[OT] Vilken laddbar bil ska jag ersätta xc70 med?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är nog iofs inte en linjär utfasning man siktar på. (Rätt säker på att jag fortfarande vet jag linjär betyder)
Nybilsförsäljningen är väl ganska konstant i Sverige? Liksom bilarnas medellivslängd? Jag har inte hört någon förespråka tvångsskrotning av fungerande bilar.

Det här var ju också intressant, inte hört ett jota om detta i svensk media. Är det bara Tesla, eller kommer fler tillverkare bete sig så här (postades först i mobiltråden)?

En till Tesla https://www.gp.se/ekonomi/tesla-återkallar-nästan-8-000-bilar-1.48713059

Ja, det är ju så det funkar med nybilsförsäljning. Även om all försäljning av nya förbränningsbilar upphör idag så tar det minst 20 år, kanske mer, innan Sveriges fordonsflotta är utbytt till el.

Och nu pratar man om att förbjuda försäljning av förbränningsbilar 2030, dvs om nästan 10 år. Då är det minst 30 år tills vi har fasat ut förbränningsbilarna.

Tycker du 2050 är i närtid? Är det över en natt? Är det forcerat?
Jaha, och vad ska de kvarvarande förbränningsbilarna köra på efter 2040 då? Vår fina regering tänker sig ju förbjuda försäljning av bensin och diesel då.
(en intressant aspekt av det är ju vad som ska ske med alla fritidsbåtar då, där går ju elektrifieringen betydligt långsammare...)

Nybilsförsäljningen är väl ganska konstant i Sverige? Liksom bilarnas medellivslängd? Jag har inte hört någon förespråka tvångsskrotning av fungerande bilar.

Jag tänker att det inte är så många bilar nu förtiden som rullar i 20 år och att det blir kortare och kortare framöver. Det borde vara VÄLDIGT lite bilar kvar sista året?
Men det har jag som alla kan se snutit hur näsan. Jag har ingen kalkyl utan det är intuitivt - logikens motsats.:)

Jaha, och vad ska de kvarvarande förbränningsbilarna köra på efter 2040 då? Vår fina regering tänker sig ju förbjuda försäljning av bensin och diesel då.
(en intressant aspekt av det är ju vad som ska ske med alla fritidsbåtar då, där går ju elektrifieringen betydligt långsammare...)
Eftersom vi hinner beta av 5 val innan 2040 så är det rätt ointressant vad nuvarande regering har för planer på lagstiftning då. Mer intressant är vad man tänker göra nu.

Man kan väl också misstänka att det kanske finns substitut som inte är fosila som fortsatt är tillåtna.

Jag tänker att det inte är så många bilar nu förtiden som rullar i 20 år och att det blir kortare och kortare framöver. Det borde vara VÄLDIGT lite bilar kvar sista året?
Men det har jag som alla kan se snutit hur näsan. Jag har ingen kalkyl utan det är intuitivt - logikens motsats.:)

20 år var en gissning, men inte helt galen.

Men visst, på slutet kommer det vara rätt få bilar med förbränningsmotor kvar och det är möjligt att det skapar någon form av slutspurt/acceleration av omställningen sista åren.

Om man vill fortsätta med sin dinosauriebil efter 20XX är det väl bara att borra efter olja, raffinera och köra. Det är ju en mänsklig rättighet ??

Man kan väl också misstänka att det kanske finns substitut som inte är fosila som fortsatt är tillåtna.
Det finns ju redan idag, men vi får ju inte hugga ner skog för att göra drivmedel har nån sagt tidigare i tråden. Men för fritidsaktiviteter i Stockholms skärgård får man säkert göra undantag.

Jag vet så klart att det redan finns. Menade mest att det kanske inte innefattas av ett pot. förbud. Den volym det kommer handla om post 2040 utgör sannolikt inte något större problem

Efterhand vi kan åka på mer och mer förnybar energi kan vi väl snarare äntligen börja höja hastigheterna igen istället.
Så fort vi är i ett läge där vi kan börja förbjuda människor att köra själva kan det nog börja bli aktuellt. Det är ju det där med bullret kvar då bara.

Ja, det är ju så det funkar med nybilsförsäljning. Även om all försäljning av nya förbränningsbilar upphör idag så tar det minst 20 år, kanske mer, innan Sveriges fordonsflotta är utbytt till el.

Och nu pratar man om att förbjuda försäljning av förbränningsbilar 2030, dvs om nästan 10 år. Då är det minst 30 år tills vi har fasat ut förbränningsbilarna.

Tycker du 2050 är i närtid? Är det över en natt? Är det forcerat?

Absolut inte.
Eftersom jag jobbar inom fordonsindustrin så gillar jag ju egentligen att alla köper nytt ?. Då får jag högre bonus ?
Skämt å sida, om vi i Sverige inte alltid måste gå i bräschen (heter det så?)
utan kan ta det lite lugnt så kanske omställningen hinner med. Om det tar 5,10, 15 år eller mer spelar mindre roll i vårt land.

En liten anekdot från mej,
Om ni sitter i en båt på den stora oceanen med tre hål i skrovet som heter Sverige (ett litet hål) och Kina (ett stort hål) samt Indien (ett stort hål) vilket/vilka skulle ni lägga energi på att åtgärda?

Absolut inte.
Eftersom jag jobbar inom fordonsindustrin så gillar jag ju egentligen att alla köper nytt ?. Då får jag högre bonus ?
utan kan ta det lite lugnt så kanske omställningen hinner med. Om det tar 5,10, 15 år eller mer spelar mindre roll i vårt land.

Om ni sitter i en båt på den stora oceanen med tre hål i skrovet som heter Sverige (ett litet hål) och Kina (ett stort hål) samt Indien (ett stort hål) vilket/vilka skulle ni lägga energi på att åtgärda?
Det minsta för att lära mig hur jag ska laga de större hålen så effektivt som möjligt.

Sköt du ditt så sköter jag mitt (sa 1,4 miljarder kineser till 10 miljoner svensksr).

Kina ska väl ha peak carbon 2030 och sedan net zero 2060. Och när de har bestämt det, så blir det så. Frågan är om vi västvärlden har lyckats då...

Kina ska väl ha peak carbon 2030 och sedan net zero 2060. Och när de har bestämt det, så blir det så. Frågan är om vi västvärlden har lyckats då...
Diktaturer brukar få som de vill inom sina gränser. Oftast dåligt, men sant.

Diktaturer brukar få som de vill inom sina gränser. Oftast dåligt, men sant.
Inom min bransch märker man redan nu att det är betydligt högre tryck från kinesiska kunder kring detta, än vad det är från kunderna i västvärlden. De senare har väldigt hög svansföring i frågan, men när det kommer till kritan är det annat som prioriteras. I Kina är det mindre snack och mer verkstad.

Inom min bransch märker man redan nu att det är betydligt högre tryck från kinesiska kunder kring detta, än vad det är från kunderna i västvärlden. De senare har väldigt hög svansföring i frågan, men när det kommer till kritan är det annat som prioriteras. I Kina är det mindre snack och mer verkstad.
Sannolikt är Kina mer adaptiva i och med att det saknas fri vilja och valfrihet. Men även om man är odemokratisk kan man ju gilla ren luft.

Sannolikt är Kina mer adaptiva i och med att det saknas fri vilja och valfrihet. Men även om man är odemokratisk kan man ju gilla ren luft.
I längden har det ju visat sig att medborgarnas drivkrafter inte bara kan utgöras av kärleken till Partiet och Ideologin. Människor vi ha lite annat kul också. Tex balla prylar, fin natur, en vacker partner, bra sex, en snabb bil osv. Frågan är om politisk frihet även skulle kunna läggas till kul-listan eller om det bara är något vi har snöat in på i väst?

I längden har det ju visat sig att medborgarnas drivkrafter inte bara kan utgöras av kärleken till Partiet och Ideologin. Människor vi ha lite annat kul också. Tex balla prylar, fin natur, en vacker partner, bra sex, en snabb bil osv. Frågan är om politisk frihet även skulle kunna läggas till kul-listan eller om det bara är något vi har snöat in på i väst?
Kul är i så fall alla dagar utan arbetsläger för att man råkat tänka själv.

Pratas det om bilar eller något annat nu?

• Gilla
Reactions: H.
Ber om ursäkt. Inte meningen att driva in på ideologier. Avbryter här. Du får gärna radera de rader som är helt ovidkommande för eldrivning.

Har ribban för ”personangrepp” sänkts? Happy-diktator har väl använts sjuttielva gånger tidigare?

Det är väl bra att det styrs upp här hemma också så vi kan bli av med bilisterna innan 2060 här med.

Absolut inte.

Om du gör det så tror jag också att du förstår att den naturliga övergången kommer gå fortare än ev förbud hinner införas. Vi sålde nästan 60% laddbart i fjol och i år kommer det bli ännu mer. Rena elbilar kommer nog ligga närmre 30% i år för oss.

Om du gör det så tror jag också att du förstår att den naturliga övergången kommer gå fortare än ev förbud hinner införas. Vi sålde nästan 60% laddbart i fjol och i år kommer det bli ännu mer. Rena elbilar kommer nog ligga närmre 30% i år för oss.
Frågan är väl hur ”naturlig” den är med de enorma subventioner vi har och straffbeskattning av alternativen? Jag tror det 1888 är ute efter är att det kanske är bättre att se till att få publik laddinfrastruktur på plats innan man börjar styra köparna för mycket, eller åtminstone i en balanserad takt.

Frågan är väl hur ”naturlig” den är med de enorma subventioner vi har och straffbeskattning av alternativen? Jag tror det 1888 är ute efter är att det kanske är bättre att se till att få publik laddinfrastruktur på plats innan man börjar styra köparna för mycket, eller åtminstone i en balanserad takt.

Precis så

Naturligtvis bygger vi det som efterfrågas. Hoppas bara inte köparna kommer till oss när "tanken är tom" .

Naturligtvis bygger vi det som efterfrågas. Hoppas bara inte köparna kommer till oss när "tanken är tom" .
Vad menar du?
Volvo är väl knappast cutting edge vad gäller elbilar och kommer förmodligen sälja sina bensin och dieselbilar till nästa generation kommer. Det är väl en naturlig övergång?

Sen byggs väl polestar i Kina nu va?

Vad menar du?
Volvo är väl knappast cutting edge vad gäller elbilar och kommer förmodligen sälja sina bensin och dieselbilar till nästa generation kommer. Det är väl en naturlig övergång?

Sen byggs väl polestar i Kina nu va?

Polestar har alltid byggts Kina.
Självklart byggs det som säljs....
Vet inte riktigt vad du vill ha sagt här.
Men ?och trevlig lördag!

Hönan eller ägget. Tesla gjorde det dom behövde iom att de ville sälja bilar. Externa bolag gör det när det finns rätt kundunderlag, vilket vi har börjat se med t ex OK/Q8:s utbyggnadsplan.
Övergången och den ökade efterfrågan började långt innan malus infördes. Så det är inte en rörelse som startats av det. Sen har vi inte ”enorma subventioner”, vi har en subvention (bonus) som är baserat på co2 och inköpspris med ett hårt tak och vi har en regel om teknikneutralitet för tjänstebilar.
Vad är en ”balanserad” takt då tycker du? Vi har haft och har incentiv för att välja en laddhybrid som är minst lika starka som för en elbil. Så det är ju ett naturligt förstasteg mot helt eldrivet.
Ska man vara rent krass så sänkte de ju stödet för allt laddbart vid årsskiftet, så det gnälls mycket för lite.

Hönan eller ägget. Tesla gjorde det dom behövde iom att de ville sälja bilar. Externa bolag gör det när det finns rätt kundunderlag, vilket vi har börjat se med t ex OK/Q8:s utbyggnadsplan.
Övergången och den ökade efterfrågan började långt innan malus infördes. Så det är inte en rörelse som startats av det. Sen har vi inte ”enorma subventioner”, vi har en subvention (bonus) som är baserat på co2 och inköpspris med ett hårt tak och vi har en regel om teknikneutralitet för tjänstebilar.
Vad är en ”balanserad” takt då tycker du? Vi har haft och har incentiv för att välja en laddhybrid som är minst lika starka som för en elbil. Så det är ju ett naturligt förstasteg mot helt eldrivet.
Ska man vara rent krass så sänkte de ju stödet för allt laddbart vid årsskiftet, så det gnälls mycket för lite.
Precis, ”rörelsen” startade ändå. Är det så nödvändigt att elda på den med bonus-malus och elbilsbonus, som väl höjdes fr 60k till 70k den 1 april? Det gör att det trycks ut elbilar i en accelererande takt, samtidigt som investeringar i publik laddinfrastruktur nära hemmen är närmast obefintliga. Där ligger obalansen.

• Gilla
Reactions: rln
Det ena kanske ger det andra? Fler och fler laddstolpar, fler och fler får laddmöjlighet hemma.

Rätt många bilar står parkerade på skattefinasierad gratisparkering. Det går inte att få lönsamhet i laddning där. Jag skulle sätta upp laddstolpar på tomten om det gick leasa och sen återhyra marken på gatan utanför.

Min Passat GTE har under de första 1200milen dragit 0,28/mil i snitt i bensin. Snitt förbrukningen av el har jag ingen koll på men om jag bara kör på el så är det 1,8-2,2kWh/mil, mest beroende på temperatur.
Hybridläget med tomt batteri är förvånansvärt snålt på bensin, från landet är det 10mil varav 7 på 80-väg och 3 på 100-väg och då ligger den på 0,4-0,45l/mil. Går det fortare drar den mer men jag körde från Gränna till Stockholm med en snittfart på 98km/h och en förbrukning på 0,54l/mil.
0,14/mil på de första 3700 milen på Niro PHEV.

Laddar hemma och på jobbet. Fördelen är också att den går snålt (0,4/mil om man tar det lugnt) även på bensin så blir ingen outlander/volvo katastrof när man kör slut på ström.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp