Hej alla bikepackers,
Dags för en blivande newbie att ge sig till känna här och förhoppningsvis få ett par god råd.
Jag ska göra min första cykelsemester i början av april och även om förvirringen inte är total så är nerverna redan tydliga och frågorna susar runt i huvudet - val av cykel, packning, kläder, rutt - ja det går ju vända och vrida på allt hur mycket som helst. Men någonstans försöker jag landa i att inte komplicera det hela utan ta det för vad det är tänkt att vara; en cykelupplevelse.
Rutten kommer gå från småländska höglandet till Stockholm och det lutar åt att jag tar mig till östkusten och sedan följer "Kustlinjen" upp. Men har inte bestämt mig än. Jag är begränsad till max 7 dagar, vilket nog är bra med tanke på att det är första gången.
Men jag har en fundering som jag skulle vilja se om någon har en fiffig lösning på. Och det är hur jag kan få till ett stabiliseringsstöd för mina packväskor bak. Som "pakethållare" kommer jag använda staget från en cykelbarnstol som fästes i ett klassiskt Hamax cykelstolsfäste. Som framgår av bilden med en cykelväska ditsatt, så finns det inget som väskan kan vila mot i nederkant. Jag behöver alltså någon typ av pinne/stag/stöd som går mellan ramen och till pakethållaren. En pinne som är enkel att montera och som väskans ligga "pigg" kan vila bakom så den inte studsar ut och in mot hjulet.
Visa bilaga 473100
Om jag skjuter fram väskan så kan piggen jacka i ramen, men då kommer väskan så långt fram att foten slår i, så väskan måste vara längst bak på "pakethållaren".
Någon som har en idé om hur jag löser detta enklast?
//A