Slowbuild leverans

Slowbuild leverans
Beställde i måndags. Fick mail idag om att de gått till bygge och bör gå iväg om 1-2 dagar. Mycket snabbt arbetat isåf. Vi får se om det stämmer.

Slowbuild leverans
Hej,

Uppdatering. Nöjd med leveranstiden (enligt föregående inlägg) men kan tyvärr konstatera att de beställda däcken inte var med samt att det satt en XD-hub på istället för Microspline. Har meddelat Stefan och fått besked om att däcken krediteras men ännu inte klart hur han löser den felskickade huben.

Slowbuild leverans
hämtade ut mina idag, kom redan i lördags, så sjukt bra jobbat från beställning förra måndagen. Tyvärr levererades dem med 6-bollt nav trots att jag beställt med centerlock för att hålla hjulvikten nere + kunna dela skivor med all vägcyklar + kunna använda både CL och 6-bolt. Frågan är om man ska palla klaga osv.

Slowbuild leverans
hämtade ut mina idag, kom redan i lördags, så sjukt bra jobbat från beställning förra måndagen. Tyvärr levererades dem med 6-bollt nav trots att jag beställt med centerlock för att hålla hjulvikten nere + kunna dela skivor med all vägcyklar + kunna använda både CL och 6-bolt. Frågan är om man ska palla klaga osv.
Totalvikten brukar vara lägre med 6-Bolt?
Kul med snabb leverans men i övrigt trist med att det oftare blir fel än rätt, det är ju inte acceptabelt oavsett hur mycket Slowbuild har att göra.

Slowbuild leverans
Totalvikten brukar vara lägre med 6-Bolt?
Kul med snabb leverans men i övrigt trist med att det oftare blir fel än rätt, det är ju inte acceptabelt oavsett hur mycket Slowbuild har att göra.
Ja totalvikten är lägre med 6 bolt skivor, men naven väger 30gr mindre styck för centerlock och en adapter väger 30gr så med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning. Kört den.på gravel och de är verkligen topp! Har ett par ashima på beställning (och adaptrar) för att prova köra lätta skivor, men tänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.

Slowbuild leverans
med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning.
...
tänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.
I höstas/vintras när jag letade skivor till nya hjul hittade jag de gamla XTR-skivorna
SM-RT99 på rea
sm-rt99.jpg

De bromsar riktigt bra, iofs helt enl förväntan

Slowbuild leverans
...

I höstas/vintras när jag letade skivor till nya hjul hittade jag de gamla XTR-skivorna
SM-RT99 på rea
sm-rt99.jpg

De bromsar riktigt bra, iofs helt enl förväntan
Precis, men de svarta är snygga! Och nu blir det svårt om jag inte skickar tillbaka och väntar på rätt hjul, eftersom han skickade med 6-bolt nav.

Slowbuild leverans
R2 bike säger att det skiljer mindre än 30g.... 8/22 typ. Kollar jag fel? Fick du skriva i kommentarer att ni hade talat i telefonen om center lock?
Det blir nog oftast rätt om man kollar på internet, men det verkar strula för oss semiautister som sitter och har specialordrar med konstiga önskemål, verkar det som om man kollar igenom nätet. Ifjol köpte slowbuild in 2000 nav så det byggs ganska många hjul där.
Vi får se när mina kommer. Han var riktigt trevlig i telefonen iaf. Valde 6-skruv för att skivor är typ gratis, och lättare. Dtswiss har ju sina adaptrar som väger 26g, men då ersätter dom skruvarna också.
Precis, men de svarta är snygga! Och nu blir det svårt om jag inte skickar tillbaka och väntar på rätt hjul, eftersom han skickade med 6-bolt nav.
Ja totalvikten är lägre med 6 bolt skivor, men naven väger 30gr mindre styck för centerlock och en adapter väger 30gr så med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning. Kört den.på gravel och de är verkligen topp! Har ett par ashima på beställning (och adaptrar) för att prova köra lätta skivor, men tänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.

Slowbuild leverans
Min erfarenhet av Slowbuild:
Ger honom totalt 4,5 kolfiberfälgar av 5 möjliga.

Skadade ryggen i höstas och för att ha ngt positivt att tänka på så började jag samla delar till en helt ny Enduro cykel. samlade på mig det mesta rätt snabbt men en bromsdistans och hjul saknades fortfarande så efter 4-5 månaders velande om vad för hjul jag skulle ha så blundade jag och bestämde mig för ett par Newman Advanced A30, Slowbuild var billigas men lite ojämna leveranstider (enl inlägg här) men min rygg är inte helt klar så det gör inget om det tar lite tid.
Hittade bara XA.30 på hemsidan så jag mailade slowbuild i lördags 27 mars kl19:24 och tänkte att det här kommer ta tid.
Vaknade på söndagen 28 mars och noterade jag att kl 8:37 hade jag fått svar!! (Han hade A.30 på lager, bara att beställa XA.30 med notering att de skulle vara A.30 i info fältet)
Beställde 28 mars kl 9:05 (ingen ide att vänta å hinna börja vela igen att hjulen skulle kosta det dubbla av vad jag egentligen tänkt)
Måndag 29 mars kl 14:03, Får jag digitalt förhandsbesked att frakt är bokad!
Tisdag, 30 mars kl 15:11, info om att paketet är inlämnat.
Onsdag, 31 mars kl 12:55, paketet kommit till Sverige och beräknas ta 4 dagar att nå mitt utlämningsställe (över påsk).
Torsdag 1 april kl 17:02, spontat kollar Postnord appen Paketet är framme och kan hämtas ut!

Hjulen var mkt väl packade och både tyska DHL och Postnord hade behandlat paketet med respekt som det ser ut.
jag fick de komponenter jag beställde.

Det hade blivit 5 av 5 om det inte hade varit för att jag önskade att få bakhjulet enl Cannondale AI (symmetriskt alltså) men fick det asymmetriskt ekrat (standard).
Nu går det att fixa utan att byta ut ngt och jag tror jag antar utmaningen att göra det själv tom (how hard can it be lixom).

Men jag är riktigt nöjd än så länge trotts fadäsen med symmetrin.

hjul1.PNG

hjul2.PNG

Slowbuild leverans
Fick hem mina nu, lite synd med 6-bolt istället, men skivorna blir snygga! Stefan erbjöd att skicka tillbaka hjulen för byte eller en liten symbolisk rabatt, och funderar på vad att göra.. Är det ngn är som har koll om dessa skivor är bra nog för downcountry/light trail? De är ju sjukt lätta!
Ser nu ut som att jag kommer droppa ca 1.5kg roterande massa.. Det blir nog märkbart!

Bilagor

• 5F15345C-9E74-4776-8F79-7DE474851D42.jpeg
    5F15345C-9E74-4776-8F79-7DE474851D42.jpeg
    862.1 KB · Besök: 209
  • 1EF62BD2-CB6E-4639-834A-1071134EFAE1.jpeg
    1EF62BD2-CB6E-4639-834A-1071134EFAE1.jpeg
    912.2 KB · Besök: 213
  • D2749824-9348-4A16-800C-AFA2D207CF7C.jpeg
    D2749824-9348-4A16-800C-AFA2D207CF7C.jpeg
    640.8 KB · Besök: 209
  • D5DCD437-2AFB-46F7-B4C8-01476F5ADC24.jpeg
    D5DCD437-2AFB-46F7-B4C8-01476F5ADC24.jpeg
    742.6 KB · Besök: 202
  • 7EEB8984-2DC2-4BF8-9A1D-5DBECDA17130.jpeg
    7EEB8984-2DC2-4BF8-9A1D-5DBECDA17130.jpeg
    793.8 KB · Besök: 206
  • A9166103-C1B7-4090-AE27-7CD664667029.jpeg
    A9166103-C1B7-4090-AE27-7CD664667029.jpeg
    884.5 KB · Besök: 198
Slowbuild leverans
Fick hem mina nu, lite synd med 6-bolt istället, men skivorna blir snygga! Stefan erbjöd att skicka tillbaka hjulen för byte eller en liten symbolisk rabatt, och funderar på vad att göra.. Är det ngn är som har koll om dessa skivor är bra nog för downcountry/light trail? De är ju sjukt lätta!
Ser nu ut som att jag kommer droppa ca 1.5kg roterande massa.. Det blir nog märkbart!

Snygga och lätta hjul!

Ashima skivor är också snygga och lätta, men bromskraften är mindre (har inte provat dom själva). Om det räcker berör på din vikt och körstil. Jag kör down country/tuff stig och har ännu överlevt med min nya cykel med bara broms bak med 160 mm skiva :)

Slowbuild leverans
De är ju sjukt lätta!
+1
Vad hade du för hjul innan?
För är verkligen de nya fälgarna + ekernipplarna 1,5 kg lättare?
(Nav + skivor är ju i praktiken för nära centrum för att kunna räknas med i den roterande vikten)
Men lätta är de, oavsett hur stor roterande viktbesparing det blir i verkligheten.

Slowbuild leverans
+1

Vad hade du för hjul innan?
För är verkligen de nya fälgarna + ekernipplarna 1,5 kg lättare?
(Nav + skivor är ju i praktiken för nära centrum för att kunna räknas med i den roterande vikten)
Men lätta är de, oavsett hur stor roterande viktbesparing det blir i verkligheten.
Det blev 1.4. Hade stock specialized i alu med 25mm innerbredd och shimano nav. De låg på någonstan 2200-2400 fram räknat bakåt. Nya hjulsetet fick också nya lätta rocket-ron däck på 550gr styck. Hjulparet blev nog ganska blankt kilot lättare, även om det nog är hälften hälften i nav /fälg.

Slowbuild leverans
Jag beställde och det tog ganska precis två veckor, men jag var ingen strulpelle heller. Köpte och betalade vad jag skulle ha utan en massa ändringar (utom revolutionekrar runt om iofs...).
Dtswiss 240EXP med 36POE, smci28-fälgar och revolutionsekrar. 1285g på min köksvåg med microspline och tape är väl bra ändå. Under halva nypriset för ett par Roval Control SL tex.

Ringde till han Stefan, som var mycket trevlig för att få lite guidning.

Slowbuild leverans
Vad är skillnaden till "New DT350" naven mot de andra? Alla 350 med 18POE?
Värt att ändra till 36?
Evo SL A30 tål en hel del vad jag förstår?
Kommer dom TLR, alltså tejpade?

Slowbuild leverans
Vad är skillnaden till "New DT350" naven mot de andra? Alla 350 med 18POE?
Värt att ändra till 36?
Evo SL A30 tål en hel del vad jag förstår?
Kommer dom TLR, alltså tejpade?

Jag undrade samma sak. Frontpage av DT Swiss visar en stor bild och säger "ny", men länken går till standard produktsidan som säger ingenting om vad är ny. Har fått en ny look och verkat ny kommer standard med 36t ratchet, fortfarande av gamla, beprövade versionen, som är troligtvis bra.

Ja, Newmen Evolution SL A.30 är riktigt stark, jag har länkat till en tyska test flera gånger. Vet inte om slowbuild tejper deras hjul.

Senast ändrad:
Slowbuild leverans
Jag la en beställning igårkväll på ett par Newman SL a30 med nya 350 navet. Får se hur lång tid det tar, inga ändringar eller något så hoppas de går undan ?

Slowbuild leverans
Samma här. Skönt att slippa, även om en annan är aningen anal (säger man så?) Med hur noggrant det ska vara.
Raka och fina. Tror jag beställde en måndag, skulle skickas "maybe wednesday" och dom gick iväg torsdag veckan efter. Fanns vid lunch hos mitt PostNordombud på måndagen. Det är bra! Väldigt stor låda med föredömligt packade hjul. Tog dock 6-bult istället för center lock trots högre vikt.

Slowbuild leverans
Ashima, och andra lättviktsskivor, fungerar fint. Men de är lättviktsskivor. Bromskraften något sämre, lite större problem med gnissel, ofta snedslitna belägg. Jag har haft flera varianter under åren.
Just nu går trenden mot ”lätta-men inte superlätta-skivor med mer material” i min cykelflotta. Det går även mot lite stabilare sidoväggar på däcken. Men jag kan mycket väl köra typ Ashima igen i framtiden när WW-djävulen slår till nästa gång.
Så, nej det där är inte skivor jag skulle förknippa med ”light trail” (vad nu det är), men å andra sidan känns de som en bra match till 550g RR. Prova vetja!

Slowbuild leverans
Ashima, och andra lättviktsskivor, fungerar fint. Men de är lättviktsskivor. Bromskraften något sämre, lite större problem med gnissel, ofta snedslitna belägg. Jag har haft flera varianter under åren.
Just nu går trenden mot ”lätta-men inte superlätta-skivor med mer material” i min cykelflotta. Det går även mot lite stabilare sidoväggar på däcken. Men jag kan mycket väl köra typ Ashima igen i framtiden när WW-djävulen slår till nästa gång.
Så, nej det där är inte skivor jag skulle förknippa med ”light trail” (vad nu det är), men å andra sidan känns de som en bra match till 550g RR. Prova vetja!
Hade lite problem med gnissel första tre ridesen men det har gått över. Bromskraften är god.

Bilagor

• 753EE421-5CEA-4F2E-9259-336BAE68FC96.jpeg
    753EE421-5CEA-4F2E-9259-336BAE68FC96.jpeg
    767.8 KB · Besök: 188
Slowbuild leverans
Nån som vet om man kan få 32h på A30 Evo? 28h verkar vara standard iaf, mina kom med det från Slowbuild, men 32h iaf bak hade nog varit bra..

Slowbuild leverans
Ska nog slå till om han nu kan leverera på en vecka. Verkar ju sjukt bra!

Tyvärr verkar Nya 350 med CL vara restat till december.

Slowbuild leverans
Beställde precis. DT350 CL (gamla) med newmen SL A30 29". Blev 4600kr ink 36T.

Tog gamla då nya saknade vettig angivelse om de var i lager eller inte. Ska ändå uppgradera direkt till 54T.

Slowbuild leverans
Beställde i fredags, nya 350 med 6 bult för broms.
SL A.30, minns inte vad de stod för leverans
Säkert samma som nu. Gamla stod det 1-3 dagar på och jag tror det är skit samma vad man väljer. Nya är ju Ny och gamla är beprövad. Bara att man väljer vad man föredrar.
Ja kanske, står inget i mailet man fick efter beställningen om leveransdatum heller. Bara att den behandlas.

Tillbaka
Topp