Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spexigt! Hur tycker du de ställer sig mot längre perioder O/U alt 102% straight?Visa bilaga 471885
För att skoja till det lite blev det fyra åttor 30/30 110/95% av FTP.
3x30min på 100% låter väääldigt tufft, starkt att genomföra öht om FTP är någorlunda korrekt satt.Försöker också att skoja till det lite. Testar att lägga in en höjning de sista 30s på fyrorna. Först 120%, sedan 140%. Helfestligt. Träningseffekten är nog bättre att köra höjningen i början så att pulsen blir riktigt hög hela intervallen.
Visa bilaga 471921
Ett annat kul upplägg är 3*30min på 100% med kort vila emellan. De första två kändes helt ok. Den tredje intervallen var klart knepig att gå i mål med. Tydligt att det var ovanför sweetspot då pulsen drog iväg uppåt.
Visa bilaga 471922
Ja, det kanske är dax att köra en timme och se om det går att få ut mer än 300W som garmin påstår är mitt FTP. Det borde gå att hitta 10w mer på än timme än vad jag körde 30-minutintervallerna. På en 20a kan jag nog få till på ca330-340w, ca 10% över mitt FTP.3x30min på 100% låter väääldigt tufft, starkt att genomföra öht om FTP är någorlunda korrekt satt.
Försöker också att skoja till det lite. Testar att lägga in en höjning de sista 30s på fyrorna. Först 120%, sedan 140%. Helfestligt. Träningseffekten är nog bättre att köra höjningen i början så att pulsen blir riktigt hög hela intervallen.
Visa bilaga 471921
Ja, det kanske är dax att köra en timme och se om det går att få ut mer än 300W som garmin påstår är mitt FTP. Det borde gå att hitta 10w mer på än timme än vad jag körde 30-minutintervallerna. På en 20a kan jag nog få till på ca330-340w, ca 10% över mitt FTP.
Beror förstås mycket på vikt och position på cykeln. Jag läste någonstans att 20w/kg är gångbart som max på hög nivå. 15 w/kg i ca 15 sek är nog också bra. Om man också kan tima sin spurt och placera sig väl innan så är man Med de siffrorna garanterat gångbar i Sverige i alla fall vet jag.Vad för watt trycker en grym spurtare ut när det maxas?. Jag kan skicka ut ett snitt på 1000w under ca 14-15 sek på en peak på en 12-1300 hur står sig det?
Nyfiken fundering som kom upp
Om du trycker det efter 6 timmar på ~260w så är det inte så illa! ?Vad för watt trycker en grym spurtare ut när det maxas?. Jag kan skicka ut ett snitt på 1000w under ca 14-15 sek på en peak på en 12-1300 hur står sig det?
Lite data från Sam Bennett 2018, när han vann tredje etappen av Girot, efter 229km. Enligt uppgift vägde han 69kg då.Vad för watt trycker en grym spurtare ut när det maxas?. Jag kan skicka ut ett snitt på 1000w under ca 14-15 sek på en peak på en 12-1300 hur står sig det?
Rätt brutalt med tanke på vikten med.Lite data från Sam Bennett 2018, när han vann tredje etappen av Girot, efter 229km. Enligt uppgift vägde han 69kg då.
Visa bilaga 472087
Länk: https://www.stickybottle.com/latest-news/sam-bennett-sprint-data-giro/
Marcel Kittel hade tydligen maxar 1940w i tre sekunder på träning. Men han var rätt mycket tyngre när han tävlade än var Bennett var ovan. https://www.cyclingweekly.com/news/...s-most-successful-tour-de-france-years-490513
Det skulle jag aldrig göra ?Om du trycker det efter 6 timmar på ~260w så är det inte så illa! ?
Vet ej exakt, men max på 15w/kg som du kan hålla 10 sek kanske så tror jag du hävdar dig bra i h40 baserat på mina erfarenheter från elitklass och h30-35.Jag kunde vart en vass spurtare, om jag vägt 70kg och varit 15 år yngre...
Nån som har koll vad man behöver för att ta en spurt i H40, H45 här i Sverige? Förutom att man givetvis måste vara med till det roliga börjar..
Glömde slänga in en bild, det är ju ändå visa dina watt-tråden. Övre linjen är kraftkurva säsong 2020...
Vad använder Strava för formel, egentligen?
Allvarligare, så känns det ofta som att Strava överskattar "FTP" i PowerCurve-verktyget för att hålla sin användare glada.
man skulle haft en erg-trainer som var kopplad till deras velon-system, så när de rycker så ökar motståndet, hade varit skoj, en liten stund :)Live inspiration
Visa bilaga 472358
Satt på 50%, så kanske. ;)man skulle haft en erg-trainer som var kopplad till deras velon-system, så när de rycker så ökar motståndet, hade varit skoj, en liten stund :)
Jag tycker det blir enklare att träffa rätt med ERG. Istället för att använda Zwifts styrning så använder jag ibland Tacx app för att reglera motståndet. Det går ju med är kombinera Tacx med Zwift om man väljer bort controllable vid zwifts parning. Fördelen med Tacx app är ju att det går att öka/minska medans man kör intervallen.Körde ett FTP-test i Zwift i dag. Uppvärmning, primers och 5-min tömning på 350 W och sen 20 min maxning. Det gick inget vidare alls. Hade svårt med paceningen utan ERG-mode så de första fem min hamnade på 380 W och de första 10 min på 375 W. Sista tio var snittet 339 W och jag var till och med nere under 300 W under en knapp halv minut. Lyckades vända och slutade på 357 W i snitt, vilket jag är rätt nöjd med trots allt. Zwift och TrainingPeaks tycker 340 W i FTP, medan Strava killgissar friskt på 356 W. Vad använder Strava för formel, egentligen?
För mig som sedan länge exilerad Klippanpåg undrar jag det också. Å andra sidan handlar det iofs kanske också om lokalsinne - du ju hittade ju in och ut under en nittiominutersperiod, medan en annan tog arton år på sig...sen lyckades jag köra vilse i Klippan (hur man nu kan det).
ja jag vet inte riktigt hur det gick till, missade en högersväng nånstans och helt plötsligt var jag vid järnvägsstationen och sen gick det utför...För mig som sedan länge exilerad Klippanpåg undrar jag det också. Å andra sidan handlar det iofs kanske också om lokalsinne - du ju hittade ju in och ut under en nittiominutersperiod, medan en annan tog arton år på sig...
Och denna slägga drar han fram ur bakfickan efter vad, 4 timmar och 45 minuters hård racing.MvdP:s watt när han avgjorde Strade Bianche.
Sista minuten:
Visa bilaga 474285
Attacken:
Visa bilaga 474286
MvdP:s watt när han avgjorde Strade Bianche.
Sista minuten:
Attacken:
Omänskligt :DLite drygt 1000w i 15s - det klarar väl en medelmåttig b-cyklist oxå. Att göra det efter nästan fem timmar hårdkörning är en helt annan femma. På tal om fem - att hålla 5w/kg är ganska jobbigt. Jag hoppas sätta mina 4*4or på den nivån när säsongen kommer igång. MvdP höll 5w/kg under de sista en och halv timme - crazy!. Länk till hans strava. Effektkurvan är helt bananas. https://www.strava.com/activities/4901472414/power-curve/330
Ja, cyklingen och längdåkningen är nu lika lite trovärdig som den var i mitten av 90-talet. Varför borde man jämföra sin egen prestanda med något som är helt otroligt.Omänskligt :D
Hur funkar det att under sån ansträngning att inte gå upp någonting i zon 5 på puls? Eller är hans pulszoner satta annorlunda? Han har ju flatline'at nästan helt på spurten ovan exempelvis