Visa dina Watt

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Screenshot_20210225-205007_TrainingPeaks.jpg

För att skoja till det lite blev det fyra åttor 30/30 110/95% av FTP.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte, mer görbart än att köra åtta minuter på 102 %, tror jag. Lite enklare än treorna på 105 %, defintivt. Fick ett O/U-pass av min dåvarande coach, kanske skulle testa det nästa vecka:
1614285073909.png

Och en omgång åttor på 105 % bara för att skoja till det och jämföra.

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Försöker också att skoja till det lite. Testar att lägga in en höjning de sista 30s på fyrorna. Först 120%, sedan 140%. Helfestligt. Träningseffekten är nog bättre att köra höjningen i början så att pulsen blir riktigt hög hela intervallen.
Screenshot_20210226-082850_Connect.jpg

Ett annat kul upplägg är 3*30min på 100% med kort vila emellan. De första två kändes helt ok. Den tredje intervallen var klart knepig att gå i mål med. Tydligt att det var ovanför sweetspot då pulsen drog iväg uppåt.
Screenshot_20210226-082731_Connect.jpg

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Försöker också att skoja till det lite. Testar att lägga in en höjning de sista 30s på fyrorna. Först 120%, sedan 140%. Helfestligt. Träningseffekten är nog bättre att köra höjningen i början så att pulsen blir riktigt hög hela intervallen.
Visa bilaga 471921
Ett annat kul upplägg är 3*30min på 100% med kort vila emellan. De första två kändes helt ok. Den tredje intervallen var klart knepig att gå i mål med. Tydligt att det var ovanför sweetspot då pulsen drog iväg uppåt.
Visa bilaga 471922
3x30min på 100% låter väääldigt tufft, starkt att genomföra öht om FTP är någorlunda korrekt satt.

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
B39AE70C-81EF-4107-A2DC-E4054A77B573.jpeg
Igår blev det för första gången på länge ett race i Zwift enl ovanstående. Lite halvlama ben från onsdagens fyror, men tog mig ivf igenom. Det är kul att racea i zwift och jag förstår varför jag tidigare fastnade för det. Men mot bakgrund av en fet platå kör jag endast race lite sporadiskt numer och fokuserar på mina strukturerade.

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
3x30min på 100% låter väääldigt tufft, starkt att genomföra öht om FTP är någorlunda korrekt satt.
Ja, det kanske är dax att köra en timme och se om det går att få ut mer än 300W som garmin påstår är mitt FTP. Det borde gå att hitta 10w mer på än timme än vad jag körde 30-minutintervallerna. På en 20a kan jag nog få till på ca330-340w, ca 10% över mitt FTP.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Visa bilaga 471921

Simon på Umara hade en post om "typ" detta igår.
Fast där man går hårt i starten på 4:orna för att sen gå ner precis under tröskel.
Och enligt dem skall man ändå kunna bibehålla effekten av en Vo2Max intervall, fast det sliter mycket mindre.

Klart läsvärt.

http://instagr.am/p/CLusZMPntuz/

Jacke89

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vad för watt trycker en grym spurtare ut när det maxas?. Jag kan skicka ut ett snitt på 1000w under ca 14-15 sek på en peak på en 12-1300 hur står sig det?
Nyfiken fundering som kom upp

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vad för watt trycker en grym spurtare ut när det maxas?. Jag kan skicka ut ett snitt på 1000w under ca 14-15 sek på en peak på en 12-1300 hur står sig det?
Beror förstås mycket på vikt och position på cykeln. Jag läste någonstans att 20w/kg är gångbart som max på hög nivå. 15 w/kg i ca 15 sek är nog också bra. Om man också kan tima sin spurt och placera sig väl innan så är man Med de siffrorna garanterat gångbar i Sverige i alla fall vet jag.

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lite data från Sam Bennett 2018, när han vann tredje etappen av Girot, efter 229km. Enligt uppgift vägde han 69kg då.

Sam-Bennett-numbers-768x625.jpg

Länk: https://www.stickybottle.com/latest-news/sam-bennett-sprint-data-giro/

Marcel Kittel hade tydligen maxar 1940w i tre sekunder på träning. Men han var rätt mycket tyngre när han tävlade än var Bennett var ovan. https://www.cyclingweekly.com/news/...s-most-successful-tour-de-france-years-490513

Jacke89

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lite data från Sam Bennett 2018, när han vann tredje etappen av Girot, efter 229km. Enligt uppgift vägde han 69kg då.

Visa bilaga 472087

Länk: https://www.stickybottle.com/latest-news/sam-bennett-sprint-data-giro/

Marcel Kittel hade tydligen maxar 1940w i tre sekunder på träning. Men han var rätt mycket tyngre när han tävlade än var Bennett var ovan. https://www.cyclingweekly.com/news/...s-most-successful-tour-de-france-years-490513
Rätt brutalt med tanke på vikten med.

Singular

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det intressantaste med ovan är att Bennett kan hålla trycket under rätt lång tid - 1500 på två sek är naturligtvis bra men inget hårresande (annat än sett till hans lätthet), medan tjugosekundaren är stygg på riktigt.

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag kunde vart en vass spurtare, om jag vägt 70kg och varit 15 år yngre...
Nån som har koll vad man behöver för att ta en spurt i H40, H45 här i Sverige? Förutom att man givetvis måste vara med till det roliga börjar..
Glömde slänga in en bild, det är ju ändå visa dina watt-tråden. Övre linjen är kraftkurva säsong 2020...

Bilagor

• 2D6D74BA-F667-466C-AF93-512F126E9590.png
    2D6D74BA-F667-466C-AF93-512F126E9590.png
    18.1 KB · Besök: 95
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag kunde vart en vass spurtare, om jag vägt 70kg och varit 15 år yngre...
Nån som har koll vad man behöver för att ta en spurt i H40, H45 här i Sverige? Förutom att man givetvis måste vara med till det roliga börjar..
Glömde slänga in en bild, det är ju ändå visa dina watt-tråden. Övre linjen är kraftkurva säsong 2020...
Vet ej exakt, men max på 15w/kg som du kan hålla 10 sek kanske så tror jag du hävdar dig bra i h40 baserat på mina erfarenheter från elitklass och h30-35.

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde ett FTP-test i Zwift i dag. Uppvärmning, primers och 5-min tömning på 350 W och sen 20 min maxning. Det gick inget vidare alls. Hade svårt med paceningen utan ERG-mode så de första fem min hamnade på 380 W och de första 10 min på 375 W. Sista tio var snittet 339 W och jag var till och med nere under 300 W under en knapp halv minut. Lyckades vända och slutade på 357 W i snitt, vilket jag är rätt nöjd med trots allt. Zwift och TrainingPeaks tycker 340 W i FTP, medan Strava killgissar friskt på 356 W. Vad använder Strava för formel, egentligen?

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag siktade på 360 W (4,5 W/kg) men det var ju stört omöjligt med fluktuerandet utan ERG-mode. Smart trainer-skadad, kanske. Minns inte att det var några större problem på Monarken (med Quarq hehe).

Friskt kopplat, hälften brunnet var på LTH? Minns inte vad vi sa på E i Stockholm, men jag kanske är helt bränd...

Senast ändrad:

mhenry

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Allvarligare, så känns det ofta som att Strava överskattar "FTP" i PowerCurve-verktyget för att hålla sin användare glada.

Men ganska ofta tycker jag värdet hamnar på 95 procent av en 20-minutare även i Strava. Men här verkar de ju onekligen ha tagit 95 procent av de starkaste tio minuterna. Jag vill minnas att det har hänt nån gång förut när jag kört fort runt Djurgården. Det brukar ta drygt tio om det inte är för många i form som står för dragjobbet.

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde ett FTP-test i Zwift i dag. Uppvärmning, primers och 5-min tömning på 350 W och sen 20 min maxning. Det gick inget vidare alls. Hade svårt med paceningen utan ERG-mode så de första fem min hamnade på 380 W och de första 10 min på 375 W. Sista tio var snittet 339 W och jag var till och med nere under 300 W under en knapp halv minut. Lyckades vända och slutade på 357 W i snitt, vilket jag är rätt nöjd med trots allt. Zwift och TrainingPeaks tycker 340 W i FTP, medan Strava killgissar friskt på 356 W. Vad använder Strava för formel, egentligen?
Jag tycker det blir enklare att träffa rätt med ERG. Istället för att använda Zwifts styrning så använder jag ibland Tacx app för att reglera motståndet. Det går ju med är kombinera Tacx med Zwift om man väljer bort controllable vid zwifts parning. Fördelen med Tacx app är ju att det går att öka/minska medans man kör intervallen.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Efter ganska många veckor med bara sweetspot och distans har det blivit dags att höja intensiteten en smula.

2x15min tröskel idag, 30w mer och 10 slag högre maxpuls än på sweetspot kändes, jag fick koncentrera mig på att trampa men ändå klart hanterbart. Samma maxpuls på bägge intervallerna kändes bra.

Screenshot_20210302-194148_TrainingPeaks.jpg

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
2h med zon2 ”intervaller” och sen några helt oplanerade ryck i styret.
Funkade över förväntan efter några dagar off cykeln pga att kroppen känts piss. 🤷‍♂️
Tröskeln är nu tillbaka efter planen och bygger sakta men säkert för att orka ta mig ann sommarens utmaningar.
Sjukt pepp på fint väder och dammiga grusvägar nu. 😂

EDF3998F-C622-4EC4-89A0-2587236E7B01.png

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har ett projekt att försöka köra längre och längre i ett sträck på sweetspot, i lördags testade jag 90 min utomhus. Rätt svårt att få till en så lång bansträckning utan för mycket korsningar, nu blev det en nerförsbacke som var för lång och sen lyckades jag köra vilse i Klippan (hur man nu kan det).

Snittet blev lite lågt jämfört med normaliserad (292w/302w) men annars är jag nöjd. Pulsen började driva iväg 4-5 slag sista 15min, gissar på blandning av trötthet och energibrist för jag hade ingen gel med mig, bara sportdryck.

1615204266489.png

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
För mig som sedan länge exilerad Klippanpåg undrar jag det också. Å andra sidan handlar det iofs kanske också om lokalsinne - du ju hittade ju in och ut under en nittiominutersperiod, medan en annan tog arton år på sig...
ja jag vet inte riktigt hur det gick till, missade en högersväng nånstans och helt plötsligt var jag vid järnvägsstationen och sen gick det utför...

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
MvdP:s watt när han avgjorde Strade Bianche.
Sista minuten:

Attacken:

Lite drygt 1000w i 15s - det klarar väl en medelmåttig b-cyklist oxå. Att göra det efter nästan fem timmar hårdkörning är en helt annan femma. På tal om fem - att hålla 5w/kg är ganska jobbigt. Jag hoppas sätta mina 4*4or på den nivån när säsongen kommer igång. MvdP höll 5w/kg under de sista en och halv timme - crazy!. Länk till hans strava. Effektkurvan är helt bananas. https://www.strava.com/activities/4901472414/power-curve/330

moros

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lite drygt 1000w i 15s - det klarar väl en medelmåttig b-cyklist oxå. Att göra det efter nästan fem timmar hårdkörning är en helt annan femma. På tal om fem - att hålla 5w/kg är ganska jobbigt. Jag hoppas sätta mina 4*4or på den nivån när säsongen kommer igång. MvdP höll 5w/kg under de sista en och halv timme - crazy!. Länk till hans strava. Effektkurvan är helt bananas. https://www.strava.com/activities/4901472414/power-curve/330
Omänskligt :D

Hur funkar det att under sån ansträngning att inte gå upp någonting i zon 5 på puls? Eller är hans pulszoner satta annorlunda? Han har ju flatline'at nästan helt på spurten ovan exempelvis

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tog en vecka av föräldraledigt innan första förkylningen. Då har man inte varit sjuk en minut på över ett år av pandemi:(

Blev alltså några dagars paus i träningen men i morse var suget för stort. Fick bli ett härligt gryningspass för att hinna innan skollämning och bebisskötsel.

Peppad att testa en ny variant, börja med 3x30 sprinter med 2 min vila, sen 3*(6*3/1) stressad tröskel.

Efter första 2 blocken var jag bra slut så jag höll på skippa sista men tänkte jag testar strax under ftp istället vilket höll hela vägen. Syftet var ju trots allt tröskelträning. :)

Screenshot_20210309-113435_Connect.jpg

Visa dina Watt
Omänskligt :D

Hur funkar det att under sån ansträngning att inte gå upp någonting i zon 5 på puls? Eller är hans pulszoner satta annorlunda? Han har ju flatline'at nästan helt på spurten ovan exempelvis
Ja, cyklingen och längdåkningen är nu lika lite trovärdig som den var i mitten av 90-talet. Varför borde man jämföra sin egen prestanda med något som är helt otroligt.
Jag skulle hellre jämföra siffror med t.ex toppåkarna från Teamnovonordisk eller fjolårets Israel Startup Nation.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer