Visa dina Watt

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Stages signal är ju ökänt dålig, så det är nog därför det visar sig så pass tydligt på passet.

Jag fick inte ha klockan på armen när jag hade en Stages vevarm på min MTB utan de ansåg att den måste sitta på styret för att den skulle hålla Stages signal. 🦧
Jag trodde de hade fixat det till generation 3, men det kanske bara blivit bättre och inte bra. Kanske ska prova att ha cykeldatorn nere vid vevpartiet ett pass och se om det gör ngn skillnad.
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nu när jag tänker efter så får man ju ingen mätpunkt alls under en dropout, vilken mätpunkt är det som blir ett medelvärde och hur skiljer sig den punkten från alla andra? Argumenterar inte emot, försöker bara förstå vad som händer eftersom jag själv har en Stages på en av mina cyklar.
Jag har inte kollat på koden själv, men som jag förstår det så om sista datavärdet före dropout är 300w, du sen har en 10sek dropout och har 320w som första datavärde efter dropout så antar Stages att effekten varit 310w under de 10sek dropout.

Om det funkar på det viset och det inte är alldeles för långa dropouts borde felet bli rätt litet på landsväg, men på stigcykling är det ju sällan man har 10sek på samma effekt.
 

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag trodde de hade fixat det till generation 3, men det kanske bara blivit bättre och inte bra. Kanske ska prova att ha cykeldatorn nere vid vevpartiet ett pass och se om det gör ngn skillnad.
Så är det kanske? Ska erkänna att jag har dålig koll på Stages efter gen 2, jag bytte till Quarq när jag inte var nöjd med den.
 

emilh

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Stages signal är ju ökänt dålig, så det är nog därför det visar sig så pass tydligt på passet.

Jag fick inte ha klockan på armen när jag hade en Stages vevarm på min MTB utan de ansåg att den måste sitta på styret för att den skulle hålla Stages signal. 🦧

Har samma problem på vinter/fulcykeln. Funkar med klocka ungefär 3-4 timmar när man satt i nytt batteri, sen är det fullt med dropouts. Funkar hyggligt till Edge 1030 på styret.
Gen 2 Stages, ska tilläggas.
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har inte kollat på koden själv, men som jag förstår det så om sista datavärdet före dropout är 300w, du sen har en 10sek dropout och har 320w som första datavärde efter dropout så antar Stages att effekten varit 310w under de 10sek dropout.

Om det funkar på det viset och det inte är alldeles för långa dropouts borde felet bli rätt litet på landsväg, men på stigcykling är det ju sällan man har 10sek på samma effekt.
Men vad skulle Stages göra med antagandet att effekten har varit 310 W under dropout, hur skickas den informationen till cykeldatorn? Spontant låter det som att Garmin inte räknar med punkterna utan effektvärde medans TrainingPeaks gör det (och tolkar det som 0 W), men kanske passar det här bättre i en annan tråd, vi behöver inte rota mer i det :-)

Edit: Jag kör med en Stages Gen 3 som jag loggar till cykeldator på styret och till klocka på armen, har inte upplevt några uppenbara problem med dropouts.
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Men vad skulle Stages göra med antagandet att effekten har varit 310 W under dropout, hur skickas den informationen till cykeldatorn? Spontant låter det som att Garmin inte räknar med punkterna utan effektvärde medans TrainingPeaks gör det (och tolkar det som 0 W), men kanske passar det här bättre i en annan tråd, vi behöver inte rota mer i det :-)
ingen aning som sagt, fel blir det iaf och felet försvinner när jag använder andra effektmätare (quarq och power2max) så jag skyller på stages :)

Men nu ska jag sluta förstöra tråden, åter till ämnet:
3x15min sweetspot på stökig stig:
1622703502928.png
 

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blir det verkligen "Sweetspot" när man kör ~100w/400w i blandade 10 sekunds-intervaller? Snitteffekt hamnar kanske där, men ger det samma träningseffekt? (Inte nödvändigtvis sämre eller bättre, men nog blir det annorlunda?)
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Blir det verkligen "Sweetspot" när man kör ~100w/400w i blandade 10 sekunds-intervaller? Snitteffekt hamnar kanske där, men ger det samma träningseffekt? (Inte nödvändigtvis sämre eller bättre, men nog blir det annorlunda?)

Håller med, från ett fysiologiskt perspektiv ger kort-korta on/offs (typ Billats) rimligen inte samma sorts signalering som långa (gärna mycket längre än 15 minuter) jämna och ihållande intervaller på runt 90% av FTP.

I fall som dessa kanske NP ger ett mer rättvisande "effektuttag" än snitteffekt men ännu bättre (för stökig stig) är nog att gå på RPE (eftersom man jobbar med mer än bara benen vilket påverkar syreåtgång och puls).
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Håller med, från ett fysiologiskt perspektiv ger kort-korta on/offs (typ Billats) rimligen inte samma sorts signalering som långa (gärna mycket längre än 15 minuter) jämna och ihållande intervaller på runt 90% av FTP.

