Visa din gravelbike

Visa din gravelbike
Helt klart en av mina favoritcyklar?
93005983-2FC0-4AD9-9743-B0D7878A0033.jpeg

Visa din gravelbike
det där såg smart ut. nej jag tror inte heller att grannarna kommer klaga direkt eller för den delen att jag blir jagad av någon annan än mitt eget samvete, men jag tänker att miljöutveckling är alltid bra.

Bilar blir ju äckliga främst pga tungmetaller från avgaser, cyklar har inte samma problem där. Skulle som ekotoxikolog vara mest fundersam över vad jag kör för rengöringsmedel och kedjeolja samt försöka välja den minst olämpliga platsen för tvätt, typ en grusplan.

Visa din gravelbike
Jag tror inte det är så sannolikt att någon anmäler dig till kommunen för att du tvättar cykeln utanför huset.

Vem behöver anmäla när kommunen redan är här?
:cool:

Skämt åsido. Har varit med om att folk anmält avsaknad av oljeavskiljare på garageuppfart hos grannen som tvättade bilen. Men aldrig något gällande cykeltvätt.

Visa din gravelbike
Jag blev tvungen att byta originaldäcken, en OEM-version av WTB Resolute som inte var TLR. På fem rundor blev det två punkteringar av dödsgrus. Själva Resolute 700x42 tycker jag annars är ett riktigt bra däck för höst/elände/vår, utan att ha desto mera erfarenhet av så här smala däck, så jag införskaffade ett par nya, denna gång TLR och med SG2 punkteringskydd. Tyvärr inte tanwall, men man får inte allt här i livet.
_PN_9785.jpg

_PN_9860.jpg

Visa din gravelbike
Liknar min Sonder Camino Ti ganska mycket. Månne det är samma ram?

Dålig koll tyvärr.

Men som jag har förstått det så är det en ram från hyllan hos någon ramtillverkare som sen Planet X har satt på komponenter och sitt varumärke Titus på.

Med det vill jag säga: Mycket möjligt att flera återförsäljare har köpt samma ram från samma ramtillverkare.

Snygg hoj förresten ?

Visa din gravelbike
Ni som kör racerliknande gravelcyklar, hur upplever ni sträckorna på asfalt? Får ni känslan av att det är segt och att ni längtar till en riktig racer, eller är det helt ok?

Visa din gravelbike
3T_Gravel-2429.jpg

Premiärtur med nya däck i lördags (Good Year connector 650b/50). Fin 12 milsrunda med 1000+ höjdmeter som inleddes med 4 mil asfalt. Funkar utmärkt på asfalt med 650/50. Har ett 700c hjulpar med Michelin power road 32 mm och då blir den väldigt "lvg-lik", inte riktigt som min lvg men inte långt ifrån. Med riktiga lvg-hjul så är nog skillnaden väldigt liten.

Visa din gravelbike
Visa bilaga 492656

Premiärtur med nya däck i lördags (Good Year connector 650b/50). Fin 12 milsrunda med 1000+ höjdmeter som inleddes med 4 mil asfalt. Funkar utmärkt på asfalt med 650/50. Har ett 700c hjulpar med Michelin power road 32 mm och då blir den väldigt "lvg-lik", inte riktigt som min lvg men inte långt ifrån. Med riktiga lvg-hjul så är nog skillnaden väldigt liten.
Vad har man i alla väskor? Seriös fråga ?

Visa din gravelbike
Jag hittade ingen "visa din grusvägscykel"-tråd. Konstigt, det känns ju ändå som en trend 2015.
Eftersom jag startar tråden bestämmer jag reglerna (annars kunde jag själv blivit underkänd med tanke på att det är en crossram jag själv fuskar med):
-Ingen vanlig cross (har man tex en crossram får man åtminstone anstränga sig med ett lite annorlunda styre)
-Däcksbredd över 30 mm
-Ingen ren pendlarcykel med massa praktiska detaljer (men visst lite skärmar, ringklocka osv är ok men ingen jävla Philipsstrålkastare och pakethållare!)
-Ingen vanlig mtb. Snyggt moddad för grusvägscykling är givetvis ok.

Min spec:
kinaram på ca 990 gram
Trp Hylex hydrauliska bromsar
sram x7 type 2 och shiftmate med styrändsreglage (drömmen är ultegra Di2 men det blev för dyrt)
cx1-vevparti, 38t
Två olika uppsättningar Mavic Reflexhjul, 10-delade kassetter 12-28. Ena 28 mm halsvsläta Tufo Diamond och ett par med crossdäck.
On-One midge-styre.
8,05 kg.

Är det inte dax att döpa om tråden eftersom gravel är officiellt dödförklarat?

Visa din gravelbike
Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck Och det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?

Visa din gravelbike
Antar att det är samma anledning som för mtb, större volym och lägre tryck på grövre underlag än #sportgrus för ökad komfort.

Visa din gravelbike
Problemet är att man kan helt enkelt ta an 29” XC ram och montera bockstyre på den... Min gissning är att industrin är rädd att göra det då den gravel honan som lägger gulda ägg skulle dö för fort... så de försöker driva att 650x50 har samma omkrets som den klassiska 700x35. Så det känns mer “classy”.

Visa din gravelbike
Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck Och det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?

Vissa uppgifter tyder på att 650 blir lite rappare. Vilken antagligen inte gör nåt på klockan.

Problemet är att man kan helt enkelt ta an 29” XC ram och montera bockstyre på den... Min gissning är att industrin är rädd att göra det då den gravel honan som lägger gulda ägg skulle dö för fort... så de försöker driva att 650x50 har samma omkrets som den klassiska 700x35. Så det känns mer “classy”.

Fast 650 kom väl före 29 på gravel? Först senare tid ramar börjat ta 50 mm i 28/29.

Visa din gravelbike
Sen om man vill ha samma bredd/volym så bör motsvarande 29" kombo bli något tyngre. Och som nämnts så var väl 650b lite före pga bredd och att behålla ungefärlig geo mellan 47mm 650b och 30-ish 700c

Kör själv 700x38c nu och tycker det är en bra kompromiss. På riktigt jävlig grusväg hade det varit skönt med bredare (lägre tryck). Att testa typ 50mm 29" är enkelt på samma hjul men jag tror nog att jag vill ha ett par 650 för det. Men har inte provat något av det på en grushoj

Visa din gravelbike
Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck
Vill man ha feta däck blir rotationströgheten lägre med 584-hjul jmf med lika feta däck på 622-hjul, det kan då ge en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare"
Dessutom kan ramen göras med kortare kedjestag, vilket också kan bidra till en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare".
Bara fördelar alltså

Och det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?
På den sortens underlag man använder en gravel är det inte säkert att skillnaden i rull är så pass stor att det uppväger nackdelarna med 622-hjul med feta däck
584-hjul med ~48mm däck har så gott som samma omkrets som 622-hjul med 28-30mm däck,
och så vitt jag vet är det inte särskilt vanligt att användarna av cyklar med 622-hjul med 28-30mm däck tycker att de rullar dåligt.
Finns det någon?

På ännu sämre underlag blir det förstås annorlunda, men då använder man väl inte en gravel?

Visa din gravelbike
Jag har både 700c (Pathfinder Pro 38 & WTB Resolute) och 650b (Thunder Burt 2.1”). 650b är klart snärtigare om man nu kan säga så. Rappare på något sätt och en njutning på blandat underlag förutom asfalt (även om de är helt okej även där). Inget fel på komforten heller. De sväljer riktigt stökig terräng. 700c är sannolikt snabbare när de väl fått upp momentum och mer praktiskt för blandad cykling. Gillar båda, men om man inte testat 650b med feta sulor på en bockstyrehoj kan jag starkt rekommendera det.

Visa din gravelbike
Vad har man i alla väskor? Seriös fråga ?
Denna runda..

Ramväska: två slangar, liten lezynepump, lite verktyg, ett litet kamerastativ, några bars, en redbull, mobil, liten plånbok, nycklar, en liten rulle eltejp, en rulle transpore (som "plåster"), en liten fällkniv

Toppväska: Kamera (Sony RX100 MkVII), extrabatteri till kamera, putsduk, en bar

Sadelväska: Lätt skaljacka (RAB Flashpoint), en tunn lätt Patagonia täckjacka (i syntetiskt dun), arm- och benvärmare, skoöverdrag, en inReach (dålig/obefintlig täckning).

Det var runt 0° på morgonen när vi startade så vill gärna ha med en varmare jacka för raster (även om solen värmde skönt i lördags). För mig är det här inget träningspass, utan en njutrunda under en dag så därför tycker jag det är grymt praktiskt att ha några väskor.

Visa din gravelbike
Vill man ha feta däck blir rotationströgheten lägre med 584-hjul jmf med lika feta däck på 622-hjul, det kan då ge en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare"
Dessutom kan ramen göras med kortare kedjestag, vilket också kan bidra till en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare".
Bara fördelar alltså

På den sortens underlag man använder en gravel är det inte säkert att skillnaden i rull är så pass stor att det uppväger nackdelarna med 622-hjul med feta däck
584-hjul med ~48mm däck har så gott som samma omkrets som 622-hjul med 28-30mm däck,
och så vitt jag vet är det inte särskilt vanligt att användarna av cyklar med 622-hjul med 28-30mm däck tycker att de rullar dåligt.
Finns det någon?

På ännu sämre underlag blir det förstås annorlunda, men då använder man väl inte en gravel?
Man kan bygga en 29” som tar 40klinga med rätt kort kedjestag. Om det spelar ngn roll egentligen. Att påstå att acceleration eller rörlighet är viktigt på en gravel hoj känns inte sunt och kan kvaliciferas endast som egen smak vilket är helt okej förstås. I min uppfattning försöker folk vara ganska komservativa med bra ledning av industri som gärna spelar “one small step at a time” kort att vinna så mycket pengar som möjligt. Själv vill jag som är 178cm lång jätte gärna se 32” gravel och XC hojjar. För att jag vill se kula nya grejer, inte steka om biffar som man har lagad i söndags tills de blir dåliga på fredag.

Visa din gravelbike
Kör mest 650b 47mm på min gravel, funkar fint, 700c med 28-30 landsvägsdäck funkar också fint, kört ett par VR rundor med den så.
Den är lite bångstyrig med 700c och 40-45 grusgummi, känns som att något är off med de stora hjulen framförallt på grusväg, på asfalt not so much.

Skiljer säkert mellan olika ramar, skönt det finns något för alla ??

Visa din gravelbike
Testade 650x50 men det kändes som att jag tappade fart litegrann och gick tillbaka till 700x40. Bytte gaffel och slängde på 622x53. Lite tajt i gaffeln men ack så mysigt.
Efter nästan ett år på mysdäcken så är jag tillbaka på 700x40 vilket jag tycker är en fantastisk sweet spot för både ”sportgrus” och ”grus”

Visa din gravelbike
Jag åker mest med 700x40 på moddade xc hojjen, när jag provade 650x50 kändes det långsammare direkt. Snart provar 29”x50 Schwalbe G-one.

Testade 650x50 men det kändes som att jag tappade fart litegrann och gick tillbaka till 700x40. Bytte gaffel och slängde på 622x53. Lite tajt i gaffeln men ack så mysigt.
Efter nästan ett år på mysdäcken så är jag tillbaka på 700x40 vilket jag tycker är en fantastisk sweet spot för både ”sportgrus” och ”grus”

Visa din gravelbike
Man kan bygga en 29” som tar 40klinga med rätt kort kedjestag. Om det spelar ngn roll egentligen. Att påstå att acceleration eller rörlighet är viktigt på en gravel hoj känns inte sunt och kan kvaliciferas endast som egen smak vilket är helt okej förstås. I min uppfattning försöker folk vara ganska komservativa med bra ledning av industri som gärna spelar “one small step at a time” kort att vinna så mycket pengar som möjligt. Själv vill jag som är 178cm lång jätte gärna se 32” gravel och XC hojjar. För att jag vill se kula nya grejer, inte steka om biffar som man har lagad i söndags tills de blir dåliga på fredag.
Jag tycker att du ska skriva lite i gravel bike Sweden på Facebook.

Jag anser att du har många rätt. Vi konsumenter är ju mest dumma får.

Tillbaka
Topp