Hur breda däck har du (lvg)

Hur breda däck har du på landsvägscykeln?

• 19 mm

Röster: 1 1.0%
  • 21 mm

Röster: 0 0.0%
  • 23 mm

Röster: 18 18.6%
  • För breda

Röster: 8 8.2%
  • Annat

Röster: 72 74.2%

• Antal röster
    97
  • Enkät stängd .
Tack för alla röster och åsikter!

Jag har valt att inte kommentera en pågående utredning, som man säger. Nu i efterhand kan jag säga följande.

23 mm var standard för ca 8 år sedan. Någonstans där började bredare däck bli populära hos cykeltillverkarna. (Så minns jag det i alla fall.) Syftet med undersökningen var främst att se hur många som fortfarande håller sig till standarden på 23 mm. Om resultatet är tillförlitligt och representativt så verkar det som att de flesta har gått ifrån den till förmån för bredare däck. Detaljer följer i nästa inlägg, som den ointresserade med fördel hoppar över.

Edit: "hur många", inte "vilka".

Senast ändrad:
Man kan förstås inte dra särskilt stora växlar på den här typen av undersökning, men låt oss naivt anta att folk har svarat sanningsenligt och att de är representativa för landsvägscyklister i allmänhet. Undersökningen visar då hur många som kör på den tidigare standardbredden 23 mm, hur många som kör på smalare däck och hur många som kör på bredare varianter ("annat"). Hur mycket bredare än 23 mm däcken är, var inte intressant givet undersökningens syfte. Ett skojalternativ ("för breda") har lagts till för de som är på skämthumör (no judgment), hellre än att de ska välja något av de andra alternativen på ren djävulskap. Skojalternativet blir samtidigt en fingervisning om att däck faktiskt kan vara för breda. Om den fingervisningen behövdes lämnar jag till var och en att avgöra.

Vad kunde ha varit intressant att veta mer om?
  1. Varför har varje given person en viss däckbredd? Tog man det som fanns i affären vid inköpet? Valde man bredd efter en tydlig egen preferens? Hur har denna preferens i så fall påverkats av egna erfarenheter samt av marknadsföring, grupptryck med mera?
  2. (Kopplat till 1) Tydligare avgränsning än bara "landsväg". Cyklar du sällan över 3 mil? Cyklar du ofta över 30? Hur är skicket på vägarna? (Och hur är skicket på din kropp?) De av forumets kända randonnörer som har kommenterat verkar t.ex. föredra bredare däck; så även de som ondgör sig över ojämna vägar.
  3. Jag tänkte att även tuber är däck. En del verkar tycka annorlunda, vilket kan ha lett till missförstånd.
  4. Många efterlyste fler alternativ -- främst på större däckbredder verkar det som -- men givet undersökningens syfte är det inte så relevant om man har just 25 mm, 28 mm, 30 mm o.s.v. Det finns redan många trådar där dessa olika bredder jämförs och diskuteras.

Senast ändrad:
Gör mig är svaret enkelt men inte speciellt enkelt - så breda som cykeln tillåter men samtidigt på bråttomhjul inte bredare än vad hjulet tillåter (för att behålla aerorika sköna 105%). I praktiken blir det 23 fram och 25 bak på snabbehjul och 28or på alla låga (och 40ish för grus/bus/blandsväg).

Man kan förstås inte dra särskilt stora växlar på den här typen av undersökning, men låt oss naivt anta att folk har svarat sanningsenligt och att de är representativa för landsvägscyklister i allmänhet. Undersökningen visar då hur många som kör på den tidigare standardbredden 23 mm, hur många som kör på smalare däck och hur många som kör på bredare varianter ("annat"). Hur mycket bredare än 23 mm däcken är, var inte intressant givet undersökningens syfte. Ett skojalternativ ("för breda") har lagts till för de som är på skämthumör (no judgment), hellre än att de ska välja något av de andra alternativen på ren djävulskap. Skojalternativet blir samtidigt en fingervisning om att däck faktiskt kan vara för breda. Om den fingervisningen behövdes lämnar jag till var och en att avgöra.

Vad kunde ha varit intressant att veta mer om?
  1. Varför har varje given person en viss däckbredd? Tog man det som fanns i affären vid inköpet? Valde man bredd efter en tydlig egen preferens? Hur har denna preferens i så fall påverkats av egna erfarenheter samt av marknadsföring, grupptryck med mera?
  2. (Kopplat till 1) Tydligare avgränsning än bara "landsväg". Cyklar du sällan över 3 mil? Cyklar du ofta över 30? Hur är skicket på vägarna? (Och hur är skicket på din kropp?) De av forumets kända randonnörer som har kommenterat verkar t.ex. föredra bredare däck; så även de som ondgör sig över ojämna vägar.
  3. Jag tänkte att även tuber är däck. En del verkar tycka annorlunda, vilket kan ha lett till missförstånd.
  4. Många efterlyste fler alternativ -- främst på större däckbredder verkar det som -- men givet undersökningens syfte är det inte så relevant om man har just 25 mm, 28 mm, 30 mm o.s.v. Det finns redan många trådar där dessa olika bredder jämförs och diskuteras.