I fall som dessa kanske NP ger ett mer rättvisande "effektuttag" än snitteffekt men ännu bättre (för stökig stig) är nog att gå på RPE (eftersom man jobbar med mer än bara benen vilket påverkar syreåtgång och puls).
jag tittar på pulsen när jag kör dessa och försöker hålla mig runt samma puls som jag ligger på vid sweetspot-pass på asfalt och aktar mig mest för att köra riktigt fullt i uppförsbackarna jämfört med ett fullfartspass.

Just den här stigen var lite väl stökig, framförallt för långa nerförsbackar för att få jämn effekt. Efteråt kollar jag på NP, även om det väl egentligen är på gränsen att vara för korta intervaller för att få rättvisande NP (mindre än 20min). Jag vill få till en repeterbarhet mellan intervallerna på en ansträngningsnivå som är så jobbig att jag precis klarar att hålla samma varvtid på intervallen. Nästa steg upp för mig i intensitet är tröskel, då kör jag så fort jag kan på dessa 15-30min intervaller, men då sjunker NP från första till andra intervallen och varvtiderna går upp.
 
Visa dina Watt
jag tittar på pulsen när jag kör dessa och försöker hålla mig runt samma puls som jag ligger på vid sweetspot-pass på asfalt och aktar mig mest för att köra riktigt fullt i uppförsbackarna jämfört med ett fullfartspass.

Just den här stigen var lite väl stökig, framförallt för långa nerförsbackar för att få jämn effekt. Efteråt kollar jag på NP, även om det väl egentligen är på gränsen att vara för korta intervaller för att få rättvisande NP (mindre än 20min). Jag vill få till en repeterbarhet mellan intervallerna på en ansträngningsnivå som är så jobbig att jag precis klarar att hålla samma varvtid på intervallen. Nästa steg upp för mig i intensitet är tröskel, då kör jag så fort jag kan på dessa 15-30min intervaller, men då sjunker NP från första till andra intervallen och varvtiderna går upp.
Korrigera mig om jag har fel. Jag har förstått att VO max träningarna går bra att göra med pulsklocka typ 6x4min med 2min emellan. T.o.m så att man har högre effekt i början för att få upp flåset.

I sweet spot träning är det önskvärt att uppnå ett någon slags balansgång med mjölksyran i benen. Man borde ju orka köra i sweet spot över en timme i sträck.
 

Poxeman

Medlem
Visa dina Watt
Inte mycket till watt att visa upp för min del så jag ställer en fråga istället.
Nedan ser ni två försök på ett lokalt segment som är 1,9km med ca 5% lutning. Samma cykel och liknande klädsel båda gångerna, ingen vind att tala om.
Tiderna blev 5:19 respektive 5:24 men min Garmin Vector 3 påstår att jag tryckte 404 respektive 315 medelwatt. Det kan väl aldrig stämma? (Väger ca 90kg)

Hur kan jag göra för att inte få liknande diffar framöver? Kalibrerar pedalerna innan varje cykeltur, flyttar dem mellan cyklar så åtdragningen kan skilja.


Lövhulsbacken 315.PNG
Lövhulsbacken PR.PNG
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ser lite konstigt ut mtp att snittpulsen också var 5 slag högernäven snitteffekten blev 100 W lägre (med liknande kurvor för segmentet). Hur väl tycker du att medeleffekt och IF stämmer för de 2 passen i allmänhet?

Har själv inga Vector 3 men gissar att om du inte har momentnyckel och inte vet om vridmomentet vid ommontering blir samma varje gång så låter det som en trolig felkälla till att ”slope” för mätaren blir knas vilket inte en zero offset/tarering av mätaren inte kommer hjälpa
 

Poxeman

Medlem
Visa dina Watt
Ser lite konstigt ut mtp att snittpulsen också var 5 slag högernäven snitteffekten blev 100 W lägre (med liknande kurvor för segmentet). Hur väl tycker du att medeleffekt och IF stämmer för de 2 passen i allmänhet?

Har själv inga Vector 3 men gissar att om du inte har momentnyckel och inte vet om vridmomentet vid ommontering blir samma varje gång så låter det som en trolig felkälla till att ”slope” för mätaren blir knas vilket inte en zero offset/tarering av mätaren inte kommer hjälpa
Hela passet med de låga siffrorna kändes fel i fårhållande watt/puls
Upplevd ansträngning i backen är samma på båda passen, möjligt att jag gick ut lite för hårt andra gången men det är i princip maxinsats båda gångerna.
Kollade installationsguide för pedalerna och de påstår att man inte skall behöva momentnyckel.
Guide på tuben
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hela passet med de låga siffrorna kändes fel i fårhållande watt/puls
Upplevd ansträngning i backen är samma på båda passen, möjligt att jag gick ut lite för hårt andra gången men det är i princip maxinsats båda gångerna.
Kollade installationsguide för pedalerna och de påstår att man inte skall behöva momentnyckel.
Guide på tuben
Kör segmentet flera ggr för att få loggar, fortsätter variationerna så reklamera du skiten.

M
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Hade som "morgonpendling" tänkt köra min vanliga 2 mils bana med vändning halvvägs, men 3 minuter in var det vägarbete reglerat med trafikljus. Vände lagom till att sista mötande bilen passerat och valde istället en ~6 km lång loop som kördes (nästan) tre varv för att få ihop jämna 30 minuter på trösk(e)len - 329 W i medel på 71.1 kg

Power30min_20210629.png
 

emilberge

Medlem
Visa dina Watt
Fick in två rundor igår, en mysrunda med 70% sidvind och en runda med over/unders. Var ett tag sen jag var uppe i 1000cal/hr på en runda. Inte överdrivet höga watt, men som gräsallergiker får jag acceptera läget tills det lugnar ner sig.
 

Bilagor

  • Annotation 2021-07-02 114048.jpg
    Annotation 2021-07-02 114048.jpg
    8.4 KB · Besök: 8
  • ann.PNG
    ann.PNG
    3.4 KB · Besök: 8

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En timma tröskel "from the gun" innan jobbet kallade. Tidigare skattad FTP på 320 W verkar vara lite i underkant då jag bara var några slag över tröskelpuls som max.

Visa bilaga 502032

Men det mest komiska var nog Garmin-datorns totalsågning av min insats -
Visa bilaga 502033
Du körde ju bara 59:59. Garmin antar att du skulle behövt köra ganska mycket minuseffekt den kvarvarande sekunden.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
F.ö. visar det bara på hur knas det är med inställningen att FTP = "medeleffekt du kan hålla en timma" istället för tänka FTP = (effekt vid) MLSS och inse att beroende på (muskel)uthållighet så blir TTE olika (40-70 min). Det är inget magiskt som händer när klockan slår över till en timma, precis som det inte är en switch som slår till på watten mellan Z2 och Z3 etc.
 

GustafH

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Screenshot 2021-07-22 at 18.12.38.png


Gjorde mitt första 20 min FTP-test utomhus häromdagen. Har bara gjort Zwifts ramptest innan och tänkt att det är lagom för min ambitionsnivå. Måste ändå säga att jag är rätt nöjd med tanke på att jag i februari inte fixade att köra fyror i 245W.
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Mm tänkte nog nåt åt längre intervaller, 2*20 med 30/30 120/80 ftp känns spontant rätt brutalt 🤩 får känna in formen i morgon och humöret.
 

GustafH

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Riktigt stark utveckling ju. Berätta gärna vad du gjort!

Jag kör ofta men inte så hårt eller långt. Jag alltid siktat på tre gånger i veckan innan men nu kör jag 5-6 gånger men kortare istället (nu när jag faktiskt har kommit i form så är det inte kortare längre men nu har jag ju också mycket på rutin) och jag bestämde i vintras att lägga upp en ordentlig plan. Den ser ut så här:

Intervaller på tisdagar, tufft på riktigt, 15-25 min över tröskel (totalt 1-1:15); halvtufft på torsdagar, z1-2 men ta i uppför (1-1:20 ungefär), och långpass på lördagar (2-6 timmar). Måndagar strikt vilodag, onsdagar lite lagom z1-2 (ofta trail löpning i lågt tempo 0:45-1:15), fredagar valfritt (ofta vilodag, annars lugnt på cykel eller jogg) och söndagar strikt z1.

Så ser rutinen ut men jag är också flexibel för livet kommer ju runt det här också och jag tror det hade varit omöjligt att bygga rutinen utan hemarbete i våras. Men nu familjen blir inte lidande och jag gör vad jag gillar. Veckopassen kommer inte bli längre men målet är att utöka med ett långpass på söndagen också (dock mer löpningsfokuserat) men jag har inga elitambitioner så det kommer när det kommer…
 

GustafH

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Lite sent men...

Det beror ju rätt mycket på vad man svarar bra på och hur mosig man känner sig i benen. Men kanske 2 x 20 minuter 30/30 på 120/80% FTP ?

Jag testade att köra 2x20 30/15 i 120/80% för nån vecka sen. Jag kom till intervall 13 i andra setet, sen slutade benen fungera. Det är kul!

EDIT: 2x20 stycken intervaller dock, inte minuter.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Eller, eller, eller 9/1 på sweetspot (90-94% FTP) tills man trillar av (brukar ske inom 90-120 minuter). 9orna kan med fördel dela i 3or och slumpa intensiteten 92/94/90, 90/92/94, 94/92/90 etc för att hålla igång hjärnverksamheten
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det blev 9/1 - 6 st totalt. Men att försöka dela in dem i 3or med varierarande belastning var helt omöjligt utomhus. Alldeles för kuperat och blåsigt.
Hamnade på 93-94% av ftp så det blev rätt bra paceat ändå. Fuskade lite på sista och vilade lite mer än en minut :-)IMG_20210723_131407.jpg
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja behovet av att dela niorna i tredjedelar är betydligt större på trainer. Ute går det ju lätt och fint att köra både 75, 90 och 120 min sub-tröskel utan extra underhållning
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer