Visa dina Watt

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blir ju mycket vo2 max intervallsnack, men vad har ni för favoriter för att bygga benstyrka? Har bra koll på vo2 intervaller och tröskelvarianter men inte så bra på pass som fokuserar mer på benstyrka / trycka hög effekt och då menar jag inte maxspurta i 15s utan mer hålla hög effekt lite längre.
 

calleking

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Benstyrka byggs med fördel i gymmet. Tunga basövningar i knäböj / bulgariska utfall m.m. Går även att köra med inslag av acceleration i momentet med något lägre vikt.

Benstyrka på cykel verkar det inte finnas mycket evidens kring, men däremot så verkar dom flesta proffs göra det ändå enligt Mattias Reck. Antar att det handlar om specificetet och att vara beredd/van vid att inte alltid ha optimal utväxling under tävlingsmoment.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Benstyrka byggs med fördel i gymmet. Tunga basövningar i knäböj / bulgariska utfall m.m. Går även att köra med inslag av acceleration i momentet med något lägre vikt.

Benstyrka på cykel verkar det inte finnas mycket evidens kring, men däremot så verkar dom flesta proffs göra det ändå enligt Mattias Reck. Antar att det handlar om specificetet och att vara beredd/van vid att inte alltid ha optimal utväxling under tävlingsmoment.
Slänger in ett helt ovetenskapligt och ev helt oacceptabelt tips, men. Jag har sedan en tid kört mindre löppass eller lite ”trappintervaller”, inget märkvärdigt alls, ca 20 min per gång. Detta i kombination med nån instruktionsvideo på benövningar man kan köra hemma, som lundatok postade för någon månad sedan, har gjort väldigt gott för egen del. Avseende löpningen så är det skittråkigt, men upplever att det gör väldigt gott att träna samma muskler på ett annat vis. Ger en extra ”edge” när det senare överförs till cykling.
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Benstyrka byggs med fördel i gymmet. Tunga basövningar i knäböj / bulgariska utfall m.m. Går även att köra med inslag av acceleration i momentet med något lägre vikt.

Benstyrka på cykel verkar det inte finnas mycket evidens kring, men däremot så verkar dom flesta proffs göra det ändå enligt Mattias Reck. Antar att det handlar om specificetet och att vara beredd/van vid att inte alltid ha optimal utväxling under tävlingsmoment.

Bancyklister kör ju mycket maxigångdrag osv.
Finns en del pass med typ jättemånga all out 10s sprinter sen trampa bakåt 20 sek sen sprint igen osv.

Gym är inte aktuellt pga. Corona / föräldraledig / inget gym nära just nu mm.
Är ju som sagt inte heller sprintstyrka / explosivitet jag vill åt utan att höja maxeffekten på lite längre insatser.

Finns ju t.ex 1/2 med en minut arbetr, två vila på typ 140-160% ftp, gissar det är åt det hållet jag vill åt men måste ju finnas fler varianter.
 

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lågkadensintetvaller brukar ju kallas styrkeintervaller. Men det handlar nog mest om att bana musklerna att arbeta mer effektivt i trampet.
Tex 6x4 min på 60rpm. Effekt nånstans mellan tröskel och vo2 max, beroende på vad knäna pallar. Ev kan man börja med lite högre kadens och sänka eftersom.
 

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde ett pass med 2x25@90% med kadenstrappor igår.
Lite chockartat att inleda med flera minuter på 110-kadens när man inte suttit på en cykel på 1,5 vecka.
De delar som gick på 50-/60-kadens kändes absolut som styrka, även om effekten inte var så hög.

1615304915100.png
 

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blir ju mycket vo2 max intervallsnack, men vad har ni för favoriter för att bygga benstyrka? Har bra koll på vo2 intervaller och tröskelvarianter men inte så bra på pass som fokuserar mer på benstyrka / trycka hög effekt och då menar jag inte maxspurta i 15s utan mer hålla hög effekt lite längre.
Lite från experterna:

Styrketräning för cyklister​

 

Spacekitty

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är ju som sagt inte heller sprintstyrka / explosivitet jag vill åt utan att höja maxeffekten på lite längre insatser.

Då är norska knäböjar vad du söker.

 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Då är norska knäböjar vad du söker.


Nej det är det inte. Det är rätt givet att man blir starkare av tung styrketräning än om man inte styrketränar.
Men nu har jag inte möjligheten att maxa benböj för närvarande så det faller liksom.
 

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Bancyklister kör ju mycket maxigångdrag osv.
Finns en del pass med typ jättemånga all out 10s sprinter sen trampa bakåt 20 sek sen sprint igen osv.

Gym är inte aktuellt pga. Corona / föräldraledig / inget gym nära just nu mm.
Är ju som sagt inte heller sprintstyrka / explosivitet jag vill åt utan att höja maxeffekten på lite längre insatser.

Finns ju t.ex 1/2 med en minut arbetr, två vila på typ 140-160% ftp, gissar det är åt det hållet jag vill åt men måste ju finnas fler varianter.

Är det anaerobisk kapacitet du tänker på? Typ 1-2min arbete?

5-10st sprint på absolut max 30sek 4:30min vila, kallas väl produktionsträning. Förmågan att producera laktat.

Eller toleransträning, förmågan att ta hand om laktat.
3-4 set 10x20/40sek, så hög effekt du orkar utan att tappa för mycket över hela setet. Alltså 20sek arbete 40sek vila. 10min setvila.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej det är det inte. Det är rätt givet att man blir starkare av tung styrketräning än om man inte styrketränar.
Men nu har jag inte möjligheten att maxa benböj för närvarande så det faller liksom.

Jag tycker det beror lite på vad man menar med "stark"? "Alla" verkar överens om att styrketräning är bra t.ex. Samtidigt behöver man ju inte alls mycket styrka för att ta ett tramptag även om det görs med hög effekt, undantaget igångdrag från stillastående då kanske. Stark i knäböj och stark på cykeln är väl inte riktigt samma sak även om samma muskler används till stor del.

En del säger att lågkadens är bra, känns ju intuitivt som det skulle kunna va ett alternativ kanske. Blir ju skillnad t.ex på att ligga på 60 rpm och 100 rpm på samma effekt såklart.

Själv tränar jag alldeles för ostrukturerat och oregelbundet för att kunna dra några slutsatser av något jag har gjort.
 
Visa dina Watt
Lågkadens under tröskeln är det man kör om man är för explosiv och vill bli mer gnetare/diesel. Raka motsatsen till att lyfta vikter alltså.

Källa: Podden Fast Talks intervjuer med Sebastian Weber (som tränat bland annat Tony Martin).
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
PangPang vecka med Vo2 intervaller i alla dess former.
Idag 2x20min 40/20 på 125%
dock visade det sig att det var dax att uppdatera signaturen för det kändes lite för ”enkelt” så drog iväg en 21:a intervall på andra setet med 25s @675w i snitt, utan att gå helt tom.
Så en BT och ny signatur, bara typ 40w bakom höstens tröskel nu så det börjar ta sig. 😂

F12194CB-C1A8-4912-94E1-EE79FB139F2F.png
 

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det där med att cykla ute...det är bannemig ganska kul :-)
Enda planen för dagen var att ta mig hem igen och panga på när vägen lutade uppför.

Man blir verkligen trött i kroppen på ett helt annat sätt när man cyklar ute vs inne på wattbiken.
Så kan vi få lite sol nu så kan nog denna sommaren också bli ganska bra.

Skärmavbild 2021-03-15 kl. 08.08.47.png
 

zodah

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Härligt Roger, skönt att du äntligen får komma ut igen!

Visa bilaga 475502
Fick ihop lite sweetspot igår, ut till Älgö och hem här utanför Stockholm. Fick ihop två 25+ minutare på 270 W, man blev skönt trött väl hemma i alla fall.
Bra jobbat!
Jag fick kliva av mitt pass i torsdags. Var helt utan kraft och benen var tjocka och stumma. Sen hade jag huvudvärk i 3 dagar...
Känner mig ändå rätt kurant idag så jag testar det schemalagda passet i morgon.
 

J.liljekrok

Ny medlem
Visa dina Watt
Tjena!

Premiär i tråden för mig (tror jag?) körde Mad Monday igår på zwift med lite dubbelmätning.

De mäter lika, men det är som om att tiden går olika, pedalerna som är mot garmindator får en förskjutning ju längre passet går?

någon som varit med om liknande?

Bra pass iaf! nybliven A-cyklist, så man får kämpa för att hänga med :)


1615875899596.png
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
lustigt, det har jag inte sett förut att tiden driver ur synk. Jag har haft pass där det varit några sekunders diff mellan två mätare i zwift, men då har det varit samma förskjutning hela passet.
 

Leksakspojken

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det där med att cykla ute...det är bannemig ganska kul :-)
Enda planen för dagen var att ta mig hem igen och panga på när vägen lutade uppför.

Man blir verkligen trött i kroppen på ett helt annat sätt när man cyklar ute vs inne på wattbiken.
Så kan vi få lite sol nu så kan nog denna sommaren också bli ganska bra.

Visa bilaga 475567

Vilken tjänst/program är den grafen hämtad från?
 

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Liknande fråga har säkert avhandlats på någon av föregående 206 sidor men jag undrar hur jag enklast får fram följande:
Jag vill förbättra mig på 30 sek, dvs uppnå ett mål i snittwatt på denna tid. Hur ser jag detta enklast i efterhand? Jag har en Polar V650, PolarFlow och Strava (betalversion. Assioma Duo-pedaler. Kan jag hitta denna data i dessa appar enkelt (har letat runt men det är inte helt enkelt vad jag kan finna)?
Jag kan ju se den live i cykeldatorn (Watt/30 sek) men skulle också vilja kunna se siffrorna från olika intervaller i efterhand. OBS: vill helst slippa fler analysprogram och appar om möjligt.
 

kntzn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Liknande fråga har säkert avhandlats på någon av föregående 206 sidor men jag undrar hur jag enklast får fram följande:
Jag vill förbättra mig på 30 sek, dvs uppnå ett mål i snittwatt på denna tid. Hur ser jag detta enklast i efterhand? Jag har en Polar V650, PolarFlow och Strava (betalversion. Assioma Duo-pedaler. Kan jag hitta denna data i dessa appar enkelt (har letat runt men det är inte helt enkelt vad jag kan finna)?
Jag kan ju se den live i cykeldatorn (Watt/30 sek) men skulle också vilja kunna se siffrorna från olika intervaller i efterhand. OBS: vill helst slippa fler analysprogram och appar om möjligt.
Om du använder strava i webbläsaren istället för appen kan du klicka på analyze och där kan du markera ett avsnitt av effektdatat för att veta vilket snitt du hade över just det tidsintervallet.
 

xzbatt

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Liknande fråga har säkert avhandlats på någon av föregående 206 sidor men jag undrar hur jag enklast får fram följande:
Jag vill förbättra mig på 30 sek, dvs uppnå ett mål i snittwatt på denna tid. Hur ser jag detta enklast i efterhand? Jag har en Polar V650, PolarFlow och Strava (betalversion. Assioma Duo-pedaler. Kan jag hitta denna data i dessa appar enkelt (har letat runt men det är inte helt enkelt vad jag kan finna)?
Jag kan ju se den live i cykeldatorn (Watt/30 sek) men skulle också vilja kunna se siffrorna från olika intervaller i efterhand. OBS: vill helst slippa fler analysprogram och appar om möjligt.
I Strava kan du se din kraftkurva i efterhand, iaf via webben.
 

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om du använder strava i webbläsaren istället för appen kan du klicka på analyze och där kan du markera ett avsnitt av effektdatat för att veta vilket snitt du hade över just det tidsintervallet.
Jo det är den funktionen jag använder nu, men den känns lite otymplig. Tänker att eftersom jag kan se watt/30 sec i cykeldatorn borde man kunna få fram den siffran enklare än att hålla på och försöka plocka ut exakt "rätt" 30 sek ur sitt pass.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Härligt med lite vår i luften om än fortfarande lite svalt om morgonen. Rastade racern på låtsaspendlingen och klämde en timma på (självskattat) FTP. Enda abret var att pulsen inte riktigt ville komma med på tåget och att kläder/temperatur + vind gav ganska dålig utdelning på fart...

PowerHour_20210408.png
 

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ni som kört mycket med effektmätare: hur ska jag pacea för att plocka de där sista 36 watten för att nå årets första delmål 1000watt/30 sek? Verkligen maxa initialt eller försöka hålla skaplig jämn fart som jag gjorde nu?
1617899456617.png
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer