Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja kanske. Men jag är inte helt säker - man kommer ju inte leverera maxkraft i 30 sek utan det kommer dippa efterhand. Då är jag inte övertygad om att maxa direkt är bäst.Pace på 30 sek? Det är väl bara att ösa på så mycket man kan så länge man orkar. Igen och igen och igen.
Hålla 1000w i 30s jämnt är rätt hårt...Ja kanske. Men jag är inte helt säker - man kommer ju inte leverera maxkraft i 30 sek utan det kommer dippa efterhand. Då är jag inte övertygad om att maxa direkt är bäst.
Å andra sidan är ju målet egentligen inte en viss effekt utan snarare att vara snabb och med bra acc en kort sträcka och då är det antagligen bättre att maxa direkt för att få en liten lucka innan man börjar tappa kraft.
+1, UCI Pro-hårtHålla 1000w i 30s jämnt är rätt hårt...
Ja fast frågan är ju om det verkligen är jobbigare att försöka hålla det i jämnt eller bara maxa och hamna på det i snitt?Hålla 1000w i 30s jämnt är rätt hårt...
Du får helt enkelt testa två gånger och rapportera utfallet härJa fast frågan är ju om det verkligen är jobbigare att försöka hålla det i jämnt eller bara maxa och hamna på det i snitt?
Jo jag tror det är enklaste tillvägagångssättet. Sen vet jag inte om effektmätningen är särskilt osäker?Det är ju svårt att fundera så mycket kring saker och ting när man ligger på 1000w+, så att pacea känns ju aningen svårt. Jag hade nog letat reda på en bra backe som brantade på en aning på slutet, lagom lång för att räcka i 30 sekunder, och sen bara vägra sänka kadensen på slutet.
Sen kan man väl fundera på hur exakt mätningen är när man är så högt upp i effekt på kort tid.
De gånger jag vart över 1000w avg på 30d har det varit fullt ös, sen hålla i så länge som möjligt. Kanske skulle testa dra upp till 1kW och så hålla det så länge som möjligt...Ja fast frågan är ju om det verkligen är jobbigare att försöka hålla det i jämnt eller bara maxa och hamna på det i snitt?
Det beror väl på vad man väger?+1, UCI Pro-hårt
Sure, jag kikade bara på Sauce-ikonen längst till högerDet beror väl på vad man väger?
Jaha den hade jag missat. (Strava står inställt på 74 kg men jag väger 75 nu så lite fel blir det.)Sure, jag kikade bara på Sauce-ikonen längst till höger
30 sekundare är utmärkt för att träna anaerob produktion vilket är en viktigt grundläggande egenskap i många situationer i en cykeltävling, inte bara avslutningen. Dessutom är det väldigt sällan man kör lugnt fram tills man drar igång spurten utan i praktiken blir det nästan alltid mer än 30s som är riktigt hårt i avslutningen.Om du vill vinna en långspurt på 30s, så borde det väl vara bäst att maxa direkt så att du får en lucka? Får du inte luckan, så vinner du knappast en 30s spurt?
Men det borde ju du veta, själv har jag aldrig vunnit någon spurt. :)
Precis. Det där målet med en viss effekt en viss tid är mest för egot och en motivation vid träning. I verkligheten vid en avslutning är det förstås maxa direkt, få lucka och hålla ut tillräckligt länge som gäller.Nu ska vi inte blanda ihop "performance goals" med "outcome goals" ;-)
Facit: lite solsken och maxinsats från början gav några watt till så målet är uppnått.Jo, men alternativet är ju att antingen snitta 800 i 15 s och sen 1200 i 15 s, tvärt om eller någon annan variant av pace.
Tror mer på @NLC att bara kötta så hårt man orkar och hoppas att man inte tappar för mycket på slutet.
???Facit: lite solsken och maxinsats från början gav några watt till så målet är uppnått.
Visa bilaga 481234
Vad mäter du med? Balansen är underlig.Visa bilaga 485167
Avslutade grundträningen igår med ett 20min max-test (utomhus). La upp det som 4st 5min-intervaller efter varandra (utan vila mellan) i Garmin och försökte starta lugnt och öka lite var 5e minut.
Tappade fokus lite sista 5min (nerförsbacke och sen möte med en skolklass 7-åringar...) men är nöjd med att få till ett personbästa. Dippen vid 17min är en vänstersväng, annars en bra 20min sträcka om man bor i nv skåne (Häljarp-Barsebäck längs vattnet) med jämn lutning och hyggligt lite trafik på vardagskvällarna.
En äldre quarq riken där accelerometern har gått sönder, så jag fick limma fast en magnet på cykeln istället för kadensmätningen efter massa diskussioner med Quarqs support. Tyvärr slutade h/v-balansen fungera samtidigt, den kan visa 100% vänster i 30 sek och sen 100% höger en stund. Före accelerometern slutade fungera låg jag oftast på 52/48 vid lägre effekt och 50/50 vid högre effekt.Vad mäter du med? Balansen är underlig.
Tänkte mest att det kunde finnas en hel del att hämta effektmässigt vid stor obalans.En äldre quarq riken där accelerometern har gått sönder, så jag fick limma fast en magnet på cykeln istället för kadensmätningen efter massa diskussioner med Quarqs support. Tyvärr slutade h/v-balansen fungera samtidigt, den kan visa 100% vänster i 30 sek och sen 100% höger en stund. Före accelerometern slutade fungera låg jag oftast på 52/48 vid lägre effekt och 50/50 vid högre effekt.
Totaleffekten stämmer däremot bra när jag jämför den med trainern (elite direto xr).
Sen är jag lite sned i höften, men riktigt så där illa är det inte, sen är det ju bara en uppskattning ändå eftersom den mäter i spindeln.
Körde en max 20a i tordags och landade på 420w = 5,6 w/kg
Vad har alla för PB på 20 min?
Tycker att det är lättare mentalt att köra ute. Känns som tiden går förbi fortare, vilket nog beror på att det händer saker hela tiden, med backar osv. Däremot är det svårt att hålla uppe effekten när det går nerför.@ViktorLy grymt! Starkt kört.
@MrSthlm lättare att producera jämna watt på trainer. Körde ett pasd ute i helgen och försökte mig på några tröskelintervaller, otroligt svårt att försöka hålla ett visst snitt om man inte har en lång raksträcka. Är det kuperat går man ju långt över tröskel uppför och sen försöker man hålla tryck utför.
Lyssnade på någon pod där coachen tyckte att trainer och ute förvisso båda var cykling men två helt olika former och det ligger en del i det.
Har mina bästa watt över alla durationer utomhus, framförallt när det gäller under 60s då jag aldrig står upp och trycker på trainern. På kortare, under 20s, så skiljer det upp till 300w inne/ute...
När det gäller rundtramp är det inget jag lägger nån tankekraft på, de få ggr jag gjort det har jag bara blivit tröttare än att det ska vara värt det. Är iofs ingen jätterutinerad cyklist eller effektmonster...
Jag väntar med den riktiga spurtträningen tills jag är ute... Har en dedikerad trainercykel som jag egentligen inte tänkte bry mig till en början men efter uppgraderingar har jag börjat gilla den mer och mer. Det är mest känslan att spurta på trainer jag inte gillar. Så sittspurter på zwiftrace är det värsta min trainersetup för möta...Kan inte säga att jag är bekväm att stå upp på min Wahoo Kickr Core heller, rädd för att slita sönder något men det går möjligen om jag fokuserar på hållningen och taggar ner något. Kan möjligen bero en del på om man har en cykel kopplad till trainern som man är rädd om eller ej. ;-)