Bikepacking

• Trådstartare Trådstartare sih
  • Start datum Start datum
Bikepacking
Det är fortfarande för lite dun med den fluffigheten för att det ska kunna isolera så mycket. Så det är nog inte uppdaterat på den holländska sidan?
Hmm, jag vill inte veta vilken site har rätt, för då sover jag aldrig varm igen när det blir nollgrader. Sover iaf bra med underkläder på när det är typ 5grader och jag fryser fort (kanske vanligt för tjejer utan isolerande fett på kroppen). Men har alltid en varm vinterliggunderlag med mig, även i sommaren så det hjälper förstås också.

Bikepacking
Sover man alltid med uppblåsbart liggunderlag så är ju ett täcke också ett alternativ, speciellt om en ligger still och sover.

Bikepacking
Förmodligen en dum fråga men vad betyder ST?

Sverigetempot.

Sover man alltid med uppblåsbart liggunderlag så är ju ett täcke också ett alternativ, speciellt om en ligger still och sover.

Det där hade jag inte varit bekväm med :D. Drömt om myror i byxorna hela nätterna.

Bikepacking
Hej alla bikepackers,

Dags för en blivande newbie att ge sig till känna här och förhoppningsvis få ett par god råd.
Jag ska göra min första cykelsemester i början av april och även om förvirringen inte är total så är nerverna redan tydliga och frågorna susar runt i huvudet - val av cykel, packning, kläder, rutt - ja det går ju vända och vrida på allt hur mycket som helst. Men någonstans försöker jag landa i att inte komplicera det hela utan ta det för vad det är tänkt att vara; en cykelupplevelse.

Rutten kommer gå från småländska höglandet till Stockholm och det lutar åt att jag tar mig till östkusten och sedan följer "Kustlinjen" upp. Men har inte bestämt mig än. Jag är begränsad till max 7 dagar, vilket nog är bra med tanke på att det är första gången.

Men jag har en fundering som jag skulle vilja se om någon har en fiffig lösning på. Och det är hur jag kan få till ett stabiliseringsstöd för mina packväskor bak. Som "pakethållare" kommer jag använda staget från en cykelbarnstol som fästes i ett klassiskt Hamax cykelstolsfäste. Som framgår av bilden med en cykelväska ditsatt, så finns det inget som väskan kan vila mot i nederkant. Jag behöver alltså någon typ av pinne/stag/stöd som går mellan ramen och till pakethållaren. En pinne som är enkel att montera och som väskans ligga "pigg" kan vila bakom så den inte studsar ut och in mot hjulet.
50989207867_3468e2e30b_k.jpg

Om jag skjuter fram väskan så kan piggen jacka i ramen, men då kommer väskan så långt fram att foten slår i, så väskan måste vara längst bak på "pakethållaren".

Någon som har en idé om hur jag löser detta enklast?

//A

Bikepacking
//A

Hej.
Inget bra svar på frågan. Men du har cyklat med barnstol tidigare? Jag tänker mest på att den där "ställningen" gungar ganska mycket med last vid ojämnheter. Att du kanske vill få till ett stag mot cykeln. Typ från bakkanten på ställningen ner mot sadelstaget.

Bikepacking
Hej.
Inget bra svar på frågan. Men du har cyklat med barnstol tidigare? Jag tänker mest på att den där "ställningen" gungar ganska mycket med last vid ojämnheter. Att du kanske vill få till ett stag mot cykeln. Typ från bakkanten på ställningen ner mot sadelstaget.

Jo tack, jag har cyklat många mil med barnstol och är väl medveten om gungningen. Jag ser dock framför mig hur pinnen mellan ram och ställning gör att gunget upphör då det blir stelt.

Bikepacking
Jo tack, jag har cyklat många mil med barnstol och är väl medveten om gungningen. Jag ser dock framför mig hur pinnen mellan ram och ställning gör att gunget upphör då det blir stelt.

Ursäkta. Jag läste slarvigt. Det var ju precis ett sådant stag du menade. Jag trodde bara att du frågade efter ett skydd så att väskan inte skulle svänga in i hjulet.
"Snyggast" vore såklart att svetsa ett rör mot "pakethållaren" och sedan i andra änden klämma ihop så det blir ett skruvhål och någon form av klammer runt ramen.

Bikepacking
Jag skulle välja någon annan lösning, med stabila pakethållare. Det är inte kul att cykla om packningen & väskor svajar och skramlar, allt skall sitta fast ordentligt.

Bikepacking
Tack för er input. Att slänga dit en riktig pakethållare gissar jag är både svårare och bökigare eftersom det inte finns några fästen för pakethållare. Att bygga en egen, ja det är ju nästan det jag gjort med den detaljen att jag behöver få till stag som stabiliserar "pakethållaren" med ramen.

Ursäkta. Jag läste slarvigt. Det var ju precis ett sådant stag du menade. Jag trodde bara att du frågade efter ett skydd så att väskan inte skulle svänga in i hjulet.
"Snyggast" vore såklart att svetsa ett rör mot "pakethållaren" och sedan i andra änden klämma ihop så det blir ett skruvhål och någon form av klammer runt ramen.

Ja precis så tänker jag också! Har tyvärr ingen möjlighet att svetsa men kom på en lösning igår när jag skulle somna (bäst tid för reflektion :giggle:) som bör funka. Kan återkomma med bild när jag löst det.

Bikepacking
Traska iväg till en Biltema och botanisera i vad de har hemma. I värsta fall får du väl skaffa en gängstav. Och så fäster du den med "gummiklädd klammer" från samma ställe. Har du ingen svets så kan du tejpa ändarna med vävtejp också. Jag tror det kommer hålla bra för sju dagars cykling.

Bikepacking
Hej alla bikepackers,

Dags för en blivande newbie att ge sig till känna här och förhoppningsvis få ett par god råd.
Jag ska göra min första cykelsemester i början av april och även om förvirringen inte är total så är nerverna redan tydliga och frågorna susar runt i huvudet - val av cykel, packning, kläder, rutt - ja det går ju vända och vrida på allt hur mycket som helst. Men någonstans försöker jag landa i att inte komplicera det hela utan ta det för vad det är tänkt att vara; en cykelupplevelse.

Rutten kommer gå från småländska höglandet till Stockholm och det lutar åt att jag tar mig till östkusten och sedan följer "Kustlinjen" upp. Men har inte bestämt mig än. Jag är begränsad till max 7 dagar, vilket nog är bra med tanke på att det är första gången.

Men jag har en fundering som jag skulle vilja se om någon har en fiffig lösning på. Och det är hur jag kan få till ett stabiliseringsstöd för mina packväskor bak. Som "pakethållare" kommer jag använda staget från en cykelbarnstol som fästes i ett klassiskt Hamax cykelstolsfäste. Som framgår av bilden med en cykelväska ditsatt, så finns det inget som väskan kan vila mot i nederkant. Jag behöver alltså någon typ av pinne/stag/stöd som går mellan ramen och till pakethållaren. En pinne som är enkel att montera och som väskans ligga "pigg" kan vila bakom så den inte studsar ut och in mot hjulet.
Visa bilaga 473100

Om jag skjuter fram väskan så kan piggen jacka i ramen, men då kommer väskan så långt fram att foten slår i, så väskan måste vara längst bak på "pakethållaren".

//A

229 kr klart!

Bikepacking
Hamax specar ju 22 kg maxvikt för barn i cykelstol, så vikten är nog inget problem om du kan lösa pendlandet. Däremot blir det sjukt baktungt med all vikt långt bak, och särskilt om man har en cykel med kortare sadelstag än en regelrätt långfärdscykel.

Bikepacking
Det är ju sidorna på den där jag skulle vilja ha :giggle:
Jag skulle satsat på denna istället för barnstolshållaren.

Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att lasta 25kg på den där.
Och vi får anta att det inte handlar om 25 kg packning.
Se till att få last fram och i mitten också -packpåse fäst på/under styret, tunga saker i flaskhållarna osv.

Bikepacking
Jag skulle nog vara väldigt försiktig med att lasta 25kg på den där.

Man kan ju bygga om den om man inte tror på hållfastheten. Fast jag kör med en BT pakethållare på en cykel sedan länge, och den håller. Bevisar kanske inte så jätte mkt eftersom det inte är samma modell, men jag har klämt lite på den länkade modellen i butiken och då kändes det åtminstone inte katastrofalt räppligt. Däremot var den nog ganska tung om jag inte minns fel.

Bikepacking
strunta i sidoväskan och spänn stora lätta saker ovanpå barnstolhållaren direkt. sovsäck, liggunderlag, tält. lättare och mer aero så. sen meckar du ihop en enkel styrväska och ramväska för resten av packningen.

Bikepacking
Det där med bakvikten har jag också funderat lite på. Nu gäller det bara en vecka och kommer inte cykla i obygden, samt försöka ha ganska lite mat med mig och istället köpa från dag till dag... men skulle jag fylla båda sidoväskorna så tror jag också att det blir på tok för baktungt.

Kanske blir det att jag får sy en ramväska ändå, vilket jag både vill och inte vill, och på så vis kanske komma undan sidoväskan/-orna och bara ha lättare packning uppe på "pakethållaren"

Bikepacking
Bikepackingen verkar ha skapat en pakethålllarfobi. Vad är problemet med att utnyttja baktriangeln fullt ut för att fästa in bagagehållaren på ett stabilt sätt? Den där Aeroe Spider ser ut att vara ytterligare ett exempel på detta. En vanlig liten lätt pakethållarkonstruktion, hade förmodligen gjort jobbet bättre. Men det är klart, då skulle det ju se ut som en...pakethållare.

Bikepacking
Bikepackingen verkar ha skapat en pakethålllarfobi. Vad är problemet med att utnyttja baktriangeln fullt ut för att fästa in bagagehållaren på ett stabilt sätt? Den där Aeroe Spider ser ut att vara ytterligare ett exempel på detta. En vanlig liten lätt pakethållarkonstruktion, hade förmodligen gjort jobbet bättre. Men det är klart, då skulle det ju se ut som en...pakethållare.

Det grundas väl i just gränsdragningen mellan touring och bikepacking.

Bikepacking
Jag svarade på frågan helt värderingslöst :)
Haha, jo och det var inte riktigt seriöst eller riktat till ditt inlägg specifikt. Frågan är ju ursprungligen grundad i att just montera sidoväskor. Vi vet ju inte om syftet med barnsits-varianten är en "beröringsskräck" för pakethållare, eller bara tänkt som ett praktiskt sätt att lösa att man inte har pakethållarfästen och eventuellt återanvända en befintlig pryl (jag tror det senare).

Frågeställaren kan nog lösa det med någon av alla tipsen som redan skrivits. Alla kommer nog ta honom till destinationen på ett eller annat sätt.

Vill man köra på den ursprungliga tänkta lösningen så hade jag nog fixat två aluminiumrör från bygghandeln, plattat till dessa i ändarna, borrat hål och sen monterat med en rörklämma i ramen och barnsitshållaren.

Bikepacking
Bikepacking
Haha, jo och det var inte riktigt seriöst eller riktat till ditt inlägg specifikt. Frågan är ju ursprungligen grundad i att just montera sidoväskor. Vi vet ju inte om syftet med barnsits-varianten är en "beröringsskräck" för pakethållare, eller bara tänkt som ett praktiskt sätt att lösa att man inte har pakethållarfästen och eventuellt återanvända en befintlig pryl (jag tror det senare).

Frågeställaren kan nog lösa det med någon av alla tipsen som redan skrivits. Alla kommer nog ta honom till destinationen på ett eller annat sätt.

Vill man köra på den ursprungliga tänkta lösningen så hade jag nog fixat två aluminiumrör från bygghandeln, plattat till dessa i ändarna, borrat hål och sen monterat med en rörklämma i ramen och barnsitshållaren.

Jag har absolut inget emot pakethållare och hade jag haft fästen för det på min HT så hade jag monterat dit en från en annan cykel.

