Visa dina Watt
Ja, jag har för mig att det föreskrivs 130 % av FTP på 30s. Eller 120%? Hårt oavsett!Notera 75-90% av 30s effekten ?
Hade snabbt varit tack och godnatt då för mig.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, jag har för mig att det föreskrivs 130 % av FTP på 30s. Eller 120%? Hårt oavsett!Notera 75-90% av 30s effekten ?
Hade snabbt varit tack och godnatt då för mig.
Kort Zwift-race i dag med 345 W i snitt över 20 min (361 W i NP över knappt 24 min). Köpte trainern den 28 november och har ökat effekten över 20 min med 109 W.
Visa bilaga 470709
Fortsätt på samma sätt och du har 109watt till i motorn inför Södertälje hell week om ytterligare 83 dagar.Grattis! Förbered dig på en platå ;-) eller så har du bara tur i genlotteriet och gainzen fortsätter i all evighet?
Sufferfests Cobbler 3 x 25 min på 88-90% FTP. Körde på två flaskor vatten varav en med 125 mg koffein. Funkade bra efter godisfrossa på fredagskvällen innan.Visa bilaga 470861Visa bilaga 470861
Drack det i början. Passet tog 1 Tim 47 min och var pigg på slutet. Tar ca 60 min innan Max effekt.Koffeinet bör du väl inta innan träningspasset om du vill ha nytta av det.
Om du inte tar det för att vara pigg efteråt såklart.
Igår blev det 4h
Blir några podar, nån film, lite youtube haha
Lättare att köra lugn distans på trainer än ute faktiskt. Ett tips är att ha med sig ombyte och byta till torra kläder halvvägs.
Också bra sätt att kolla sin sittställning. Pallar man sitta 4h på trainern kommer det funka ute :)
Visa bilaga 471181
Jag sitter helt annorlunda inne vs ute.
Betydligt aggressivare och med armbågarna på styret och händerna i Wattbikens tempopinnar.
skall göra BikeFit idag så skall bli grymt spännande att bli helt sågad på sittställningen ute som är helt anpassade från förra året då jag cyklade med ett nyckelben som var av. ??
Jag gillar ju att man med trainer kör på den cykeln man kör på sen ute. Blir ju rätt annorlunda med t.ex. en wattbike.
Akta dig för Iains justering av klossarna bara ;-) Jag fick ont i knät. Mer kraft hjälper föga om man får ont istället så jag fick vrida tillbaka klossen en smula för att det skulle funka. Sen är det ju högst dynamiskt - jag gjorde också min bikefit där typ 4 månader efter OP och hade jag gjort det idag hade det nog sett rätt annorlunda ut. Återrapportera sen hur det gick!
Så här ser det ut när man skall snitta ca 320 i 90 sekunder x 15. Jag måste nog försöka göra dessa pass lite senare under dagen för det spritter inte direkt i benen kl 7:30. Fick gräva djupt inne i själen och sänkte även 3% efter ett tag.
Visa bilaga 471373
Fett besviken över att det stod SAUCE, när jag med djup röst läste SALICE för mig sjäv.Så här ser det ut när man kämpar sig över startbacken i gårdagens SWE-cup, A-klass, på typ 150:e plats ? . Många hårda killar där ute (inne..)
Visa bilaga 471354
Givetvis är det så, det var med glimten i ögat jag skrev ovanstående. Även om träning i värme skulle ge något så tvivlar jag på att det nånsin skulle vara värt det mot bakgrund av förmodat längre återhämtningstid och ffa att det är fruktansvärt obehagligt.Fast pulsen sticker ju för att kompensera överhettningen. Så frågan är, tryckte du nämnvärd mer effekt, hur jobbigt kändes passet (RPE)? För pulsen är ett trubbigt mätverktyg.
www.presteramera.com
www.trainerroad.com
Det är skillnad på något som kan vara är gynnsamt (utan kontrollgrupp) och att vara "det nya magiska!" Vid VO2max-pass är målet att kroppen utför ett arbete som i sig får pulsen att hamna över en viss nivå. Pulsen blir en proxy för syreupptaget, vilket är mycket svårare att mäta, men att ändra miljön så att pulsen blir högre (utan att ändra arbetet) varmt och fuktigt rum, knasig sittställning, överdos av koffein etc, har jag svårt att se skulle stimulera syreupptaget även om blodmängden som behöver vaskas runt i kroppen ökar med högre puls (antaget tat man inte tappar slagvolym).Intressanta inspel. Från tvärsäkert nej till viss forskning på området. Lustigt nog har Bicycling prånglat upp följande på första sidan, https://bicycling.se/skruva-upp-varmen-och-sikta-pa/
Tolkar jag deras artikel rätt så kan träning i hetta vara gynnsamt för anaerobt arbete i normalt tempererat klimat. Oklart varifrån de fått sina uppgifter.
"Simon och Tommy går igenom en ny Norsk artikel där man utgick från hypotesen att lugn, kort träning i ett varmt rum, 5 ggr i veckan ska öka kroppens förmåga att transportera syre till musklerna. Dvs öka Hemoglobinnivåerna i blodet, precis som vid höghöjdsträning. I studien har man låtit en grupp unga lovande elitcyklister träna lågintensivt på trainer i 50-60 min, 5 ggr per vecka i 5 veckor. Rummet de tränat i har varit ett duschrum med ventilationen förtejpad. Temperaturen har varit 40 grader och luftfuktigheten 70%. Således en lokal med förutsättningar som nästan vem som helst kan skapa hemma i sin bostad eller i den gemensamma träningslokalen. Resultatet pekar på att denna typ av träning under 5 veckors tid ger samma anpassning av hemoglobinvärdet som 3-4 veckors kontinuerligt vistelse på runt 3000m höjd. Dock ska det tilläggas att det inte framgår i artikeln om de använt en kontrollgrupp eller stödjer detta på tidigare forskning kring höghöjdsvistelse."
Prestera Mera - Värmeträning istället för höghöjdsträning - Prestera Mera
www.presteramera.com
Vo2max intervaller bör man nog inte köra i värme men kanske distanspassen.
”Om träning i värme skulle vara det nya svarta tycker jag det verkar som det behövs tydligare resultat än denna (enda) studie.”
Det håller jag med om. Det behövs fler studier som påvisar ev effekter av att träna i värme. I övrigt tycker jag du gör en hård tolkning av mitt ovanstående stycke. Jag borde dock formulerat mig annorlunda. För tydlighetens skull så tror jag alltså inte att det nya magiska är att köra Vo2max-pass i värmeskåpet.
Bra med en konstruktiv diskussion och, enligt mig, en del intressanta inslag som för mig var okända.