Raggamuffin
Aktiv medlem
Skruvad begagnatmarknad!
Betydligt mer upprörd över att det blivit ok att vara lat och göra en podd istället för att skriva ner texten.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
O-upprörd över att någon engagerar sig och gör en pod om sådant där det finns tusentals ställen att läsa om det. Mycket lättare att cykla och lyssna än att cykla och läsa...Betydligt mer upprörd över att det blivit ok att vara lat och göra en podd istället för att skriva ner texten.
Plus ett på cyklaO-upprörd över att någon engagerar sig och gör en pod om sådant där det finns tusentals ställen att läsa om det. Mycket lättare att cykla och lyssna än att cykla och läsa...
Eller mecka, eller laga mat, eller ligga i sängen utan blått skärmljus och vänta på John Blund och i ungefär 3000 andra situationer! ;)
Vi får se. Priset på flickvännens cykel ligger på 24995, vilket är det högsta jag har sett. Hon får förboka ett ex som ska komma in "snart" med handpenning på 3000. Dock flaggar de för att priset kan bli högre för att kostnad från leverantör eller fraktbolag kan öka. I min värld låter det lite konstigt. Köper de verkligen cyklar utan att veta vad de kostar? Den är ju beställd sedan länge...Intressant att säljare kränger hojarna för över nypris. Aldrig hört om det ens på mtbr eller weight weenies. Källa på det?
Jag har sålt en cykel dyrare än vad den köptes för. Köptes med "återförsäljarrabatt" och cykeln hade varit slut sedan december 2017 när det var en 2018 års modell. Ca 1500kr i "vinst".Intressant att säljare kränger hojarna för över nypris. Aldrig hört om det ens på mtbr eller weight weenies. Källa på det?
Mitt tipps om du gillar att skruva är att hoppa längre tillbaka i tiden.Nu när cykling med hjälp av ett kinesiskt dödsvirus har blivit så otroligt populär så upplever jag det som att begagnatmarknaden är mer utspårad än på länge, satan vad duktiga folk är på att ta redigt betalt för sina gamla cyklar.
Väntar man till hösten kan man få samma cykel ny för i stort sätt samma peng som folk försöker sälja sina 2 år gamla för.
När man vill ha 9000:- för en 2017 Grand Canyon al så är det galet, typ 10-15% ner från nypris.
Det gör extra ont för mig som vill köpa skräp och restaurera, kan vara en av anledningarna till att jag känner denna frustration. ?
Vad säger ni, någon som har reflekterat över detsamma?
Det kan också skrivas om som att begagnade cyklar är värda mer än de är värda. Vilket är åt helvete.Tråden kan hittills summeras på följande sätt:
-De med cyklar och inga planer på att köpa nytt/beg har inget emot de höga priserna
-De utan cyklar eller med planer på att köpa nytt/beg tycker det är dåligt med de höga priserna
samt
-De som gillar 26 tummare har ingen åsikt i frågan
Jag kolla lite närmare och Enduro hojjar verkar ha spårat mest i pris.
Börjar man med nypris så ligger instegsmodellérna på 45k hos de lite större märkena och toppmodellen på 125k
En cykel är alltså dyrare än många Motorcyklar eller Vattenskotrar för att nämna ngt. Saker som innehåller betydligt mer teknik än en cykel, Känns inte som en rimlig prissättning länge i förhållande till vad produkten presterar.
Levereanstider: Jo pga att Shimano ligger över året efter så är det mer än 1 år lev tid på många nya Trek, Specilized och Scott mfl
Vad blir nästa jämförelse? Att en rolex inte visar bättre tid än en billig klocka man kan köpa jula?
Jaja. En rolex är kanske mer av ett smycke nu mera så dåligt exempel. Man får nog jämföra ett tävlingsredaskap snarare. En motorcykel som används för Moto GP lär inte kosta 125.000. Men man kan ju vinna cykeltävnlingar på cyklar för klart mindre än 125.000.Tjena!
Nu är det ju så att klockorna på Jula går mer rätt än en Rolex*. Skillnaden är att Rolexen fungerar lika bra om 50 år om man servar den lite då och då. Finns ju ett gäng skillnader till, men rent tekniskt är det den största skillnaden.
*Finns vissa som håller tiden nästan exakt, men inte lika exakt som Julaklockorna ändå. Bortsett från modellen Oysterquartz som är lika exakt.
Jaja. En rolex är kanske mer av ett smycke nu mera så dåligt exempel. Man får nog jämföra ett tävlingsredaskap snarare. En motorcykel som används för Moto GP lär inte kosta 125.000. Men man kan ju vinna cykeltävnlingar på cyklar för klart mindre än 125.000.
Jaja. En rolex är kanske mer av ett smycke nu mera så dåligt exempel. Man får nog jämföra ett tävlingsredaskap snarare. En motorcykel som används för Moto GP lär inte kosta 125.000. Men man kan ju vinna cykeltävnlingar på cyklar för klart mindre än 125.000.
