AM i Jönköping?

AM i Jönköping?
Fjärde sommaren med fritidshus här i Gränna och jag har hittat de flesta stigar som finns. Jag har också länkat ihop och öppnat vissa saker och vårt längsta utförsåk är 4-5 minuter långt. Innehållsrik och kul djungel. Grännaberget i allmänhet har visat sig ha fantastisk potential för denna typ av cykling och på senare tid har jag fått sällskap i skogen av några yngre galna locals med talang för snickeri och bygg. Exempel från i våras:

Vi har haft folk här från Växjö, Stockholm, Tranås och Linköping och ingen har bara kommit hit en gång. Utan att ge er orimliga förväntningar så tror jag det är värt den korta resan från Jönköping. Själv är jag också nyfiken på vad som finns i era skogar utöver xc och det kanske ni får visa mig en dag. Jag är här i sex veckor till. Resten av året så ofta som möjligt.

Mer info i gruppen Gränna Enduro på Facebook.

Mvh Stefan 070-368 08 08

AM i Jönköping?
Härligt. Ser ju gött ut. garanterat värt resan till Gränna.

Någon av er som ska ut i helgen och trampa i jönköpingstrakten?? Är sugen på en runda innan det blir arbete igen på måndag.

AM i Jönköping?
Konkwista sa:
Härligt. Ser ju gött ut. garanterat värt resan till Gränna.

Någon av er som ska ut i helgen och trampa i jönköpingstrakten?? Är sugen på en runda innan det blir arbete igen på måndag.

Jag ska köra imorgon! Inte säker på att det blir gränna men garanterat vista eller hallby!

AM i Jönköping?
Gränna har jag nog inte möjlighet till men gärna en tur i trakten. Längesen jag var på vista banan men vad som kan bli kul.

När har du tänkt att rulla? Om jag ska sluta med ölen nu :)

AM i Jönköping?
Konkwista sa:
Gränna har jag nog inte möjlighet till men gärna en tur i trakten. Längesen jag var på vista banan men vad som kan bli kul.

När har du tänkt att rulla? Om jag ska sluta med ölen nu :)

Jag och min polare ska cykla någon gång runt lunch så ta du en oel till ;)
Messa mig imorgon så får vi se var det blir och tid! 0768772922

AM i Jönköping?
Det hade varit grymt om trailforks.com kunde få lite fäste i Jönköping. Utflyttad sen massa år tillbaka men är på besök då och då. Här i Göteborg så har det hjälpt jättemycket att hitta nya roliga stigar som passar ens smak.

AM i Jönköping?
Smal-Steffe sa:
Fjärde sommaren med fritidshus här i Gränna och jag har hittat de flesta stigar som finns. Jag har också länkat ihop och öppnat vissa saker och vårt längsta utförsåk är 4-5 minuter långt. Innehållsrik och kul djungel. Grännaberget i allmänhet har visat sig ha fantastisk potential för denna typ av cykling och på senare tid har jag fått sällskap i skogen av några yngre galna locals med talang för snickeri och bygg. Exempel från i våras:

Vi har haft folk här från Växjö, Stockholm, Tranås och Linköping och ingen har bara kommit hit en gång. Utan att ge er orimliga förväntningar så tror jag det är värt den korta resan från Jönköping. Själv är jag också nyfiken på vad som finns i era skogar utöver xc och det kanske ni får visa mig en dag. Jag är här i sex veckor till. Resten av året så ofta som möjligt.

Mer info i gruppen Gränna Enduro på Facebook.

Mvh Stefan 070-368 08 08

Nu har jag varit uppe i Gränna och testat en del av trailsen med SmalSteffe!

Grymt bra bygge, riktigt roliga stigar med inslag av allt. För en annan med begränsad teknik utför så var det mycket nyttigt men framför allt jävligt skoj!

Rekommenderar alla i jkpg trakten att slänga ett mess till SmalSteffe och fråga om guidning.
Jag hänger också gärna på då;)

AM i Jönköping?
Om du ska ha en riktig utmaning...
Åk till Strömsbergs gård. (Ljungarum)
Bakom gården går det en grusväg upp till Skinnersdal. En stigning på över 120 meter om min gps visade rätt.
Men uppe på Skinnersdal kan du vila och njuta av en fin utsikt
Sen har vi den berömda "Sandserydsbacken"
i Hallby finns en perfekt MTB stig som leder från Hallbystugan till Skams hål (naturreservat)

http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...reservat/jonkoping/skams-hal/Pages/index.aspx

Senast ändrad:
AM i Jönköping?
Jönköping är sveriges huvudstad när det gäller MTB
Om dom som styr i Jönköping är smarta, spinner dom vidare på detta och gör reklam för detta och sätter upp informationsskyltar med mera. Det är en bra affärsidé. Kan generera mycket pengar till Jönköping

Senast ändrad:
AM i Jönköping?
Scott_Blackstone sa:
Om du ska ha en riktig utmaning...
Åk till Strömsbergs gård. (Ljungarum)
Bakom gården går det en grusväg upp till Skinnersdal. En stigning på över 120 meter om min gps visade rätt.
Men uppe på Skinnersdal kan du vila och njuta av en fin utsikt
Sen har vi den berömda "Sandserydsbacken"
i Hallby finns en perfekt MTB stig som leder från Hallbystugan till Skams hål (naturreservat)

http://www.lansstyrelsen.se/Jonkopi...reservat/jonkoping/skams-hal/Pages/index.aspx

Jag har varit uppe i strömsberg och även cyklat hela hallby(tjejen har häst däruppe).
Strömsberg är verkligen riktigt bra både uppför och nedför men uppe i gränna är det verkligen stök på vissa ställen nedför!

AM i Jönköping?
En fråga angående hallby. Såg att de haft lopp för e-mtb där. Är det annars tillåtet att köra e-mtb där, nån som har koll? Tänker på de spår som är märkta som mtb-spår.

AM i Jönköping?
Elcyklar med ”pedal-assist” och max 250W i effekt räknas rent tekniskt som vanlig cykel.

Huskvarnaberget (där IKHP ligger) är ganska kinkiga så tillvida att man bara får cykla på ”markerat cykelspår” i skogen. Inga elljusspår eller random stigar alltså. Samma gäller Bondberget, men där finns inga cykelspår alls. Resten av cykel-områdena runt Jkpg är bara att gasa runt på oavsett vanlig MTB eller el-MTB som uppfyller kraven ovan.

AM i Jönköping?
Såklart kör jag ju inte i ett skidspår. Tänkte mer om nån visste hur de vanliga mtb spåren är. Är de inte skidspår nu är det väl inga problem antar jag

AM i Jönköping?
Såklart kör jag ju inte i ett skidspår. Tänkte mer om nån visste hur de vanliga mtb spåren är. Är de inte skidspår nu är det väl inga problem antar jag
Området runt stugan är preparerat för både skate o klassiskt, så där e de inte lämpligt att cykla. De övriga mtb slingorna är det inga spår i, däremot ganska mycket snö. Är nog svårcyklat nu, men mildväder är på gång så kan nog funka att cykla vissa delar om några dagar. Finns så mycket annat att cykla på så jag skippar Hallbycyklingen tills det lugnat sig med skidorna.

Tillbaka
Topp