Byta framdrev på gammal cykel
Hej
Jag har en gammal citybike köpt på 90-talet. När jag köpte den då var den ganska dyr och den håller bra än.
Jag har i dagsläget bytt pedal, däck och sadel och den fungerar bra.
Dock känns som jag ibland trampar i luften och antar att jag behöver byta växel för att få lite mer utväxling och fart.
Cykeln har 3 hjul i framdrevet och 7 i kasseten. Också något som är irriterande är att framdrevet är
omöjligt att ställa in så att kedjan inte skrapar emot på något läge.
Kuggmässigt så har framdrevet 42/32/24 medan kassetten 14-27 så som ni märker är det ganska snavt
intervall jämförelse med moderna cyklar.
Jag undrar då om det är möjligt att byta framdrev på denna och få bättre utväxling?
Skulle hellst vilja ha ett framdrev med 2 kugghjul. Läst någonstans att man inte kan skifta från 3 drev till 2 drev,
men denna cykel har dock ganska steglös växel, dvs inga fast lägen.
Dessutom är det en gammal cykel och standarden ganska gammal.
Vet någon om det är möjligt att byta framdrev. Cykeln har ett härligt glid (Bättre än min förra moderna racer)
och skulle vara synd att det inte gick att göra den än bättre.
Jag har en gammal citybike köpt på 90-talet. När jag köpte den då var den ganska dyr och den håller bra än.
Jag har i dagsläget bytt pedal, däck och sadel och den fungerar bra.
Dock känns som jag ibland trampar i luften och antar att jag behöver byta växel för att få lite mer utväxling och fart.
Cykeln har 3 hjul i framdrevet och 7 i kasseten. Också något som är irriterande är att framdrevet är
omöjligt att ställa in så att kedjan inte skrapar emot på något läge.
Kuggmässigt så har framdrevet 42/32/24 medan kassetten 14-27 så som ni märker är det ganska snavt
intervall jämförelse med moderna cyklar.
Jag undrar då om det är möjligt att byta framdrev på denna och få bättre utväxling?
Skulle hellst vilja ha ett framdrev med 2 kugghjul. Läst någonstans att man inte kan skifta från 3 drev till 2 drev,
men denna cykel har dock ganska steglös växel, dvs inga fast lägen.
Dessutom är det en gammal cykel och standarden ganska gammal.
Vet någon om det är möjligt att byta framdrev. Cykeln har ett härligt glid (Bättre än min förra moderna racer)
och skulle vara synd att det inte gick att göra den än bättre.