Visa dina Watt

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Aj vad det sved...:sick:

6x5min med 30sek MAP I start och avslut pÄ varje 5:a.
Benen brann av totalt pÄ intervall 3 sÄ skippade den och drog ner 5%pÄ de 3 avslutande.

Snittet pÄ varje 5:a blev 113% pÄ först 2 och 107% pÄ övriga.
Bara hoppas pÄ bÀttre ben nÀsta gÄng :-)

isurv8pncijduy6z.png
 

zodah

Aktiv medlem
Visa dina Watt
IgÄr hade jag ett sÄnt dÀr över-under pass och bÄde mentalt och fysiskt Àr det rÀtt komfortabelt ÀndÄ. JÀmfört med ett stenhÄrt 40/20 eller hederliga 4:or som ger en lÀtt Ängest bÄde före och under.
SÄ jag sÀllar mig till de som anser att det inte nödvÀndigtvis alltid Àr bÀst att göra det mest effektiva för det Àr inte sÀkert det hÄller i lÀngden.
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
3x10 Över/under pĂ„ 115/92 @60rpm.
Hur kan det vara att det kĂ€nnas sĂ„ mycket enklare och fortlöpa sĂ„ mycket snabbare Ă€n en rak 10:a. đŸ€·â€â™‚ïž
Och nytt pulsband behöver inhandlas.
jÀklar vad svetten inne kÀkar pÄ prylarna.

2C0E0AC0-F802-43AC-AB1F-E878A0732153.png
 
Senast Àndrad:

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Perfekt exempel pÄ en dÄligt genomförd 20-minutare utomhus:
Screenshot_20210220-184323_TrainingPeaks.jpg

Hade riktiga skrÀp-ben idag men upptÀckte det först en bit in i intervallen. Första 4-5min var helt ok, sen blev det 5-6min med nÄt slags försök till ÄterhÀmtning innan jag tog mig samman och körde pÄ lite igen pÄ slutet.

20 min Àr verkligen jÀttelÀnge om man gÄr ut för hÄrt...
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
IgÄr blev det 4h :love:
Blir nÄgra podar, nÄn film, lite youtube haha
LÀttare att köra lugn distans pÄ trainer Àn ute faktiskt. Ett tips Àr att ha med sig ombyte och byta till torra klÀder halvvÀgs.
OcksÄ bra sÀtt att kolla sin sittstÀllning. Pallar man sitta 4h pÄ trainern kommer det funka ute :)
distans.JPG
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
IgÄr blev det 4h :love:
Blir nÄgra podar, nÄn film, lite youtube haha
LÀttare att köra lugn distans pÄ trainer Àn ute faktiskt. Ett tips Àr att ha med sig ombyte och byta till torra klÀder halvvÀgs.
OcksÄ bra sÀtt att kolla sin sittstÀllning. Pallar man sitta 4h pÄ trainern kommer det funka ute :)
Visa bilaga 471181

Jag sitter helt annorlunda inne vs ute.
Betydligt aggressivare och med armbÄgarna pÄ styret och hÀnderna i Wattbikens tempopinnar.

skall göra BikeFit idag sĂ„ skall bli grymt spĂ€nnande att bli helt sĂ„gad pĂ„ sittstĂ€llningen ute som Ă€r helt anpassade frĂ„n förra Ă„ret dĂ„ jag cyklade med ett nyckelben som var av. đŸ€ŻđŸ˜‚
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag sitter helt annorlunda inne vs ute.
Betydligt aggressivare och med armbÄgarna pÄ styret och hÀnderna i Wattbikens tempopinnar.

skall göra BikeFit idag sĂ„ skall bli grymt spĂ€nnande att bli helt sĂ„gad pĂ„ sittstĂ€llningen ute som Ă€r helt anpassade frĂ„n förra Ă„ret dĂ„ jag cyklade med ett nyckelben som var av. đŸ€ŻđŸ˜‚

Jag gillar ju att man med trainer kör pÄ den cykeln man kör pÄ sen ute. Blir ju rÀtt annorlunda med t.ex. en wattbike.
Akta dig för Iains justering av klossarna bara ;-) Jag fick ont i knĂ€t. Mer kraft hjĂ€lper föga om man fĂ„r ont istĂ€llet sĂ„ jag fick vrida tillbaka klossen en smula för att det skulle funka. Sen Ă€r det ju högst dynamiskt - jag gjorde ocksĂ„ min bikefit dĂ€r typ 4 mĂ„nader efter OP och hade jag gjort det idag hade det nog sett rĂ€tt annorlunda ut. Återrapportera sen hur det gick!
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag gillar ju att man med trainer kör pÄ den cykeln man kör pÄ sen ute. Blir ju rÀtt annorlunda med t.ex. en wattbike.
Akta dig för Iains justering av klossarna bara ;-) Jag fick ont i knĂ€t. Mer kraft hjĂ€lper föga om man fĂ„r ont istĂ€llet sĂ„ jag fick vrida tillbaka klossen en smula för att det skulle funka. Sen Ă€r det ju högst dynamiskt - jag gjorde ocksĂ„ min bikefit dĂ€r typ 4 mĂ„nader efter OP och hade jag gjort det idag hade det nog sett rĂ€tt annorlunda ut. Återrapportera sen hur det gick!

Kommer lÀgga mindre fokus pÄ att sitta för att presentera hög effekt utan istÀllet fokusera pÄ hur man sÄ skonsamt som möjligt kan cykla 5-10h gravel utan att brytas av pÄ mitten...och dÄ flera dagar i rad.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
B0DB83BD-F9FE-4ECA-B059-889904EA3E41.jpeg
Blev ytterligare ett 4x4 idag med ofrivillig frĂ„nvaro av kylning. Fanstyget till flĂ€kt slutade fungera lagom tills uppvĂ€rmningen var slut, sedan blev det hett pĂ„ riktigt. En kan ju undra om lite extra vĂ€rme ger nĂ„gra gains. Strax över 20 min pĂ„, för mig, hög puls. Vanligen hamnar jag omkring 10-12 min pĂ„ rött över ett 4x4. Kanske Ă€r det nya magiska att köra Vo2max pass i vĂ€rmeskĂ„petđŸšŽđŸ»â€â™‚ïžđŸ’Š
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fast pulsen sticker ju för att kompensera överhettningen. SÄ frÄgan Àr, tryckte du nÀmnvÀrd mer effekt, hur jobbigt kÀndes passet (RPE)? För pulsen Àr ett trubbigt mÀtverktyg.
 

zodah

Aktiv medlem
Visa dina Watt
SÄ hÀr ser det ut nÀr man skall snitta ca 320 i 90 sekunder x 15. Jag mÄste nog försöka göra dessa pass lite senare under dagen för det spritter inte direkt i benen kl 7:30. Fick grÀva djupt inne i sjÀlen och sÀnkte Àven 3% efter ett tag.

1614068306378.png
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
SÄ hÀr ser det ut nÀr man skall snitta ca 320 i 90 sekunder x 15. Jag mÄste nog försöka göra dessa pass lite senare under dagen för det spritter inte direkt i benen kl 7:30. Fick grÀva djupt inne i sjÀlen och sÀnkte Àven 3% efter ett tag.

Visa bilaga 471373

Saker över FTP brukar jag försöka köra runt lunchtid / senare pÄ dagen, fixar inte heller att pressa tidigt pÄ morgonen utan dÄ Àr det lite snÀllare pass intensitetsmÀssigt som gÀller.
 

emilh

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde ett av Recks / @lundatok 2x6 3/1 pÄ 105%, perfekt timeat till 1 timme och 8 minuter podcast.
Det kÀndes inte speciellt tungt, vilket kanske inte heller Àr tanken? Definitivt lÀttare Àn 2x20.
Blev lite vÀrre efter fjÀrde intervallen dÄ Zwift/trainern inte ville gÄ ner i effekt i vilan i ERG mode, vilket tyvÀrr hÀnder ibland.

Screenshot 2021-02-23 at 17.10.24.png
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fast pulsen sticker ju för att kompensera överhettningen. SÄ frÄgan Àr, tryckte du nÀmnvÀrd mer effekt, hur jobbigt kÀndes passet (RPE)? För pulsen Àr ett trubbigt mÀtverktyg.
Givetvis Ă€r det sĂ„, det var med glimten i ögat jag skrev ovanstĂ„ende. Även om trĂ€ning i vĂ€rme skulle ge nĂ„got sĂ„ tvivlar jag pĂ„ att det nĂ„nsin skulle vara vĂ€rt det mot bakgrund av förmodat lĂ€ngre Ă„terhĂ€mtningstid och ffa att det Ă€r fruktansvĂ€rt obehagligt.
 

