Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Hjulen behöver bytas oavsett och jag älskar ramen, så blir ingen ny iaf... men förstår från svaren ovan att det kanske inte finns någon bra fix... adaptern ser lite klen ut..?.
Men måste de bytas? Fälgbromsade nav håller längre än en tror och jag har inte haft något allvarligt haveri än. Nav är oftast lätta att renovera. Varför måste hjulen bytas?

Hjulen behöver bytas oavsett och jag älskar ramen, så blir ingen ny iaf... men förstår från svaren ovan att det kanske inte finns någon bra fix... adaptern ser lite klen ut..?.

Om du enda behöver nya hjul är det en ny framgaffel till och en adapter till bak, om en bra finns. Hittade den som ser mindre klen ut, men det är lite oklar hur (bra) den funkar:
https://www.amazon.com/LaKua-Professional-Mountain-Modification-Accessories/dp/B092SBK3RR/ref=sr_1_100

EDIT: Haha, ser nu att bilden har en spegelvänt mtb och en lvgcykel utan skivbroms:
71V7q-urNiL._AC_SL1500_.jpg

Men måste de bytas? Fälgbromsade nav håller längre än en tror och jag har inte haft något allvarligt haveri än. Nav är oftast lätta att renovera. Varför måste hjulen bytas?
Iaf bak är helt slut, glapp och skevt, och sist den var på verkstan bad jag de kolla det, men de menade att det var dags för byte... Det var några mil sen... Cykeln går sporadiskt just nu, men har gått mycket av och till genom åren.... Men måste är så klart ett relativt begrepp ?‍♀️.

Jag har en gammal Sunn Prim som det vore kul att kunna få att leva vidare ett par år till. Den har utbytbara dropouts som ser ut nedan, skulle det vara möjligt (inte tekniskt utan praktiskt) att fräsa, skriva, såga ut ett par nya fästen men för genomgående axel? Idag sitter det på ett par 26"-hjul, men jag tänker att det borde gå att klämma in ett par 27.5 och i och med att det är en titanram så borde det inte heller vara omöjligt att få in 7mm till? Så ingen boost eller så, men i alla fall 142mm axelbredd. Eller ska jag bara köpa på mig varenda hjulpar jag hittar? ?

PXL_20210906_073112415.PORTRAIT.jpg
PXL_20210906_073059022.PORTRAIT.jpg

Jag har en gammal Sunn Prim som det vore kul att kunna få att leva vidare ett par år till. Den har utbytbara dropouts som ser ut nedan, skulle det vara möjligt (inte tekniskt utan praktiskt) att fräsa, skriva, såga ut ett par nya fästen men för genomgående axel? Idag sitter det på ett par 26"-hjul, men jag tänker att det borde gå att klämma in ett par 27.5 och i och med att det är en titanram så borde det inte heller vara omöjligt att få in 7mm till? Så ingen boost eller så, men i alla fall 142mm axelbredd. Eller ska jag bara köpa på mig varenda hjulpar jag hittar? ?

Visa bilaga 511040Visa bilaga 511041
Kan du inte bygga ett par 26-tumshjul som håller istället då? Med skivbromsar finns det ju knappt någon bortre gräns för hur länge ett hjulpar kan hålla. Eller missförstår jag något??

Annars vet jag nån som kan tänka sig att ha hand om något så omodernt... :love:

Klart det går, men sedan ska man hålla på och hålla liv i en gammal framgaffel (som inte har blivit servad på säkert tio år) och hitta reservdelar till en sådan lär också bli svårare med åren. Visserligen kan man väl köra mullet, men det känns också lite knasigt? Ramen är ju löjligt fin.

Aha, framgaffelunderhåll är ju lite segt ur den synvinkeln.. Synd att kladda ner en fin ram genom att köra mullet, så nya dropouts kanske är vettigt.

Nu har jag inte tänkte så jättemycket på det här, men det borde ju gå att fixa de här 7mm även i dropoutsen om man låter dem tillverkas. Får cykla ned till Västberga och se om det finns någon som vill ta sig an ett sådant här projekt.

Nu har jag inte tänkte så jättemycket på det här, men det borde ju gå att fixa de här 7mm även i dropoutsen om man låter dem tillverkas. Får cykla ned till Västberga och se om det finns någon som vill ta sig an ett sådant här projekt.
Ja det beror nog lite på hur ramen ser ut "utanför" dropouten. En snabb koll på cykeln som står här bredvid så hade det nog blivit problem, i all fall på höger sida, om navet hade hamnat 3.5mm längre ut. Då hade nog kassetten tagit i ramen

Ändras placeringen av kasetten på ett 142mm nav mot ett 135mm? Är det inte bara axeln som går längre ut?

Hej! Jag har två frågor.

1.
Tänkte införskaffa nya bromsar men jag förstår verkligen inte vad skillnaden mellan

shimano br-7000 Bikester länk
shimano br-7010 Bikester länk

Vad är skillnaden?

2.
Ramen som jag har har möjlighet att ha 3 skruvar. En på varsin sida om hjulet samt en "ovanför" hjulet. Nuvarande bromsen (v-broms) använder bara skruvarna på sidorna. Vad bör man ha, hur ska jag tänka?

Tackar!

Hej! Jag har två frågor.

1.
Tänkte införskaffa nya bromsar men jag förstår verkligen inte vad skillnaden mellan

shimano br-7000 Bikester länk
shimano br-7010 Bikester länk

Vad är skillnaden?

2.
Ramen som jag har har möjlighet att ha 3 skruvar. En på varsin sida om hjulet samt en "ovanför" hjulet. Nuvarande bromsen (v-broms) använder bara skruvarna på sidorna. Vad bör man ha, hur ska jag tänka?

Tackar!
Den ena var DM och den andra inte.

Välj det som passar på ramen.

man kan fortsätta med qr bak, och fram genomgående axel när man eventuell byter till ny gaffel fram? ekra om med nytt nav är ju en smal sak...

varför man skulle föredra ynka 12,5 mm högre 27,5 fälgar framför sköna däck med större volym på existerande 26-fälgar tycks mig något oklart. särskilt när det ofta råder viss trängsel redan från start på 26-ramar..

Senast ändrad:
Tvärtom, det är i praktiken aldrig det är eker det är fel på. Kolla noga efter skador/sprickor i nav(fläns) och fälg!
Jag skruvar på ekern men den blev bara mer spänd till en början, nu händer inget mer när jag skruvar. Tror den har fått en smäll och är lite böjd.

Hjulet är dock inte mycket skevt.

1630925869677.gif

Det här inlägget missade jag! Jag hittar heller ingen "Mr Mr" i Happys medlemslista.

@Tomcat1 var fick du de där frästa och vad kostade det?

@Tomcat1 var fick du de där frästa och vad kostade det?

"Nisse" i Klippan gav mig ett pris om 1500:- men fakturan påvisade sedan 3250:-

Efter min invändning mot den fakturan fick jag det här svaret.

"Nä du betalar allt. Du frågade aldrig om pris på scanningen och ritnings jobbet så gjorde det efter de timpris. Sen frågade du om jag kunde tillverka de och då fick du priset för 1500 för att tillverka dom"

Hans svar till mig när jag frågade vad de kostade innan var såhär. "Kan göra de för 1500kr."

Men det här felet måste absolut ligga på mig såklart!

A(x)déns Mek. & M-sport AB

Och i framtiden kommer jag att tillverka mina egna metall-bitar.

Senast ändrad:
Oj! Ja, då hojar jag ned till Västberga och frågar dem vad de tar för att scanna, rita och tillverka dem! Tack för input!

Ändras placeringen av kasetten på ett 142mm nav mot ett 135mm? Är det inte bara axeln som går längre ut?

142 mm och 135 mm är samma navstandard, bara andra axelstandard. På nav som man kan konvertera med endcaps är placeringen av allt samma. Men på olika nav kan det skilja sig lite.

Blir inte riktigt klok på vilket vevlager jag ska köpa, har precis plockar ner min vardagscykel för renovering. Då vevlagret har stått i vatten ett tag (https://happyride.se/forum/threads/...ket-vaerre-traden.3685597/page-5#post-4014595) så är det helt slut.
På det gamla står det BB-CS20, 73, BC 1.37x24. När jag söker liknande vevlager så ska man välja axellängd, mäter axeln på mitt till ca 129mm men det måttet finns ju inte när jag ska handla.

Vad ska jag ha för axellängd på vevlagret?

Dagens dumfråga: hur mycket långsammare blir man av fladdriga kläder? Nån happyfysiker som kan presentera lite siffror?
Fast det är ju inte helt comme il faut med tajta kläder i skogen, utom kanske för de mest extrema xc-cyklisterna. Man får välja: kapa ett par sekunder eller se bra ut. ?

Kolla i så fall först vilket vevparti du har tänkt dig. Det brukar speca vilken längd på vevlagret som passar så att du får lämplig kedjelinje. Eftersom du byter vevparti så kanske du behöver annat vevlager än som satt på tidigare.
Behåller till en början de tredelade vevarna men monterar bara en klinga i mitten är min tanke.
Eller tänker jag fel?

Är ett gammal Deore XT vevparti.

Tillbaka
Topp