Skillnad mellan 105, ultegra, dura ace kassett

Newbi67

Medlem
är det någon skillnad hur smidigt de växlar om man tex sätter en Dura ace kassett på ett 105 system?
vikt vet jag lite skillnad (olika material) och även vilken storlek på kuggar men är det mer skilnad

Det finns en massa trådar på forumet i just det här ämnet.

Jag har för mig att folk brukar hävda bättre växlingar samt att högre nivåer har snäppet bättre hållbarhet. Jag har dock inte sett något objektivt test på det.

Det finns en massa trådar på forumet i just det här ämnet.

Jag har för mig att folk brukar hävda bättre växlingar samt att högre nivåer har snäppet bättre hållbarhet. Jag har dock inte sett något objektivt test på det.

Jag har kört DA, 105 och Ultegra. Möjligen växlade gamla 9/10 delade 105 lite mindre crisp än DA, men kan ju bara betott på att DA kassetterna var tätare och tätare kassetter växlar ju bättre.

Det är hur som helst inga stora skillnader....

de större titandreven på dura-ace slits ut klart snabbare.

jag bryr mig inte farligt om detta eftersom jag renoverar mina kassetter vid kedjebyte, men gör man inte det är dura-ace-kassetter snarast lite tveksamma kvalitetsmässigt.

sköt du dig i foten där SLI? försöker iaf för egen del uttala min tydliga åsikt, och du får gärna gå i polemik mot den. det är så vi lär oss något och kommer framåt:)

men gcn-rantar inte på i tjugo minuter utan att egentligen komma fram till någonting som helst.

internet- och tidsskriftsvärlden är proppfull av aktörer som är beroende av annonsörer i stället för prenumeranter. och då blir det så här. eller ännu värre; hyllar nytt även när det är skit.

tyvärr nästan lika vanligt.

Jaja, jag kunde inte låta bli. Bra att du tog det på rätt sätt.

Men ärligt talat, jag har inte sett något bättre svar på grundfrågan än det som visas i youtubeklippet. Jag rör mig ioförsig inte bakom betalväggarna. Länka gärna om du har något svar med substans.

slutsatsen var väl att det i stort sett inte var någon skillnad mellan dessa tre mekaniska grupper ergonomiskt sett? jag lade ju till längre upp att dura ace-kassetternas titandrev slits snabbare. sen finns ju en viss viktskillnad.

kör själv dura ace växel och kassett, på min brompton:)

Tillbaka
Topp