Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
> Hur vet man när det är dags att byta kassett?
Enklast är nog att vara duktig på att byta kedjor och sen byta kassett när den inte fungerar ihop med ny kedja.
> Är det dags att byta denna?
Jag tycker inte den ser överdrivet sliten ut
på nionde växelns taggar har det smitts till ett litet slitage klockan halv fyra till fyra. annars ser det lugnt ut.
en vanlig definition på sliten kassett är att det rappar när man lagt på ny kedja.
köp gärna en kedjeslitagemätare. jag gillar pro gold för dess enkla ergonomi, kontinuerliga skala istället för ja/nej och allmänt förutsägbara resultat. metoden den använder kan dock med vissa kedjor med glappare rullar ge en aning större slitagevärde än irl, t ex med wippermannkedjor. inget verkligt problem har det visat sig.
Visa bilaga 512078
Digitalklocka kanske?Röntgensyn eller bara en väldigt udda klocka??
Förspänna? Det är väl bara att trycka ner foten på pedalen då innan man mäter?Då det gäller kedjemätare rekommenderar jag att man skaffar en modern som har tre utstickande pinnar, inte de gamla med bara en i början och mättpinnen i slutet Dessa med tre så förspänner man kedjan så det inte blir mätfel med naturligt glapp i kedjan. Det sägs vara extra viktigt på 12 och 13 speed-kedjor. Också att tänka på är att en kedja kan nötas ganska ojämnt så bra att mäta på mer än ett ställe.
Visa bilaga 835011
Kanske? Jag vet faktiskt inte, det blir ju en rätt liten förspänning när man nyper ihop där på mätstickan med fingrarna, medan en stor förspänning om man ställer sig på trampan, har inte tillräckligt bra koll för att veta om det spelar någon roll. Känns som det borde funka att spänna den manuellt på sidan om, det är väl bara det att när det är inbyggt i mätstickan med bild tryckt på så kommer man naturligt ihåg att göra det, mer lättanvänt.Förspänna? Det är väl bara att trycka ner foten på pedalen då innan man mäter?
Nä jag frågar bara, jag vet inte själv. Har aldrig spänt en kedja innan jag mätt utan jag trycker bak ena sidan av mätstickan som är rundad mot en av rollersena och droppar andra änden mellan rollersen längre fram. Eller försöker iallafall. Har inte slitit ut något än.Kanske? Jag vet faktiskt inte, det blir ju en rätt liten förspänning när man nyper ihop där på mätstickan med fingrarna, medan en stor förspänning om man ställer sig på trampan, har inte tillräckligt bra koll för att veta om det spelar någon roll. Känns som det borde funka att spänna den manuellt på sidan om, det är väl bara det att när det är inbyggt i mätstickan med bild tryckt på så kommer man naturligt ihåg att göra det, mer lättanvänt.
Tycker i alla fall att det är mer värt att ha den funktionen än en detaljerad mätskala, då jag tror detaljeringen inte ger så mycket pga att kedjor nöts ojämnt och det ändå kommer vara lite mätfel. Skulle t ex gissa att en kedja mäter lite olika beroende på hur hårt man spänner kedjan.
Det är inte pga om kedjan är spänd eller ej när du mäter du bör välja en kedjeslitmätare av sådan typ som @atorger skriver om. Utan för att du då mäter kedjeslitaget på rätt sätt, dvs på samma sätt som kedjan belastas när den används och slits.Förspänna? Det är väl bara att trycka ner foten på pedalen då innan man mäter?
Delar den upplevelsen, och tycker det är än mer med ovala klingor. Mäta mellan nitarna är också en väg.En traditionell kedjemätare mäter mest glapp i rullarna och inte hur mycket kedjan sträckts. För det funkar en trepunkts bättre.
Då är det nog dags byta kassett.Ni har taggat igång på en tråd från 2021.