Cykel som försörjning

AdamLR

Aktiv medlem
Cykel som försörjning
Hur kan man försörja sig på cykelrelaterade sätt i Sverige? Låt oss hoppa över cykelproffs, cykelbud och cykelbutik av diverse anledningar... Vilka andra sätt finns det att försörja sig på cykel/cyklande/relaterat? Kom med förslag!

Cykel som försörjning
Har ni exempel på folk i Sverige som faktiskt kan leva på det här?
Kan inte svara för hur deras privatekonomi ser ut, men det finns ju en del cykeltidningar i Sverige. Man kan anta att deras chefsredaktrer och några av journalister kan försörja sig på detta.

Nej, som trafikplanerare ska man bara planera för bilar. Cykeltrafik i Sverige är klart oplanerat.
Det där ska det nog bli ändring på!

Detta kan man förresten också försörja sig på :

Cykel som försörjning
Med tanke på de priser som delar betingar i Sverige så måste finns det finnas en hel del folk som försörjer sig som importörer, grossister, etc, ex.vis på Shimano Nordic.

Cykel som försörjning
Samla pantburkar. I övrigt blir du mest bara fattig.

Jaa du kan ju såklart bli cykelbrevbärare men av någon konstigt anledning finns det inga cykelbrevbärarjobb som inte kräver körkort A, B, C D E F I J K. Men de korten kanske du sitter inne med.

själv har jag kraftigt övervägt Foodora flera gånger men på inrådan av Marr är det inte längre ett option. Det är iofs bara logiskt, de tre gångerna jag har beställt ifrån Foodora fick jag ingenting och de var rätt dryga. Kanske inte bästa företaget att ha som arbetsgivare.

Senast ändrad:
Cykel som försörjning
Ingen aning vad det heter men jag får ibland inbjudningar/förslag till sponsring. Då kan jag få gratis cykelgrejer (t.ex bikepackingväskor, däck, packraft) eller får testa grejer (t.ex tält, ryggsäck, laddningsgrejer, cykel) och behålla dem. Man frågar också ibland om jag vill hålla föreläsningar (fatbike/bikerafting/bikepacking och sådana cykeläventyr) eller om jag vill berätta hur coooool det är att vara en fatbiker. :LOL:
Ibland vill dem köpa fatbikebilder, vill ge presentkort för några bilder eller frågar om de får intervjua mig för t.ex en (online)cykelmagazine, om jag vill skriva en artikel, om de får göra en YouTube video om mig eller om jag t.ex vill organisera en bikeraftingkurs. Finns också cykelaffär som vill använda mitt namn ("köp hos oss för det gjorde yonna också") och kan t.ex få en helt ny fatbike om jag parkerar min Pugsley plus packningsgrejer i en cykelaffär ("kolla yonnas fatbikegrejer och köp hos oss likadana grejer"). Till och med Happyraften vill de ha.

Hittills nu har jag (nästan) alltid tackat nej men här på Happy viftade man bort mina nej så jag fick Happyraften och fatbike expedition poogies. :love:

Så om man är smartare än jag går det säkert bra att tjäna pengar som cykeläventyrare. Sponsring, lite pengar, gratis cykelgrejer, resebiljett, hotellövernattning, mat och sånt. Men själv vill jag hellre vara en fri äventyrare än en betalt äventyrare :)

Cykel som försörjning
Jag har varit cykelkurir, har också kört runt turister i cykeltaxi (riksha) och har varit cykelguide i t.ex Amsterdam. Behövde inget körkort :)
Jag får gratulera, gällande att ha människor på flak är jag delad, men ja funkar väl det också. Egentligen ville jag bara gratulera och sedan påpeka att det var i Amsterdam, där kan du göra vissa saker och ändå vara en moralisk människa. Här i Sverige blir mycket snabbare diskvalificerad av samma handlingar. Inte konstigt att olika gäller gällande körkort då också.

Cykel som försörjning
Ingen aning vad det heter men jag får ibland inbjudningar/förslag till sponsring. Då kan jag få gratis cykelgrejer (t.ex bikepackingväskor, däck, packraft) eller får testa grejer (t.ex tält, ryggsäck, laddningsgrejer, cykel) och behålla dem. Man frågar också ibland om jag vill hålla föreläsningar (fatbike/bikerafting/bikepacking och sådana cykeläventyr) eller om jag vill berätta hur coooool det är att vara en fatbiker. :LOL:
Ibland vill dem köpa fatbikebilder, vill ge presentkort för några bilder eller frågar om de får intervjua mig för t.ex en (online)cykelmagazine, om jag vill skriva en artikel, om de får göra en YouTube video om mig eller om jag t.ex vill organisera en bikeraftingkurs. Finns också cykelaffär som vill använda mitt namn ("köp hos oss för det gjorde yonna också") och kan t.ex få en helt ny fatbike om jag parkerar min Pugsley plus packningsgrejer i en cykelaffär ("kolla yonnas fatbikegrejer och köp hos oss likadana grejer"). Till och med Happyraften vill de ha.

Hittills nu har jag (nästan) alltid tackat nej men här på Happy viftade man bort mina nej så jag fick Happyraften och fatbike expedition poogies. :love:

Så om man är smartare än jag går det säkert bra att tjäna pengar som cykeläventyrare. Sponsring, lite pengar, gratis cykelgrejer, resebiljett, hotellövernattning, mat och sånt. Men själv vill jag hellre vara en fri äventyrare än en betalt äventyrare :)
OK. så om man generaliserar en aning så ska man ägna sig mycket åt cykling och på ett sätt som sticker ut från mängden, vara bra på att visa upp sig och dokumentera på olika sätt och sedan ta de erbjudanden som kommer från olika håll, vilket kan vara sponsdealar, föreläsningar, modellande, skrivande, hålla kurser... Låter ju som det skulle gå att få ihop ekonomiskt om man är driven och bra på att marknadsföra sig själv.

Cykel som försörjning
Kan inte svara för hur deras privatekonomi ser ut, men det finns ju en del cykeltidningar i Sverige. Man kan anta att deras chefsredaktrer och några av journalister kan försörja sig på detta.
[...]
Ja, några få kanske, eller också har de huvuddelen av sin försörjning från andra skrivjobb. En hel del av jobbet verkar ju dessutom vara att översätta artiklar från de engelska förlagorna. Starta en ny svensk (online-) cykeltidning kanske vore något? De papperstidningar som finns på svenska är ju rätt bedrövliga. Rimligen får man då börja på hobbynivå och sedan jobba fram ett koncept som funkar.

Cykel som försörjning
Ambul... trampulans! Vi kör cykel i Kalmar city under Ironman-tävlingen. Oerhört smidigt bland publik, tävlande och avspärrningar istället för att vara bilburen. Får med det mesta av den utrustning som kan vara aktuell i väntan på vanlig ambulans. RRT, Rapid Response Team. Roligaste arbetsdagen på hela året med kollegan tillika cykelpolare.
Det här är de förra cyklarna. Nu är det gröna citybikes med Topeak-väskor.

/steen

Bilagor

• Foto0091.jpg
    Foto0091.jpg
    669.3 KB · Besök: 122
Cykel som försörjning
du kan bli doktorand hos anna niska på vti i linköping. en grupp som publicerar intressanta rapporter rätt flitigt.

Cykel som försörjning
Jag får gratulera, gällande att ha människor på flak är jag delad, men ja funkar väl det också. Egentligen ville jag bara gratulera och sedan påpeka att det var i Amsterdam, där kan du göra vissa saker och ändå vara en moralisk människa. Här i Sverige blir mycket snabbare diskvalificerad av samma handlingar. Inte konstigt att olika gäller gällande körkort då också.
Jag sa t.ex i Amsterdam :) När jag förresten cykelguidade i Sverige (med fatbike på mtb-leder) behövde jag inte heller visa mitt körkort, men jo det är ju Sverige ;) Men jobbet var mycket kort för jag ville hellre cykla ensam.

OK. så om man generaliserar en aning så ska man ägna sig mycket åt cykling och på ett sätt som sticker ut från mängden, vara bra på att visa upp sig och dokumentera på olika sätt och sedan ta de erbjudanden som kommer från olika håll, vilket kan vara sponsdealar, föreläsningar, modellande, skrivande, hålla kurser... Låter ju som det skulle gå att få ihop ekonomiskt om man är driven och bra på att marknadsföra sig själv.
Ingen aning om det går för jag har som sagt alltid tackat nej. Men frågar t.ex Iohan, the bike wanderer. https://www.bikewanderer.com/
Man behöver iaf en website, kanske även facebook/instagram, massor av coola bilder, kunna skriva på engelska (svengelska duger förstås inte), svara på allt möjliga frågor, helst kunna filma och viktigaste: man måste vara rätt intressant. Typ fatbiker med kamel i öken eller cykla världen runt med tre småbarn.

Cykel som försörjning
Om man säljer en bil och köper en cykel som inte är en S-Works så tjänar man väl? Eller är min svenska inte tillräckligt bra?
Nej, inte riktigt. Man sparar fortf i ditt exempel. Att tjäna pengar betyder att du får in externa pengar netto. Att spara pengar betyder att dina utgifter blir mindre än det andra alternativet.
T ex, om jag köper en bil för 50 000 o säljer den direkt, utan några utgifter på bilen, för 60 000 så har jag tjänat pengar.
Om jag köper en bil för 50 000 istället för 60 000 så har jag sparat pengar.

Cykel som försörjning
Nej, inte riktigt. Man sparar fortf i ditt exempel. Att tjäna pengar betyder att du får in externa pengar netto. Att spara pengar betyder att dina utgifter blir mindre än det andra alternativet.
T ex, om jag köper en bil för 50 000 o säljer den direkt, utan några utgifter på bilen, för 60 000 så har jag tjänat pengar.

Det används felaktig väldigt ofta i dagligt tal, det lurar lätt någon som lär sig svenska senare i livet.

Cykel som försörjning

Jag håller med dina exempel.

Men om man alltid har planerat att har bil, har en bil, men då inser att man vill har en cykel istället så skulle jag på nederländska inte säger att man sparar. Jag skulle bara säga spara om jag betalar mindre, eller noll, än vad jag hade planerat. I den här fall har man mer pengar efteråt. Men "tjäna" känns inte riktigt heller.

Cykel som försörjning
Om man säljer en bil och köper en cykel som inte är en S-Works så tjänar man väl? Eller är min svenska inte tillräckligt bra?
Ponera att du köpt en bil för pengar du tjänat ihop från ett jobb. Du säljer bilen för att köpa en cykel som i det här fallet är ett mer ekonomiskt alternativ. Då spar du mellanskillnaden. För inte kan du tjäna mellanskillnaden en gång till.

Cykel som försörjning
Arrangera ett svindyrt motionslopp. Vätternrundan är ett exempel på att det går att tjäna pengar på motionslopp enligt receptet: cykla en sträcka på en allmän väg under eget ansvar och betala en rejäl summa för det. Borde vara lätt att tjäna en hacka på merförsäljning också, t.ex. transport och övernattning, mat/dryck, service innan/under/efter loppet, kläder, underhållning, osv.

Cykel som försörjning
Ponera att du köpt en bil för pengar du tjänat ihop från ett jobb. Du säljer bilen för att köpa en cykel som i det här fallet är ett mer ekonomiskt alternativ. Då spar du mellanskillnaden. För inte kan du tjäna mellanskillnaden en gång till.

Min tanke var mer att man som riktigt svensk måste har en bil, så dom pengarna är redan bort innan du här tjänat dom. Om du då inser att du kan cykla istället, då tjänar du pengar :)

Cykel som försörjning
Kan du förklara för mig hur jag kan finansiera en bil utan att tjäna pengar?
Pengar som kommer in från tex ett jobb tjänar du.
Pengar du gör dig av med spenderar du. Pengar som inte används men som du behåller sparar du.
Pengar du ger bort skänker du.
Pengar du köper fonder och hus för placerar du.

Cykel som försörjning
Kan du förklara för mig hur jag kan finansiera en bil utan att tjäna pengar?
Pengar som kommer in från tex ett jobb tjänar du.
Pengar du gör dig av med spenderar du. Pengar som inte används men som du behåller sparar du.
Pengar du ger bort skänker du.
Pengar du köper fonder och hus för placerar du.

Jag tänkte köpa en ny V90 idag men lät bli. Tjänade så mycket på det att jag tar ledigt en månad från jobbet.

Tillbaka
Topp