Visa dina Watt

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Du skulle blivit pulveriserad av någon som gör de watten. Haha. Ingen svensk skulle kommit ifrån en sådan battal annat än med Morahästen i famnen och gråtandes. Herregud det är för fan 6wkg i en timme.
Ja jag skulle garanterat få spö i Zwift och högst troligt i ett TT utomhus också. Utomhus i en tävling med andra och med alla ytterligare parametrar inte lika säkert men det är mycket möjligt. Jag fattar dock inte riktigt varför det är relevant? Jag förstår inte riktigt det med Morahästen heller.
Du diskuterar verkligen konstigt och irrationellt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja jag skulle garanterat få spö i Zwift och högst troligt i ett TT utomhus också. Utomhus i en tävling med andra och med alla ytterligare parametrar inte lika säkert men det är mycket möjligt. Jag fattar dock inte riktigt varför det är relevant? Jag förstår inte riktigt det med Morahästen heller.
Du diskuterar verkligen konstigt och irrationellt.
Nej det är storhetsvansinne att tro att man har en chans mot extrem styrka, taktik upp till en viss nivå sedan efter dess är det enbart näsduken som kan rädda en.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
6w/kg , då gör man inte bort sig på world Tour. Du har duktiga kompisar, vilket lag kör han i eller kan han inte cykla ute utan bara uppför i Zwift, det enda som gäller?

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej det är storhetsvansinne att tro att man har en chans mot extrem styrka, taktik upp till en viss nivå sedan efter dess är det enbart näsduken som kan rädda en.
Det är idioti att tro att det alltid är den som kan pressa flest watt per kilo i snitt som vinner alla tävlingar. Det sker bara i Zwift (tror jag?)
(sen undrar jag hur näsduken skulle kunna rädda mig, men jag förväntar mig inget svar på det.)

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
6w/kg , då gör man inte bort sig på world Tour. Du har duktiga kompisar, vilket lag kör han i eller kan han inte cykla ute utan bara uppför i Zwift, det enda som gäller?
Nej det är inte min kompis Han är också bäst där. Men det finns sämre.

Men hela det här snackat om "taktik taktik taktik" är bara jobbigt. Oftast menar ni bara sprint (explosivtet) så säg då snälla det istället för taktik, det är punkt 1.
Punkt 2 är att taktik bara räddar en upp till en viss nivå.
3. är att taktik ofta/ibland är = med ens godkännande av risker. Den som är beredd att offra mest har övertaget.

Men nu har jag verkligen sagt allt jag kan komma på, allt över detta är bara utfyllnad, för nu.

GoranS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Varför fikar du mitt i ett cykellopp, du tycker det är rätt tidpunkt?

Nu skrive rjag inte mer här, egentligen ville jag bara slänga ut mina tankar om NP. Att jag inte längre tror på det, då sprints och uthållighet helt enkelt är olika grenar. Angriper inte enskilda, men har även sett det hos proffsen, att man skryter om deras NP ist för deras average. Den enda kraften som har åkt ner i pedaler är average power, ingen har någonsin tryckt ner NP i sina pedaler.
För det första är kraft och effekt inte samma sak.

För det andra är det som åkt ner i pedalerna momentanvärden. NP och medeleffekt är olika sätt att avbilda den tidsvariabla funktionen av momentana effektvärden till ett reellt tal.

Att tala om att något är rätt eller fel utan att specificera vad man vill visa med värdet är meningslöst. Jag tror ingen med lite vett i skallen hävdar att NP är någon sorts universell sanning. Snarare är det väl konstruerat för att kompensera för det faktum att det är svårare att åstadkomma en viss medeleffekt om man kör väldigt ryckigt än om man kör jämnt.

Då tävlingar typiskt kräver förmåga att periodvis köra med långt över medeleffekt medan det under perioder av loppet går att klara sig med klart under medeleffekt blir medeleffekten ett mått som dåligt matchar de kvaliteter som behövs i en tävlingssituation. Du verkar såga NP just pga att den premierar hög effektt under relativt korta tidsintervall. Om man tittar på när loppen avgörs är det dock just det som ofta krävs. Och detta fångar medeleffekten inte alls lika effektivt som NP.

ViktorLy

Medlem
Visa dina Watt
Ifrågasätter verkligen din sinnesnärvaro Woodknocker. Vadå 300w och 40km/h. Kom igen nu, in i matchen. Du snackar så mycket goja så inte ens du själv vet vad du snackar om. Undrar vad du stoppade i kaffet imorse...

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ifrågasätter verkligen din sinnesnärvaro Woodknocker. Vadå 300w och 40km/h. Kom igen nu, in i matchen. Du snackar så mycket goja så inte ens du själv vet vad du snackar om. Undrar vad du stoppade i kaffet imorse...
Jag skrev 200 watt. Jag ifrågasatte kraftigt den källan. Men enligt den klarar de som är mest aero av att hålla 40km/h på 200 watt.

Jag skulle ha sagt att det krävs 250 watt.

"En modell & kalkylator för ”effekt vs hastighet” vid cykling av Steve Gribble. Estimerade inmatade cykel- & miljövärden som drivlinans förlust, rullmotstånd däck-asfalt och luftdensitet för dessa sagda plats- & väderförhållanden. Höftat pålagt 1km/h extra på 40 – som marginal för fartsänkande faktorer som stillastående start, vändpunkt, vindförhållanden och upp-& nedförsbackar. Beräkningen säger då att 251 watt (med CdA 0,23) behöver snittas för att klara hastighetsmålet."

edit: rätt kul att mina egna siffror stämde bra överens med datan där.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kanske i Zwift, vad vet jag. I vår riktiga värld finns motvind, backar mm. Att säga att ett visst wattal ger en viss hastighet är bara fel.
Ja det finns en möjlighet att jag helt enkelt bemästrar aerodynamiken ner i minsta detalj men det har jag svårt att tro. Givetvis pratar vi inte om kuperad terräng eller vindiga dagar. Läs min källa så får du se lite siffror.

"A very very good CdA for a time triallist would be around 0.16, a fairly average CdA for a road cyclist would be around 0.4."

Ja jag vet inte världsbästa siffrorna på vanlig landsvägscykel, om någon vet får denna gärna droppa.

/////Allt för mig!!

GoranS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej det är inte min kompis Han är också bäst där. Men det finns sämre.

Men hela det här snackat om "taktik taktik taktik" är bara jobbigt. Oftast menar ni bara sprint (explosivtet) så säg då snälla det istället för taktik, det är punkt 1.
Punkt 2 är att taktik bara räddar en upp till en viss nivå.
3. är att taktik ofta/ibland är = med ens godkännande av risker. Den som är beredd att offra mest har övertaget.

Men nu har jag verkligen sagt allt jag kan komma på, allt över detta är bara utfyllnad, för nu.
Om du tycker taktik är jobbigt är cykellopp med gemensam start inget för dig, möjligen undantaget lopp med extremt kuperade bansträckningar (läs värre än i stort sett allt som proffsen kör).

Little Stereo

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Såhär såg det uppför i en av 2 backar på varvet som vi körde 12 gånger vardera. Sedan trampar man 0w utför beroende var i ledet man sitter. Är det då rimligt att använda average power som mått…
Alltid NP förutom när man kör sustained efforts som intervaller eller TT tävlingar.
Var ni bara 4 i utbrytargruppen lär du nästa suttit med näsan i vinden hela tävlingen, starkt kört !!

JEJ

Medlem
Visa dina Watt
1630421216066.png

Gav 15:e plats på ett populärt 19km segment på strava. Näst bästa watt. KOM körde tempocykel med 10 mer watt i snitt och över 45km/h. Jag vanlig racer med dålig aero, men det är en annan tråd varför det går sakta.

Edit: Skrek till ofrivilligt när en gubbe jag kört om 5km tidigare, swishade förbi när jag svängde 90°. Han tackade för draghjälpen, gick i 38-42 den sträckan

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har ju varit vätternrundan nu och det har gett mycket data. Har kollat runt och det är hysteriskt vansinnigt hur stor skillnad solo och gruppcykling gör. Jag har alltså data på lirare som har kört 7-8h med sub 200 watts. Kör du runt 40 km/h solo lär du behöva nästan 100 watt mer!!

Slänger bara ut det här då människor verkligen underskatttar vilken ENORM skillnad det gör att cykla i grupp.
edit: Men skulle vilja påstå att nästan alla cyklister som har cyklat ett tag klarar Vätternrundna på 7-8h.

Detta måste belysas!

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kul pod på temat aero i pelotonen:

Ja det är helt galet vad en stor klunga kan göra.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Runt 30-40% lägre effekt brukar det väl sägas vara möjligt om man ligger med i en tight och välstrukturerad klunga utan att behöva dra.
Lyssna på podden, har för mig att de mätte upp att man kapade effekten som krävdes för att hänga med i klungan i 40 knyck till en fjärdedel. Detta var förvisso då i en perfekt peloton i en vindtunnel vilket inte är verkligheten men ändå.

GoranS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är också rätt stor skillnad att åka i en grupp som cyklar på ett eller två led kontra att ligga väl inbakad i en klunga som breder ut sig över vägen.

ejma

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har ju varit vätternrundan nu och det har gett mycket data. Har kollat runt och det är hysteriskt vansinnigt hur stor skillnad solo och gruppcykling gör. Jag har alltså data på lirare som har kört 7-8h med sub 200 watts. Kör du runt 40 km/h solo lär du behöva nästan 100 watt mer!!
Kikade på några från mitt närområde som körde i en klunga om 35 personer. Trots att de snittade runt 200-210 watt vilket är ca 150 watt under deras ftp, låg de upp mot 20% av tiden i tröskelpuls. Mao fick de dra på ordentligt när de var nära klungans spets. 400 watt eller mer under ca 50 minuter.

Little Stereo

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Slänger bara ut det här då människor verkligen underskatttar vilken ENORM skillnad det gör att cykla i grupp.
edit: Men skulle vilja påstå att nästan alla cyklister som har cyklat ett tag klarar Vätternrundna på 7-8h.

Detta måste belysas!
Hur har effekten mätts? Och ligga mitt i en stor klunga kräver inte så mycket effekt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Kikade på några från mitt närområde som körde i en klunga om 35 personer. Trots att de snittade runt 200-210 watt vilket är ca 150 watt under deras ftp, låg de upp mot 20% av tiden i tröskelpuls. Mao fick de dra på ordentligt när de var nära klungans spets. 400 watt eller mer under ca 50 minuter.

Hur har effekten mätts? Och ligga mitt i en stor klunga kräver inte så mycket effekt.
Wattmeter

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
The results show that the drag of all cyclists in the peloton decreases compared to that of an isolated rider. In the mid rear of the peloton it reduces down to 5%–10% that of an isolated rider. This corresponds to an “equivalent cycling speed” that is 4.5 to 3.2 times less than the peloton speed. These results can be used to improve cycling strategies.

Slänger med studien.

Bilagor

• 1-s2.0-S0167610518303751-main-1.pdf
    12.9 MB · Besök: 14

NiclasY

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag försöker dra tillbaka tråden till huvudämnet. Någon mer än jag som under träning roar sig med att räkna ekrarna på hjulen i förrådet, fastän man mycket väl vet hur många de är eller rättare sagt borde vara. 23? 25? 26? njae, nu är jag trött! Ändå fungerar det som distraktion en liten stund när det är jobbigt.

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag försöker dra tillbaka tråden till huvudämnet. Någon mer än jag som under träning roar sig med att räkna ekrarna på hjulen i förrådet
Nej :-D Generellt så tänker jag väl sämre ju hårdare jag kör och inte f-n räknar jag ekrar. ;-) Blir mera fokus på cyklingen ju hårdare jag kör. Softar man kan man däremot både lösa problem och sväva iväg, rätt skönt.

Adhocalias

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nej :-D Generellt så tänker jag väl sämre ju hårdare jag kör och inte f-n räknar jag ekrar. ;-) Blir mera fokus på cyklingen ju hårdare jag kör. Softar man kan man däremot både lösa problem och sväva iväg, rätt skönt.
Man ska tänka mycket när man tränar hårt, då blir man starkare: https://www.outsideonline.com/health/training-performance/stranger-fiction-way-cheat-fatigue/

Länge sen nån visade watt i den här tråden nu (däremot mycket dumt svammel)… Så jag bidrar med min bästa minut på ett år. Långt kvar till storform, men hoppas att jag kan vara i någorlunda slag till våren.
A5846657-9097-4EEA-B3F6-5E99CD9FB74A.jpeg
4030F07D-D7DD-4BC8-AA64-932EAE0ED9CB.jpeg

Enligt Garmin Connect är ”Spela in” min bästa tid (”Record”) under det angivna intervallet (dvs. senaste tolv månaderna resp. någonsin, i rutorna ovan).

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag är urusel på att räkna utomhus, så gör en workout i Garmin Connect och laddar ner i Edgen innan man sticker ut.

Fast ute tycker jag att 40/20 med ~120/50% FTP funkar bättre, man behöver lite tid för att vända/svänga etc och då kan det vara svårt att hålla effekten uppe på lågdelen
Jag tycker att det är ganska lätt att köra med min vanliga meny med varvtid, varvkraft, kadens och 3s-kraft. Trycker varv varje minut och ser till att varvkraften stämmer efter 40s.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker att det är ganska lätt att köra med min vanliga meny med varvtid, varvkraft, kadens och 3s-kraft. Trycker varv varje minut och ser till att varvkraften stämmer efter 40s.

Jag har skapat den typen av pass i Garmin Connect med "målwattspann" per del.
Sen kör jag som ovan med varvtid, varvkraft snitt, 3s power osv.
Återhämtning mellan blocken, uppvärmning, nedvarvning kör jag med "lap-button" för att avsluta delen.
Lägger man upp varje block som en "repetition" som körs x antal gånger med 30 on / 15 off eller vad man nu önskar så är det smidigt sen också i GC att klicka fram snitteffekten per varje arbetsdel / vilodel osv.
Då slipper man hålla reda på nåt i huvudet också utan det är bara att ösa på en sekund i taget :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skaffade effektmätare, lekte ihop ett FTP-test (nyäten, trötta ben från start och ouppvärmd), blev besviken.

Visa bilaga 511252
Är det här den allra första ftp test du gjort eller har du något historiskt data att jämföra mot?

Har också helt nyligen skaffat effektmätare men inte gjort ftp test med den ännu, däremot i Zwift har man ju blivit matad med rätt mycket data inklusive ftp. Får försöka hitta en flack sträcka som lämpar sig för ftp test. Blir intressant att se om och hur mycket ftp utomhus skiljer sig mot ftp Zwift. ;-)

ftp är ett bra och kul värde men det är väl inte riktigt hela sanningen beroende vilka sträckor man försöker bli bra på eller vilken typ av cykling. Man kan väga 125 kg och ha ytterst imponerande ftp värden, vara en riktig intervall/spurtkung men frågan är hur länge man orkar hålla tempo samt att tyngre personer påverkas mycket av banprofil. Just Zwift tycker jag är rätt kul på det området. I Zwift är ju korta race upp till ca 4 mil klart populärast och det finns det gott om 50+ farbröder med kulmagar som är jättestarka. Man ska alltså passa sig att döma en cyklist efter utseendet men det har jag nog skrivit tidigare. ;-) Sedan är det självklart skillnad på Zwift vs utomhus men gissar att det är lite samma sak där, att det finns en hel del urstarka farbröder med kulmagar.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Är det här den allra första ftp test du gjort eller har du något historiskt data att jämföra mot?

Har också helt nyligen skaffat effektmätare men inte gjort ftp test med den ännu, däremot i Zwift har man ju blivit matad med rätt mycket data inklusive ftp. Får försöka hitta en flack sträcka som lämpar sig för ftp test. Blir intressant att se om och hur mycket ftp utomhus skiljer sig mot ftp Zwift. ;-)

ftp är ett bra och kul värde men det är väl inte riktigt hela sanningen beroende vilka sträckor man försöker bli bra på eller vilken typ av cykling. Man kan väga 125 kg och ha ytterst imponerande ftp värden, vara en riktig intervall/spurtkung men frågan är hur länge man orkar hålla tempo samt att tyngre personer påverkas mycket av banprofil. Just Zwift tycker jag är rätt kul på det området. I Zwift är ju korta race upp till ca 4 mil klart populärast och det finns det gott om 50+ farbröder med kulmagar som är jättestarka. Man ska alltså passa sig att döma en cyklist efter utseendet men det har jag nog skrivit tidigare. ;-) Sedan är det självklart skillnad på Zwift vs utomhus men gissar att det är lite samma sak där, att det finns en hel del urstarka farbröder med kulmagar.
Jo, det var mitt första FTP-test. Utomhus och inte helt platt, men inga backar som kräver att man står upp. Mest slakmotor. Hade precis ätit middag och hann bara med en kort uppvärmning. Hade varit ute dagen innan och cyklat lite halvhårt och halvlångt, så ganska trött i benen från start. FTP/kg landade på drygt 3,6. Med mätfel och allt.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har skapat den typen av pass i Garmin Connect med "målwattspann" per del.
Sen kör jag som ovan med varvtid, varvkraft snitt, 3s power osv.
Återhämtning mellan blocken, uppvärmning, nedvarvning kör jag med "lap-button" för att avsluta delen.
Lägger man upp varje block som en "repetition" som körs x antal gånger med 30 on / 15 off eller vad man nu önskar så är det smidigt sen också i GC att klicka fram snitteffekten per varje arbetsdel / vilodel osv.
Då slipper man hålla reda på nåt i huvudet också utan det är bara att ösa på en sekund i taget :)
Jag har provat att köra i garmin men tyckte att visaren i målområdet var helt skum att köra efter.
Tycker det funksr bra med 130% 40s och så blir det vad det blir i 20(när man tror att man frihjulat är det ändå betydligt högre än 50%)

attbresinhand

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ibland om man kör ute så tänker jag att om det blir sväng eller kanske utförsbacke så blir det svårare med att timea in en "precis" start av intervallen, därför helst inte tid. Att ha varvtid på och räkna minutrar fungerar nog enklast... Räkna "varv" brukar vara krångligt om man är så sjuk att man trycker nytt varv varje repetition. Kan iofs välja "total tid" i Garmin då.

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag har provat att köra i garmin men tyckte att visaren i målområdet var helt skum att köra efter.
Tycker det funksr bra med 130% 40s och så blir det vad det blir i 20(när man tror att man frihjulat är det ändå betydligt högre än 50%)

Ne precis, den är omöjlig att köra efter :)
Kör aldrig med "visarvyn" av den anledningen utan med "egen skärm" som visar varvtid, snitteffekt varvet, 3s effekt, puls och kadens.
Är "måleffekten" t.ex. 300w så anger jag kraftzon i GC t.ex. 280-320w så hojtar den till om jag skulle köra alldeles för hårt eller lätt men "styrande effekten" är ändå snitteffekten på varvet så man tar i mer / håller igen om det behövs för att den ska ligga så nära målet som möjligt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer