller bör man nog inte köra i vÀrme men kanske distanspassen.
Fair enough :-)âOm trĂ€ning i vĂ€rme skulle vara det nya svarta tycker jag det verkar som det behövs tydligare resultat Ă€n denna (enda) studie.â
Det hÄller jag med om. Det behövs fler studier som pÄvisar ev effekter av att trÀna i vÀrme. I övrigt tycker jag du gör en hÄrd tolkning av mitt ovanstÄende stycke. Jag borde dock formulerat mig annorlunda. För tydlighetens skull sÄ tror jag alltsÄ inte att det nya magiska Àr att köra Vo2max-pass i vÀrmeskÄpet.
Bra med en konstruktiv diskussion och, enligt mig, en del intressanta inslag som för mig var okÀnda.