Visa dina Watt

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
I Zwift får man ju en jäkla massa data och jag kan se att min bästa snitteffekt på rutter över drygt en timme är lite lägre jämfört med min ftp, 273 watt jämfört med min ftp på 277 watt (en marginell skillnad dock).

Jag misstänker att det kan vara så för en del andra också. Sedan har vi faktumet att olika effektmätare kan visa liite olika men det är väl en historia för sig. Jag har hittills kört med Kickr Cores effektsiffror i Zwift men kommer gå över till Garmin Vector 3 från och med nu för att få samma mätning ute som inne. Vilken som visar mest exakt har jag inte den blekaste om men tycker ändå det känns bättre att man vet att man har samma mätning. Verkar som att Kickr Core visar lite högre över tex 20 minuter men marginell skillnad.
 
Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ftp är väl kul för att många vet vad det är, men för planering och uppföljning av träning tycker jag egentligen Friels metodik är bättre med maxtester för 12s, 1min, 6min, 12min, 30min. Tycker det tar bättre hänsyn till vilka styrkor och svagheter man har.

Jag tycker sånt här är intressant, men det borde vara en egen tråd. Finns det en träningsmetodik-tråd sedan tidigare nånstans? Är ju snart dags att börja fundera på vinterns/vårens upplägg.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ftp är väl kul för att många vet vad det är, men för planering och uppföljning av träning tycker jag egentligen Friels metodik är bättre med maxtester för 12s, 1min, 6min, 12min, 30min. Tycker det tar bättre hänsyn till vilka styrkor och svagheter man har.

Jag tycker sånt här är intressant, men det borde vara en egen tråd. Finns det en träningsmetodik-tråd sedan tidigare nånstans? Är ju snart dags att börja fundera på vinterns/vårens upplägg.

I Zwiftpower får man varje fall massa statistik på 5 min, 1 min, 30 sec och 15 också. För min del förbannat lätt att finna mina svagheter. ;-) Det är just i explositivet och i "short power" eller vad man säger på engelska. Dock så är jag inte helt förtjust i att ståcykla på en cykel fastskruvad i en Kickr Core, den flexar ju noll, varje fall inte på något naturligt sätt, kan knaka lite oskönt från grejorna också. Jag har bättre effektsiffror utomhus på tex 1 min, 30 sec och 15 sek just eftersom det är lättare att ståcykla på ett vettigt sätt ute.
 
Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
I Zwiftpower får man varje fall massa statistik på 5 min, 1 min, 30 sec och 15 också. För min del förbannat lätt att finna mina svagheter. ;-) Det är just i explositivet och i "short power" eller vad man säger på engelska. Dock så är jag inte helt förtjust i att ståcykla på en cykel fastskruvad i en Kickr Core, den flexar ju noll, varje fall inte på något naturligt sätt, kan knaka lite skönt från grejorna också. Jag har bättre effektsiffror utomhus på tex 1 min, 30 sec och 15 sek just eftersom det är lättare att ståcykla på ett vettigt sätt ute.

Så där är det för alla. Det där rockandet gör liksom att man får ner mer kraft i pedalerna. Och just därför är en riktigt tung pjäs alltid överlägset, såsom en wattbike.
Ftp är väl kul för att många vet vad det är, men för planering och uppföljning av träning tycker jag egentligen Friels metodik är bättre med maxtester för 12s, 1min, 6min, 12min, 30min. Tycker det tar bättre hänsyn till vilka styrkor och svagheter man har.

Jag tycker sånt här är intressant, men det borde vara en egen tråd. Finns det en träningsmetodik-tråd sedan tidigare nånstans? Är ju snart dags att börja fundera på vinterns/vårens upplägg.
Nope, finns ingen sådan tråd här vilket ju är lite intressant men även väldigt talande.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Allt man behöver är ett benchmark på vart man är i träningen, då är en 20 min efter någon femma kanske ett bra sätt?

Trainerroad gillar ramptest, ett annat försök att estimera din träningsstatus eller FTP om du så vill.

Absolut, samtidigt beror det ju lite på vad man vill bli bra på. För tex en Triatlet som vill bli bra på 18 mil eller andra cyklister som gillar att cykla långt är det tveksamt om man har så mycket nytta av sitt ftp värde, vet ej? Antar att de istället har järnkoll på snittwatt när de cyklar längre men de ligger då så pass långt från ftp så vet inte ens om de bryr sig om det? Men som en liten värdemätare bör det väl fungera ändå, absolut.

Det är rätt intressant även att analysera andras data tycker jag i Zwift, men lär sig hur mycket vikten påverkar om inte annat. Finns ju relativt gott om >100 kilos pjäser med mycket ytterst imponerande ftp men som kanske inte sedan orka hålla tempot så väldigt mycket längre. Vikten straffar dock inte alls lika mycket i cykling som tex löpning, en extremt stor skillnad där starka uthålliga ben till viss mån kan kompensera tung vikt. Samt tvärtom också, att det finns lättviktare som inte har så hög ftp i watt men har bra w/kg.
 
Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
För långcykling i jämnt egenvalt tempo tror jag att den aeroba tröskeln (lt1) är viktigast. Ofta anges den relativt ftp, men där procentsatsen är högst individuell och träningsbar (ca 65%-85% kanske).

Tränar man upp sin ftp snabbt så misstänker jag att procentsatsen sjunker, dvs lt1 höjs mindre relativt sett. Sen gissar jag att ftp sjunker snabbare än lt1 (även relativt) när man inte tränar tillräckligt.
 

glitch

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ftp är väl kul för att många vet vad det är, men för planering och uppföljning av träning tycker jag egentligen Friels metodik är bättre med maxtester för 12s, 1min, 6min, 12min, 30min. Tycker det tar bättre hänsyn till vilka styrkor och svagheter man har.

Jag tycker sånt här är intressant, men det borde vara en egen tråd. Finns det en träningsmetodik-tråd sedan tidigare nånstans? Är ju snart dags att börja fundera på vinterns/vårens upplägg.
Har flera gånger varit på väg att starta en vinterträningstråd / metodiktråd men sen ångrar jag mig eftersom jag vet att efter tre inlägg kommer en viss träknackare bajsa sönder tråden i sällskap av en och annan "öh bara att cykla mer ju, helst i jeansshorts"-fantast.
Vilket är synd för det finns mycket kunskap här på forumet.
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har flera gånger varit på väg att starta en vinterträningstråd / metodiktråd men sen ångrar jag mig eftersom jag vet att efter tre inlägg kommer en viss träknackare bajsa sönder tråden i sällskap av en och annan "öh bara att cykla mer ju, helst i jeansshorts"-fantast.
Vilket är synd för det finns mycket kunskap här på forumet.
ja, det är väl en viss risk för det tyvärr... får se om jag tar tag i att göra ett försök på det samtidigt som jag ska planera min vinterträning.
 

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Har flera gånger varit på väg att starta en vinterträningstråd / metodiktråd men sen ångrar jag mig eftersom jag vet att efter tre inlägg kommer en viss träknackare bajsa sönder tråden i sällskap av en och annan "öh bara att cykla mer ju, helst i jeansshorts"-fantast.
Vilket är synd för det finns mycket kunskap här på forumet.
Kan vi inte kategoriskt bara lämna dennes ev inlägg utan avseende? Instämmer i att det hade varit ett intressant ämne, och säkert flera nya lärdomar att plocka. Tycker din tråd om återhämtning var/är intressant. Så starta gärna en på temat träningsmetodik 👍
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag kan ju lika gärna banka huvudet i väggen som att diskutera med dig, men ändå. Att följa upp FTP en gång i månaden som ofta görs vid seriösa träningsupplägg kräver förmodligen att man inte kör all-out i en hel timme så ofta, om det inte är tävling. Det sliter för mycket helt enkelt och försämrar träningskvaliteten i anslutning till FTP-testet. Då är 20-minuterstest smidigare.
SItta påstå sig veta saker och sedan dravla.( jag skriver dravla för att du hela tiden säger dig sätta upp mot larvet och sedan levererar du larv samtidigt som du vill man ska tro du är ödmjuk) Vad har du för källa? Klarar man inte 1h ftp en gång i månaden ska man nog sluta träna. 20 minuter är ren lathet, inget annat.

Är man riktigt bra behöver man inte ens 20 eller 60 minuter för att veeta att man har förbättrats.. men att 40 minuter extra FTP skulle vara life or death när det finns människor som ständigt tävlar sig in i bättre form. Man kan inte säga såna där saker, det är individuellt, alla som är bra återhämtar bättre än average och klarar bättre träningsmängd Men att liksom sitta och säga att 40 min härlig smärta skulle förstöra en hel månad, ja då skulle jag vilja sagt att man borde hitta annan sport, blir man utbränd av det. Då får man svårt med intervaller och allt annat härligt som gör ONT.

De här seriösa coacherna som du talar om menar alltså att 40 minuter förstöra hela månaden men de är nöjda med att ha ett mått som inte visar FTP. Aja.

Edit: Ja det borde finnas en träningstråd på ett cyklingforum. Inte för att jag inte helt förstår varför man inte skulle kunna prata om watten här, betydligt larvigare diskussioner tillåts i andra trådar.
 
Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Visa dina Watt
På förekommen anledning: jag tycker cyklister borde sluta kalla trötthet för smärta. Det är fånigt och enligt mig fel att säga att man ska ”lida” och uppleva ”smärta” när man tränar. Man ska bli trött när man tränar och det kan medföra sensoriska upplevelser som inte endast är positiva men begreppet ”smärta” bör reserveras för oönskade och skadliga förnimmelser.

Tack på förhand.
Edit: och förlåt
 

GoranS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
På förekommen anledning: jag tycker cyklister borde sluta kalla trötthet för smärta. Det är fånigt och enligt mig fel att säga att man ska ”lida” och uppleva ”smärta” när man tränar. Man ska bli trött när man tränar och det kan medföra sensoriska upplevelser som inte endast är positiva men begreppet ”smärta” bör reserveras för oönskade och skadliga förnimmelser.

Tack på förhand.
Edit: och förlåt
Jag föredrar helt klart att inte orka få runt benen p.g.a. sensoriska upplevelser kontra att inte få runt dem p.g.a. oönskade och skadliga förnimmelser.
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kikade på den där filmen och kan meddela något positivt, nu vet jag iofs inte vilken kraft som erfordrades men det finns stor potential för förbättring. Var är fläktarna? Du måste ha fläktar när du kör inne!
 

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Filmen är alltså 10 år gammal. Det var 500 watt. Jag vägde då 62 kg. Fläktarna stod på sidan vid ett öppet fönster.
Bra där. Ett FTP på 350, oavsett vikt, är egentligen så mycket som cirka 2 hästkrafter: " Eller vad du nu har för FTP, det är oviktigt. I början av träningspasset ska det vara lite kyligt, många gör felet att de tycker det är lagom ett tempererat inomhusklimat första tiden (vilket det kanske är) men sedan överhettar de.

Heat is an endurance athlete's biggest enemy. A human on a bicycle only achieves 20-25% mechanical efficiency, meaning the majority of the energy you produce is lost as heat. And when the air temperature rises that heat leads to a well-documented drop in lactate threshold power output."

Själv är jag så fruktansvärt sugen på att klicka hem något stort som verkligen funkar: https://www.expondo.se/msw-industri...f58-WW1b0wRXUD3ID7NWhrmayDI_qYhRoCm9IQAvD_BwE

Han där Zimmerman är en stark förespråkare för bästa tänkbara och han kör industrifläktar. Att en gång för alla uppnå det optimala inomhusklimatet. Det vore något det.
 
Senast ändrad:

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ingen film och inga fyror, men jag har aldrig varit bra på att ta till mig vad folk säger att jag ska göra.

1632426741123.png


Så jag körde lite 30/30.

1632426704633.png
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skulle prova en maxtjuga idag för att slå förra från för ett par veckor sen, efter 15 minuter kändes det som jag inte skulle hålla tiden ut så skallen sa stopp....gud så dryga tjugor är....
Jag har gjort ett träningspass på garmin som är 4st 5min intervaller efter varandra utan vila, tycker det funkar bra till 20min max. Jag försöker köra första 5min under tänkt medel och sen öka lite var 5e minut. Jobbigt är det dock alltid, jag känner av det flera dagar efteråt.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte om det är rätt tråd för ändamålet, men jag blev nyfiken korrelationen mellan effektvärdena från mitt Stages dubbelsidiga vevparti och min Wahoo-Kickr, nu när det blivit dags att dra igång inomhusträningen igen. Körde ett pass på Zwift idag och fick bifogade grafer ur Zwift Powers "Analysis" tjänst.
Är det rimligt med 0.5-4.0% skillnad och stämmer det med övrigas erfarenhet?

Ett snabbhack för att justera till rätt belasning om man låter Kickr styra effekten på passen vore att ställa in min FTP i Zwift lite högre än vad jag har i min Garmin för riktig cykling.
Ett bättre alternativ vore att manuellt ställa om kalibreringen på någon av dem, men går det och vilken skall man i detta fall låta råda?

2021-10-13 21_24_25-Zwift Power - Analysis - Carl Brakenhielm - Zwift Academy Road_ Workout 2 ...png
2021-10-13 21_23_09-Zwift Power - Analysis - Carl Brakenhielm - Zwift Academy Road_ Workout 2 ...png
 

NickPick

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker det ser bra ut. Är passen för lätt får du väl skruva upp lite, och tvärt om.
Siffrorna följs åt fint.