Eeeh… Jaha?
Och konklusionen av denna djuplodande undersökningen är att olika cyklister kör med olika däcksbredd?

Eeeh… Jaha?
Och konklusionen av denna djuplodande undersökningen är att olika cyklister kör med olika däcksbredd?
Det var ingen djuplodande undersökning. Slutsatsen är att de flesta föredrar bredare än 23 mm, men inte alla (vilket man lätt kan tro när man läser i andra trådar här). 18% är trots allt inte en obetydlig andel.

Siffrorna säger ingenting om någonting. Det går inte att dra några slutsatser alls egentligen. Men en diskussion om däckbredd är alltid roligt.
Tycker trots allt att siffrorna säger litet om något, men annars håller jag med.

Edit: Problemet är ju att man inte kan titta på bara t.ex. försäljningssiffror. Cykelbranchen pushar ju ganska hårt för de produkter som är på modet. Och i diskussionstrådar är det roligare att skriva om det nya spännande man precis har köpt än om det gamla vanliga som man använder mest. Därför var det kul att försöka se vad folk faktiskt använder till vardags.

Levereras inte många cyklar med >23 mm idag? Min Venge kom med 26 mm däck 2018 och Specialized är väl inte först med någonting?

Att fråga om folk kör med 23 mm är väl lika modernt som att fråga efter en högaffel på Hötorget?

Levereras inte många cyklar med >23 mm idag? Min Venge kom med 26 mm däck 2018 och Specialized är väl inte först med någonting?

Att fråga om folk kör med 23 mm är väl lika modernt som att fråga efter en högaffel på Hötorget?
Det beror på perspektiv. Är åtta år lång tid? Är det dags att tala om en ny standard eller är bredare däck en fluga som vi skrattar åt om åtta år till? Och låter inte hö på Hötorget som en perfekt kommande hipstertrend? ?

Det beror på perspektiv. Är åtta år lång tid? Är det dags att tala om en ny standard eller är bredare däck en fluga som vi skrattar åt om åtta år till? Och låter inte hö på Hötorget som en perfekt kommande hipstertrend? ?
Om åtta år är en lång tid beror nog på vem du frågar. Vissa byter ju cykel var och varannat år, men för en vanlig motionär på LVG är ju det egentligen helt onödigt. Jag köpte som sagt min Trek 2005 och den kom med 25or då, min Canyon köpte jag 2015 och även den kom med 25or. Men inte är jag snabbare på den nya cykeln, det är nog likvärdigt trots att den har modernare och lättare ram, bättre hjul, och 11-delat Ultegra Di2 istf 9-delat mek. Ultegra. När är det dags för ny cykel? Ja, inte än på några år iaf, ser inte att det är några revolutioner som hänt som kan motivera ett byte.

F
en lvg cykel håller ju rent tekniskt ofta gott och väl 10 år, så bytesvängen är inte lika snabb som på mtb där prylarna är slut tekniskt efter 3 år.

23 och 25. Märker ingen skillnad dem emellan.

Nya kolfiberhjul på ingång från NL. Slänger över 23:orna på dem.

Det beror mest på att bara "små" 25:or passar på min Colnago.

Fast med bredare fälg torde alla 25:or gå in. Eller?

Brukar väl mer vara bromsarna eller clearence i fram- resp bakgaffel som sätter gränsen? Men visst, om det är höjden som begränsar idag kanske en lite bredare fälg kan hjälpa (”dra ner” höjden lite).

Velar lite om jag ska fortsätta med 25-25 eller prova med 25-28. Läste något suspekt inlägg på ett utländskt forum (eller om det var en review) om min racer från 2015 att 28 fungerar bak men inte fram. Frågan är dock vad man vinner med en sådan abrovink? Kanske något liite bekvämare upplevelse men knappast ökad fart? Erkänner att jag är lite dåligt påläst i detta ämne.

Velar lite om jag ska fortsätta med 25-25 eller prova med 25-28. Läste något suspekt inlägg på ett utländskt forum (eller om det var en review) om min racer från 2015 att 28 fungerar bak men inte fram. Frågan är dock vad man vinner med en sådan abrovink? Kanske något liite bekvämare upplevelse men knappast ökad fart? Erkänner att jag är lite dåligt påläst i detta ämne.
Jag har läst nån gång att det kan vara bra ur slitageperspektiv att ha fetare däck bak än fram, att de då skulle slitas jämnare. Har dock ingen erfarenhet själv, annat än att bakdäcket slits betydligt fortare än fram när man har samma dimension fram och bak.
Vore kul om de som kör fetare bak kan kommentera på detta.

Jag har läst nån gång att det kan vara bra ur slitageperspektiv att ha fetare däck bak än fram, att de då skulle slitas jämnare. Har dock ingen erfarenhet själv, annat än att bakdäcket slits betydligt fortare än fram när man har samma dimension fram och bak.
Vore kul om de som kör fetare bak kan kommentera på detta.
Skiftar du regelbundet fram och bakdäck för att jämna ut slitaget? (Risken finns att jag är för lat för det...)

Det bör vara svårt/omöjligt att generalisera livslängd för däck, tex GP5000 eller finns det grova riktlinjer att följa?

Jag körde med 28 bak och 25 fram för några år sedan på en cykel. Fungerade utmärkt och viss vettighet finns väl i det eftersom bakhjulet är lite hårdare belastat än framhjulet.

Dock när 28an var utsliten blev det 25 bak igen. Fungerar bra det också.

Skiftar du regelbundet fram och bakdäck för att jämna ut slitaget? (Risken finns att jag är för lat för det...)

Det bör vara svårt/omöjligt att generalisera livslängd för däck, tex GP5000 eller finns det grova riktlinjer att följa?
Ja, jag brukar faktiskt skifta nån gång per säsong. Vet andra som istället kör slut på däcken ”där de sitter”, och byter ett däck i taget.

Om 25däcket är 25 och ett 28däck är 28 så åker du mycket bekvämare.
Finns dock avarter(läs Conti) som inte stämmer i bredd, har avhandlats tidigare i tråden.(tror jag)

Jag har kört slut på några uppsättningar gp 5000 tl. Framdäcken brukar hålla ungefär dubbelt så långt som bakdäcken. Bakdäcken brukar hålla 600-700 mil. Kör mest solo och bromsar sällan, dvs ganska snäll körning. Däcken har slitagevarnare som syns tydligt när det blir dags för byte. Det brukar komma fram runt 100-200 mil efter att slitagegroparna försvunnit.

Jag har kört slut på några uppsättningar gp 5000 tl. Framdäcken brukar hålla ungefär dubbelt så långt som bakdäcken. Bakdäcken brukar hålla 600-700 mil. Kör mest solo och bromsar sällan, dvs ganska snäll körning. Däcken har slitagevarnare som syns tydligt när det blir dags för byte. Det brukar komma fram runt 100-200 mil efter att slitagegroparna försvunnit.
Har aldrig förstått detta med slitage, kan aldrig relatera till andras historier.

Däck varar minst ett år för mig och kedjor har aldrig blivit så långa att det har synts på sånt verktyg. Jag kanske bara kör väldigt försiktigt (medveten om vägen) och håller mina grejer rena.

Tack, något skifte eller två verkar med andra ord vettigt, men visst, att byta ett i taget fungerar väl det också. 600-700 mil är ju ändå inte jättemycket men det beror på vem man frågar (ca en säsong för en hel del flitiga lvg entusiaster gissar jag). Vettigt att ha koll på slitaget jämfört med att köra tills de börjar punktera, jag ska granska mina... ;-) köpte min racer begagnad och kört med de GP5000 som satt på.

Senast ändrad:
48mm slicks på landsväg är dundermysigt har jag upptäckt. Fick ffa en liten chock när min första runda med de snittade väl över 30, varken orkat byta hjul eller åtgärda min stackars havererade lvg på flera veckor för gravlocrossen rullar så fint på asfalt och nu börjar jag bli lite skraj över att gå tillbaka till 25mm.

Så glöm 28, när kommer GP5000 i 2.8 är riktiga frågan.

Har aldrig förstått detta med slitage, kan aldrig relatera till andras historier.

Däck varar minst ett år för mig och kedjor har aldrig blivit så långa att det har synts på sånt verktyg. Jag kanske bara kör väldigt försiktigt (medveten om vägen) och håller mina grejer rena.
Du är klen, helt enkelt!
Trycker man tillräckligt med watt så blir det slitage både på däck och kedja, sådana är fysikens lagar.

Om det är på höjden det tar emot så brukar det hjälpa att byta till ett hjul med bredare fälg, ja.

Det måttet som är av värde är inte om däcket är 19mm eller 23mm obelastat. Utan hur bred anläggningsytan
är mot underlaget! kör på 3bar i ett 23mm blir lätt 30mm.

Jag har tidigare kört på GP 4000 och 5000. De brukar hålla en säsong utan problem. I å bytte jag till GP 5000 TL 32 mm. Bakdäcket var slut efter bara några 100 mil.

Du är klen, helt enkelt!
Trycker man tillräckligt med watt så blir det slitage både på däck och kedja, sådana är fysikens lagar.
Ja jag väger rätt lite men får ändå upp fler absoluta watt än genomsnittet. åh jag vet inte om jag gillar att börja kalla en watt för något annat än en watt men aja, låt oss dela in watten i olika grupper.

Tillbaka
Topp