Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Frågar för två polares räkningar.
Båda kör billigare shimano med systemvikt på cirka 100 samt 130kg-ish.
Båda deras kassetter har böjts, hur kan de böjas?
Tänker om det är så att man har hög systemvikt samt om man tar i för kung å fosterland och böjer kassetten med trycket från benen?

Frågar för två polares räkningar.
Båda kör billigare shimano med systemvikt på cirka 100 samt 130kg-ish.
Båda deras kassetter har böjts, hur kan de böjas?
Tänker om det är så att man har hög systemvikt samt om man tar i för kung å fosterland och böjer kassetten med trycket från benen?

Skulle tror att dom böjer när dom växlar under stora krafter, t.ex. uppför en backa. Kassetter böjer inte när man inte växlar.

Fantastiskt mycket OT men behöver hjälp med att identifiera den här bussen.

A255EA24-CFFB-4938-991F-C9AB88A9304F.jpeg

Känner igen den så väl ifrån när jag var liten. Trodde först att det var TV-piraternas buss men icke…

Tips på hur man får av handtag från styre utan att förstöra dem?

Lyckats med andra handtag men just dessa sitter som berget och är tänkt att återanvändas på nytt styre.

Fantastiskt mycket OT men behöver hjälp med att identifiera den här bussen.

Visa bilaga 511900

Känner igen den så väl ifrån när jag var liten. Trodde först att det var TV-piraternas buss men icke…
Det är en Scania CR 111 M 59 av årsmodell 1977.

Det är för övrigt exakt samma busstyp som Ulf Brunnberg körde i Varning för Jönssonligan från 1981! ?

447711223355.jpg

Lyckats med andra handtag men just dessa sitter som berget och är tänkt att återanvändas på nytt styre.
Jag brukar trycka in en tunn skruvmejsel mellan styre och handtag så långt det går (typ 5 cm) sen häller jag i något som dunstar lätt, typ vatten, t-röd, lacknafta, Bräkleen. Sen är det bara att att ta ur mejseln och vrida fram och tills det lossnar. Man kan använda olja också, men då är det svårare att få rent så det sitter bra på nästa cykel.

En del handtag är ju väldigt känsliga, rev nyss sönder ett par ESI handtag, sprack upp väldigt enkelt i kanten!

Som @mtbkr skriver: tryckluft. Ta ett blåsmunstycke och sätt i innerkanten på handtaget och blås till samtidigt som du drar lite i handtaget. Samma sätt när man skall montera handtaget.

Meh, var helt säker på att det var en ”lekbuss” från nåt tv-program från när jag var lite på slutet av 70-talet/början av 80-talet ?

Jajamän. Har varit där den här veckan och lastat av räls vid Torsvik och Käppala.

Meh, var helt säker på att det var en ”lekbuss” från nåt tv-program från när jag var lite på slutet av 70-talet/början av 80-talet ?

Jajamän. Har varit där den här veckan och lastat av räls vid Torsvik och Käppala.
Räcker infon du har fått eller vill du att jag ska luska mer?

kommit flera bra tips och ett till är att trycka in vatten under handtaget med hjälp av en injektionsspruta och en smal lång nål.

mindre spruta ger mer kraft.

Skulle hjälpa en kompis att byta drivlinan på hans pendlare en Crescent med 8x2 Shimano Claris. Beställde glad i hågen hem prylar men när jag idag skulle byta grejorna så upptäcker jag att framklingorna jag beställde är fyrbultade medans de som sitter på cykeln är fembultade ?
Hur jag än googlar så hittar jag ingen som har fembultade klingor hemma (50-34). Försökt leta på något kompabilitetsdokument för att se om jag kan använda framklingor för 9 eller 10 delat tillsammans med den 8 delade kassetten och kedjan jag har men hittar inget jag förstår något av.. någon som kan bistå med lite visdom?

Om man skulle vilja testa att "vinkla" fotsulan lite mer på pedalerna (SPD SL), finns det någon lösning för detta? Har allt som oftast känt att jag hade föredragit om utsidan av foten var något högre än insidan, oavsett vilka skor jag haft.

Om man skulle vilja testa att "vinkla" fotsulan lite mer på pedalerna (SPD SL), finns det någon lösning för detta? Har allt som oftast känt att jag hade föredragit om utsidan av foten var något högre än insidan, oavsett vilka skor jag haft.

Vinkla klossarna.

EDIT: inser nu att jag läste fel.

Senast ändrad:
Hur jag än googlar så hittar jag ingen som har fembultade klingor hemma (50-34). Försökt leta på något kompabilitetsdokument för att se om jag kan använda framklingor för 9 eller 10 delat tillsammans med den 8 delade kassetten och kedjan jag har men hittar inget jag förstår något av.. någon som kan bistå med lite visdom?

Edit: trodde först att det borde funka men kollar på länken ovan och då ser det ju mörkt ut..

Ska självklart testa det, men funtade på om det finns en mer permanent lösning i form av någon distans man kan sätta mellan klossen och skon eller liknande.

Specialized har vinklade klossarna och vinklade innesulor. Bara en negativ review här dock:

Specialized har vinklade klossarna och vinklade innesulor. Bara en negativ review här dock:

Perfekt, precis vad jag var ute efter! Ska köpa och testa. Negativa recensionen verkar ju mest handla om priset.

Ska självklart testa det, men funtade på om det finns en mer permanent lösning i form av någon distans man kan sätta mellan klossen och skon eller liknande.
en mer permanent lösning är förstås att att ha kil integrerad i inläggen inne i skon, inte något adderat till utsidan som mest bara försvårar att gå.

en fördel med papper är att det både är formstabilt och är lätt att efterjustera. därmed lättare hitta sweet spot, vilket dessutom man komma att ändra sig med tiden i kraft av att skorna mjuknar, eller någon meniskskada, löparknä eller annat tillstånd i knäna gör att vinkeln blir lämplig att ändra. eller t ex byte av cykel med annan bredd på vevpartiet.

DanielS sa: Edit: trodde först att det borde funka men kollar på länken ovan och då ser det ju mörkt ut..

Men som jag tolkar det så har ju 9-12 kedjor smalare innerbredd så då borde ju 8s kedjan jag har fungera med 9-12 framdrev även om de kanske blir ett glapp på 0.2mm? Har ju redan kedja o kasett för 8s

Senast ändrad:
Det ska fungera bra och det ska också vara bra att köra en tunnare kedja. Så kanske köra med 10s kedja eller tom 11s?
Men det borde väl inte fungera med den 8s kasetten jag redan har om man tittar på innerbredderna i länken från DanielS så har väl de kedjorna 0,2mm smalare innerbredd?

Det går bra med 10s-kedja till 8s-kassett.
En storlek smalare brukar gå smärtfritt. Kanske två också, men vissa rapporterar om problem med kedja för 11-delat på 8/9 delat. Personligen kör jag 10 och 11 delade cyklarna på 11-delad kedja och de 9 delade på 9-delad kedja. Tycker att det fungerar bra.

En storlek smalare brukar gå smärtfritt. Kanske två också, men vissa rapporterar om problem med kedja för 11-delat på 8/9 delat. Personligen kör jag 10 och 11 delade cyklarna på 11-delad kedja och de 9 delade på 9-delad kedja. Tycker att det fungerar bra.

Men en Shimano CN-HG40 kedja borde leka snällt med ett par sådana här iaf?

FC-RS500 Kedjedrev 11-delad​

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp