Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Totalvikten brukar vara lägre med 6-Bolt?hämtade ut mina idag, kom redan i lördags, så sjukt bra jobbat från beställning förra måndagen. Tyvärr levererades dem med 6-bollt nav trots att jag beställt med centerlock för att hålla hjulvikten nere + kunna dela skivor med all vägcyklar + kunna använda både CL och 6-bolt. Frågan är om man ska palla klaga osv.
Ja totalvikten är lägre med 6 bolt skivor, men naven väger 30gr mindre styck för centerlock och en adapter väger 30gr så med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning. Kört den.på gravel och de är verkligen topp! Har ett par ashima på beställning (och adaptrar) för att prova köra lätta skivor, men tänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.Totalvikten brukar vara lägre med 6-Bolt?
Kul med snabb leverans men i övrigt trist med att det oftare blir fel än rätt, det är ju inte acceptabelt oavsett hur mycket Slowbuild har att göra.
...med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning.
I höstas/vintras när jag letade skivor till nya hjul hittade jag de gamla XTR-skivornatänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.
Precis, men de svarta är snygga! Och nu blir det svårt om jag inte skickar tillbaka och väntar på rätt hjul, eftersom han skickade med 6-bolt nav....
I höstas/vintras när jag letade skivor till nya hjul hittade jag de gamla XTR-skivorna
SM-RT99 på rea
![]()
De bromsar riktigt bra, iofs helt enl förväntan
Precis, men de svarta är snygga! Och nu blir det svårt om jag inte skickar tillbaka och väntar på rätt hjul, eftersom han skickade med 6-bolt nav.
Ja totalvikten är lägre med 6 bolt skivor, men naven väger 30gr mindre styck för centerlock och en adapter väger 30gr så med centerlock + adapter kan man köra de lättaste skivorna men även shimano xtr för bra bromsverkan o kylning. Kört den.på gravel och de är verkligen topp! Har ett par ashima på beställning (och adaptrar) för att prova köra lätta skivor, men tänkte att det kan vara Nice att ha XTR centerlock att falla tillbaka på.
Fick hem mina nu, lite synd med 6-bolt istället, men skivorna blir snygga! Stefan erbjöd att skicka tillbaka hjulen för byte eller en liten symbolisk rabatt, och funderar på vad att göra.. Är det ngn är som har koll om dessa skivor är bra nog för downcountry/light trail? De är ju sjukt lätta!
Ser nu ut som att jag kommer droppa ca 1.5kg roterande massa.. Det blir nog märkbart!
+1De är ju sjukt lätta!
Vad hade du för hjul innan?Ser nu ut som att jag kommer droppa ca 1.5kg roterande massa.. Det blir nog märkbart!
Det blev 1.4. Hade stock specialized i alu med 25mm innerbredd och shimano nav. De låg på någonstan 2200-2400 fram räknat bakåt. Nya hjulsetet fick också nya lätta rocket-ron däck på 550gr styck. Hjulparet blev nog ganska blankt kilot lättare, även om det nog är hälften hälften i nav /fälg.+1
Vad hade du för hjul innan?
För är verkligen de nya fälgarna + ekernipplarna 1,5 kg lättare?
(Nav + skivor är ju i praktiken för nära centrum för att kunna räknas med i den roterande vikten)
Men lätta är de, oavsett hur stor roterande viktbesparing det blir i verkligheten.
Vad är skillnaden till "New DT350" naven mot de andra? Alla 350 med 18POE?
Värt att ändra till 36?
Evo SL A30 tål en hel del vad jag förstår?
Kommer dom TLR, alltså tejpade?
Ashima, och andra lättviktsskivor, fungerar fint. Men de är lättviktsskivor. Bromskraften något sämre, lite större problem med gnissel, ofta snedslitna belägg. Jag har haft flera varianter under åren.Fick hem mina nu, lite synd med 6-bolt istället, men skivorna blir snygga! Stefan erbjöd att skicka tillbaka hjulen för byte eller en liten symbolisk rabatt, och funderar på vad att göra.. Är det ngn är som har koll om dessa skivor är bra nog för downcountry/light trail? De är ju sjukt lätta!
Ser nu ut som att jag kommer droppa ca 1.5kg roterande massa.. Det blir nog märkbart!
Hade lite problem med gnissel första tre ridesen men det har gått över. Bromskraften är god.Ashima, och andra lättviktsskivor, fungerar fint. Men de är lättviktsskivor. Bromskraften något sämre, lite större problem med gnissel, ofta snedslitna belägg. Jag har haft flera varianter under åren.
Just nu går trenden mot ”lätta-men inte superlätta-skivor med mer material” i min cykelflotta. Det går även mot lite stabilare sidoväggar på däcken. Men jag kan mycket väl köra typ Ashima igen i framtiden när WW-djävulen slår till nästa gång.
Så, nej det där är inte skivor jag skulle förknippa med ”light trail” (vad nu det är), men å andra sidan känns de som en bra match till 550g RR. Prova vetja!
Skulle du kunna skicka bild på dem när du får dem. Och väg dem gärna ?Jag la en beställning igårkväll på ett par Newman SL a30 med nya 350 navet. Får se hur lång tid det tar, inga ändringar eller något så hoppas de går undan ?
Vad skiljer nya och gamla DT350?Såg att Stefan fått in dem nya dt 350 naven. Blir en beställning snart med dessa och newmen SL a 30 evulotion ??
https://bikerumor.com/2021/04/12/ne...-faster-performance-still-with-star-ratchets/Vad skiljer nya och gamla DT350?
Det kan jag göra!Skulle du kunna skicka bild på dem när du får dem. Och väg dem gärna ?
36poe istället för 18 som standard va de verkar.https://bikerumor.com/2021/04/12/ne...-faster-performance-still-with-star-ratchets/
Inte så mkt denna länk tar upp vad som är nytt.
Yes och lite lättare och närmare kvalitén som 240 nav36poe istället för 18 som standard va de verkar.
Samma kvalitet, men 240 väger några gram mindre, väl??Yes och lite lättare och närmare kvalitén som 240 nav
Vad jag förstod utifrån artikeln skall de beroende på vilket nav väga mindre än ett 240 exp, om man tar det nya 350 med SPSamma kvalitet, men 240 väger några gram mindre, väl??
Vet du om bodys från gamla 350 passar på nya? Har både XD och Microspline, hoppas såklart att de passar på nya 350-naven :).Beställde en uppsättning Newmen SL A30 med nya 350-naven i onsdags. Fick mail nu i morse att de är skickade. Så det var snabba ryck.
Vet du om bodys från gamla 350 passar på nya? Har både XD och Microspline, hoppas såklart att de passar på nya 350-naven :).
Absolut, men det har hänt förr :)Det skulle vara jättekonstigt om DT hade gjort en ny "standard".
Nej, det har jag ingen koll på men det är väl som @Berk säger, konstigt om det inte gjorde det.Vet du om bodys från gamla 350 passar på nya? Har både XD och Microspline, hoppas såklart att de passar på nya 350-naven :).
Säkert samma som nu. Gamla stod det 1-3 dagar på och jag tror det är skit samma vad man väljer. Nya är ju Ny och gamla är beprövad. Bara att man väljer vad man föredrar.Beställde i fredags, nya 350 med 6 bult för broms.
SL A.30, minns inte vad de stod för leverans ???
Ja kanske, står inget i mailet man fick efter beställningen om leveransdatum heller. Bara att den behandlas.Säkert samma som nu. Gamla stod det 1-3 dagar på och jag tror det är skit samma vad man väljer. Nya är ju Ny och gamla är beprövad. Bara att man väljer vad man föredrar.
Hoppas på snabb leverans för oss båda. Dyker de upp innan maj är jag nöjd.Beställde i fredags, nya 350 med 6 bult för broms.
SL A.30, minns inte vad de stod för leverans
Ja kanske, står inget i mailet man fick efter beställningen om leveransdatum heller. Bara att den behandlas.