Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Någon som testat? Är det något att ha?
Nej, men berätta gärna hur de var om du köper dem. De ser onekligen intressanta ut.

Kanske
Varför inte klippa av den gamla slangen och trä en (gammal) vajer genom den,
håll fast vajern och dra ur den gamla slangen,
trä sedan den nya slangen över vajern.

Hänger du med hur jag menar?
Enklare att klippa slangen vid oket och tejpa ihop med nya slangen nästan 1 varv med silvertejp eller liknande. Då löper den lätt genom ramen.

Läste någonstans att tektro/shimano inte var kompatibla då det diffar någon millimeter i storlek gällande slangarna?
Låter rimligt. Men annars, om ytterdiametern är densamma så kan dy ju köra på. Blir det inte bra kan du göra om och göra rätt på någon av ovanstående bra förslag sen och allt du offrat är 2 oliver och lite bromsolja

Har fått en gammal pjäs som jag tänkte göra om till en enpetare åt sambon. Något förvirrad, då jag aldrig gjort detta tidigare. Därav följande frågor:

1. Bakhjul. Kan jag bara dra av kassetten och sätta in en klinga (typ 14t) + ev distanser? Är det något mått jag måste ta hänsyn till (olika standarder etc). Många verkar byta bakhjul men det hade ju varit skönt att slippa.

2. Vevar och lager (fauber) känns vid en första anblick som att de är i helt ok skick. Räcker det i så fall att bara byta klingan mot ex en sån här? Som jag förstått det borde jag komma rätt långt med en haknyckel, kedjepiska och våld. Något mer att ta i beaktning?
IMG_20210820_212342.jpg

https://www.mototrade.se/cykel/kedjehjul-fauber-fram-1-2x3-32-46t/p/60282/#description
IMG_20210820_212354.jpg

Har fått en gammal pjäs som jag tänkte göra om till en enpetare åt sambon. Något förvirrad, då jag aldrig gjort detta tidigare. Därav följande frågor:

1. Bakhjul. Kan jag bara dra av kassetten och sätta in en klinga (typ 14t) + ev distanser? Är det något mått jag måste ta hänsyn till (olika standarder etc). Många verkar byta bakhjul men det hade ju varit skönt att slippa.

2. Vevar och lager (fauber) känns vid en första anblick som att de är i helt ok skick. Räcker det i så fall att bara byta klingan mot ex en sån här? Som jag förstått det borde jag komma rätt långt med en haknyckel, kedjepiska och våld. Något mer att ta i beaktning?Visa bilaga 507821

https://www.mototrade.se/cykel/kedjehjul-fauber-fram-1-2x3-32-46t/p/60282/#descriptionVisa bilaga 507819
Det är nog inte kassett på den där. Men det finns lösningar även för frihjul.

De där bromsarna var otrevligt dåliga för 30 år sedan och har nog inte åldrats med värdighet. Är det enkelbottnade rostfria fälgar och 30 år gamla vajrar/gummin så är de nog farligt dåliga.

Det är nog inte kassett på den där. Men det finns lösningar även för frihjul.

De där bromsarna var otrevligt dåliga för 30 år sedan och har nog inte åldrats med värdighet. Är det enkelbottnade rostfria fälgar och 30 år gamla vajrar/gummin så är de nog farligt dåliga.
Tack, ska kika lite närmare på det imorgon och se om jag blir något klokare. Bromsarna har jag inte kommit till än. Misstänker dock att det kommer komma ett önskemål om ett annat styre så då kan jag lika gärna kasta på ett par andra bromsar av bara farten

2. Vevar och lager (fauber) känns vid en första anblick som att de är i helt ok skick. Räcker det i så fall att bara byta klingan mot ex en sån här? Som jag förstått det borde jag komma rätt långt med en haknyckel, kedjepiska och våld. Något mer att ta i beaktning?Visa bilaga 507821

https://www.mototrade.se/cykel/kedjehjul-fauber-fram-1-2x3-32-46t/p/60282/#descriptionVisa bilaga 507819
tror du med lämplig låsbricka kan reglera kedjespänningen på den där, annars måste du ha en kedjespännare, vilket skulle kunna vara den befintliga växelföraren i låst läge.

oavsett prova gärna konceptet enpetare med något av de befintliga dreven åtminstone inledningsvis. det är definitivt inte värt att lägga varken pengar eller tid i någon omfattning på den där iofs trevliga cykeln, den kommer att vara en tung best hur du än sminkar den.

jag hade smort upp systemet och kört med befintliga växlar. positronsystemet är ytterligt stabilt och går i decennier utan underhåll.

tror du med lämplig låsbricka kan reglera kedjespänningen på den där, annars måste du ha en kedjespännare, vilket skulle kunna vara den befintliga växelföraren i låst läge.

oavsett prova gärna konceptet enpetare med något av de befintliga dreven åtminstone inledningsvis. det är definitivt inte värt att lägga varken pengar eller tid i någon omfattning på den där iofs trevliga cykeln, den kommer att vara en tung best hur du än sminkar den.

jag hade smort upp systemet och kört med befintliga växlar. positronsystemet är ytterligt stabilt och går i decennier utan underhåll.
Tack för input! Den kanske får behålla växlarna ett litet tag till. Just vikten spelar väl egentligen ingen större i det här fallet, men det känns ju som en överhängande risk att det drar iväg i kostnad (kontra hur kul den färdiga produkten blir).

Istället för att starta ytterligare en tråd om värde på en cykel tar jag det här.
Hittar ingen motsvarande på blocket just nu.
En scott spark rc 900 pro 2018.
Orginal så när som på en dropper typ.
Välskött och lite cyklad på.
Vad är ett skäligt pris?

Pga inköp av ny ram som får ärva grx-gruppen så har jag en ram ”över”. Tänkte att den ska få bli en dra-vagn/åka-å-handla/snö-och-slask-pendlare
Ramen har 142mm spacing bak och 68mm BB
På hyllan hemma har jag en 12s kassett som passar på hjulen och ett boostvevparti med sram direct mount.
BB blir ett MT-800 med 2x2,5mm spacer på drivsidan och 1x2,5mm på andra sidan om jag förstått det rätt
Och chainring borde jag kunna byta till ett med 6mm offset för att matcha 142mm bak.
Har jag tänkt rätt här?

Istället för att starta ytterligare en tråd om värde på en cykel tar jag det här.
Hittar ingen motsvarande på blocket just nu.
En scott spark rc 900 pro 2018.
Orginal så när som på en dropper typ.
Välskött och lite cyklad på.
Vad är ett skäligt pris?

Stort tack. Sökte faktiskt, uppenbarligen jävla dåligt. Tackar

Varför har de flesta SPD-skor typ pjäxknäppning, men de flesta flats-skor snörning? Är det för att inte råka sitta fast med skon i pedalen och tappa skon? Betyder det att SPD-skor med vanlig snörning är en dum idé för fåfänga?

För att en del vill se cool ut. På andra plats kommer möjligen att man drar i pedalen med spd.

Jag har för övrigt spd med snörning.

Edit. XC har spänne och gravity ibland snörning.

Angående mina frågor om den gristunga crescenten högre upp i tråden. Som jag förstår det kommer jag behöva disha om hjulet om jag försöker göra single Speed av mitt nuvarande frikranshjul. Kan jag istället bara köpa valfritt hjul med frihjul (förutsatt att navet är brett nog) och jobba mig vidare därifrån?

Den här tex.

I kombination med tex

Angående mina frågor om den gristunga crescenten högre upp i tråden. Som jag förstår det kommer jag behöva disha om hjulet om jag försöker göra single Speed av mitt nuvarande frikranshjul. Kan jag istället bara köpa valfritt hjul med frihjul (förutsatt att navet är brett nog) och jobba mig vidare därifrån?
Det kitet är för hjul med kassett. Hjulet du länkar till ser ut att vara ett 6/7-delat med gängat frikrans (liknande som redan sitter på din cykel). Så de passar inte med varandra.

Rent principiellt så bör det väl gå att göra som du är inne om du hittar ett hjul med kassett som passar din cykel. Det går också köpa hjul specifikt för single speed.

Det kitet är för hjul med kassett. Hjulet du länkar till ser ut att vara ett 6/7-delat med gängat frikrans (liknande som redan sitter på din cykel). Så de passar inte med varandra.

Rent principiellt så bör det väl gå att göra som du är inne om du hittar ett hjul med kassett som passar din cykel. Det går också köpa hjul specifikt för single speed.
Tack, det är alltså ett flip flop-nav jag är ute efter? Det känns ju i så fall som den absolut smidigaste lösningen

Hej

Hade ur luften ur dämparen, en fox float dps, när jag skulle fixa en grej. Frågan lyder, hur pumpar jag upp den på rätt sätt igen? Bara att köra på till mina 250 psi eller måste man ta 50psi intervaller för utjämning? Eller är det bara efter service man gör så? Förklara för en som int begrip, tack!

Tack, det är alltså ett flip flop-nav jag är ute efter? Det känns ju i så fall som den absolut smidigaste lösningen
Betydlig dyrare än att köpa drev och disha om men vill man köpa sig smidighet så är det nog vägen att gå. Sen vill man ha matchande hjulpar och lite annat smått och gott, så vips har man lagt mer pengar än det hade kostat att köpa en ny ?

Jag blir glaen! Galen blir jag, lyckades samla ihop allt på en shop men ja jag har ju inte frikrans. Alltså helt lönlöst beställa. Shimano MF-TZ500-7 har jag på min cykel och jag har bytt det 1 gång.
Roliga är att Decathlon har den men vill ju helst inte betala frakt!

Vad är alternativen? Verkar vara så sjukt att frikransar är slut precis överallt??

// Helt värdelös cykel men blev så sugen på att lida lite så tänkte att jag likaväl kan laga grejer, men den är verkligen kass, enda som funkar nu är bakväxeln och frambromsen, så inga fancy förslag, tänk skitcykel. //

Du behöver ta i mer. Finns inget annat sätt. För att göra det behöver du en längre hävstång än vad du förmodligen har idag. Du behöver också veta åt vilket håll du ska dra. Höger pedal är högergängad (dvs det "vanliga" hållet. Tänkt två gånger, ta i en gång.
Som en liten uppdatering så har jag som ställde frågan förra gången fortfarande inte fått av pedalen. Inhandlat insex 6 mm till ett rejält långt spärrskaft, men det enda som händer när man tar i är att insexen vrider sig. Alltså själva metallen, inte att den glider i skruven. Helt sjukt.
Nästa och sista försök innan jag skaffar helt nytt vevparti är skruvstädet och gaslåga.

Jag blir glaen! Galen blir jag, lyckades samla ihop allt på en shop men ja jag har ju inte frikrans. Alltså helt lönlöst beställa. Shimano MF-TZ500-7 har jag på min cykel och jag har bytt det 1 gång.
Roliga är att Decathlon har den men vill ju helst inte betala frakt!

Vad är alternativen? Verkar vara så sjukt att frikransar är slut precis överallt??

// Helt värdelös cykel men blev så sugen på att lida lite så tänkte att jag likaväl kan laga grejer, men den är verkligen kass, enda som funkar nu är bakväxeln och frambromsen, så inga fancy förslag, tänk skitcykel. //
Vad är det värt för dig att börja cykla igen? Kanske det är värt med fraktkostnaden för att få ihop cykeln?

Vad är det värt för dig att börja cykla igen? Kanske det är värt med fraktkostnaden för att få ihop cykeln?
Alltså en cykel kommer rulla bra länge, bra mycket längre än vad internet tenderar att säga. Men allt är verkligen helt kört, kedjan hoppar lite då och då och det är risky business att ställa sig upp på den. Så bara byta en grej är inte heller lönt, allt är liksom kört.

Nu behöver jag då frikrans 7 delat men det finns ju för inte någonstans....

Alltså en cykel kommer rulla bra länge, bra mycket längre än vad internet tenderar att säga. Men allt är verkligen helt kört, kedjan hoppar lite då och då och det är risky business att ställa sig upp på den. Så bara byta en grej är inte heller lönt, allt är liksom kört.

Nu behöver jag då frikrans 7 delat men det finns ju för inte någonstans....
Har Decathlon sålt sitt sista exemplar?

Det fanns ju på decathlon. Men du var ju för snål att betala för frakten.
Mjaha aha. Ja jo jag får beställa därifrån men oftast orkar jag inte hämta två paket, så tänkte om någon visste om den här produkten helt enkelt har blivit opopulär och ersatts av ny teknologi eller produkt. Men det är väl Kina då alltså..

Biltema har den förresten men bara i vissa varuhus. Ja jag har ju alltid hyllat Decathlon så får väl bli dem.

Mjaha aha. Ja jo jag får beställa därifrån men oftast orkar jag inte hämta två paket, så tänkte om någon visste om den här produkten helt enkelt har blivit opopulär och ersatts av ny teknologi eller produkt. Men det är väl Kina då alltså..

Biltema har den förresten men bara i vissa varuhus. Ja jag har ju alltid hyllat Decathlon så får väl bli dem.
Annars kan du åka till ditt närmsta Decathlon-varuhus och köpa över disk. Ett paket mindre att hämta då.

Men skämt åsido, bättre att hämta två paket än att vela och bli utan som jag brukar bli.

Tillbaka
Topp