Nu handlar det om att försöka lösa problemet med att få med packningen jag behöver med så lite inköp som möjligt, så enkelt som möjligt. Både av miljömässiga skäl och av att jag tycker det är roligt med diy. Men precis det du är inne på, två rör som är tillplattade i änden med gummibeklädd rörklammer är den lösning det lutar åt.

Bikepacking
Jag har absolut inget emot pakethållare och hade jag haft fästen för det på min HT så hade jag monterat dit en från en annan cykel.

Nu handlar det om att försöka lösa problemet med att få med packningen jag behöver med så lite inköp som möjligt, så enkelt som möjligt. Både av miljömässiga skäl och av att jag tycker det är roligt med diy. Men precis det du är inne på, två rör som är tillplattade i änden med gummibeklädd rörklammer är den lösning det lutar åt.

Poängen med biltemapakethållaren jag länkade till ovan, är att man får klämmor att fästa mot sadelstagen på köpet. Konstruktionen verkar också skilja sig från en traditionell pakethållare genom att det främre fästet är fix i alla ledder. Det tar alltså last på ett helt annat sätt än en traditionell främre pakethållarinfästning gör. Ja faktiskt på samma sätt som ditt nuvarande barnstolsfäste gör, fast + de bakre stagen som du ju har kommit framtill att du behöver.

Bikepacking
Lite inspiration till kreativa lösningar:

Haha, första kommentaren är någon som säger att han använder fästet till en barnstol i stället. Oskönt att betala 150 dollar för 1 kg stål när man lika gärna kan använda systemet man redan har! Jag skulle nog köpa en stor drybag och packa allt från sidoväskorna i den, sen spänna fast den ovanpå barnstolshållaren. Blir som en mer stabil sadelväska med enorm volym.

Bikepacking
Hade tänkt cykla Stockholm-Enköping-Arboga- Eskilstuna-Stockholm via Mälardalsleden i Juni, är det bara att följa skyltarna dit eller bör jag ta någon alternativ rutt? Undviker såklart gärna större vägar.

Bikepacking
Hade tänkt cykla Stockholm-Enköping-Arboga- Eskilstuna-Stockholm via Mälardalsleden i Juni, är det bara att följa skyltarna dit eller bör jag ta någon alternativ rutt? Undviker såklart gärna större vägar.
Om Mälardalsleden funkar eller ej vet jag inte
Men Sveriges äldsta cykellopp har ju samma sträckning: Mälaren Runt
Här finns en GPX från 2019

Bikepacking
Funderar på nytt tält när jag sticker solo, vad tror ni om https://alpkit.com/products/ordos-2 ?

Skall man lägg till https://alpkit.com/products/alipots när man är ute med familjen?
Ser ju rätt vettigt ut, för en person blir det ju bra med plats. För två är jag mer tveksam, svårt att åla sig ut genom den lilla öppningen, speciellt om det står packning där. Sen är jag alltid litet skeptisk till att sätta upp innertältet först. Om man bara sticker ut soliga dagar så absolut, men så ser ju inte alltid verkligheten ut. Annars var det ju litet och hyfsat lätt för en vettig summa pengar.

Bikepacking
Ser ju rätt vettigt ut, för en person blir det ju bra med plats. För två är jag mer tveksam, svårt att åla sig ut genom den lilla öppningen, speciellt om det står packning där. Sen är jag alltid litet skeptisk till att sätta upp innertältet först. Om man bara sticker ut soliga dagar så absolut, men så ser ju inte alltid verkligheten ut. Annars var det ju litet och hyfsat lätt för en vettig summa pengar.
Då blir det nog detta, jag har ett 3p från Decathlon som används med frun eller sonen är med. Stort som en balsal där kan man faktiskt få plats med 3p.
Men söker något när jag är själv som inte tar så stor plats och lite lättare

Bikepacking
Dubbelkolla så inte alpkit kör samma grej som PlanetX, dvs låter dig betala brittisk moms plus att du sen åker på svensk moms och tull. Tyckte det var snack om det i någon av brexit-trådarna. Men jag kan ha fel

Tillbaka
Topp