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
"Simon och Tommy gÄr igenom en ny Norsk artikel dÀr man utgick frÄn hypotesen att lugn, kort trÀning i ett varmt rum, 5 ggr i veckan ska öka kroppens förmÄga att transportera syre till musklerna. Dvs öka HemoglobinnivÄerna i blodet, precis som vid höghöjdstrÀning. I studien har man lÄtit en grupp unga lovande elitcyklister trÀna lÄgintensivt pÄ trainer i 50-60 min, 5 ggr per vecka i 5 veckor. Rummet de trÀnat i har varit ett duschrum med ventilationen förtejpad. Temperaturen har varit 40 grader och luftfuktigheten 70%. SÄledes en lokal med förutsÀttningar som nÀstan vem som helst kan skapa hemma i sin bostad eller i den gemensamma trÀningslokalen. Resultatet pekar pÄ att denna typ av trÀning under 5 veckors tid ger samma anpassning av hemoglobinvÀrdet som 3-4 veckors kontinuerligt vistelse pÄ runt 3000m höjd. Dock ska det tillÀggas att det inte framgÄr i artikeln om de anvÀnt en kontrollgrupp eller stödjer detta pÄ tidigare forskning kring höghöjdsvistelse."


Vo2max intervaller bör man nog inte köra i vÀrme men kanske distanspassen.
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt

 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Intressanta inspel. FrÄn tvÀrsÀkert nej till viss forskning pÄ omrÄdet. Lustigt nog har Bicycling prÄnglat upp följande pÄ första sidan, https://bicycling.se/skruva-upp-varmen-och-sikta-pa/

Tolkar jag deras artikel rÀtt sÄ kan trÀning i hetta vara gynnsamt för anaerobt arbete i normalt tempererat klimat. Oklart varifrÄn de fÄtt sina uppgifter.
Det Àr skillnad pÄ nÄgot som kan vara Àr gynnsamt (utan kontrollgrupp) och att vara "det nya magiska!" Vid VO2max-pass Àr mÄlet att kroppen utför ett arbete som i sig fÄr pulsen att hamna över en viss nivÄ. Pulsen blir en proxy för syreupptaget, vilket Àr mycket svÄrare att mÀta, men att Àndra miljön sÄ att pulsen blir högre (utan att Àndra arbetet) varmt och fuktigt rum, knasig sittstÀllning, överdos av koffein etc, har jag svÄrt att se skulle stimulera syreupptaget Àven om blodmÀngden som behöver vaskas runt i kroppen ökar med högre puls (antaget tat man inte tappar slagvolym).

I ditt inlÀgg visar du inte att detta pass kunde genomföras pÄ samma intensitet (snitteffekt) som i din normala trÀningsmiljö, bara att pulsen blev högre.

"Simon och Tommy gÄr igenom en ny Norsk artikel dÀr man utgick frÄn hypotesen att lugn, kort trÀning i ett varmt rum, 5 ggr i veckan ska öka kroppens förmÄga att transportera syre till musklerna. Dvs öka HemoglobinnivÄerna i blodet, precis som vid höghöjdstrÀning. I studien har man lÄtit en grupp unga lovande elitcyklister trÀna lÄgintensivt pÄ trainer i 50-60 min, 5 ggr per vecka i 5 veckor. Rummet de trÀnat i har varit ett duschrum med ventilationen förtejpad. Temperaturen har varit 40 grader och luftfuktigheten 70%. SÄledes en lokal med förutsÀttningar som nÀstan vem som helst kan skapa hemma i sin bostad eller i den gemensamma trÀningslokalen. Resultatet pekar pÄ att denna typ av trÀning under 5 veckors tid ger samma anpassning av hemoglobinvÀrdet som 3-4 veckors kontinuerligt vistelse pÄ runt 3000m höjd. Dock ska det tillÀggas att det inte framgÄr i artikeln om de anvÀnt en kontrollgrupp eller stödjer detta pÄ tidigare forskning kring höghöjdsvistelse."


Vo2max intervaller bör man nog inte köra i vÀrme men kanske distanspassen.