Någon som har ett "bra" cx-träningspass att dela med sig av? Typ höga watt begränsad tid.
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Innan ni kommenterar hur klen jag är vill jag bara tillägga att jag väger 71kg och har lätta cyklar, så när det klättras står jag mig hyfsat i konkurrensen med kraftkarlarna jag brukar cykla med.
 

mkallstrom

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skiljer en del mellan Stages (enkelsidig), power2max (NGeco) och Kickr Core för mig, Kickr Core visar mest och Stages minst. Orkar inte hänga upp mig på det, försöker bara få fram en uppskattning av FTP från den mätare jag kommer att träna mest med.
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker skillnaden ser rimlig ut, däremot så är Stages-kurvan ganska mycket mer spretig än Kickr. Är det någon automatisk smoothing påslagen på Kickr? Vet att vissa trainers har det för att kunna göra snygga kurvor i ERG-mode.

Personligen hade jag inte rört kalibreringen på någon av dem iom att du inte vet säkert vilken av dem som visar rätt (om nån av dem gör det).
 

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Jag tycker det ser bra ut. Är passen för lätt får du väl skruva upp lite, och tvärt om.
Siffrorna följs åt fint.

Någon som har ett "bra" cx-träningspass att dela med sig av? Typ höga watt begränsad tid.
Nu är jag verkligen ingen CX-expert, men jag har fått för mig att 30/30 och 40/20 intervaller (t ex 3x10min med 40s Z6/20s Z2, 5min vila mellan varje 10min) passar bra till det. Många korta backar och sandiga partier där man behöver trycka på och sen lite rull genom kurvor och i nerförsbackar.

En annan sak som jag tycker sticker ut med CX är att det för mig ofta blir en lägre kadens i uppförsbackarna än på landsväg och mtb, så det kan också vara bra att träna på.

Edit: sen är ju tråden nedan väldigt bra till såna funderingar ;)
 

Clark

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte om det är rätt tråd för ändamålet, men jag blev nyfiken korrelationen mellan effektvärdena från mitt Stages dubbelsidiga vevparti och min Wahoo-Kickr, nu när det blivit dags att dra igång inomhusträningen igen. Körde ett pass på Zwift idag och fick bifogade grafer ur Zwift Powers "Analysis" tjänst.
Är det rimligt med 0.5-4.0% skillnad och stämmer det med övrigas erfarenhet?

Ett snabbhack för att justera till rätt belasning om man låter Kickr styra effekten på passen vore att ställa in min FTP i Zwift lite högre än vad jag har i min Garmin för riktig cykling.
Ett bättre alternativ vore att manuellt ställa om kalibreringen på någon av dem, men går det och vilken skall man i detta fall låta råda?
Jag upplever motsatsen med min Kickr och Quarq, där Quarq ligger runt 6% högre. Jag har även en till Quarq och två p2m där alla mätare ligger ungefär lika. 6 % känns lite väl mycket för att enbart vara förluster i drivlinan. Kör du spin down på din Kickr? Som jag har förstått det används ändå inte det värdet av trainern sen.

Ett annat sätt att få rätt effekt i Zwift är väl att välja din Kickr som 'controllable' och Stages som 'power source'?

1634192237753.png
 

Daddy D.Lux

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för svaren. Konsekventa mätdata är viktigare än "riktiga", så tipset om att använda Stages som källa i Zwift låter bra. I Zwift laborerar vi ändå med vikterna för att få lagom ansträngning för alla i gruppen när vi kör ihop, så det spelar mindre roll.
Vid närmare eftertanke är det konstigt att Zwift inte har anstränging eller vikt som en generell snabbinställning för att justera farten, men det kaske skulle störa deras "tävlingar".
 
Senast ändrad:

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Skiljer en del mellan Stages (enkelsidig), power2max (NGeco) och Kickr Core för mig, Kickr Core visar mest och Stages minst. Orkar inte hänga upp mig på det, försöker bara få fram en uppskattning av FTP från den mätare jag kommer att träna mest med.

Intressant kommentar, undrar om det är som så att Kickr Core helt enkelt visar 2-3% för högt. Får väl googla lite på det här.

Wahoo Kickr Core verkar visa lite mer än mina Garmin Vector 3, ser det tydligare på tex 20 minuters värden. Tror att Kickr Core visar mellan 2-3% mera, ca... Har dock enbart jämfört kurvor ett par ggr (finns en grymt bra funktion i Zwiftpower för att jämföra kurvor från olika effektkällor).

Möjligt jag går över till att ta effekten från mina Garmin Vector 3 så att jag får samma mätning ute som inne men har inte gjort det ännu. Har så sjukt mycket bra jämförelse data i Zwiftpower från min Kickr Core samt att jag vet att den är ytterst stabil. Förhoppningsvis är Garmin Vector 3 lika stabil men vill inte ha dropouts och eftersom jag mest är med i olika lagaktiviteter i Zwift (team trial etc) har jag fegat med att byta. Vilken som är mest exakt har jag inte den blekaste om. Det viktigaste är väl att man är medveten om att det finns en skillnad och ungefär hur stor/liten den är.
 
Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för svaren. Konsekventa mätdata är viktigare än "riktiga", så tipset om att använda Stages som källa i Zwift låter bra. I Zwift laborerar vi ändå med vikterna för att få lagom ansträngning för alla i gruppen när vi kör ihop, så det spelar mindre roll.
Vid närmare eftertanke är det konstigt att Zwift inte har anstränging/vikt som en generell snabbinställning för att justera farten, på samma sätt som för deras "structured workouts", men det kaske skulle störa deras "tävlingar".
Ett alternativ kan ju vara att köra med ”gummiband” om det är gwo:s du syftar på. Då håller hela gruppen ihop oavsett vikt/längd/effekt.
 

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack för svaren. Konsekventa mätdata är viktigare än "riktiga", så tipset om att använda Stages som källa i Zwift låter bra. I Zwift laborerar vi ändå med vikterna för att få lagom ansträngning för alla i gruppen när vi kör ihop, så det spelar mindre roll.
Vid närmare eftertanke är det konstigt att Zwift inte har anstränging eller vikt som en generell snabbinställning för att justera farten, men det kaske skulle störa deras "tävlingar".
Man borde kunna göra det i meetups i så fall. Zwift har väl varit extremt långsamma att implementera nya ideeer men de verkar öka lite på sistone?

EDIT
GWO har jag inte tittat på så jag kanske är snett ute
 

bigmollo

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Man borde kunna göra det i meetups i så fall. Zwift har väl varit extremt långsamma att implementera nya ideeer men de verkar öka lite på sistone?

EDIT
GWO har jag inte tittat på så jag kanske är snett ute
Det går att göra i meetups. Finns i inställningarna när man bjuder in. Ganska smidigt om man är ett större gäng. De kör gummibandet på intervallpassen på Zwift Academy. Känns lite festligt när man ligger i 20 km/h och trycker över 300 watt. Jag antar att hastigheten anpassas till den långsammaste.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det går att göra i meetups. Finns i inställningarna när man bjuder in. Ganska smidigt om man är ett större gäng. De kör gummibandet på intervallpassen på Zwift Academy. Känns lite festligt när man ligger i 20 km/h och trycker över 300 watt. Jag antar att hastigheten anpassas till den långsammaste.

Inte fattat att den här funktionen ens existerar, kul, typ som ett handikappsystem, genialt. Har iofs aldrig varit med i en meetup.
 

jonte987

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det går att göra i meetups. Finns i inställningarna när man bjuder in. Ganska smidigt om man är ett större gäng. De kör gummibandet på intervallpassen på Zwift Academy. Känns lite festligt när man ligger i 20 km/h och trycker över 300 watt. Jag antar att hastigheten anpassas till den långsammaste.
Ska testa. Körde meetup med dottern och vi klarde inte av att anpassa hastigheten till varandra. (Hon behöver träna på att hålla kadens tightare än +-50 rpm....)
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Vet inte om det är rätt tråd för ändamålet, men jag blev nyfiken korrelationen mellan effektvärdena från mitt Stages dubbelsidiga vevparti och min Wahoo-Kickr, nu när det blivit dags att dra igång inomhusträningen igen. Körde ett pass på Zwift idag och fick bifogade grafer ur Zwift Powers "Analysis" tjänst.
Är det rimligt med 0.5-4.0% skillnad och stämmer det med övrigas erfarenhet?

Ett snabbhack för att justera till rätt belasning om man låter Kickr styra effekten på passen vore att ställa in min FTP i Zwift lite högre än vad jag har i min Garmin för riktig cykling.
Ett bättre alternativ vore att manuellt ställa om kalibreringen på någon av dem, men går det och vilken skall man i detta fall låta råda?

Visa bilaga 518249Visa bilaga 518250
Intressant, stämmer ungefär med mina erfarenheter när jag jämför mot Garmin Vector 3.

Jag har Wahoo Kickr Core, vilken modell har du?

Det är ju lite irriterande det här, att folks effektmätare mäter lite olika men inte så mycket att göra något åt. Möjligen lite irriterande om man ibland roar sig med race, annars är det ju skit i samma (ändå ens egen utveckling man jämför mot).

Zwift-eliten tvingas väl ha någon form av dubbelmätning, två effektkällor, är det så?
 
Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer