Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag köpte en Trek Alpha med 571 mm hjul till min son. Men det finns ingen 571 cyklar kvar och däck tillverkas också bara få. Skillnaden mellan det och 559 och 584 mm är inte stor. Så beroende på hur lång din dotter är, skulle en vuxen lvgcykel i XXS eller XS med 584 mm hjul också passa. Dom storlekar finns kvar då och då.
Min son kunde med 127 cm cykla på sin lvgcyklen efter jag bytte till kortare vevarmar och 30 mm stam.
Det kan hända att det skulle funka om man, som du gjorde, byter vevar och stam.

Barncyklar samlingstråd
Det kan hända att det skulle funka om man, som du gjorde, byter vevar och stam.

Fördelen då är att man ofta få en bättre cykel som kan funka mycket längre.
Jag hade först monterad stam med flera distanser under så den kan närmare och då kunde har bara har händerna ner i bocken, som var endå den enda positioner där han kunde bromsa. Nu har han växt några cm och kankse händer också blivit lite större och jag tog bort distanser på sista turen. Nu kan han köra med händerna ovanpå bromsreglagen.

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24 x 2.1 däck?
Sitter Kenda small block eight sport 24 x 2.10 på grabbens Orbea nu. Hittar inga såna efter en hel del letande. Behöver egentligen bara ett bakdäck.

Tips på prisvärda alternativ?
Kör mest hemma på asfalt och grus och sladdar. Ibland lite stigar och leder, men väldigt enkel cykling.

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24 x 2.1 däck?
Sitter Kenda small block eight sport 24 x 2.10 på grabbens Orbea nu. Hittar inga såna efter en hel del letande. Behöver egentligen bara ett bakdäck.

Kör mest hemma på asfalt och grus och sladdar. Ibland lite stigar och leder, men väldigt enkel cykling.
Rocket Ron performance ska väl funka men är kanske inte så mycket för asfalt

Barncyklar samlingstråd
Tips på 24 x 2.1 däck?

Biltema tillverkar däck med samma mönster som Kenda SB8, billgt oxå.

Barncyklar samlingstråd
Såg att ni pratade 20”-däck... Jag skulle vilja slå ett slag för SMART SAM 20x2,35. Det är väldigt brett och fint, lika brett som grabbens maxxis 26x2,3 DHF.
Monterade dessa på en Specialized hotrock med mkt gott resultat. Skärmar och stöd fick ryka då det skrapade i. Resultatet blev en minifatbike. Dämpar bra över stock och sten och verkar generera väldigt mkt självförtroende till någon som varit ganska försiktig tidigare. ? Rekommenderas! ?

Bilagor

• 0044B33A-47F2-4F48-9D35-2F0F50327479.jpeg
    0044B33A-47F2-4F48-9D35-2F0F50327479.jpeg
    281 KB · Besök: 175
  • 05E5BA63-4F30-4F23-A8E0-AEE9F2ADBEBC.jpeg
    05E5BA63-4F30-4F23-A8E0-AEE9F2ADBEBC.jpeg
    716.4 KB · Besök: 182
Barncyklar samlingstråd
Såg att ni pratade 20”-däck... Jag skulle vilja slå ett slag för SMART SAM 20x2,35. Det är väldigt brett och fint, lika brett som grabbens maxxis 26x2,3 DHF.
Monterade dessa på en Specialized hotrock med mkt gott resultat. Skärmar och stöd fick ryka då det skrapade i. Resultatet blev en minifatbike. Dämpar bra över stock och sten och verkar generera väldigt mkt självförtroende till någon som varit ganska försiktig tidigare. ? Rekommenderas! ?
Ser inte så farligt brett ut men beroende på hur det hamnar tror jag grabbens bromsar sitter illa till.
Nu beställde jag ett Rocket Ron 2.25 för att testa. Inte mycket för asfalt men orkade inte fundera mer på det och nu ska vi snart till Isaberg.

Barncyklar samlingstråd
Näe allt är relativt, ville bara tipsa om någon undrar om det passar. ? Dessa däcken ska få smaka på Åreskutan nästa vecka (eller iaf någon trail i Björnen).

Glömde skriva; originaldäcken (specialized) är väldigt smala, kanske 1,5” om man nu ska mäta i tum. Det står dock 20x2,125 på det vilket är konstigt. ??‍♂️ Smart sam känns ”true to size”. Tycker mönstret verkar bra; det är som ett pärlband med dubbar på mitten men glest på sidorna. ? Billigt också, tror jag gav 130kr/st.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Näe allt är relativt, ville bara tipsa om någon undrar om det passar. ? Dessa däcken ska få smaka på Åreskutan nästa vecka (eller iaf någon trail i Björnen).

Glömde skriva; originaldäcken (specialized) är väldigt smala, kanske 1,5” om man nu ska mäta i tum. Det står dock 20x2,125 på det vilket är konstigt. ??‍♂️ Smart sam känns ”true to size”. Tycker mönstret verkar bra; det är som ett pärlband med dubbar på mitten men glest på sidorna. ? Billigt också, tror jag gav 130kr/st.
Ja, jag har inte tagit hänsyn till faktiskt bredd utan chansar vilt. Smart Sam ska väl vara allround så det är nog ett bra val på 20'' om det får plats.

Barncyklar samlingstråd
Tycker också att de är grymma på 20” finns bild på sonens Naloo Hill Bill 20” med dem på tidigare i tråden.

Barncyklar samlingstråd
RR 2.25'' blev perfekt fram på en Vitus 20. Det ser däremot ut är bli tight bak samtidigt som black jack ser helt fel ut.
Så nu är det lite ångest om jag ska skicka tillbacka black jack x 2 eller montera ett bak. Brukar aldrig skicka tillbaka nåt men kan inte fylla huset med barndäck....

Blir nog ett till RR när jag hämtat mig.

Barncyklar samlingstråd
Lagren på den helt nya cykeln känns helt kass. Speciellt fram verkar de hårt spända. Blir att justera det också. My least favorite thing...

Barncyklar samlingstråd
Är i alperna och har möjlighet att spana in schyssta barncyklar hela dagarna. Kul att se massor med vpace, mycket heldämpat propain, cube, osv. Även relativt mycket el för barn..

Barncyklar samlingstråd
På barncykel hade el inte varit så jävla dumt. Bortsett från ekonomin då

Om dom kan cykla, ja.

För några år sen möte jag vuxen på elcykel på branta, vackra stigar i alperna som verkade att dom cyklade MTB för första gången. Jag måste snabbt drar min 2-åriga son åt sidan för att förhindra att han blev cyklat omkull. Otroligt farligt!

Barncyklar samlingstråd
Om dom kan cykla, ja.

För några år sen möte jag vuxen på elcykel på branta, vackra stigar i alperna som verkade att dom cyklade MTB för första gången. Jag måste snabbt drar min 2-åriga son åt sidan för att förhindra att han blev cyklat omkull. Otroligt farligt!
Sen tänkte jag bara på att det vore nice att cykla längre med barnen, men insåg sen att man förstör dem för riktig cykling

Barncyklar samlingstråd
RR 2.25'' blev perfekt fram på en Vitus 20. Det ser däremot ut är bli tight bak samtidigt som black jack ser helt fel ut.
Så nu är det lite ångest om jag ska skicka tillbacka black jack x 2 eller montera ett bak. Brukar aldrig skicka tillbaka nåt men kan inte fylla huset med barndäck....

Blir nog ett till RR när jag hämtat mig.
Kan Vee crown geem i 20*2.25 funka bättre än RR i bak? Satt på minstingens cykel och är rätt skapliga som bakdäck slanglöst tycker jag för stigcykling (men fick bli ett vee flow snap 2.4 fram för mer grepp då det blir mycket park nu). Har funkat bra både för skogen och utför som bakdäck än så länge…

Barncyklar samlingstråd
Kan Vee crown geem i 20*2.25 funka bättre än RR i bak? Satt på minstingens cykel och är rätt skapliga som bakdäck slanglöst tycker jag för stigcykling (men fick bli ett vee flow snap 2.4 fram för mer grepp då det blir mycket park nu). Har funkat bra både för skogen och utför som bakdäck än så länge…
Ser bra ut men beställde ett RR när jag kommit över tanken på är behövs mickla med returen.

Tror det kommer att gå bra ett par tre mm räcker nog.

Barncyklar samlingstråd
Ser bra ut men beställde ett RR när jag kommit över tanken på är behövs mickla med returen.

Tror det kommer att gå bra ett par tre mm räcker nog.
Låter bra, ger nog fint med grepp om det funkar. Men dra iväg ett PM om det inte funkar, så har jag nog ett crown geem extra om det skulle var svårt att få tag på eller vara brottom.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en BH i 24" till grabben på hans 8-årsdag.
Blev överraskad av kvalitén på lacken o svetsfogar,riktigt snyggt/ordentligt gjort.

BH 24" passade perfekt för vår relativt lilla kille.
Nu e det beställt Smart Sam 24x2.35 för o få lite fetare look.

Bilagor

• PXL_20210718_114637190.jpg
    PXL_20210718_114637190.jpg
    1.3 MB · Besök: 117
Barncyklar samlingstråd
Behöver byta upp dotterns cykel från en 24 till 26 tum. Har tittat lite på denna:
Känns väldigt prisvärd och förhållandevis lätt.
Lite skeptisk till gripshift men går ju att byta i värsta fall.
Lite input, vad tycker expertisen om den? ?

Barncyklar samlingstråd
Behöver byta upp dotterns cykel från en 24 till 26 tum. Har tittat lite på denna:
Har kommit fram till att hellre en lättare cykel än en tyngre med dålig (?) dämpare. Hon är väldigt lätt så tror inte en dämpare hjälper så mkt.

Barncyklar samlingstråd
"Fel" hopp. Gå till 27,5" istället.

Barncyklar samlingstråd
Behöver inte vara fel. Speciellt istället för två 24''.
Blir vuxenpris på 27.5.

Jag hade tänkt göra likadant men hon växer så snabbt att två 24or kommer aldrig att bli aktuellt i vilket fall.
Får se om det ändå blir en 26a. Undrar om man kan hoppa från 26'' till medium vuxen.....

Barncyklar samlingstråd
Tittade lite på 27.5 xs och det är ju inte så lätt att hitta, plus som Jonte skrev, blir fort vuxenpris.
Och som sagt, tycker att den whiten känns mycket prisvärd!

Barncyklar samlingstråd
Sonen har en tidigare modell av den med vanligt växelreglage. Funkar mkt bra och han är betydligt mer nöjd med den än den tidigare tunga crescent som han hade. Inga problem att cykla stig även fast den saknar dämpare.

Barncyklar samlingstråd
Pratade med en förälder igår som var mycket nöjd med hjälpen hon fått på XXL som rekommderat handbromsat och helstelt för barn. Iofs smärtfritt att göra när man kränger White.

Barncyklar samlingstråd
Fick justera växlarna på systersonens xc240 2021 idag. Riktigt träligt med x4 jämfört med Altus. Mycket finlir och fick skruva ut b nästan helt. Ändå blev det inte lika distinkt 2an till 1an som jag skulle vilja. Dessutom slirar det inte lika varje gång och smäller man från 4an rakt upp så går det bra.
Fick lite känsla av att det var reglaget som var boven?

Grabben var nöjd i alla fall. Annars hade jag väl stått kvar

Barncyklar samlingstråd
Fick justera växlarna på systersonens xc240 2021 idag. Riktigt träligt med x4 jämfört med Altus. Mycket finlir och fick skruva ut b nästan helt. Ändå blev det inte lika distinkt 2an till 1an som jag skulle vilja. Dessutom slirar det inte lika varje gång och smäller man från 4an rakt upp så går det bra.

En fundering: kan d va så att det är svårt att justera mångväxlade (från 9? växlar o uppåt) på barncyklar? Jag har nämligen stött på svårjusterbara växlar på 10 o 11 på små ramar.
En nyligen var svårjusterbar, men till slut upptäckte jag att kedjan var för kort. Dock har det inte varit samma lösning på övriga.

Barncyklar samlingstråd

Vilken växelreglage har den? Vi hade ingen problem med X4 bakväxel, men tror att mina sons Canyon hade X5 växelreglage.

Barncyklar samlingstråd
En fundering: kan d va så att det är svårt att justera mångväxlade (från 9? växlar o uppåt) på barncyklar? Jag har nämligen stött på svårjusterbara växlar på 10 o 11 på små ramar.
En nyligen var svårjusterbar, men till slut upptäckte jag att kedjan var för kort. Dock har det inte varit samma lösning på övriga.
Detta är 8vxl. Kan det inte vara stora kassetter som ställer till det på små ramar snarare än många växlar? Pga av kort CS.

Tänkte inte alls på att kolla kedjelängd. Inte omöjligt att det kan vara något sådant. Jag brukar göra rätt från början men nu är det ju monterat i butik.

Barncyklar samlingstråd
Detta är 8vxl. Kan det inte vara stora kassetter som ställer till det på små ramar snarare än många växlar? Pga av kort CS.

Tänkte inte alls på att kolla kedjelängd. Inte omöjligt att det kan vara något sådant. Jag brukar göra rätt från början men nu är det ju monterat i butik.
Så kan d va oxå. Mitt problem har ofta varit att jag får upp den på det stora drevet, men stöter på patrull på mindre dreven. Fixar jag till växlingen på de mindre dreven så sabbar jag växlingen på stora. O så kan jag stå en bra stund; en gång justerade jag fram o tbax, o testade olika avstånd etc, tiss gängorna pajade både på b-skruven och i bakväxlaren där den går i. Köpte en gängsats o nu mår den bra igen, men fick sätta en annan bakväxlare på cykeln för hade inte gängsatsen då.
En gång handlade d om nån tiondels mm att vrida på en skruv för att det skulle funka, verkligen någon tiondels mm. Bara lite för mycket eller för lite så växlade den fel. Blev galen!

Barncyklar samlingstråd
Så kan d va oxå. Mitt problem har ofta varit att jag får upp den på det stora drevet, men stöter på patrull på mindre dreven. Fixar jag till växlingen på de mindre dreven så sabbar jag växlingen på stora. O så kan jag stå en bra stund; en gång justerade jag fram o tbax, o testade olika avstånd etc, tiss gängorna pajade både på b-skruven och i bakväxlaren där den går i. Köpte en gängsats o nu mår den bra igen, men fick sätta en annan bakväxlare på cykeln för hade inte gängsatsen då.
En gång handlade d om nån tiondels mm att vrida på en skruv för att det skulle funka, verkligen någon tiondels mm. Bara lite för mycket eller för lite så växlade den fel. Blev galen!
Ok, jag kör mest Shimano XT på vuxencyklar enligt spec.
Kan bara säga att altus 8s fungerar bra på xc 240. Tyckte den går lite mindre rent med 7s på grabbens Vitus 20.

På xc240 fungerar det så pass bra att jag inte bytt till 10s xtr som jag har liggande

Barncyklar samlingstråd
Har snöat in på en BMC Blast 20” till dottern i höst. Ser fin ut och har ett ”rimligt” pris.

Verkar dock svår att få tag på (såklart) - någon som av en händelse vet någon återförsäljare i EU som skeppar till Sverige som säljer den? Inte lyckats googla fram någon..

Har hört av mig till återförsäljare i Sverige och ingen har den inne. Skrivit upp mig på oklara väntelistor.

Barncyklar samlingstråd
Nej, bike24 hade den innan. Köpte en Vitus för husfriden men dåligt prisvärd jämfört med blast.

Får reklam för BC och early rider men verkade vara bara 16. Kanske värt att kolla upp det

Barncyklar samlingstråd
Nej, bike24 hade den innan. Köpte en Vitus för husfriden men dåligt prisvärd jämfört med blast.

Får reklam för BC och early rider men verkade vara bara 16. Kanske värt att kolla upp det

Såg Early Rider på BC och har en 16” Early Rider Belter som har varit helt ok. Har strulat lite med belt drive och vevlagret gav upp efter ett år.

Samma ER modell i 20” och med växlar kostar ändå typ 3kkr mer än BMC Blasten.. Spontant känns det mycket.

Tillbaka
Topp