DT 240 EXP vs Newmen FADE och innerbredd

Lilk

Aktiv medlem
Kollar på ett par lätta XC hjul, men DT 240 framnav verkar vara restnoterat. Newmen ger bara upp 30 gram, sparar lite pengar och ser snyggare ut. (Kromglans)
DT 240 har ju otroligt bra rykte, har mindre bra koll på Newmen men de verkar vara populära, gör man bort sig om man går på dem istället för att vänta på DT?

Spanar på ett par alu Duke Lucky Star, 366gr, men de är "bara 23.5mm" internt, är det tillräckligt eller ska man spana vidare på 25mm+? Tänkt köra 2.25-2.4 däck. Förmodligen mycket Rocket Ron 2.25 då de har bra kombo av grepp och rullmotstånd (:

Har Newmen fortfarande sitt dåliga sätt att justera lagerspänningen på?

Dt350 är inte ett alternativ?
Tror fade ska ha ändrat på det ifrån evolution. Blev sjukt lockad av 1350gr hjulpar för runt 800eur. Det lär inte gå med 350. Men jag vet inte det kanske är att be om problem, kanske bättre att lägga sig kring 1500?

De har ändrat lagerspänningen, nu ska det inte vara några konstigheter. 23,5i för 2,25-2,4 får nog anses lite snålt idag, eller iaf en kompromiss. Jag valde 30,5i för samma däcksbredder och det är toppen. Det är dock helt klart en smaksak.

Har Newmen fortfarande sitt dåliga sätt att justera lagerspänningen på?

Dt350 är inte ett alternativ?
Om du menar konstruktionen där man själv kunde justera optimal lagerspänning (om än krångligt o lätt att misslyckas) så slutade de med det för 1-2 år sen när de bytte till samma typ av lagerspänning som Dt, att det blir av hur hårt hjulet spänns fast i ramen.

Fick mina igår från Slowbuild, ganska exakt 4v efter beställning vilket jag ändå är nöjd med efter man läst om långa leveranstider.

Newmen 30mm kolfiber på DT240 EXP nav.
1346g

52F0A60B-C73E-4FF0-94BA-4832062A182F.jpeg

Grattis till jättefina hjul! Har själv spanat in dom fälgarna. Jag önskar att Newmen hade gjort en 30 mm kolfälg (och alufälg) med en vikt någonstans mellan x.a30 och a.30. för stigcykling. Ett steg upp från XC-versionen utan att direkt behöva gå upp till endurofälgen. Varför detta jättegap i vikt?
Jag tror att det låter lite bra för att fungera som ”vardags” fälg till stigcykling där det finns mycket rötter eller är stenigt men hoppas att jag har fel. Hoppas att du blir nöjd och att de håller.

Grattis till jättefina hjul! Har själv spanat in dom fälgarna. Jag önskar att Newmen hade gjort en 30 mm kolfälg (och alufälg) med en vikt någonstans mellan x.a30 och a.30. för stigcykling. Ett steg upp från XC-versionen utan att direkt behöva gå upp till endurofälgen. Varför detta jättegap i vikt?
Jag tror att det låter lite bra för att fungera som ”vardags” fälg till stigcykling där det finns mycket rötter eller är stenigt men hoppas att jag har fel. Hoppas att du blir nöjd och att de håller.

Jag hoppas att dessa fälgar håller lika bra som deras lätta 25mm alu har gjort i min ägo, det var en av skälen till att jag betalade extra för Newmen fälgarna och inte körde på SMC i28 fälgarna från Slowbuild.
Då jag inte har någon egen erfarenhet av bredare fälgar så hade jag önskat att Newmen hade en "lätt" fälg med en innerbredd på 27-28mm istället, jag tänker att för xc-cykling med 2.2-2.4" däck så kan det kanske vara lite "overkill" med en id30 fälg.

Men det ska bli intressant att få stilla min nyfikenhet i hur revolutionerande dessa breda hjul sägs vara:)

Förmodligen kommer det kännas som att du flyger fram som en raket på de nya hjulen. Den låga vikten är lockande och borde också kännas bekvämare än tyngre kolfiberfälgar.
Jag är övertygad om att du kommer känna att du får mer grepp (på gott och ont) jämfört med 25 mm fälgar men möjligen sämre rullmotstånd som följd. Det bästa är att däcken inte kränger men jag upplevde det som att man får gå ner i tryck, om det ska bli bekvämt, med fler genomslag som följd. Tycker helt klart om 30 millimeters fälgar är kanon men i mitt tycke krävs det minst äkta 2.3 däck för att det ska fungera bra volymmässigt så jag tror att du valde bra däck.
Det hade varit snällt av dig om du skulle kunna uppdatera om dina erfarenheter med hjulen efter ett tag.

Ser riktigt fina ut och vikten lockar! Dessutom lockar möjligheten att slippa spänna ekrarna stup i ett som jag fått för mig är en fördel med kolfiber. Mina slowbuildbyggda SLA 30 får jag nu spänna upp efter i princip varje tur vilket är rätt irriterande.

Dessutom lockar möjligheten att slippa spänna ekrarna stup i ett som jag fått för mig är en fördel med kolfiber. Mina slowbuildbyggda SLA 30 får jag nu spänna upp efter i princip varje tur vilket är rätt irriterande.
Det låter som om dina slowbuildbyggda SLA 30 är alldeles för dåligt byggda,
gissningsvis alldeles för låg och/eller ojämn ekerspänning
Vet du vad det är för ekrar och hur hårt spända de är?
För det du upplever från dina hjul är ett fel, det är inte normalt för hjul med alufälg,
eller öht från väldesignade, välkonstruerade och välbyggda hjul.

Tror jag också. Jag köpte SLA 30 byggda med dtswiss350 från superlight bikeparts. Hjulen var raka vid leverans, men efter typ 20 mils stigkörning var ekrarna lösa som kokta spaghettis.
Skaffade en ekespänningsmätare och spände ekrarna enligt specifikation. Hjulen har nu rullat över 100 mil och ekerspänningen är fortfarande enligt spec. För mig som inte bygger hjul frekvent är ekerspänningsmätaren ett bra verktyg för att kontrollera hjul och eventuellt byta trasiga ekrar.

Ser riktigt fina ut och vikten lockar! Dessutom lockar möjligheten att slippa spänna ekrarna stup i ett som jag fått för mig är en fördel med kolfiber. Mina slowbuildbyggda SLA 30 får jag nu spänna upp efter i princip varje tur vilket är rätt irriterande.
Riktigt tråkigt, det är/var faktiskt en av mina största farhågor med att köpa handbyggda hjul. Det känns som att risken för att hjul hos Dt-swiss, Newmen, Mavic osv. skulle slippa igenom med fel ekerspänning är minimal medans den kan vara relativt stor hos mindre företag som förlitar sig på enskilda individer och deras kunskap, stress, humör mm.

Vet du vad det är för ekrar och hur hårt spända de är?
För det du upplever från dina hjul är ett fel, det är inte normalt för hjul med alufälg,
eller öht från väldesignade, välkonstruerade och välbyggda hjul.
Jag ska inte klaga, höll vettigt i kanske 60 mil (stig/bröt) innan det började strula. På tidigare hjul har ekrarna gått av, på dessa hjul blir dom istället slappa. Vanliga DT competition 1,6 ekrar.
Skulle säkert vara bra att investera i en ekerstänningsmätare.

Riktigt tråkigt, det är/var faktiskt en av mina största farhågor med att köpa handbyggda hjul. Det känns som att risken för att hjul hos Dt-swiss, Newmen, Mavic osv. skulle slippa igenom med fel ekerspänning är minimal medans den kan vara relativt stor hos mindre företag som förlitar sig på enskilda individer och deras kunskap, stress, humör mm.
Nja, det beror nog på
Det finns flera ställen som erbjuder handbyggda hjul med livstidsgaranti mot åtminstone ekerbrott
Jag känner inte till några fabriksbyggda hjul som erbjuder det.
Men alla kan ha otur/en dålig dag på jobbet/vara bakfulla (eller ngn annan anledn) på samma sätt kan maskinerna krångla, tillverkaren inte lägga ned tillräckligt med tid, osv, osv
Shit happens, tyvärr

Bäst blir det förstås om man bygger sina egna hjul, eller åtminstone går igenom ekerspänning, lagerjustering o likn på färdigköpta oavsett vem som har tillverkat dem.
Då vet man ju att hjulen är OK när man börjar använda dem!

Vad rapporteras för problem med exp?
Finns nån tråd på mtbr bla.
Här:

Här:

intressant. Man tycker ju att ett företag som står, som dessutom kört samma teknik huuuuur länge som helst borde haft tid att verkligen se till att något så vitalt var driftsäkert. Men bakslag kan visserligen alltid ske.

Här:
Ta i trä men det är inget jag har märkt av och om jag inte minns fel så blev det iaf några turer i minusgrader innan vinterhjulen åkte på. För visst tusan är detta EXP va?

IMG_0563.JPG

Ja, det står tydligt EXP bredvid kassetten på din bild.

Jag har också ett EXP hjulset, när jag bytte body och uppgraderade ratchet tyckte jag det var en smart lösning.
Nu blir jag ju lite misstänksam, men det är nog inget att oroa sig för.

Fick mina igår från Slowbuild, ganska exakt 4v efter beställning vilket jag ändå är nöjd med efter man läst om långa leveranstider.

1346g

Visa bilaga 474605

1346g

Visa bilaga 474605
Jag skulle uppskatta om du kunde berätta om hur fälgarna känns ute på stigen. Det jag främst undrar är om de är tillräckligt bekväma jämfört med aluminium fälgar. Om de är bekväma så kan jag tänka mig att också köpa ett par att ha för de tillfällena jag cyklar på snällare stigar (även om det är på en cykel med 140/150 millimeters fjädring).

Testade hjulen för första gången idag, kan inte svara på hur hjulen kändes då förhållandena var till de sämre med inspel av tjäle, lera, vatten, is och snö? däcken som sitter på erbjöd inte fäste i överflöd.

Men cykeln är kvick och det lär bli bra.

Bilagor

• A83BAC18-C155-473D-A1B6-3B46BECD14FB.jpeg
    A83BAC18-C155-473D-A1B6-3B46BECD14FB.jpeg
    1.7 MB · Besök: 243
Jag trodde komfort/bekväm-grejjen med alu vs kolfiber som fälgmaterial mest var en myt. Är det någon som (givet alla andra parametrar lika) känner skillnad utan att veta vad de cyklar på?
Jag trodde komfort/bekväm-grejjen med alu vs kolfiber som fälgmaterial mest var en myt. Är det någon som (givet alla andra parametrar lika) känner skillnad utan att veta vad de cyklar på?
Jag har utan tvekan märkt skillnad i komfort mellan aluminium och kolfiberfälgar. På samma cykel och samma däck så blev det stor skillnad i komfort och jag blev märkbart tröttare när jag cyklade på kolisarna i teknisk terräg (mycket rötter). Det är av den anledningen som industrin numera pratar om fjädringsmjukhet (compliance) hos kolfiberfälgar. Man har insett att de kan bli för styva i vertikalt led. De kolfiberfälgarna som jag cyklat på är rejält styva men de å andra sidan sex år gamla och betydligt mer tilltagna än Advanced X.A 30.
Läs gärna länkad artikel.

Senast ändrad:
Läs gärna länkad artikel
"The big difference with the aluminum rim was in the smoothness, there was an immediately noticeable difference in the ride, everything felt a little more fluid. While the feeling in the berms was good, it just wasn't that same driving sensation."

författaren har inte jämnat ut hjulvikterna i testet. aluminiumhjulen är "bara 100g tyngre per hjul" står det. om vi accepterar att den finkalibrerade killkänslan som uppstår in the berms är rätt så finns det ändå inget som säger att det är just materialet och inte t ex den högre vikten som känns mer "fluid" och "driving".

"The big difference with the aluminum rim was in the smoothness, there was an immediately noticeable difference in the ride, everything felt a little more fluid. While the feeling in the berms was good, it just wasn't that same driving sensation."

författaren har inte jämnat ut hjulvikterna i testet. aluminiumhjulen är "bara 100g tyngre per hjul" står det. om vi accepterar att den finkalibrerade killkänslan som uppstår in the berms är rätt så finns det ändå inget som säger att det är just materialet och inte t ex den högre vikten som känns mer "fluid" och "driving".
Nu är det inte detta som denna tråd handlar om men kul för dig om du inte märker någon skillnad i vertikal styvhet mellan aluminium och kolfiberfälgar. Artikeln ovan är bara ett exempel. Consensus är att kolfiber fälgar är styvare!
Det märks främst när man cyklar i teknisk terräng och inte på grusvägar eller snälla stigar. Om det är obekvämare och känns stötigare så blir trött fortare. På långa rundor är komfort något som är viktigt för mig. Sen är det så klart så att alla inte är lika känsliga eller ens reflekterar över detta.
Hur pass styva kolfiberfälgarna är beror på hur kolfiberlagrena läggs på i tillverkningsprocessen och hur mycket material som används. Det skiljer mycket mellan olika tillverkare.
Newmen verkar göra bra fälgar och det är därför som jag ens överväger ett par nya kolisar igen. Nu lägger jag ner diskussionen om kolfiberfälgar är styvare eller inte.

Ping @Makten

Jo men absolut, nog är det skillnad alltid. Jag håller med om att det i teorin inte borde kännas så stor skillnad när man har ett stort luftfyllt däck mellan stigen och hjulen, men det gör det. På gott och ont. Jag älskar rappheten i kolhjul och kör det helst själv, men nog är greppet och framförallt komforten mycket bättre på alu.

Ping @Makten

Jo men absolut, nog är det skillnad alltid. Jag håller med om att det i teorin inte borde kännas så stor skillnad när man har ett stort luftfyllt däck mellan stigen och hjulen, men det gör det. På gott och ont. Jag älskar rappheten i kolhjul och kör det helst själv, men nog är greppet och framförallt komforten mycket bättre på alu.

Jag inbillar mig att profil och höjd på fälgen inverkar minst lika mycket (om inte mer) än materialval för hur "vertical compliance." De flesta MTB-fälgar i alu som jag kört är t.ex. ganska låga (för att hålla vikten nere) medan mina kolfiberfälgar är högre.

Sen är jag nog lite tondöv för de finare nyanserna av komfort som gömmer sig bakom de stora faktorerna som däck (konstruktion, volym, tryck), dämpare (fjäder, kompression, låg/högfarts-retur m.m.) och cykelns geometri. Men jag cyklar väl "för snällt"...

Är det någon som sett siffror på hur många mm som man kan klämma ihop två motsvarande 29er hjul (samma nav, antal och modell ekrar, byggda med samma ekerspänning) och kan kvantifiera komforten? Lateral styvhet har ju mätts sen den första fälgen gnuggade mot fälgbromsbelägget.

Min teori är att det är styvheten i sidled som gör styva fälgar obekväma. Tror inte man kan känna vertikala styvheten när man kör med 60 mm däck med relativt låg tryck. Om man kör i stenig terräng hjälper det när hjulen kan böja sig lite runt stenar man kör på med en sidan av däcken. Men det är bara en teori, skulle gärna ser forskning kring detta (och inte bla bla i tests av mtb hjul).

Tror inte man kan känna vertikala styvheten när man kör med 60 mm däck med relativt låg tryck.
Den vertikala "fjädringen"/flexet hos ett hjul är minimalt, i typiskt <1mm!
När ett hjul belastas så är den stora ekerspänningsförändringen en minskning av ekerspänningen i ekrarna längst ned.
A8cFQ9.gif

"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Från:

Läs mer här
http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Läs gärna även vad Professor Göran Grimvall skriver
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."
https://www.nyteknik.se/nyheter/drag-eller-tryck-i-cykelhjulet-6394563
Så längre ekrarna inte helt tappar sin spänning förändras inte heller vare sig radiell eller lateral styvhet hos hjulet

Min teori är att det är styvheten i sidled som gör styva fälgar obekväma. Tror inte man kan känna vertikala styvheten när man kör med 60 mm däck med relativt låg tryck. Om man kör i stenig terräng hjälper det när hjulen kan böja sig lite runt stenar man kör på med en sidan av däcken. Men det är bara en teori, skulle gärna ser forskning kring detta (och inte bla bla i tests av mtb hjul).
Där har du något jag kände stor skillnad på mina original kolhjul från min gamla top fuel mot mina ersättare Newmen SL XA 25 aluhjul.

Det var en stor skillnad i hur hjulen flexade i stenkistor och i spår, jag skulle inte säga att det ena var bättre än det andra men det var en stor skillnad.
Jag gillade att man kunde vara relativt oprecis med spårvalet mellan stenar och att hjulen bara hittade "rått" ändå.

Den vertikala "fjädringen"/flexet hos ett hjul är minimalt, i typiskt <1mm!
När ett hjul belastas så är den stora ekerspänningsförändringen en minskning av ekerspänningen i ekrarna längst ned.
A8cFQ9.gif

"ANSYS model showing variation in spoke tension with applied load on a 36 spoke, 3x front wheel. Displacements plotted with 8x exaggeration."
Från:

Läs mer här
http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/

Läs gärna även vad Professor Göran Grimvall skriver
"Nästan hela lasten (cirka 95 procent) bärs därför upp genom förändringen i de understa ekrarna."
Så längre ekrarna inte helt tappar sin spänning förändras inte heller vare sig radiell eller lateral styvhet hos hjulet

Belastningen i den animationen verkar vara extremt. Varje eker är spänt ungefär lika hård som hela vikten av en åkare. Så vanligtvis komprimerar ekrar inte als och hänger hjulet på ekrarna på ovansidan.

Men för att ekrarna står så branta är styvheten i sidledet ungefär 10 gånger lägre. Dessutom kan hjulet flexa lokalt om fälgen inte är extremt styv. Så därför tror jag att skillnaden mellan alu och kolfiberfälgen skulle kunna vara märkbart.

Belastningen i den animationen verkar vara extremt. Varje eker är spänt ungefär lika hård som hela vikten av en åkare.
Nej det är inte extremt.
Många (de flesta) fälgtillverkare rekommenderar en ekerspänning på klart över 1kN, hela 1200N är vanligt, det motsvarar ungefär 110 kg!
Så vanligtvis komprimerar ekrar inte als och hänger hjulet på ekrarna på ovansidan.
Nja, ekrar komprimeras inte, men navet hänger därför ändå inte i ekrarna på ovansidan,
utan det är minskningen av förspänningen i de understa ekrarna som bär belastningen.
Läs också vad Professor Göran Grimvall skriver
Men detta är svårt för många att ta till sig.

Men för att ekrarna står så branta är styvheten i sidledet ungefär 10 gånger lägre.
+1
Dessutom kan hjulet flexa lokalt om fälgen inte är extremt styv.
Nej
Inte i verkligheten
Särskilt med fälgbromsade cyklar och fåekrade hjul är det många som har varit med om att fälgen är så styv att den skrapar emot bromsen när man står upp och trampar.

Blandas det inte lite väl friskt mellan lvg och mtb i denna tråd?
Killgissar att komfortaspekten med kolhjul är betydligt större/viktigare i skogen än på slät asfalt ?.

Tillbaka
Topp