Sen kan man också fråga sig om folk inte också betalar 125000 för en cykel framförallt för smycke-aspekten.
Många män köpa dyra cyklar för att visa upp till andra män hur dyra cyklar dom har. Lite som med dyra bilar. Det är klart att färre ser värden av en cykel än av en bil, men det är framförallt polaren som är målgruppen.Det har jag svårt att tro. De flesta människor vet inte skillnaden mellan en S-Works och en Alle Bike. De som vet skillnaden blir imponerad av hur bra du presterar på cykeln och inte hur mycket pengar du har.
Jag är en av de ! Jag mår betydlig bättre på bättre ( och dyrare ) cykel !!!Och sist finns det några som verkligen har nytta av en dyr (eller bättre: bättre) cykel vid cyklingen.
Jag ser inte skillnad på en Rolex och en Jula-klocka. Framförallt så bryr jag mig inte.Det har jag svårt att tro. De flesta människor vet inte skillnaden mellan en S-Works och en Alle Bike. De som vet skillnaden blir imponerad av hur bra du presterar på cykeln och inte hur mycket pengar du har.
Mer det andra än det första för mig. Men jag hade en frisör en gång som hade blivit framröstad som "årets rookie" på något klockforum där de höll på med kopior av klockor. Han pratade om 10-10-10 för klock-kopior. Så om man la 1000kr på en kopia, köpte delar till den för 9000 så såg den ut nästan exakt som en som kostade 100000kr ny. Själv visade han upp en klocka som han köpt för 2500kr, fixat till för ungefär 22500kr och den skulle då se ut som en klocka för 250000kr. Den var snygg i alla fall!Jag ser inte skillnad på en Rolex och en Jula-klocka. Framförallt så bryr jag mig inte.
Jag ser inte skillnad på en Rolex och en Jula-klocka. Framförallt så bryr jag mig inte.
Jag ser inte ens om någon bär klocka eller ej, så jag ser garanterat inte skillnad på själva klockan.Du ser skillnad, tro mig. :)
Men det gör vilket som om du ändå inte bryr dig.
Många män köpa dyra cyklar för att visa upp till andra män hur dyra cyklar dom har. Lite som med dyra bilar. Det är klart att färre ser värden av en cykel än av en bil, men det är framförallt polaren som är målgruppen.
Sen köper många dyra cyklar för att dom tycker att dom själva går snabbare, som kan funka bra pga placebo effekten.
Och sist finns det några som verkligen har nytta av en dyr (eller bättre: bättre) cykel vid cyklingen.
Oj, här generaliserar vi grovt. "Många män" har jag svårt att tro på. Byt ut ordet "cykel" mot "bil" så blir det i alla fall lite mer trovärdigt. Det låter som var och varannan man springer och köper cyklar för långt över 100 000 kr BARA för att skryta.
Alla cyklister jag känner som köper dyrare cyklar gör det för att de gillar riktigt bra saker. De är genuint cykelintresserade och värdesätter kvalitet och prestanda. De vet om att de inte kommer bli speciellt mycket snabbare och de bryr sig inte om vad den icke cykel-intresserade grannen tycker eller vad kompisarna i klubben cyklar på för cykelmärken eller modeller. De gillar att cykla och ha roligt och ser inte ner på någon annan cyklist som har en billigare cykel.
Argument som att man köper dyra cyklar för att skryta kommer nog mest från personer som är avundsjuka tror jag ?
På en klocka skulle jag inte ge femtioöringen , för att jag behöver INGEN klocka ;-)Men 25 lax kanske en snygg klocka skulle vara värd?
Men om det är DIN ( och min ) hobby ( att cykla ) , varför inte lägga nåt extra ? Vi sitter på våra cyklar tusentals timmar varje år , så VARFÖR inte snygga till lite , eller köpa nåt dyrare ( bättre ) ?Köpte t.ex. en 1000 kr stam till mitt nytt bygge, bara för att färgmatcha. Skulle kunna har fått en stam med samma funktion och vikt för hälften av priset, men då i "fel" färg.
Men om det är DIN ( och min ) hobby ( att cykla ) , varför inte lägga nåt extra ? Vi sitter på våra cyklar tusentals timmar varje år , så VARFÖR inte snygga till lite , eller köpa nåt dyrare ( bättre ) ?
Jag flyger lite RC också ( bara flygplan , inga drönare ) , och har ganska fina grejer . Klart jag kan köpa biligt ( radio ETC ) från Kina som funkar bra , men jag VILL inte . Jag vill ha JETI i mina händer och är villig att betala MYCKET mer för det :-)))
Men jag fortfarande behöver ingen klocka :-)
Har happys planekonomer bestämt vad priserna på begagnatmarknaden ”ska” vara ännu?