Nu var poddavsnittet och artikeln https://www.presteramera.com/197-prestera-mera-varmetraning-istallet-for-hoghojdstraning/ inte baserade pÄ studien i sig (eftersom den inte var slÀppt) utan en artikeln frÄn NKR https://www.nrk.no/innlandet/oppsiktsvekkende-resultater-av-trening-i-hoy-varme-1.14503420 men tiden gÄr och i maj förra Äret publicerades artikeln https://www.researchgate.net/public...g_increases_hemoglobin_mass_in_elite_cyclists

LĂ€ser man artikelns abstrakt ser man att jĂ€mfört med en kontrollgrupp (av frivilliga mĂ€n) ökade testpersonernas Hbmass men inte att det resulterade i en signifikant ökning av syreupptag mellan grupperna. Det framgĂ„r inte om bĂ„da grupperna fick samma trĂ€ningsprogram eller om interventionen ersatte eller var utöver vanlig trĂ€ning (tveksam till att endast 5h / veckan rĂ€cker för en ung lovande elitcyklist). Dessutom verkar en resulterande förbĂ€ttringen av (absolut) V̇O2max (225 ± 274 mL·min-1 in HEAT and 161 ± 202 mL·min-1 in CON) ha ganska stor spridning, men ocksĂ„ frĂ„n olika baselines (antar att de frivilliga inte hade VO2max pĂ„ 70-80 ml/kg/min som baseline)

Om trÀning i vÀrme skulle vara det nya svarta tycker jag det verkar som det behövs tydligare resultat Àn denna (enda) studie.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
”Om trĂ€ning i vĂ€rme skulle vara det nya svarta tycker jag det verkar som det behövs tydligare resultat Ă€n denna (enda) studie.”

Det hÄller jag med om. Det behövs fler studier som pÄvisar ev effekter av att trÀna i vÀrme. I övrigt tycker jag du gör en hÄrd tolkning av mitt ovanstÄende stycke. Jag borde dock formulerat mig annorlunda. För tydlighetens skull sÄ tror jag alltsÄ inte att det nya magiska Àr att köra Vo2max-pass i vÀrmeskÄpet.
Bra med en konstruktiv diskussion och, enligt mig, en del intressanta inslag som för mig var okÀnda.
 

Masjevel

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det Àr klart att trÀning i vÀrme Àr bÀttre Àn trÀning i kyla. Se bara pÄ de kenyanska löparna, de trÀnar bÄde i vÀrme OCH pÄ hög höjd, och se hur bra de Àr jÀmfört med svenska löpare som "tvingas" trÀna i kyla 9 mÄnader om Äret... :cool:
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
”Om trĂ€ning i vĂ€rme skulle vara det nya svarta tycker jag det verkar som det behövs tydligare resultat Ă€n denna (enda) studie.”

Det hÄller jag med om. Det behövs fler studier som pÄvisar ev effekter av att trÀna i vÀrme. I övrigt tycker jag du gör en hÄrd tolkning av mitt ovanstÄende stycke. Jag borde dock formulerat mig annorlunda. För tydlighetens skull sÄ tror jag alltsÄ inte att det nya magiska Àr att köra Vo2max-pass i vÀrmeskÄpet.
Bra med en konstruktiv diskussion och, enligt mig, en del intressanta inslag som för mig var okÀnda.

Fair enough :-)

Men omvÀnt - om man kan prestera kvantitativt högre effekt (vid eller över MLSS) vid samma puls pga förbÀttrad kylning (kallare rum, bÀttre flÀkt, thermovÀst etc), Àr det (o)sannolikt att det skulle ge ett bÀttre trÀningsstimuli?
 

A.Nilsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Dags att visa lite watt efter att ha smyglĂ€st trĂ„den i nĂ„gra Ă„r. Fick ofrivilligt testa att köra i hög vĂ€rme idag. Bytte plats för inomhuscyklingen efter jul vilket funkat fint nĂ€r temperaturerna varit under nollan men nu nĂ€r det var sju plus idag sĂ„ kommer inte temperaturen ned tillrĂ€ckligt i mitt nya cykelrum (mĂ„ste köpa en flĂ€kt) för att det ska bli behagligt. Kunde vrida ur strumporna efter dagens tröskelpass. 4*10min strax under tröskel. MisstĂ€nkt lite lĂ„gt ftp instĂ€llt pĂ„ trainerroad dĂ„ det kĂ€nts lite vĂ€l lĂ€tt sista tiden. Ökade lite sista minuterna för att fĂ„ slita lite...
Screenshot 2021-02-24 at 21.07.32.png
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att anvÀnda vÄra tjÀnster godkÀnner du det. LÀs mer