Passar 28 mm däck

Passar 28 mm däck
Jag vet inte, men det borde funka. Du har ingen möjlighet att prova hos en kompis eller en cykelhandlare? Det borde räcka att ringa din närmaste Bianchiförsäljare.
Är du säker på att det är däcken som är haken?

Passar 28 mm däck
Bäst är väl att mäta hur mycket marginal du har just nu med 25mm-däcken i fram- och bakgaffel samt bromscaliprarna. Både i sidled och höjdled. Tänk också på att du behöver några mm marginal även med 28mm-däcken. Så det ska vara ganska gott om plats idag med 25mm om det ska funka med 28or.
Och, även om du mäter så är det så att olika däckmodeller är olika breda, även om de på pappret har samma mått. Vill minnas att ex.vis 25mm Conti GP4000Sii mätte uppåt 28mm, medan nya GP5000 följer specen bättre.

Passar 28 mm däck
Vad sa återförsäljaren av cykeln?

Man kan väl tycka att en "endurance racer" anno 2020 skulle vara konstruerad för att klara 28 mm däck men som ovanstående redan nämnt så är nog (tyvärr) enklaste sättet att testa själv.

Passar 28 mm däck
Jag vet inte, men det borde funka. Du har ingen möjlighet att prova hos en kompis eller en cykelhandlare? Det borde räcka att ringa din närmaste Bianchiförsäljare.
Är du säker på att det är däcken som är haken?
Har tyvärr ingen möjlighet att testa utan att köpa däcken själv. Har egentligen inga problem med komforten, men känns som många lovordar bredare däck så tänkte att det var en ganska billig uppgradering. Men kanske får mer komfort av att byta t.ex. sadeln.

Passar 28 mm däck
Vad sa återförsäljaren av cykeln?

Man kan väl tycka att en "endurance racer" anno 2020 skulle vara konstruerad för att klara 28 mm däck men som ovanstående redan nämnt så är nog (tyvärr) enklaste sättet att testa själv.
Ska ringa och kolla med dem också, men tänkte att jag kunna fråga här när jag låg och funderade på att uppgradera igår kväll.

Passar 28 mm däck
Vissa lvg däck är inte "true to size" som exempel GP4000, säger 25mm men är typ 27.5mm och 28mm är närmare 30mm. Ha det i atänke!
Tror flesta fälgbromsar ska klara 28mm men vissa typer av Ultegra och DuraAce har svårt med alla typer av däck.

Kan rekommendera Vittoria Corsa 28mm, Tror dom ska vara ganska exakt i storleken och har sidor som är mjuka så det blir ännu mer comfort.

Sen är det också det med trycket. Behöver inte ligga i 100psi, allt norr av 80 psi räcker ;)

Passar 28 mm däck
Det brukar vara bakgaffeln (precis bakom vevpartiet) eller mot sadelröret det är trångt. Kolla hur mycket utrymme det finns där.

Passar 28 mm däck
Många racercyklister har bytt från 23 mm (och smalare) till 25 mm för att få en stabilare och mindre "studsig" färd. Dvs för att nå högre hastigheter. Litet påverkas därmed komforten, men jag tror inte det är huvudskälet till bytet.
Du bör också veta innan du byter att fälgen fixar 28 mm, den kanske är begränsad till 23-25 mm. Det är en sak som borde gå att googla fram med fälgens/hjulets namn.
Vanligen är det byxor, sadel och sittställning som gör mest för komforten. ...So the basics are right, så att säga.
Edit: Skrev först att fälgen riskerade att komma i kontakt med däck eller slang, men det var dumt skrivet av mig, hihi!

Senast ändrad:
Passar 28 mm däck
Många racercyklister har bytt från 23 mm (och smalare) till 25 mm för att få en stabilare och mindre "studsig" färd. Dvs för att nå högre hastigheter. Litet påverkas därmed komforten, men jag tror inte det är huvudskälet till bytet.

Tyckte komforten ökade avsevärt när jag gick från 23 till 25 till 28 mm.

Du bör också veta innan du byter att fälgen fixar 28 mm, den kanske är begränsad till 23-25 mm. Det är en sak som borde gå att googla fram med fälgens/hjulets namn.

Tror inte det finns något fälg som inte klarar 28 mm däck. För några (15?) år sedan körde man 2,4" MTB-däck på 17 mm-fälgar.

Passar 28 mm däck
Något som många inte verkar ta med i beräkningen är att det är smart att kunna tåla en rejäl smäll mot hjul och viss skevhet utan att behöva ta taxi.
Allt för tight medför sannolikt också skrapad ram/gaffel av skit som ibland följer med däcket.

Fast handen på hjärtat, hur ofta händer det ? Större risk IMHO att hjulet flexar lite under belastning och skaver på kedjestegens insida (eller i gaffelkronan) även om det ser ut att gå fritt med viss marginal när man bara snurrar runt grejorna.

Jag har en (1) gång varit med om en incident där två närliggande ekrar på samma sida framhjulet (28H) gick av med följd att jag fick plocka fram ekernyckeln för att få däcket att gå fritt från gaffeln. Men jag har också upptäckt av slump att en eller två ekrar i bakhjulet (32H) varit av utan att vare sig däck eller fälg skrapat emot något närliggande.

Passar 28 mm däck
Fast handen på hjärtat, hur ofta händer det ? Större risk IMHO att hjulet flexar lite under belastning och skaver på kedjestegens insida (eller i gaffelkronan) även om det ser ut att gå fritt med viss marginal när man bara snurrar runt grejorna.

Jag har en (1) gång varit med om en incident där två närliggande ekrar på samma sida framhjulet (28H) gick av med följd att jag fick plocka fram ekernyckeln för att få däcket att gå fritt från gaffeln. Men jag har också upptäckt av slump att en eller två ekrar i bakhjulet (32H) varit av utan att vare sig däck eller fälg skrapat emot något närliggande.
Ja, går en eker av så klarar inte jag mig heller.
Det har jag i och för sig inte heller varken påstått eller menat.

Passar 28 mm däck

Du har säkert en ekernyckel med dig....

Btw är det inte tungt med någon reserveker i sadelstolpen. Tuff skit om det är en drivsideeker bak som går av då de flesta(?) Inte har med sig verktyg för att få av kassetten i fält.

Passar 28 mm däck
Btw det är inte tungt med någon reserveker i sadelstolpen. Tuff skit om det är en drivsideeker bak som går av då de flesta(?) Inte har med sig verktyg för att få av kassetten i fält.
Det finns lösningar även för det
image.jpg

Men jag har ingen som helst egen erfarenhet av dem.

Passar 28 mm däck

Btw är det inte tungt med någon reserveker i sadelstolpen. Tuff skit om det är en drivsideeker bak som går av då de flesta(?) Inte har med sig verktyg för att få av kassetten i fält.

Den här är fiffig

Fungerar antagligen antingen perfekt eller alldeles bedrövligt. Kan inte se att det skulle kunna vara ett mellanting

Passar 28 mm däck
Det finns lösningar även för det
image.jpg

Men jag har ingen som helst egen erfarenhet av dem.

Jag lever på hoppet. Iofs har jag haft av en drivsideseker, med på en skivbromsad cykel som kunde ta bra mycket bredare däck än som satt på och dessutom var det ett hjul med rätt många ekrar så det gick fritt utan åtgärd den gången. (Och höll milen hem utan fler brustna ekrar)

Passar 28 mm däck

Nope, har verktyg till punka i mitten ryggficka, dessutom invändiga nipplar.
Ingen sadelväska?

