Byta framdrev på gammal cykel

MenzZana

Medlem
Hej

Jag har en gammal citybike köpt på 90-talet. När jag köpte den då var den ganska dyr och den håller bra än.
Jag har i dagsläget bytt pedal, däck och sadel och den fungerar bra.

Dock känns som jag ibland trampar i luften och antar att jag behöver byta växel för att få lite mer utväxling och fart.
Cykeln har 3 hjul i framdrevet och 7 i kasseten. Också något som är irriterande är att framdrevet är
omöjligt att ställa in så att kedjan inte skrapar emot på något läge.
Kuggmässigt så har framdrevet 42/32/24 medan kassetten 14-27 så som ni märker är det ganska snavt
intervall jämförelse med moderna cyklar.

Jag undrar då om det är möjligt att byta framdrev på denna och få bättre utväxling?
Skulle hellst vilja ha ett framdrev med 2 kugghjul. Läst någonstans att man inte kan skifta från 3 drev till 2 drev,
men denna cykel har dock ganska steglös växel, dvs inga fast lägen.
Dessutom är det en gammal cykel och standarden ganska gammal.

Vet någon om det är möjligt att byta framdrev. Cykeln har ett härligt glid (Bättre än min förra moderna racer)
och skulle vara synd att det inte gick att göra den än bättre.

jag tror du får svart att hitta enbart drev till en så pass gammal cykel. Säkrast och bäst är hela vevpartiet, men du kommer troligen att få byta vevlagret också eftersom dom nyare delarna har en annan utformning

Tack för råd. Man kanske skall byta hela vevpartiet mm....skickar i alla fall med en bild hur framdrevet ser ut

Bilagor

• IMG_20210325_170858.jpg
    IMG_20210325_170858.jpg
    1.3 MB · Besök: 517
När vi ändå pratar om kassetten så inkluderar jag en bild. Förresten det är en shimano altus som någon frågade förut

Bilagor

• IMG_20210325_184851.jpg
    IMG_20210325_184851.jpg
    1.5 MB · Besök: 163
Alltså, 42/14 och 26” hjul ger ju drygt 30 kmh utan att benen behöver gå som trumpinnar. Det är väl en rätt hygglig hastighet på en citybike.
Tunga växlar brukar inte vara någon hälsokur för knäna precis.

Alltså, 42/14 och 26” hjul ger ju drygt 30 kmh utan att benen behöver gå som trumpinnar. Det är väl en rätt hygglig hastighet på en citybike.
Tunga växlar brukar inte vara någon hälsokur för knäna precis.
Jag har räknat lite på det. 42/14 med 28'' däck och kadens på 60 borde ge 24 km/h i hastighet.
Jag vet att jag på platt raksträcka kommer upp i 35-37 km/h enligt GPS men då går benen som trumpinnar och borde då ha en kandens på 90.

Har aldrig räknat sådant förut, men det borde stämma...

När du cyklar så "borde" du ha en kadens på ungefär 90. Om det går snabbt upp mot 130-140. 60 är på tok för lågt.

Det förefaller som vevpartiet är nitat. Lite bökigt att byta klingor, så enda realistiska är att byta till ett nytt vevparti med större klingor. Kolla bara att du får rätt gänga. Klarar framväxeln 50-52 tänder på framklingan? Shimano tillverkar fortfarande en 7 delad 14-34 kassett, så det förefaller inte otroligt att du har ett kassettnav bak och du kan kan få en lämplig kassett för en spottstyver Troligtvis bör du byta kedja samtidigt

Början med att vänja benen vid 80-90 kadens. Trampar du fortfarande ur, så kan du återkomma. Troligtvis är det dock läge för annan cykel då, som är mer anpassad för de farterna.

Står det Altus på framväxeln? I alla fall tror jag en ny kassett betalar sig bättre, och många 7-växlade kassetter torde passa. Den här har litet vidare spektrum: https://www.bike24.de/p1269474.html Men jag kan inte helt garantera att den passar.

John Blaze:
Ser ut att vara en vanlig 7-delad drivlina. Ett sånt här vevparti borde funka. https://www.bike24.de/p160450.html?menu=1000,2,88

Tack för alla råd. Om jag har förstått det rätt så de förslag på kassett och framdrev ovan borde passa?
Räknar jag på det så borde de ge en ganska bra utökning av maxväxeln och ett vidare spann.

Något mer man behöver byta. Ja, kedjan säkert. vevlagret?
Fungerar den gamla derailleuren ?

Jag kan iofs vänta och testa att även utöka min egen kadens...

om du nu börjar känna uppgraderingdjävulen flåsa så varför inte klämma på ett 9 delat bak. Funkar om du har kassett. Kör singel fram så slipper du alla skrap.

om du nu börjar känna uppgraderingdjävulen flåsa så varför inte klämma på ett 9 delat bak. Funkar om du har kassett. Kör singel fram så slipper du alla skrap.
Ja det går att ha 9 om det är den gamla 7 delade hg-bodyn, men det kräver lite pyssel. Från Sheldon:

Any 7-speed Shimano Hyperglide Freehub will actually work with 8 or 9 sprockets, without any modification! What you need to do is to use 8 of the sprockets from a 9-speed cassette, with the 9-speed spacers -- or 9 of the sprockets from a 10-speed cassette. This trick also is useful when cassette body transplantation isn't possible -- on an off-brand hub or a Sachs 3 x 7 hybrid-gearing hub.

To make this work, you'll also need to use a 9- or 10-speed chain and shifters. Your old 7-speed derailer (except 1996 or earlier Dura-Ace) should work OK if it isn't too badly worn. Most, but not all, 9- and 10-speed shifters will work.

Jag har en Miche 11-del14-34 kassett liggande så det behöver ju inte vara så :-)
Men visst, 90-tal kan mycket väl vara frikrans.
Jo, men så skriver jag ju ”gissar” också.
Bland de cyklar som passerat mina händer så har 14T frikransar varit mycket vanligare än 14T kassetter.
Fast nån enstaka 14T juniorkassett har jag ju sett.

Kassetten är nyligen bytt eftersom den från 90 talet var sliten så just den är knappt året gammalt. Kan det vara frikrans då, eller tillverkas fortfarande frikrans för cyklar?
Frikransar tillverkas fortfarande. Vanliga på billiga cyklar. Frikransar fick ett uppsving mha elcyklarna. Rätt vanligt med navmotorer med frikrans.

Tack för alla råd. Om jag har förstått det rätt så de förslag på kassett och framdrev ovan borde passa?
Räknar jag på det så borde de ge en ganska bra utökning av maxväxeln och ett vidare spann.

Något mer man behöver byta. Ja, kedjan säkert. vevlagret?
Fungerar den gamla derailleuren ?

Jag kan iofs vänta och testa att även utöka min egen kadens...
Vevlager är inget du absolut måste byta. Vevpartier för 4-kantsvevlager är fortfarande vanliga.
Snurrar det mjukt och fint så kör vidare.
Bakväxeln kan du också behålla om du inte vill göra en radikal uppgradering.
Förutsatt att den är mekaniskt OK förstås.

Jag kan tipsa om Shimanos tabell över vilka delar som är kompatibla med varandra.

Eller deras Line up chart:

Shimano Altus uppgraderas fortfarande men då för 8 eller 9 växlar där bak. Jag har precis uppgraderat till 2x9 Altus M2000 och är nöjd med funktionaliteten. Med Altus får man bra grejer för lite pengar.

Jag köpte ett begagnat hjul med 7-växlars kassett där bak och tänkte byta kassetten till 8 växlar på min andra cykel, men det gick inte för att bodyn är för kort, så det är inte alltid det går. Jag håller på att undersöka om jag kan byta body, möjligt att det går.

Tack för många bra tips!!! :-)
Jag har tittat närmare på min kassett och ser att det står MF-TZ500-7 (14-28T) dvs https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/tourney/MF-TZ500-7.html

Som jag förstår av den tabellen som MrSpock visade (Tack för den. Mycket informativ) Så borde jag
kunna byta kassetten till CS-HG200-7 (12-32T) eller
CS-HG41-7 (11-28T)
vilket skulle ge cykeln ett bättre spann i växlarna!

Jag tänker mig att jag även behöver byta kedja om jag tar 12-32T ?
...och kanske slipper byta kedja om jag tar 11-28T ?

Hmm och frikransar med de kuggarna jag vill ha verkar ett väldigt begränsat utbud.... Man kanske skall byta bakhjul!?
Eller så stannar du kvar på 7 växlar och köper nytt frihjul (p.g.a. Corona är det väntetid på många komponenter överlag tyvärr):

Har du tre växlar där fram har du ändå växlar så det räcker och blir över.

Annars är det hyfsat lätt att hitta begagnade hjul.

EDIT: atredo har på lager: https://www.atredo.se/frikransskruv...---mf-tz510---7-gear---14-34-tands-med-gevind

Men jag skulle vilja montera en frikrans med 11-32, eller 11-28, för att få lite mer utväxling, och 14-28 är det jag redan har i dagsläget. Jag ser ingen skillnad på MF-TZ500-7 som jag har och MF-TZ510-7
men tack för länkarna....Kollade lite run men kunde inte hitta någon frikrans med just de växlarna.

Men jag skulle vilja montera en frikrans med 11-32, eller 11-28, för att få lite mer utväxling, och 14-28 är det jag redan har i dagsläget. Jag ser ingen skillnad på MF-TZ500-7 som jag har och MF-TZ510-7
men tack för länkarna....Kollade lite run men kunde inte hitta någon frikrans med just de växlarna.
Det finns kanske inte frikransar med färre tänder än 14 på minsta kugget? Tittar man på bilden så får det liksom inte plats. Så att få på något med t.ex. 11t kräver kassettlösning, vilket kräver nytt nav.

Du har inte så mycket att välja på.. Jag hittar frikransar med 13 kuggar som minst. Men det finns inga som går mycket lägre.

Jo det var det initial jag tänkte på men fick snabbt svaret i denna tråd att det kanske var bättre att byta bakväxel, men nu verkar det som man även måste byta hjul pga frikrans. Fick förslag av framväxel typ denna https://www.bike24.de/p160450.html?menu=1000,2,88 av John Blaze. Dock är det kanske inte bara att byta denna rakt av om man behöver byta andra komponenter också? Jag har aldrig mekat med växel på en cykel men ser ut som om man kan flytta derailleuren uppåt. Sedan nytt framdrev?

Senast ändrad:
Jo det var det initial jag tänkte på men fick snabbt svaret i denna tråd att det kanske var bättre att byta bakväxel, men nu verkar det som man även måste byta hjul pga frikrans. Fick förslag av framväxel typ denna https://www.bike24.de/p160450.html?menu=1000,2,88 av John Blaze. Dock är det kanske inte bara att byta denna rakt av om man behöver byta andra komponenter också? Jag har aldrig mekat med växel på en cykel men ser ut som om man kan flytta derailleuren uppåt. Sedan nytt framdrev?
FC-M361 finns med i Shimanos kompatibilitetstabell för 3x7. Det finns en särskild tabell för främre drivlina. Kolla där om det passar ihop med ditt vevlager:

Bakväxlarna har ofta ett specat omfång ("total capacity"), dvs hur stort omfång den tar totalt. Där får du ta med både framdrevets och frihjulets omfång. Så om framdrevet är 48/38/28 så är omfånget fram 48-28=20 steg. Sedan får du addera omfånget bak och se om bakväxeln klarar det. Men kompatibilitetstabellen ovan ger dig också svaret.

Tillbaka
Topp