Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hur ofta byter ni hjälm? Har haft en hjälm sen i vintras och den har börjat få några ytliga smårepor från låga grenar och liknande, men har inte gjort nån direkt krasch där den slagits i, men funderar ända på om den kanske börjar vara förbrukad? ?

Hur ofta byter ni hjälm? Har haft en hjälm sen i vintras och den har börjat få några ytliga smårepor från låga grenar och liknande, men har inte gjort nån direkt krasch där den slagits i, men funderar ända på om den kanske börjar vara förbrukad? ?
Efter några år. Om den inte blivit skadad innan. Någon rispa i lacken lever jag med och tror att det är okej så.

Repor är nog inga problem. Krasch där man slår i huvudet eller om man tappar hjälmen i asfalt/sten så byter jag.

Arbetshjälmar har ofta en UV-mätare (som ett klistermärke som byter färg) som indikerar när hjälmen blivit "utmattad" av UV-ljus. Kanske mer ett problem för hjälmar som man har på sig under hela arbetsdagar, men kanske värt att notera att plasten slits av ålder förutom av rena skador. Fast det handlar ju om flera år innan det blir aktuellt.

Cykelhjälm är aldrig förbrukat, förutom efter en krasch. Förbrukat padding är enda problem jag har, men då kan man köpa nya. Tysk magazin har en test av 8 år gamla hjälm som visar att dämpning har blivit bara några procent mindre i 8 år.

Tumregeln för MChjälmar är 5 år, kan väl gälla cykelhjälmar också även om MChjälmar är betydligt stadigare. Och gärna glasfiberarmerade. Men de bör åas hålla för betydligt större påverkningar.

Hmm ja. Men alltså acceptansen av eventuell felmarginal gällande krossad skalle eller inte krossad skalle borde väl ändå vara nära 0?
Just därför är hjälmarna byggda så att de ska kunna tappa lite i effektivitet men ända funka. Krashar du inte med den så kan du ha hjälmen till du slänger den för att du tycker den är ful, har trasiga spännen etc..

På grabbens 16'' singel petare så följde de med när man gick framåt. Det gör nåt när man 105cm lång och försöker leda sin cykel i lugn och ro. Avhjälptes genom att växa och byta till 20''.

Nej, samma gäller navväxlade cyklar. Frihjulet är inte "intelligent", den känner bara om drevet ruller framåt eller bakåt jämfört med axeln, inte jämfört med gatan.
Det är kanske så. Skumt att man funderat över det förr fastän man cyklat sedan 70-talet....

Kan man tänka sig att man slår på lite extra returdämpning när man ska åka riktigt jävla brant?
Syftet skulle vara att den lugnar sig lite i lägen när man ha större bekymmer än rotmattor.
Eller lite kompressionsdämpning så att jag inte går så djupt?

Internet säger att droppern ska förvaras nere pga packningar då trycket ökar när den är fullt nedtryckt. Här är jag ca 25mm från fullt ute, droppern klämmer fast cykeln lite lätt. Hur dåligt kan det vara?
3F419A5F-2BDF-405D-8E9D-5E94FA1DC6F6.jpeg

Oh, så noga det är ibland. ? Då håller grejorna länge och bra.

Jo, en fråga jag har som gammal punkare: Finns det en framtid?

Nej tyvärr inte då tiden är en illusion:

Jag har också en fråga! Just det ja, först: tjeena.

Jag har haft 44 cm styre ändå sedan cykelhandlaren sa att det var rätt för mig. Jag också ofta haft domningar i vänster hand och föredrar att ligga på bromsarna med armarna, då vecklar jag också ut handflatorna. Tänkte helt enkelt gå på 42 cm, nu är då frågan om man ska köra det ekonomiska aluminiumstyret som är 150 gram tyngre (till och med tyngre än min nuvarande) eller gå på kolfiber. Skulle jag varit stensäker på att 42 (eller annan bredd) är korrekt för mig skulle jag blixtsnabbt ha impulsköpt kolfiberstyret.

Edit: aerodynamiken är allt för mig här nu, men jag nämner bekvämlighetsindikatorerna för att rättfärdiga det mer aero valet.

Jag har haft 44 cm styre ändå sedan cykelhandlaren sa att det var rätt för mig. Jag också ofta haft domningar i vänster hand och föredrar att ligga på bromsarna med armarna, då vecklar jag också ut handflatorna. Tänkte helt enkelt gå på 42 cm, nu är då frågan om man ska köra det ekonomiska aluminiumstyret som är 150 gram tyngre (till och med tyngre än min nuvarande) eller gå på kolfiber. Skulle jag varit stensäker på att 42 (eller annan bredd) är korrekt för mig skulle jag blixtsnabbt ha impulsköpt kolfiberstyret.

Edit: aerodynamiken är allt för mig här nu, men jag nämner bekvämlighetsindikatorerna för att rättfärdiga det mer aero valet.
Skulle inte köpa 42, för att få en riktigt aero position skulle jag gått på ett 38 kolfiber.

Skulle inte köpa 42, för att få en riktigt aero position skulle jag gått på ett 38 kolfiber.
Pommes frites så pass? Jag vet inte jag, lite bekväm vill man ju känna sig på hojen. Allt här i livet ska inte vara en plåga.

Edit: Jag vet vad jag ska göra, jag ska köpa ett vanligt billigt alustyre (oaero) i smalt utförande och se helt enkelt.

Senast ändrad:
Pommes frites så pass? Jag vet inte jag, lite bekväm vill man ju känna sig på hojen. Allt här i livet ska inte vara en plåga.

Edit: Jag vet vad jag ska göra, jag ska köpa ett vanligt billigt alustyre (oaero) i smalt utförande och se helt enkelt.
Beror väl till exempel också på hur bredaxlad man är. Jag har kört med 42 bredd under alla år till förra året då jag köpte ett 38 styre. För mig det smalare styret betydligt bekvämare och känns mycket mer naturligt. Hade kunnat köra 36 också utan problem.

Köp billigt alustyre och testa hur det känns tex på köp och sälj innan du köper det dyra kolstyret.

*
https://cyclingtips.com/2020/12/the-speeco-aero-breakaway-bar-is-ultrafast-and-ultra-weird/ om du vill bli snabb. Och kanske bekväm i tempoposition.

Jag vill ju hamna i den positionen när jag drar omkring på kolcykeln men saken är att jag måste vinkla ut händerna och det är jobbigt. Sen undrar jag fortfarande varför min vänstra hand alltid ska domna. Men ja jag ska köra lite smalare nu för jag har en stark känsla av att det är vad jag åtrår. Allt det här med att man inte kan andas med smalare köper jag inte, vill man andas sätter man sig upprätt och då är Zwift att föredra. Landsväg är att lida.

Hej, har startat ett renoveringsprojekt av en mtb till frun. Den är relativt lätt och perfekt i storlek. Det är en helstel Decathlon "Rockrider 600" från 1998 som ska få framdämpare och nya tjockare däck. Inga problem där!!!
Men växlarna är gripshift, och de är helt utslitna. Plasten (TPE) har "geggat" ihop.
Letar efter växelreglage som funkar till bakväxeln (8vxl sram) och 3vxl deore LX fram.
Någon som kan tipsa om vad som kan fungera? Funkar t.ex. både Shimano och sram reglage, bara det är rätt antal växlar ?

Tror inte min fru har någon åsikt om gripshift eller ej men det känns nog bäst med det som är enklast att hantera. jag tror är reglage med någon slags tydlig indikator.

Skickar med bild på bakväxeln.
869616E8-991C-4535-998C-FF38E3A2CB99.jpeg
Tacksam för hjälp !
Mvh
Emil

Hej, har startat ett renoveringsprojekt av en mtb till frun. Den är relativt lätt och perfekt i storlek. Det är en helstel Decathlon "Rockrider 600" från 1998 som ska få framdämpare och nya tjockare däck. Inga problem där!!!
Men växlarna är gripshift, och de är helt utslitna. Plasten (TPE) har "geggat" ihop.
Letar efter växelreglage som funkar till bakväxeln (8vxl sram) och 3vxl deore LX fram.
Någon som kan tipsa om vad som kan fungera? Funkar t.ex. både Shimano och sram reglage, bara det är rätt antal växlar ?

Tror inte min fru har någon åsikt om gripshift eller ej men det känns nog bäst med det som är enklast att hantera. jag tror är reglage med någon slags tydlig indikator.

Skickar med bild på bakväxeln.
Visa bilaga 504468Tacksam för hjälp !
Mvh
Emil

Tror att det står ESP på den. I så fall är det 1:1 shift ratio och behöver du Sram växelreglage. Den här är 1:1 och dom har indikator (riktigt billig också):

Tror att det står ESP på den. I så fall är det 1:1 shift ratio och behöver du Sram växelreglage. Den här är 1:1 och dom har indikator (riktigt billig också):
Stämmer, det står ESP på gripshift-reglagen. Även det som går till framväxeln.

Och tack så mycket för tipset !!!
bygget kan nu komma vidare.

Jag gjorde service på gaffeln i våras och bytte då "dust seals" och har efter det kört 50-60 timmar, gjorde nyligen en ny lower leg service där jag gjorde rent och i med ny olja i benen.
Efter 3-4 turer har det nu börjat läcka ur lite olja ur ena "dust sealen" på luftsidan, kan dom bli dåliga så snabbt eller vad kan problemet vara?
(Kanske inte syns så mycket på bilden)
IMG_0323.JPG

Jag gjorde service på gaffeln i våras och bytte då "dust seals" och har efter det kört 50-60 timmar, gjorde nyligen en ny lower leg service där jag gjorde rent och i med ny olja i benen.
Efter 3-4 turer har det nu börjat läcka ur lite olja ur ena "dust sealen" på luftsidan, kan dom bli dåliga så snabbt eller vad kan problemet vara?
(Kanske inte syns så mycket på bilden)
Visa bilaga 504556
Kan vara läckage från luftfjädern som trycker ut olja.

Kan vara läckage från luftfjädern som trycker ut olja.
Jag har tänkt på det men har kontrollerat lufttrycket och den har inte tappat luft, gjorde service av luftdämparen i våras. Har även kört ner ett buntband mellan gaffelben och dust seal för få ut eventuell luft men det har inte hjälpt.

Tillbaka
Topp