Passar 28 mm däck
Jag skall nog låta bli och vara pinsam med att redovisa vad jag brukar ha med mig på längre rundor....
Min fåfänga gäller "tyvärr?" bara racern och normala rundor, typ distanspass som längst. Är det ngt speciellt längre så kan jag hänga på en sadelväska och utomlands har jag alltid en skapligt stor med minst 2 slangar och lite verktyg och då även kolsyrepatroner/pump i väskan.
Fickorna behövs till energi och förstärkningsplagg i berg?
Har tom haft med extradäck på långturer på GC.

Passar 28 mm däck
Får nog öppna för att det kan funka, såg ngt jävligt tight framför mig i minnet bak men det slog mig idag med lvgshjulen att det tighta var med 33mm crossdäck.
Med 28mm pro one på 28 mm fälg så är det mer plats.
Tar det i kedjestaget blir det tveklöst till att bära dock eftersom däck och fälg linjerar.
(Eller ta fram plånboken)

Passar 28 mm däck
på min oldschool lvg är det diametern och inte bredden som gör att 28 mm inte funkar. 25 går bra. marginal för ekerbrott är bra beräkna in.

för övrigt alltid kassetthylsa med på turen oavsett om pendling, mtb eller landsväg. kommit till användning vid några tillfällen. varit avgörande om en pinne dragit in kedjan innanför största drevet.

men fler gånger hjälpt kompisar. senast häromdagen

Passar 28 mm däck
på min oldschool lvg är det diametern och inte bredden som gör att 28 mm inte funkar. 25 går bra. marginal för ekerbrott är bra beräkna in.

för övrigt alltid kassetthylsa med på turen oavsett om pendling, mtb eller landsväg. kommit till användning vid några tillfällen. varit avgörande om en pinne dragit in kedjan innanför största drevet.

men fler gånger hjälpt kompisar. senast häromdagen

Vad drar du hylsan med?

Passar 28 mm däck
Under alla år och tusentals mil som jag har cyklat har jag aldrig varit med om att en kedja eller pinne fastnat innanför största drevet på kassetten. Men jag kanske hänger med fel sällskap...

Passar 28 mm däck
Under alla år sen det spårade, kanske 5-6, så har jag aldrig behövt ngt annat än kolsyrepump och slang och 2 däckjärn i mittenfickan bak med racer.
Har man koll på grejerna.......

Edit: inser att det blev århundradets jinxning

Passar 28 mm däck
Under alla år sen det spårade, kanske 5-6, så har jag aldrig behövt ngt annat än kolsyrepump och slang och 2 däckjärn i mittenfickan bak med racer.
Har man koll på grejerna.......

Edit: inser att det blev århundradets jinxning

Beklagar.... cyklade med en gubbe som glatt sa att han inte haft punktering på 10 år. 20 minuter senare stod vi i diket och lagade punka....

Karma är hård....

Passar 28 mm däck
Vad drar du hylsan med?
uttjatad och bra. oftast till användning för att hjälpa optimister som åker utan verktyg. men får de stopp får jag stopp. har t ex också med ett växelöra som jag byggt om så det passar 'alla' cyklar. man hakar på det på axeln och klämmer fast det innanför ramen, som får tåla lite vidgning.
E00EFE80-6BB9-46AD-A047-F86C7DEB7031.jpeg

Passar 28 mm däck
en bra försäkring mot regn är att ta med sig regnkläder eller paraply.

och det krävs inte särskilt mycket grejor med för att klara det allra mesta som kan inträffa roadside. i tillägg till ovanstående bild punkagrejor, ett multiverktyg, kedjebrytare och några länkar. att cykla utan pump är det väl närmast ingen som gör.

men förutom några få verktyg krävs ju att man har förmåga att använda dem. inte så självklart i våra skärmtider. ett standardalternativ som många använder sig av är upphämtning av närstående, och sedan lämna problemet till någon annan.

men vi är ändå en ganska stor grupp som föredrar fixa och fortsätta.

är man långtbortistan kan det vara enda alternativet.

Passar 28 mm däck
Nästa däck bak på min lvg blir Conti 5000 i 30 mm bredd. Ska bara slita lite mer på 28:an som sitter där nu.

Tillbaka
Topp