Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Den här lilla delen som jag inte har haft på min högra gearshifterlever sedan ja, sedan jag fick dem, sitter jag och funderar över. Fyller den egentligen någon funktion? Den väger 4 gram och det är störande. Mer aero att bara ha en sådan på ena sidan eller mer aero att plocka av bägge? Viktmässigt vet jag vad jag tar (väljer).
1628263788254.jpg

Den här lilla delen som jag inte har haft på min högra gearshifterlever sedan ja, sedan jag fick dem, sitter jag och funderar över. Fyller den egentligen någon funktion? Den väger 4 gram och det är störande. Mer aero att bara ha en sådan på ena sidan eller mer aero att plocka av bägge? Viktmässigt vet jag vad jag tar (väljer).Visa bilaga 504941
Välj det som ser bäst ut. 4 gram går inte ens låtsas som spelar någon roll.

Det handlar om huvet, när du sliter ut 300 watt i backen och lirar lite så är det 8 gram. Nej men ja jag har inte den andra och grannaste lösningen är ju att ta väck bägge två så det gjorde jag.

Sen har jag en annan fråga: Vad säger ni om denna?

1628266447681.jpg
1628266447738.jpg

Senast ändrad:
App, app!
Nu ska du inte försöka frånta Forumets kufars rätt till att analisera i det oändliga över betydelselösa detaljer.
Hur mkt inlägg skulle det egentligen bli här om de, hemska tanke, cyklade istf att posta här?

App, app!
Nu ska du inte försöka frånta Forumets kufars rätt till att analisera i det oändliga över betydelselösa detaljer.
Hur mkt inlägg skulle det egentligen bli här om de, hemska tanke, cyklade istf att posta här?
Okej! Vet du?! Jag tog ett KOM igår med skärmar, sadelväska, lampor på randoracern. Den vägde säkert över 8 kg!
Gubben är fet och totalt otränad!
...men listig

Superduper-nybörjarfråga

Kommer lätt upp i 35km/h på landsväg men därefter sätter växlarna stopp, trots att jag har på de tyngsta växlarna. Vad är det som ska bytas ut för att kunna trampa på "tyngre" växlar än nu. För uppenbarligen är det inte konditionen eller benstyrkan som gör att jag inte kommer över den hastigheten.

Superduper-nybörjarfråga

Kommer lätt upp i 35km/h på landsväg men därefter sätter växlarna stopp, trots att jag har på de tyngsta växlarna. Vad är det som ska bytas ut för att kunna trampa på "tyngre" växlar än nu. För uppenbarligen är det inte konditionen eller benstyrkan som gör att jag inte kommer över den hastigheten.
Gissar att du behöver öva kadens. 76km/h har jag fixat med 50/11 som högsta. Det är mer än 90 i kadens.

Annars så får du byta vevparti till ett som tar större klingor.

Superduper-nybörjarfråga

Vad är det för cykel?

Okej! Vet du?! Jag tog ett KOM igår med skärmar, sadelväska, lampor på randoracern. Den vägde säkert över 8 kg!
Gubben är fet och totalt otränad!
...men listig
Hehe, bra där. Men nu känns det som att fokus flyttades till tramsandet igen och jag har övergett tramsandet. Kör en 100% effektiv approach. Missade alla mina kedjeringar? Jag både hoppas och hoppas inte att de är körda ner till basen. Dyrt men potentiell wattvinst!

Vilodag. Möt mig i backen.

Missköter man cykeln är det fel, fixar man är det fel. Det enda som ger något är att hämta KOMs!

Edit: Sen är det faktiskt fel att säga att 8 gram inte är någonting, det är uppenbarligen 8 gram, men jag förstår er poäng.
Utmanar du folk nu igen?
Sist när 2 st skulle cykla ifrån dig stoppade du ju huvet i sanden, länge.

Hehe, bra där. Men nu känns det som att fokus flyttades till tramsandet igen och jag har övergett tramsandet. Kör en 100% effektiv approach. Missade alla mina kedjeringar? Jag både hoppas och hoppas inte att de är körda ner till basen. Dyrt men potentiell wattvinst!
Nej jag är allvarlig. Fet och otänad är jag efter två år nästan utan cykling. Och ett KOM tog jag. Inte för att jag är bäst, eller ens mitt bästa jag (fett långt ifrån), men lite gubblistig - det kan också fungera.

Framklingor håller länge. Byter du bara kedjor i tid så håller de 2000 mil. Eller mer.

Btw. Jag är inte lika oändligt tålmodig som marr, men jag vill dig inte heller något ont. Jag lovar att inte tramsa emot dig i framtiden då du verkar ha problem med det. Jag respekterar det. Okej!?

Nej jag är allvarlig. Fet och otänad är jag efter två år nästan utan cykling. Och ett KOM tog jag. Inte för att jag är bäst, eller ens mitt bästa jag (fett långt ifrån), men lite gubblistig - det kan också fungera.

Framklingor håller länge. Byter du bara kedjor i tid så håller de 2000 mil. Eller mer.

Btw. Jag är inte lika oändligt tålmodig som marr, men jag vill dig inte heller något ont. Jag lovar att inte tramsa emot dig i framtiden då du verkar ha problem med det. Jag respekterar det. Okej!?
Mjaa jaa men nu postade jag ju faktiskt bilder, det var iofs i en edit men ändå! Som jag kan se är dessa slitna beyond repair. Att köpa nya drev verkar dock omöjligt, slut överallt.

Idag blir det många frågor då det som sagt är vilodag och jag fixar. Jag har länge kört med sadelväska men allt som allt blir det över 360 gram, jag har räknat på det och en slang, co2 och 2 levers är 170 gram. 200gram!!
Nu är bara frågan, vågar man tejpa fast det med eltejp i överröret? Och i så fall är det mer aero än att ha det under sadeln, nu ska sägas att min sadelväska verkligen sitter dåligt så tror den är rätt oaero.

Synd mitt eltejp är slut annars skulle jag kört direkt. Eller ja det skulle jag ju inte för jag tänker zwifta hela veckan i regnet.

Mjaa jaa men nu postade jag ju faktiskt bilder, det var iofs i en edit men ändå! Som jag kan se är dessa slitna beyond repair. Att köpa nya drev verkar dock omöjligt, slut överallt.

Idag blir det många frågor då det som sagt är vilodag och jag fixar. Jag har länge kört med sadelväska men allt som allt blir det över 360 gram, jag har räknat på det och en slang, co2 och 2 levers är 170 gram. 200gram!!
Nu är bara frågan, vågar man tejpa fast det med eltejp i överröret? Och i så fall är det mer aero än att ha det under sadeln, nu ska sägas att min sadelväska verkligen sitter dåligt så tror den är rätt oaero.

Synd mitt eltejp är slut annars skulle jag kört direkt. Eller ja det skulle jag ju inte för jag tänker zwifta hela veckan i regnet.
Varför stoppar du det inte i en av fickorna på ryggen?

Varför stoppar du det inte i en av fickorna på ryggen?
För att om den exploderar är det adjö. Och JO de har exploderat. Google.
Sen är det riktigt oaero också, jag ligger alltid gnetar i aeroposition.

Kolla här vet jag. Bara improvisation!

Skulle jag bara fått in det i själva sadeln men det får jag inte, inte tillräckligt mycket räls. 200 gram är dock inget jag kommer att acceptera i framtiden. Helt onödig vikt.
1628275646549.jpg

Tror ändå att jag kan få in det i själva sadeln, hmm. Ja nu kommer jag dock bara behöva massa eltejp. 200 gram är vad människor betalar flera tusen för så det vaskar jag inte.

Superduper-nybörjarfråga

Som Bengt-re skriver, du får träna upp en högre kadens. För mig går gränsen vid ca 50 kmh men då är min högste utväxling 48/13. Och kadensen då en bit över 100 - utan att dansa i sadeln.

För att om den exploderar är det adjö. Och JO de har exploderat. Google.
Sen är det riktigt oaero också, jag ligger alltid gnetar i aeroposition.

Kolla här vet jag. Bara improvisation!

Skulle jag bara fått in det i själva sadeln men det får jag inte, inte tillräckligt mycket räls. 200 gram är dock inget jag kommer att acceptera i framtiden. Helt onödig vikt.
Visa bilaga 504982
Hellre spränga pungen än ryggen alltså.
Jag har slang, pump och 2 däckverktyg i mittenfickan bak med slangen närmast ryggen. Det ska nog mycket till för att en patron ska explodera, jag har krashat rejält utan att det hänt och jag har en känsla av att huvuddelen av trycket går bakåt där det inte möter motstånd.
Blir nog klart oskönt oavsett.
Har du den på överröret exploderar den i ansiktet.

Vad händer om patronen exploderar när den sitter på överröret då? Eller ligger i sadelväskan som den gör nu?

Hellre spränga pungen än ryggen alltså.
Jag har slang, pump och 2 däckverktyg i mittenfickan bak med slangen närmast ryggen. Det ska nog mycket till för att en patron ska explodera, jag har krashat rejält utan att det hänt och jag har en känsla av att huvuddelen av trycket går bakåt där det inte möter motstånd.
Blir nog klart oskönt oavsett.
Har du den på överröret exploderar den i ansiktet.
Då ryker ju ryggraden på dig och så blir det inte mer cykling. Usch det vore trist.
Jag är fast besluten om att satte det under överröret och så ska jag vinkla det åt andra hållet. Så får det bli, med en jävla massa eltejp (vilket är viktlöst i stort sett) kommer det hålla. Så får det bli. Det kan inte skapa turbuelens för styrröret är redan i vägen för vinden.

Vad händer om patronen exploderar när den sitter på överröret då? Eller ligger i sadelväskan som den gör nu?
I sadelväskan så dämpar ju sadeln smällen, plus 20 cm luft. Ha den i ryggen och så explosion, det vore inget kul det. Konsensus är att det inte händer men det har hänt.

Edit: Att ha reserv med sig är helt ärligt inget jag kan rekommendera, har cyklat i massor av år och haft 1 punktering! Ja det är makalöst men sant. Om jag bara hade någon som kunde köra mig hem om saker hände så men då blir det liksom taxi och det är jobbigt på så många sätt, det är i vart fall jobbigare än 200 gram.

I sadelväskan så dämpar ju sadeln smällen, plus 20 cm luft. Ha den i ryggen och så explosion, det vore inget kul det. Konsensus är att det inte händer men det har hänt.

Edit: Att ha reserv med sig är helt ärligt inget jag kan rekommendera, har cyklat i massor av år och haft 1 punktering! Ja det är makalöst men sant. Om jag bara hade någon som kunde köra mig hem om saker hände så men då blir det liksom taxi och det är jobbigt på så många sätt, det är i vart fall jobbigare än 200 gram.
Sadelväska är fruktansvärt o-aero, det går bort.

Tror fasen risken är större att du blir träffad av blixten när du är ute än att en co2 patron skjuter ryggraden av dig.
Så må det vara men då jag precis har kommit fram till (för femtioelfte gången) att sinnesro är viktigt för kraften så vill jag inte ha den oron i bakfickan. Ni kommer inte kunna övertyga mig om att lägga det i fickan.

Då ryker ju ryggraden på dig och så blir det inte mer cykling. Usch det vore trist.
Jag är fast besluten om att satte det under överröret och så ska jag vinkla det åt andra hållet. Så får det bli, med en jävla massa eltejp (vilket är viktlöst i stort sett) kommer det hålla. Så får det bli. Det kan inte skapa turbuelens för styrröret är redan i vägen för vinden.
Nja, jag har förstärkt min ryggrad just därför.

Nja, jag har förstärkt min ryggrad just därför.
Sadelbag är faktiskt rätt aero ställe att ha det på, det komme inte uppstå mer turbulens av att ha saker där. Men det får vara hur aero det vill för det är löjligt tungt, 390 gram är helt enkelt kasst. När jag kan få ner det till halva. Jag får helt enkelt smälla på med eltejp och se var den hamnar i slutänden.

Så må det vara men då jag precis har kommit fram till (för femtioelfte gången) att sinnesro är viktigt för kraften så vill jag inte ha den oron i bakfickan. Ni kommer inte kunna övertyga mig om att lägga det i fickan.
Tejpa fast den i överröret då, det är väl inte mer med det.

Jag funderade lite på det där med gaffeln på kinakolfibercykel (eller på cykel öht). Du kanske ska dra ett par varv runt där också, ifall gaffeln skulle smälla av. Googla typ steerer tube fail. Tänkte på det där med att de misslyckades med insidan av ditt sadelrör (var det väl?). Tänk om de råkat misslyckas lite grann med gaffeln också... Äh, det är för farligt att cykla utanför Zwift.

Nån som kör Speedplay-pedaler, och då kanske främst Wahoo-varianten, som kan säga hur "lätt" det är att klicka i sig/hitta rätt jämfört med SPD-SL eller Look?

Hade möjlighet att testa Speedplay en kort runda för ett tag sedan och tyckte det kändes trevligt nog för att fundera på köp, men hade inte riktigt tid att testa klicka i och ur mer än en gång. Allt är förstås en vanesak, men har alltid upplevt SPD-SL som mer idiotsäkert än Look vid övergångsställen och liknande, där jag ibland lyckats "fastna" i fel läge liksom och får stapla fram innan nytt försök, vilket inte händer på samma sätt med SPD-SL.

Nån som kör Speedplay-pedaler, och då kanske främst Wahoo-varianten, som kan säga hur "lätt" det är att klicka i sig/hitta rätt jämfört med SPD-SL eller Look?

Hade möjlighet att testa Speedplay en kort runda för ett tag sedan och tyckte det kändes trevligt nog för att fundera på köp, men hade inte riktigt tid att testa klicka i och ur mer än en gång. Allt är förstås en vanesak, men har alltid upplevt SPD-SL som mer idiotsäkert än Look vid övergångsställen och liknande, där jag ibland lyckats "fastna" i fel läge liksom och får stapla fram innan nytt försök, vilket inte händer på samma sätt med SPD-SL.
Har inte testat nya Wahoovarianterna men har kört en hel del Speedplay. Att klicka i är inte lika distinkt som spd sl / look och ibland får man lirka lite för att klicka i ordentligt. Att klicka ur är inga konstigheter men att klicka i är lite knöligare.

Tillbaka
Topp