Visa dina Watt

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
lokala 25-minutersslingan så fort som möjligt igår kväll:
1631091223455.png

Bra bana för att köra sig ordentligt trött, går att hålla tryck i pedalerna nästan hela tiden (för att vara stigcykling) så man får jämn och fin puls... Blev ett litet personbästa med nya cykeln, mkt snabbare upp i fart efter kurvorna än den gamla :)

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
lokala 25-minutersslingan så fort som möjligt igår kväll:
Visa bilaga 511473
Bra bana för att köra sig ordentligt trött, går att hålla tryck i pedalerna nästan hela tiden (för att vara stigcykling) så man får jämn och fin puls... Blev ett litet personbästa med nya cykeln, mkt snabbare upp i fart efter kurvorna än den gamla :)
Snitt 336 w på drygt 30 km alltså (?) det är bra. :-) Tror mitt pb ligger på knappt 285 för en liknande sträcka så där ligger jag kraftigt i lä men oftast fastnar jag väl mellan 270-280, banprofil har självklart stor betydelse. (Jag är 182,5 cm och brukar väga 76 eller 77). Har dock enbart cyklat racer regelbundet sedan slutet av februari och fortsätter förhoppningsvis utveckla mig, är väl dock egentligen vassare på längre sträckor. Jag ligger även i lä med kadensen, fint snitt där på 93 men det här kan ju också vara högst personligt, hur man cyklar. Ofta verkar det dock rekommenderas någonstans runt 90.

Hmmm, vad hade du för cykel menar du, "stigcykling", en mtb eller gravel?

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Snitt 336 w på drygt 30 km alltså (?) det är bra. :-) Tror mitt pb ligger på knappt 285 för en liknande sträcka så där ligger jag kraftigt i lä men oftast fastnar jag väl mellan 270-280, banprofil har självklart stor betydelse. (Jag är en 182,5 cm och brukar väga 76 eller 77). Har dock enbart cyklat racer regelbundet sedan slutet av februari och fortsätter förhoppningsvis utveckla mig. Jag ligger även i lä med kadensen, fint snitt där på 93 men det här kan ju också vara högst personligt, hur man cyklar. Ofta verkar det dock rekommenderas någonstans runt 90.
Det är Strava som visar lite konstigt, sträckan är ungefär 10 km lång och 25 minuter (mountainbike).
Kadensen är som du säger personlig, jag tror inte man ska fundera så mkt över den även om jag tycker det kan vara vettigt att träna på att cykla med extra hög eller extra låg kadens ibland.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Snitt 336 w på drygt 30 km alltså (?) det är bra. :-) Tror mitt pb ligger på knappt 285 för en liknande sträcka så där ligger jag kraftigt i lä men oftast fastnar jag väl mellan 270-280, banprofil har självklart stor betydelse. (Jag är en 182,5 cm och brukar väga 76 eller 77). Har dock enbart cyklat racer regelbundet sedan slutet av februari och fortsätter förhoppningsvis utveckla mig. Jag ligger även i lä med kadensen, fint snitt där på 93 men det här kan ju också vara högst personligt, hur man cyklar. Ofta verkar det dock rekommenderas någonstans runt 90.

30 km stig på 25 minuter låter väldigt svettigt, men om man tittar noggrannare i skärmdumpen ovan ser det ut som att den börjar strax efter 20 km och slutar vid lite efter 30 km så typ en mil alltså.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tack, jag testar, kör nog två set och håller mig under timmen.
Hittade ett färdigt pass i Zwift för att testa https://whatsonzwift.com/workouts/8wk-race-day-prep/week-6-day-4-z6-intervals

Det bet bra i benen på slutet, så det var nog ett bra pass! En lite rolig detalj, jag skruvade ner FTP till 275 W efter en sommar på soffan med lite löpning och väldigt lite cykling. Det gick bra att genomföra passet så det var nog rätt ok. Sen för att få en input till min skattning så tog jag en månad med Xert inför CX-säsongen och Xert skattade min FTP till 275 W alltså precis det jag gissade.

När jag börjar nästa års träning blir det nog TrainerRoad för att ha lite mer struktur att hålla i handen.

1631091893822.png

Adhocalias

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Riktigt jobbigt Zwift-pass med intervaller på 88-100% av ftp. Hade tänkt att rasta tempohojen ute, men återkommande störtskurar fick mig att tappa sugen och gå ner i källaren istället.

Fick korta ner den längsta intervallen som skulle varit 14 minuter varav 8 på ftp. Hade inte den mentala orken att lida så mycket idag…

Vikt 79, ftp ~295, maxpuls 180 (men är extremt sällan över 170). (Hastigheten i grafen är förstås irrelevant eftersom det var i Zwift.)
808E846C-147F-4FCC-9A1D-A54C9DFE9944.jpeg

Jajjas

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Riktigt jobbigt Zwift-pass med intervaller på 88-100% av ftp. Hade tänkt att rasta tempohojen ute, men återkommande störtskurar fick mig att tappa sugen och gå ner i källaren istället.

Fick korta ner den längsta intervallen som skulle varit 14 minuter varav 8 på ftp. Hade inte den mentala orken att lida så mycket idag…

Vikt 79, ftp ~295, maxpuls 180 (men är extremt sällan över 170). (Hastigheten i grafen är förstås irrelevant eftersom det var i Zwift.)
Visa bilaga 512361

Inte för att vara den som är den men ett pass på 60min inkl uppvärmning och vila, med intervaller under eller upp till FTP, och du klarar inte av det?

Adhocalias

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inte för att vara den som är den men ett pass på 60min inkl uppvärmning och vila, med intervaller under eller upp till FTP, och du klarar inte av det?
Låter mer som för högt inställd FTP som vanligt.
Oj, här var vi visst lite aggressiva…

Tror min ftp stämmer rätt bra. Men vissa dagar är orken och motivationen inte på topp.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Snyggt!

Jag gnetade mig uppför Alpe d'Zwift idag, har tröskel/4 mmol på 160 bpm, snittade 161 bpm uppför i 75 minuter. 😅

Watten på 237 W var inget att skriva hem om, men det är fjärde passet sen jag kom igång efter pappaledighet. Hoppas kunna komma under timmen på Alpen, med 275 i FTP nu, så finns det alla möjligheter att öka. Hoppas gå upp mot 320 W FTP och få ner vikten 5-6 kg under hösten.
Screenshot_20210912-174817_Connect.jpg

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Dagen efter 200K och trerättersmiddag blev det ett litet 20-minuterstest i motvinden.

Tyvärr räckte vägen inte riktigt till så blev tvungen att slå av vid 18 min, svänga och sen mosa på 2 min till men det gjorde nog varken till eller från på snittet den här gången.

799AE5D8-3E87-4018-9D69-28A8AC381416.jpeg

Morgonvikt ca 72.5 kg

Peth

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inte mycket att visa. 225 W i snitt på dagens korta runda resulterade i ett snitt på 35km/tim. Hade inte orkat klämma ut en watt till kändes det som. Tragiskt …

calleking

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Då var man någorlunda igång igen efter att ha blivit brutalt nermejad av en bil i början av juli.

Finns en del kvar att hämta om man rullar tillbaka tiden 3 månader:
Screenshot_20210914-125301_Chrome.jpg

Senaste 6 veckorna!
Screenshot_20210914-125341_Chrome.jpg

Man får lite perspektiv till effektsiffror. Aldrig varit så nöjd med 220 i FTP 😁💪

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Provade nytt pass idag efter tips från polaren på frågan "vad ska jag köra idag?". Fyra set fördelat på 1x8@95% + 2x4@103% + 4x2@109% + 8x40/20@132%. Sista med 400 watt på arbetsdelen kändes så jag gnällde lite på sista två, men annars gick det fint och framförallt gick tiden väldigt fort. Tycker det blev en snajsig pulskurva, men har ingen väl uttänkt plan med passets upplägg.

Kört på dum-Monark med effektmätare, därav lite laborering med kadensen för att träffa måleffekten.

Skärmavbild 2021-09-16 kl. 22.11.33.png

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Dagen efter 200K och trerättersmiddag blev det ett litet 20-minuterstest i motvinden.

Tyvärr räckte vägen inte riktigt till så blev tvungen att slå av vid 18 min, svänga och sen mosa på 2 min till men det gjorde nog varken till eller från på snittet den här gången.

Visa bilaga 512423

Morgonvikt ca 72.5 kg

Lite mer väg (och tid) att tillgå idag så det blev 65 min tröskelfest innan frukost.
72BF893D-B7F6-4280-B7BE-F0C96606F0FD.jpeg

Men då återkommer oundvikligen frågan - vad är FTP?

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Långloppssäsongen har tagit slut för mig så jag har börjat med lite mer löpträning (inför kullamannen) kombinerat med lite högintensiva intervaller för att köra lite cykelcross i höst/vinter.

Igår blev det 2x10 min 30/30s, efter första 10 tänkte jag att jag får öka lite till nästa gång, efter andra 10 tänkte jag att det ska jag inte alls... andra intervallomgången var rätt mycket slitigare även om snitteffekten blev ungefär densamma, lite hack här och där för korsningar och blöta svängar, men hade hyfsat flyt med att kunna trycka på under intervallerna.

1632308863172.png

MrSthlm

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Eftersom ni är så luddiga fick jag googla lite själv. ;-)

What is functional threshold power?

"Functional threshold power (FTP) is the maximum power output an athlete can maintain in a quasi-steady state without fatiguing for 1 hour. FTP is, in my opinion, is a better way to analyze current fitness and improvements because it is more readily available to the athlete, isn’t invasive, and can be repeated multiple times for FREE!

How did FTP and LT become confused to mean the same thing? Because your maximum effort for 1 hour is commonly the same as your lactate threshold. Dr. Andy Coggan realized this so he came up with the FTP concept and simplified things for everyone (yippee!). However, your FTP is not your LT and your LT is not your FTP, got it!?

So, to recap: what is the difference between lactate threshold and functional threshold power? LT is the point at which lactate increases in the blood stream exponentially whereas FTP is the maximum effort an athlete can maintain for 1 hour without fatiguing."

Senast ändrad:

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Tröskelfart, det var ett roligt begrepp.

FTP är vad man kan hålla i 1h. 20 minuter och sedan leka matematikprofessor är värdelöst. Finns inget som säger att alla kan hålla 95% av det de håller i 20 min om de var tvungna att hålla effekt i 1h. Har aldrig ens varit nära att palla de siffror 20min ger mig.

Tyvärr är det 20 minuter som alla går på nuförtiden och det visar väl återigen att genvägar bara förstör i längden. De tyckte säkert de var smarta när de utformade 20 minuter testet men enklaste vore om de bara lade till 40 minuter.

skier

Aktiv medlem
Visa dina Watt

FTP är vad man kan hålla i 1h. 20 minuter och sedan leka matematikprofessor är värdelöst. Finns inget som säger att alla kan hålla 95% av det de håller i 20 min om de var tvungna att hålla effekt i 1h. Har aldrig ens varit nära att palla de siffror 20min ger mig.

Tyvärr är det 20 minuter som alla går på nuförtiden och det visar väl återigen att genvägar bara förstör i längden. De tyckte säkert de var smarta när de utformade 20 minuter testet men enklaste vore om de bara lade till 40 minuter.
Problemet med ett 60min test är att väldigt få kan utföra det på ett vettigt sätt. Så länge man testar likadant och bara har siffrorna till sin egen uppföljning tycker jag det kan kvitta om det är 20min, 2x8min, ramptest eller nåt annat sätt.

GoranS

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Din uppfattning om vad professorer i matematik ägnar sig åt förefaller vara långt ifrån verkligheten.

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Problemet med att strikt definiera FTP (Functional Threshold Power) som den medeleffekten man kan hålla över en timma (60 minuter) är att det inte finns någon fysiologisk orsak till att man skulle kunna köra på laktattröskeln (LT) i 59:59 men inte 1:00:01. Vissa har bättre (muskel)uthållighet och andra sämre vilket gör att TTE på LT kan variera mellan 40-75 minuter.

Se mina inlägg ovan, förmodligen låg jag (med 324 W i medel) inte riktigt på LT under de 65 minuterna eftersom medelpulsen de sista 45 minuterna var 2-3 slag under LTHR men jämfört med 20 minuters testet (341 W) blev resultatet kusligt nära med 95.01% men mycket högre effekt tror jag inte jag hade orkat med (och inte längre heller).

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Problemet med att strikt definiera FTP (Functional Threshold Power) som den medeleffekten man kan hålla över en timma (60 minuter) är att det inte finns någon fysiologisk orsak till att man skulle kunna köra på laktattröskeln (LT) i 59:59 men inte 1:00:01. Vissa har bättre (muskel)uthållighet och andra sämre vilket gör att TTE på LT kan variera mellan 40-75 minuter.

Se mina inlägg ovan, förmodligen låg jag (med 324 W i medel) inte riktigt på LT under de 65 minuterna eftersom medelpulsen de sista 45 minuterna var 2-3 slag under LTHR men jämfört med 20 minuters testet (341 W) blev resultatet kusligt nära med 95.01% men mycket högre effekt tror jag inte jag hade orkat med (och inte längre heller).
Well.

I teorin ska du såklart ta ut dig så hårt att du verkligen inte kan köra den där extra sekunden.. Sen är inte FTP "över en timme", FTP är 1h.

Hjärtslag varierar, nu är jag en riktig extremist när det gäller hjärtslasg och korrigerande kraft men även jag ser att man inte kan vara så anal med kraft och hjärtslag som du verkar önska. Ibland får jag 183 slag och ibland få rjag 191 slag när jag pressar mig.

Räcker liksom att du har en dålig andning och är stressad så kan 10-20 hjärtslag försvinna. Du kommer känna dig pressad lika piskad de båda gångerna. Kraft är allt.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Varsågod - visa din entimmasmaxning.
Jag menar.... Plasma lactate concentrations increase during acute psychosocial stress

:ROFLMAO:

sKRATTAR inte åt dig utan jag skrattar åt tanken om att det skulle vara i närheten av ett användbart redskap för att mäta någonting. Du kanske bara är utbränd, stressad, vätskebristad eller inte sovit på en vecka. Helt kasst mått.

Sätt er och kör 60 min där ni bara vill dö den allra sista tiden, vill du inte dö kör du inte hårt nog. Sen vet du ditt FTP. Gör det helst flera gånger om du inte har självkännedom över din kropp och vet hur allt möjligt påverkar dig. Även för experten (inte jag hehe) är det svårt att veta hur saker i vardagen påverkar en.

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Eller hur. Men nu heter tråden "Visa dina watt" och inte "gissa någon annans träningsstatus".

Vad jag vet så har du fortfarande bara dravlat och inte postat ett enda inlägg relevant på ämnet med t.ex en skärmdump från 1, 5, 20 eller 60 min. Men ändå vet precis vad som händer när klockan slår hel.

Så - jag uppmanar dig igen. Visa din entimmasmaxning. Eller 20-minuters. Eller 5. Eller 1.

Woodknocker

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Circumstantial​

Jag kommer posta mitt FTP om hälsan tillåter det, men då kommer ni säga att min kraftmätare är felkalibrerad och bla bla. Självaste Armstrong kunde suttit här och debatterat men jag skulle länkat till samma argumentationsfel ändå. Personliga omständigheter spelar INGEN roll för kraften.

Nåväl. Någon frågade vad FTP är för något och det har jag svaret på: FTP är 60 minuter maxkraft. Sen gjorde Coggan ett test på 5 + 20 minuter som sägs visa 60 min kraft. Det är i bästa fall en okej uppskattning om var man ska satsa när man kör 60 minuter. Låt oss prata om watt nu igen. Inte om mina KOMs eller min styrka. MIn styrka som förvisso är bättre än andras är ingenting emot ytterligare andra personer. Att vara intelligent handlar om att veta sina begränsningar, jag vet att styrka på en cykel enbart är att man har en förmåga att peta ner lite kraft i ett vevparti. Det är allt. Det inser jag, men ni verkar sitta här och tänka logiskt felaktigt.

Senast ändrad:

n3wton

Aktiv medlem
Visa dina Watt

Circumstantial​

Jag kommer posta mitt FTP om hälsan tillåter det, men då kommer ni säga att min kraftmätare är felkalibrerad och bla bla. Självaste Armstrong kunde suttit här och debatterat men jag skulle länkat till samma argumentationsfel ändå. Personliga omständigheter spelar INGEN roll för kraften.

Nåväl. Någon frågade vad FTP är för något och det har jag svaret på: FTP är 60 minuter maxkraft. Sen gjorde Coggan ett test på 5 + 20 minuter som sägs visa 60 min kraft. Det är i bästa fall en okej uppskattning om var man ska satsa när man kör 60 minuter. Låt oss prata om watt nu igen. Inte om mina KOMs eller min styrka. MIn styrka som förvisso är bättre än andras är ingenting emot ytterligare andra personer. Att vara intelligent handlar om att veta sina begränsningar, jag vet att styrka på en cykel enbart är att man har en förmåga att peta ner lite kraft i ett vevparti. Det är allt. Det inser jag, men ni verkar sitta här och tänka logiskt felaktigt.
Jag kan ju lika gärna banka huvudet i väggen som att diskutera med dig, men ändå. Att följa upp FTP en gång i månaden som ofta görs vid seriösa träningsupplägg kräver förmodligen att man inte kör all-out i en hel timme så ofta, om det inte är tävling. Det sliter för mycket helt enkelt och försämrar träningskvaliteten i anslutning till FTP-testet. Då är 20-minuterstest smidigare.

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Allt man behöver är ett benchmark på vart man är i träningen, då är en 20 min efter någon femma kanske ett bra sätt?

Trainerroad gillar ramptest, ett annat försök att estimera din träningsstatus eller FTP om du så vill.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer