Visa dina Watt

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Pace på 30 sek? Det är väl bara att ösa på så mycket man kan så länge man orkar. Igen och igen och igen.
Ja kanske. Men jag är inte helt säker - man kommer ju inte leverera maxkraft i 30 sek utan det kommer dippa efterhand. Då är jag inte övertygad om att maxa direkt är bäst.
Å andra sidan är ju målet egentligen inte en viss effekt utan snarare att vara snabb och med bra acc en kort sträcka och då är det antagligen bättre att maxa direkt för att få en liten lucka innan man börjar tappa kraft.

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja kanske. Men jag är inte helt säker - man kommer ju inte leverera maxkraft i 30 sek utan det kommer dippa efterhand. Då är jag inte övertygad om att maxa direkt är bäst.
Å andra sidan är ju målet egentligen inte en viss effekt utan snarare att vara snabb och med bra acc en kort sträcka och då är det antagligen bättre att maxa direkt för att få en liten lucka innan man börjar tappa kraft.
Hålla 1000w i 30s jämnt är rätt hårt...

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jo, men alternativet är ju att antingen snitta 800 i 15 s och sen 1200 i 15 s, tvärt om eller någon annan variant av pace.

Tror mer på @NLC att bara kötta så hårt man orkar och hoppas att man inte tappar för mycket på slutet.

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är ju svårt att fundera så mycket kring saker och ting när man ligger på 1000w+, så att pacea känns ju aningen svårt. Jag hade nog letat reda på en bra backe som brantade på en aning på slutet, lagom lång för att räcka i 30 sekunder, och sen bara vägra sänka kadensen på slutet.

Sen kan man väl fundera på hur exakt mätningen är när man är så högt upp i effekt på kort tid.

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är ju svårt att fundera så mycket kring saker och ting när man ligger på 1000w+, så att pacea känns ju aningen svårt. Jag hade nog letat reda på en bra backe som brantade på en aning på slutet, lagom lång för att räcka i 30 sekunder, och sen bara vägra sänka kadensen på slutet.

Sen kan man väl fundera på hur exakt mätningen är när man är så högt upp i effekt på kort tid.
Jo jag tror det är enklaste tillvägagångssättet. Sen vet jag inte om effektmätningen är särskilt osäker?
De siffror och jämförelser jag sett säger ju att de flesta större märken verkar ganska pålitliga/jämna i sina siffror med stabila och små avvikelser gentemot varandra vid direkta jämförelser. Assioma som jag har ska väl vara minst lika stabila som andra vad jag sett?

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja fast frågan är ju om det verkligen är jobbigare att försöka hålla det i jämnt eller bara maxa och hamna på det i snitt?
De gånger jag vart över 1000w avg på 30d har det varit fullt ös, sen hålla i så länge som möjligt. Kanske skulle testa dra upp till 1kW och så hålla det så länge som möjligt...
vid närmare undersökning sattes min bästa 30s med start kring 1250w vilket är en bra bit från max.
Så nu har jag två alternativ att testa...

Lingon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om du vill vinna en långspurt på 30s, så borde det väl vara bäst att maxa direkt så att du får en lucka? Får du inte luckan, så vinner du knappast en 30s spurt?
Men det borde ju du veta, själv har jag aldrig vunnit någon spurt. :)

kntzn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Om du vill vinna en långspurt på 30s, så borde det väl vara bäst att maxa direkt så att du får en lucka? Får du inte luckan, så vinner du knappast en 30s spurt?
Men det borde ju du veta, själv har jag aldrig vunnit någon spurt. :)
30 sekundare är utmärkt för att träna anaerob produktion vilket är en viktigt grundläggande egenskap i många situationer i en cykeltävling, inte bara avslutningen. Dessutom är det väldigt sällan man kör lugnt fram tills man drar igång spurten utan i praktiken blir det nästan alltid mer än 30s som är riktigt hårt i avslutningen.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Mina bästa 30s har jag fått på wingate test, alltså väldigt hög kadens utan motstånd och sen bara försöka hålla kadensen så högt det går efter att man slår på motståndet. Man kan ju göra liknande genom att köra in i en brant backe med hög kadens och sen bara fortsätta veva på.

Effekten blir förstås sjunkande under hela intervallen.

wennbergs

Medlem
Visa dina Watt
1618068505635.png
Grisig NP från en del av dagens pass!

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Screenshot_20210413-195226_TrainingPeaks~2.jpg

Provade en ny (för mig) intervall idag, 2x10 min som var 4min ftp, 1min z6, 4min ftp, 1min z6. Första 10an gick bra, andra orkade jag inte hålla intensiteten uppe på 1-minutarna, hade nog behövt längre/lättare vila mellan intervallerna idag.

Jobbigt var det iaf, ingen vidare återhämtning på ftp 😅

Lite extra hackigt pga korsningar och trafik.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
20min.JPG

Avslutade grundträningen igår med ett 20min max-test (utomhus). La upp det som 4st 5min-intervaller efter varandra (utan vila mellan) i Garmin och försökte starta lugnt och öka lite var 5e minut.

Tappade fokus lite sista 5min (nerförsbacke och sen möte med en skolklass 7-åringar...) men är nöjd med att få till ett personbästa. Dippen vid 17min är en vänstersväng, annars en bra 20min sträcka om man bor i nv skåne (Häljarp-Barsebäck längs vattnet) med jämn lutning och hyggligt lite trafik på vardagskvällarna.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Visa bilaga 485167
Avslutade grundträningen igår med ett 20min max-test (utomhus). La upp det som 4st 5min-intervaller efter varandra (utan vila mellan) i Garmin och försökte starta lugnt och öka lite var 5e minut.

Tappade fokus lite sista 5min (nerförsbacke och sen möte med en skolklass 7-åringar...) men är nöjd med att få till ett personbästa. Dippen vid 17min är en vänstersväng, annars en bra 20min sträcka om man bor i nv skåne (Häljarp-Barsebäck längs vattnet) med jämn lutning och hyggligt lite trafik på vardagskvällarna.
Vad mäter du med? Balansen är underlig.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vad mäter du med? Balansen är underlig.
En äldre quarq riken där accelerometern har gått sönder, så jag fick limma fast en magnet på cykeln istället för kadensmätningen efter massa diskussioner med Quarqs support. Tyvärr slutade h/v-balansen fungera samtidigt, den kan visa 100% vänster i 30 sek och sen 100% höger en stund. Före accelerometern slutade fungera låg jag oftast på 52/48 vid lägre effekt och 50/50 vid högre effekt.

Totaleffekten stämmer däremot bra när jag jämför den med trainern (elite direto xr).
Sen är jag lite sned i höften, men riktigt så där illa är det inte, sen är det ju bara en uppskattning ändå eftersom den mäter i spindeln.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En äldre quarq riken där accelerometern har gått sönder, så jag fick limma fast en magnet på cykeln istället för kadensmätningen efter massa diskussioner med Quarqs support. Tyvärr slutade h/v-balansen fungera samtidigt, den kan visa 100% vänster i 30 sek och sen 100% höger en stund. Före accelerometern slutade fungera låg jag oftast på 52/48 vid lägre effekt och 50/50 vid högre effekt.

Totaleffekten stämmer däremot bra när jag jämför den med trainern (elite direto xr).
Sen är jag lite sned i höften, men riktigt så där illa är det inte, sen är det ju bara en uppskattning ändå eftersom den mäter i spindeln.
Tänkte mest att det kunde finnas en hel del att hämta effektmässigt vid stor obalans.
Jag har provat pedaler vs quarq och för mig visar balansen exakt lika.
Tror att det är bättre än vad folk tror generellt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde en max 20a i tordags och landade på 420w = 5,6 w/kg
Vad har alla för PB på 20 min?

Oh fy f-n vad bra rent ut sagt! :-) Du menar inte ftp nu utan genomsnittswatt på 20 min?

Är det här utomhus med effektpedaler eller på en trainer?

Jag gillar sådana här trådar för jag känner mig totalt värdelös vilket sporrar mig att träna lite hårdare. :-)

Vad är du för typ av cyklist annars, vilka distanser prioriterar du?

Hmmm, upplever ni någon skillnad på att leverera watt utomhus vs på trainer? Är det ena lättare eller svårare än det andra?

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
@ViktorLy grymt! Starkt kört.

@MrSthlm lättare att producera jämna watt på trainer. Körde ett pasd ute i helgen och försökte mig på några tröskelintervaller, otroligt svårt att försöka hålla ett visst snitt om man inte har en lång raksträcka. Är det kuperat går man ju långt över tröskel uppför och sen försöker man hålla tryck utför.

Lyssnade på någon pod där coachen tyckte att trainer och ute förvisso båda var cykling men två helt olika former och det ligger en del i det.

ViktorLy

Medlem
Visa dina Watt
@ViktorLy grymt! Starkt kört.

@MrSthlm lättare att producera jämna watt på trainer. Körde ett pasd ute i helgen och försökte mig på några tröskelintervaller, otroligt svårt att försöka hålla ett visst snitt om man inte har en lång raksträcka. Är det kuperat går man ju långt över tröskel uppför och sen försöker man hålla tryck utför.

Lyssnade på någon pod där coachen tyckte att trainer och ute förvisso båda var cykling men två helt olika former och det ligger en del i det.
Tycker att det är lättare mentalt att köra ute. Känns som tiden går förbi fortare, vilket nog beror på att det händer saker hela tiden, med backar osv. Däremot är det svårt att hålla uppe effekten när det går nerför.
Men det gäller väl framförallt att hitta en relativt rak väg med endast högersvängar när man ska köra sig trött ute.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En teknikfråga till er som är vassa när ni trycker på runt max, tänker ni ibland medvetet på att hålla uppe trycket i hela trampdraget runt om eller det går alltid per automatik för er? Min cykelerfarenhet genom årens lopp är högst begränsad, cyklat en vättern, lite mtb och en del cykelpendling. Nu sedan jag skaffat Zwift tycker jag nog att jag får lite högre watt när jag verkligen tänker på att hålla trycket runt om men samtidigt känns belastningen något annorlunda vilket jag inte vant mig med helt ännu.

xzbatt

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har lättare för att leverera höga watt inomhus, det är egentligen enbart spurter jag presterar bättre på utomhus.

Jag tror det för mig rör sig om att jag inomhus inte behöver tänka på kroppshållning samt att man kan trampa tills det svartnar utan att riskera någon större olycka.
Skulle vilja säga att jag kan leverera 5% högre effekt inomhus på prestationer som är 1min eller längre.

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har mina bästa watt över alla durationer utomhus, framförallt när det gäller under 60s då jag aldrig står upp och trycker på trainern. På kortare, under 20s, så skiljer det upp till 300w inne/ute...
När det gäller rundtramp är det inget jag lägger nån tankekraft på, de få ggr jag gjort det har jag bara blivit tröttare än att det ska vara värt det. Är iofs ingen jätterutinerad cyklist eller effektmonster...

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har mina bästa watt över alla durationer utomhus, framförallt när det gäller under 60s då jag aldrig står upp och trycker på trainern. På kortare, under 20s, så skiljer det upp till 300w inne/ute...
När det gäller rundtramp är det inget jag lägger nån tankekraft på, de få ggr jag gjort det har jag bara blivit tröttare än att det ska vara värt det. Är iofs ingen jätterutinerad cyklist eller effektmonster...

Kan inte säga att jag är bekväm att stå upp på min Wahoo Kickr Core heller, rädd för att slita sönder något men det går kanske bättre om jag fokuserar på hållningen och taggar ner något. Kan möjligen bero en del på om man har en cykel kopplad till trainern som man är rädd om eller ej. ;-)

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kan inte säga att jag är bekväm att stå upp på min Wahoo Kickr Core heller, rädd för att slita sönder något men det går möjligen om jag fokuserar på hållningen och taggar ner något. Kan möjligen bero en del på om man har en cykel kopplad till trainern som man är rädd om eller ej. ;-)
Jag väntar med den riktiga spurtträningen tills jag är ute... Har en dedikerad trainercykel som jag egentligen inte tänkte bry mig till en början men efter uppgraderingar har jag börjat gilla den mer och mer. Det är mest känslan att spurta på trainer jag inte gillar. Så sittspurter på zwiftrace är det värsta min trainersetup för möta...

superdea

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kul att veta, då kan jag spurta rätt ok då, problemet är väl bara att hänga med fram till spurten... hur länge var loppet och hur såg det ut effektmässigt

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer