Cresent retro

yipyop

Medlem
Cresent retro
20210526_165409.jpg
20210519_173843.jpg
Jag har kommit över en gammal världsmästarcykel och undrar om man någonstans kan härleda ramnummret till årsmodellen?

Cresent retro
Finns lite olika teorier om ramnumren men inget bombsäkert. Jag skulle säga att cykeln med mycket stor sannolikhet är från slutet av 70-talet. 1978-79. Det baserar jag på ramnumret (hur högt det är - inte på någon speciell kombination - även om den andra siffran i numret ibland sägs ange årtal...), typ och utförande på dekaler samt utrustning.

Du har en modell 92318 med några intressanta avvikelser. Det gick att specialbeställa kromad framgaffel och/men att någon gjorde det till en "318" är kul. Utrustning kan bytas men Thun-styrlagret är speciellt för den modellen. Det har en annan gänga. Det indikerar att 531-gaffeln verkligen ska vara på den här ramen och inte ursprungligen var tänkt för en "högre" modell.

Notera även att vajerföraren vid vevlagret är en fastskruvad del - på 92320 och 92319 av de här årsmodellerna var det lödda delar. Kanske för att man snikade in lite på 318.

Fin cykel. Idéale 45-sadeln ser ut att vara i bra skick också. Tyder på att den inte blivit blöt.

Senast ändrad:
Cresent retro
Tack för svar. Cykeln har enligt uppgift inte använts på 25 år. Jag hade en liknande som lånecykel när jag inledde min karriär som tävlingscyklist på 70- talet. Det är några år sedan, eller drygt 40 kilo sedan. Jag tänkte renovera den och försöka komma så nära original som möjligt. Sen finns det väl ingen ursäkt längre för att inte motionera; )
Nostalgi är det i alla fall.

Cresent retro
Spännande! Vore kul och intressant att höra mer om dateringen. Det skulle bidra till den allmänna kunskapsbanken om de här cyklarna om du har tid och möjlighet att dela med dig kring hur du kommit fram till en så pass exakt datering.
Min datering är baserad på en ramnummerlista från Monark-Crescent som betalande medlemmar i Cykelhistoriska föreningen har haft tillgång till.

Cresent retro
@RolleW

Nu inte bara spännande utan även lite väl underligt.

På nätet har mängder med människor i långa tider undrat och frågat om när deras Crescent- och/eller Monark-cyklar är tillverkade. Cykelhistoriska föreningen, som mig veterligen ska verka för att lyfta fram gamla cyklar och deras historia, sitter med en lista från MCB och har med andra ord svaren. Men man lägger inte ut den. Listan är för de "betalande medlemmarna". Skrämmande gammalmodigt tänkt. "Om vi håller listan för oss själva så får vi säkert fler som blir intresserade av gamla cyklar - och då får vi fler medlemmar"! Eller? Tänker att man istället skulle marknadsföra sig som en kunskapsbas och kul förening - "Vi lägger ut listan och visar vilken trevlig förening vi är - så får vi fler (och yngre) medlemmar".

Jag har själv en gång i tiden varit "betalande medlem" i cykelhistoriska - men uppenbarligen utan att ha fått tillgång till "de hemliga numren".

Finns det någon klubb inom klubben eller måste man initieras genom någon speciell ceremoni för att få tillgång till listan?

Cresent retro
Spännande! Den cykeln är då lika gammal som mig. Hösten -78, en av höjdpunkterna i mänsklighetens historia. ;-)
Jag köper den om nostalgitrippen går över och du vill ha en modernare cykel @yipyop!

Cresent retro
Renoveringen har startat. Hjullagren rengjorda och infettade. Nya däck inköpta och nu dags för vevpartiet om jag får isär det. Jag ska ha dig i åtanke vid eventuell försäljning.

Cresent retro
@RolleW

Nu inte bara spännande utan även lite väl underligt.

På nätet har mängder med människor i långa tider undrat och frågat om när deras Crescent- och/eller Monark-cyklar är tillverkade. Cykelhistoriska föreningen, som mig veterligen ska verka för att lyfta fram gamla cyklar och deras historia, sitter med en lista från MCB och har med andra ord svaren. Men man lägger inte ut den. Listan är för de "betalande medlemmarna". Skrämmande gammalmodigt tänkt. "Om vi håller listan för oss själva så får vi säkert fler som blir intresserade av gamla cyklar - och då får vi fler medlemmar"! Eller? Tänker att man istället skulle marknadsföra sig som en kunskapsbas och kul förening - "Vi lägger ut listan och visar vilken trevlig förening vi är - så får vi fler (och yngre) medlemmar".

Jag har själv en gång i tiden varit "betalande medlem" i cykelhistoriska - men uppenbarligen utan att ha fått tillgång till "de hemliga numren".

Finns det någon klubb inom klubben eller måste man initieras genom någon speciell ceremoni för att få tillgång till listan.

Det tragiska i det hela är att Cykelhistoriska föreningen mig veterligen inte har haft denna information särskilt länge i sin hand. Cycleeurope hade länge nekat någon som helst vetskap om ramnummer på äldre cyklar och därmed själva bidragit till att inte sprida kunskapen till det växande antalet intressenter.

På frågan om varför listan inte läggs ut officiellt kan jag inte svara. Hör av dig till föreningen och fråga.

Ett liknande fall finns med listan över Monark-Crescents mopedramnummer, som tydligen fortfarande existerar och som skulle vara oerhört eftertraktad av många att få i sin ägo. Att den inte publiceras ska tydligen bero på en överenskommelse.

Cresent retro
@yipyop - säg till om du tycker att jag sabbar din tråd. Om det inte lirar så går jag någon annanstans.

@RolleW

Tack för ditt svar. Kikade lite bakåt i trådarna och du verkar ha haft tillgång som minst från 2016. Förtydligar att jag inte "är ute efter dig". Tänker bara på alla timmar som jag har lagt ned på olika forum (svenska och internationella) med att försöka hjälpa folk att få sin cykel någorlunda daterad. Jag noterar med viss tillfredsställelse att min datering ovan inte låg fel. Men så här kan vi inte ha det...

Så - har Cykelhistoriska lagt munkavle på dig med hot om utfrysning/kroppsstympning och/eller kommer du att få besök av muskulösa cykelbud med stort våldskapital om du delger oss listan här? Kommer du och dina ätteläggar bättre undan Cycleurops fruktansvärda hämnd om du kör ett PM till mig? Jag lovar att bara använda materialet på internationella (what the h-ck - amerikanska då) forum. Faktum är att på andra sidan pölen finns ett ganska stort intresse.

Editering - och PS! Och nu slår det mig som en blixt från klar himmel. Du är ju Rolle! Samma Rolle som jag är samma J2000E. Fast inom ett helt annat hobbyintresse - vi har träffats både i verkligheten och på nätet otaliga gånger under många år. Alltid lika trevligt! Lägger en bild på en annan Crescent pepita här så är vi presenterade.

50962035233_cda196dc40_h.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp