2021 UCI Mountain Bike World Cup (XCO och DHI)

Halvvarson tog ju hjälp av Reck som tränare till i år . Men orkade väl inte ända fram till säsongen började ... kanske säger något om hur bra tränad och förberedd han var för det ?
Eller så blev det för mycket testcykel
Kände snarare som om han blev övertränad.

Utan att veta hur träningsprogrammet såg ut och hur han i realiteten tränade är det ju oerhört spekulativt. Jag skulle inte bli förvånad om de två sakerna skiljde sig åt en del och att en del av förklaringen till att säsongen blev som den blev stod att finna i den skillnaden.

F.ö. känns det som att det kanske är dags att flytta diskussionen till längdskidtråden!?

Såg det på cathro's lilla YouTube show. De hade blivit av med hojarna. De landade runt plats 40 eller nåt 2020?

Jag tro dom landade som 32:a & 37:a i totalen. Men bara att kvala in nuförtiden är sjukt svårt, sen att göra det på lånad cykel är ännu bättre. I Lousa hade dom ju i alla fall sina egna hojar och var även då mellan 30:e å 40:e plats.

Rätt kul. Han kunde inte köra själv men först lånar brorsorna hojen och sen lånar folk diverse delar. En av brorsorna snodde väl fjädern.

Edit. Eller kul var det inte, han hade brutit nacken med en nyfödd bebis hemma

Ja var det jag menade , han mäktade inte med en tränare från cykelsidan.
( killgissning)
Eller så kanske det inte passade att föra över det från cykel till skidor. Eller så matade reck på för mycket. Blir ju rätt spekulativt. Så det är ju inte säkert att bara för att mattias är grym på träning på cykelsidan så kan man direkt föra över det till annan sport (och vise versa). Så inte mäktar med, det behöver ju inte vara sant.
Men intressant samarbete var det i alla fall och synd att det inte föll väl ut.

Är det inte andra skidåkare som samarbetat med Reck med rätt goda resultat!?
Jo en långloppsåkare. Om jag minns rätt. Men hur träning funkar osv kan ju vara lite olika från person till person. Menar bara att vi ju faktiskt inte riktigt vet vad som slog sig. O varför.

jag tror oavsett inte att man bara kan lyfta någon från en sport till en annan i tron att de ska lyckas. Många skidåkare har ju kört lite långlopp. Har ju gått ok men vi pratar väll inga podiumplatser. Tror heller inte det är lika lätt att komma som ren lvg cyklist till mtb. Vi har ju sett mer lyckade övergångar åt andra hållet.

Jo en långloppsåkare. Om jag minns rätt. Men hur träning funkar osv kan ju vara lite olika från person till person. Menar bara att vi ju faktiskt inte riktigt vet vad som slog sig. O varför.
Nja, han tränade väl nästan hela Team Ramudden. Och de gick ju ganska bra i vintras.
jag tror oavsett inte att man bara kan lyfta någon från en sport till en annan i tron att de ska lyckas. Många skidåkare har ju kört lite långlopp. Har ju gått ok men vi pratar väll inga podiumplatser. Tror heller inte det är lika lätt att komma som ren lvg cyklist till mtb. Vi har ju sett mer lyckade övergångar åt andra hållet.
Varför nån nu skulle vilja gå från LVG till mtb? Åt andra hållet finns det rimligtvis mer incitament, så det förklarar nog en hel del varför det är mest åt det hållet ”flödet” går.

Nja, han tränade väl nästan hela Team Ramudden. Och de gick ju ganska bra i vintras.

Varför nån nu skulle vilja gå från LVG till mtb? Åt andra hållet finns det rimligtvis mer incitament, så det förklarar nog en hel del varför det är mest åt det hållet ”flödet” går.
Sa inte att nån skulle vilja gå den vägen. Men har genom årens tävlande sett en del rena lvg cyklister som varit i toppen på lvg pröva mtb och det har ju inte varit nån garanti för att de skulle lyckas på mtb vad jag sett i alla fall. Men det är ju min upplevelse och skulle ju självklart vara annat om de gjorde en mer helhjärtad övergång.
Angående lyckas o inte lyckas. Sen när var startfältet på skidor och icke långlopp 140 man och svenskarna startade sist? Utan att kasta en skugga över skidåkarna, menar bara att det är svårt att jämföra och vissa duktiga skidåkare har ju kört långlopp på mtb utan att placera sig nära pallen. De kör ju dock bra.

angående Reck så kan man ju bara konstatera att det tydligen inte funkade i det samarbetet. Utan att veta varför.

Senast ändrad:
Storleken på startfältet säger ju inte nödvändigtvis så mycket om konkurrensen.

Att sen den typiska längdskidåkaren och lvg-cyklisten inte hävdar sig speciellt bra i mtb är i mina ögon inte överraskande. Central kapacitet finns säkerligen. Mer grenspecifik träning kan nog brista en del, men ffa teknikbiten kommer de typiskt att tappa så mycket på att det är mission impossible.

Halvvarson tog ju hjälp av Reck som tränare till i år . Men orkade väl inte ända fram till säsongen började ... kanske säger något om hur bra tränad och förberedd han var för det ?
Eller så blev det för mycket testcykel
Calle har väl bevisat tidigare att han inte tål träning. Han blir sjuk direkt.

Belgian blue har väl kört mtb och skulle väl vara med i landslag på nån nivå även i sommar. Hon var ju med och körde hem vm-guldet i stafett i Oberstdorf i vintras.
Otroligt onödigt nedsättande benämning av en ung tjej!!

Calle har väl bevisat tidigare att han inte tål träning. Han blir sjuk direkt.
Jag tror att faktorer i det hela är att han dels har genuint lätt att bli sjuk och dels att han inte förmår ligga på en träningsbelastning han tål. Han har ju, om jag fattar det rätt, haft perioder då han kunnat träna bra men att han sedan "blivit för entusiastisk" och kört ner sig och sen har en längre sjukdomsperiod kommit som ett brev på posten. Lite som att dansa på en knivsegg men ta sjumilakliv i fel riktning då och då. Om han hade lyckats i balanserandet tror jag han hade kunnat lyckas klart bättre än vad som varit fallet.

Varför nån nu skulle vilja gå från LVG till mtb? Åt andra hållet finns det rimligtvis mer incitament, så det förklarar nog en hel del varför det är mest åt det hållet ”flödet” gågår.
Kan väl finnas många anledningar.
Roligare , placera sig bättre, tjäna mer pengar , försöka ta OS medalj , sponsor som driver på, arbetsgivare som bestämmer vad du ska göra, Pröva nått nytt, kortare o färre tävlingsdagar ... mm..

Emilie Öhrstig… NM guld i MTB, NM Guld i Landsväg och VM guld i sprint på längdskidor… Hon är väl beviset på att man kan göra bägge delarna.

Kan väl finnas många anledningar.
Roligare , placera sig bättre, tjäna mer pengar , försöka ta OS medalj , sponsor som driver på, arbetsgivare som bestämmer vad du ska göra, Pröva nått nytt, kortare o färre tävlingsdagar ... mm..
Rimligtvis finns det mer pengar och sponsorer i LVG då intresset och publiken är så enormt mycket större. Det var det jag menade med incitament. Varför harva runt i gärsgårdsserien när man kan spela i elitserien och tjäna mycket mer pengar?

Sen finns det ju fler idrottare än hon som ätit(?) tillväxthormoner så någon rent norsk företeelse är det inte.

Rimligtvis finns det mer pengar och sponsorer i LVG då intresset och publiken är så enormt mycket större. Det var det jag menade med incitament. Varför harva runt i gärsgårdsserien när man kan spela i elitserien och tjäna mycket mer pengar?
Beror väl rimligtvis på hur bra man är .
Varför harva runt gratis hemma I nationella lvg gärsgådsserien om du har möjlighet att va rik världsstjärna inom mtb

Jag lyckades aldrig navigera till rätt lista på UCI men rimligen höll Australien undan på 21e plats och åker till OS på nationsranking?

Oklart.

Sammanställningen på https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_at_the_2020_Summer_Olympics_–_Qualification indikerar att AUS inte har någon plats i MTB XCO loppen, varken för herr eller dam. Men det är bara 33/38 platser allokerade per nation så det kanske fylls ut då CAN, RSA, CHE, FRA, ROU redan hade platser pga nationsranking.

Oklart.

Sammanställningen på https://en.wikipedia.org/wiki/Cycling_at_the_2020_Summer_Olympics_–_Qualification indikerar att AUS inte har någon plats i MTB XCO loppen, varken för herr eller dam. Men det är bara 33/38 platser allokerade per nation så det kanske fylls ut då CAN, RSA, CHE, FRA, ROU redan hade platser pga nationsranking.

Jag kan fan inte hitta den riktiga listan som nån annan la upp en bild från men detta är från 11e Maj

Från

Varför skulle de? Sedan kan man ju vända på frågan också.
Va väl några tidigare i tråden som skrev att nån/flera skidåkare hävdat sig på mtb långlopp .
Så jag undra vem det kunnat va ?
Jag själv som medelmåttig gubbe långt långt väldigt långt ifrån wc nivå har slagit både tynell o södergren iaf men inte vad jag vet fått stryck på cykel av nån känd skidåkare .
Vänder vi på frågan kommer jag närmast att tänka på vattenskoteråkern/musikern/cyklisten jonte sten hänga med mig ganska länge på mtb långloppen , började med skidor för nått år sen och va med och slogs om ett spurtpris på Vasaloppet iaf vilket iofs också är långt ifrån wc nivå .. :)

Jag kan fan inte hitta den riktiga listan som nån annan la upp en bild från men detta är från 11e Maj

Från

Just det, men nu tävlar väl Pidcock i herr-klassen och då såg rankingen ut som

Nationer med ranking 1-21 + värdnationen är garanterade (minst en) plats och från förra tisdagen var SVK på 22a plats, ISR 23a, AUS 24a och GBR 32a (900 poäng efter SVK). Det konstiga är att ISR verkar ha en plats redan men inte HUN (20e).

Det som förbundet jiddrat om (på damsidan) är väl att Australien hade sista platsen, och om de skulle ramla ur så skulle en av deras åkare ta den personliga kvalificeringsplats Jenny då hade. Iom att Australien väl gick bra (åtminstone en åkare) så borde de väl ha behållit sin 21:a plats? Eller kom nån nation nerifrån och petade ner dem?

Just det, men nu tävlar väl Pidcock i herr-klassen och då såg rankingen ut som

Nationer med ranking 1-21 + värdnationen är garanterade (minst en) plats och från förra tisdagen var SVK på 22a plats, ISR 23a, AUS 24a och GBR 32a (900 poäng efter SVK). Det konstiga är att ISR verkar ha en plats redan men inte HUN (20e).
Ja, det kan nog vara så att jag pratade om något helt annat. Som att Australiens damer på 21a plats jagas av Slovenien. Inte Slovakien.

Det som förbundet jiddrat om (på damsidan) är väl att Australien hade sista platsen, och om de skulle ramla ur så skulle en av deras åkare ta den personliga kvalificeringsplats Jenny då hade. Iom att Australien väl gick bra (åtminstone en åkare) så borde de väl ha behållit sin 21:a plats? Eller kom nån nation nerifrån och petade ner dem?
De låg kvar den 11e maj enligt ovan dokument och eftersom ingen Sloven, Turk eller ryss kom före Rebecca i helgen så är det väl klart....

EDIT. Och absolut ingen Serb

Sen stämmer det nog likt förbannat inte för Australien ligger mycket riktigt på 19e plats på uci ranking men det gjorde de även 11e maj men enligt os dokumentet låg de på 21 plats 11e maj.
Nu kan jag inte svära på att de inte ligger på 19e på båda listorna idag men mer troligt att Aftonbladet inte kollar på rätt lista.
(Skillnaden borde vara att lopp april -december 2020 inte räknas för os)

Tillbaka
Topp