Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Snygg konvertering!Gammal GT från slutet av 1900-talet som blev något som liknar en gravel...![]()
det där såg smart ut. nej jag tror inte heller att grannarna kommer klaga direkt eller för den delen att jag blir jagad av någon annan än mitt eget samvete, men jag tänker att miljöutveckling är alltid bra.
Jag tror inte det är så sannolikt att någon anmäler dig till kommunen för att du tvättar cykeln utanför huset.
Titus Goldrush på-pryttlad och avskalad.
...
Liknar min Sonder Camino Ti ganska mycket. Månne det är samma ram?
Snyggt!Ett liter bidrag min Open Up med DT GRC 1400 den är grymVisa bilaga 437523
Kul att det finns fler som tänkt i samma banor.
Brukar inte gilla svängda ramrör, men det här såg ganska spänstigt och elegant ut.Här är min Ridley Kanzo - bara hunnit med ett par enklare rundor. Ska testa lite längre nu till helgen!
Vad har man i alla väskor? Seriös fråga ?Visa bilaga 492656
Premiärtur med nya däck i lördags (Good Year connector 650b/50). Fin 12 milsrunda med 1000+ höjdmeter som inleddes med 4 mil asfalt. Funkar utmärkt på asfalt med 650/50. Har ett 700c hjulpar med Michelin power road 32 mm och då blir den väldigt "lvg-lik", inte riktigt som min lvg men inte långt ifrån. Med riktiga lvg-hjul så är nog skillnaden väldigt liten.
Jag hittade ingen "visa din grusvägscykel"-tråd. Konstigt, det känns ju ändå som en trend 2015.
Eftersom jag startar tråden bestämmer jag reglerna (annars kunde jag själv blivit underkänd med tanke på att det är en crossram jag själv fuskar med):
-Ingen vanlig cross (har man tex en crossram får man åtminstone anstränga sig med ett lite annorlunda styre)
-Däcksbredd över 30 mm
-Ingen ren pendlarcykel med massa praktiska detaljer (men visst lite skärmar, ringklocka osv är ok men ingen jävla Philipsstrålkastare och pakethållare!)
-Ingen vanlig mtb. Snyggt moddad för grusvägscykling är givetvis ok.
Min spec:
kinaram på ca 990 gram
Trp Hylex hydrauliska bromsar
sram x7 type 2 och shiftmate med styrändsreglage (drömmen är ultegra Di2 men det blev för dyrt)
cx1-vevparti, 38t
Två olika uppsättningar Mavic Reflexhjul, 10-delade kassetter 12-28. Ena 28 mm halsvsläta Tufo Diamond och ett par med crossdäck.
On-One midge-styre.
8,05 kg.
Vad heter det nu då? Jag blev bestulen på min ”gravelbike” 2016 och har inte hängt med sen dess (om jag ens gjorde det då).Är det inte dax att döpa om tråden eftersom gravel är officiellt dödförklarat?
Flanellskjortor, hemmarostat kaffe och kanske lite surdegsbröd? ?Vad har man i alla väskor? Seriös fråga ?
Gruscykel jö! ?Vad heter det nu då? Jag blev bestulen på min ”gravelbike” 2016 och har inte hängt med sen dess (om jag ens gjorde det då).
Troligen för att du får ofta plats med något fetare sulor med 650. Själv så bytte jag från 650 till 700 på min gravel.Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck Och det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?
Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck Och det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?
Problemet är att man kan helt enkelt ta an 29” XC ram och montera bockstyre på den... Min gissning är att industrin är rädd att göra det då den gravel honan som lägger gulda ägg skulle dö för fort... så de försöker driva att 650x50 har samma omkrets som den klassiska 700x35. Så det känns mer “classy”.
Vill man ha feta däck blir rotationströgheten lägre med 584-hjul jmf med lika feta däck på 622-hjul, det kan då ge en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare"Kan någon förklara varför skulle man använda 650b hjul till gravel mellan det finns massor med bra 29” hjul och däck
På den sortens underlag man använder en gravel är det inte säkert att skillnaden i rull är så pass stor att det uppväger nackdelarna med 622-hjul med feta däckOch det är mer än uppenbart att 29” däck rullar bättre?
Denna runda..Vad har man i alla väskor? Seriös fråga ?
Man kan bygga en 29” som tar 40klinga med rätt kort kedjestag. Om det spelar ngn roll egentligen. Att påstå att acceleration eller rörlighet är viktigt på en gravel hoj känns inte sunt och kan kvaliciferas endast som egen smak vilket är helt okej förstås. I min uppfattning försöker folk vara ganska komservativa med bra ledning av industri som gärna spelar “one small step at a time” kort att vinna så mycket pengar som möjligt. Själv vill jag som är 178cm lång jätte gärna se 32” gravel och XC hojjar. För att jag vill se kula nya grejer, inte steka om biffar som man har lagad i söndags tills de blir dåliga på fredag.Vill man ha feta däck blir rotationströgheten lägre med 584-hjul jmf med lika feta däck på 622-hjul, det kan då ge en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare"
Dessutom kan ramen göras med kortare kedjestag, vilket också kan bidra till en cykel som känns "kvickare" och "snärtigare".
Bara fördelar alltså
På den sortens underlag man använder en gravel är det inte säkert att skillnaden i rull är så pass stor att det uppväger nackdelarna med 622-hjul med feta däck
584-hjul med ~48mm däck har så gott som samma omkrets som 622-hjul med 28-30mm däck,
och så vitt jag vet är det inte särskilt vanligt att användarna av cyklar med 622-hjul med 28-30mm däck tycker att de rullar dåligt.
Finns det någon?
På ännu sämre underlag blir det förstås annorlunda, men då använder man väl inte en gravel?
Testade 650x50 men det kändes som att jag tappade fart litegrann och gick tillbaka till 700x40. Bytte gaffel och slängde på 622x53. Lite tajt i gaffeln men ack så mysigt.
Efter nästan ett år på mysdäcken så är jag tillbaka på 700x40 vilket jag tycker är en fantastisk sweet spot för både ”sportgrus” och ”grus”
Jag tycker att du ska skriva lite i gravel bike Sweden på Facebook.Man kan bygga en 29” som tar 40klinga med rätt kort kedjestag. Om det spelar ngn roll egentligen. Att påstå att acceleration eller rörlighet är viktigt på en gravel hoj känns inte sunt och kan kvaliciferas endast som egen smak vilket är helt okej förstås. I min uppfattning försöker folk vara ganska komservativa med bra ledning av industri som gärna spelar “one small step at a time” kort att vinna så mycket pengar som möjligt. Själv vill jag som är 178cm lång jätte gärna se 32” gravel och XC hojjar. För att jag vill se kula nya grejer, inte steka om biffar som man har lagad i söndags tills de blir dåliga på fredag.
Nja, inte på det sätt jag menar åtminstoneBra genomgång av 650 vs 700
https://granfondo-cycling.com/650b-vs-700c/