Frågor man inte vågar ställa, egentligen....

Vad för behållare kan man använda till aceton utan att den löses upp?

Edit: Gissningsvis någon form av plast då flaskan är gjort av plast men är det skillnad på olika?

Köpte mig en begagnad Specialized Diverge. Den har mekaniska skivbromsar, fabrikat TRP Spyre C. Tänkte byta belägg och vill såklart gärna ha något med bra bett. Har förstått att kompressionsfria höljen och bra vajrar gör gott, men tänkte börja med beläggen.

Dugerr Shimano standard eller har någon ett riktigt dundertips i beläggdjungeln? ?
Trickstuff har belägg i olika hårdheter. DH beläggen ger grymt bett men kort livslängd. Galfer lär ha bra belägg också.

Alltså jag blir inte riktigt klok på olika vevlagerstandarder.
Jag har en hoj med fyrkantsvevlager, så vanligt gängat (bsa?) 68 mm. Har även ett vevparti för bb30 liggandes. Finns det någon chans att få in det vevpartiet i ramen genom att byta vevlager eller är det helt kört?

Alltså jag blir inte riktigt klok på olika vevlagerstandarder.
Jag har en hoj med fyrkantsvevlager, så vanligt gängat (bsa?) 68 mm. Har även ett vevparti för bb30 liggandes. Finns det någon chans att få in det vevpartiet i ramen genom att byta vevlager eller är det helt kört?
de e kört. Eller om du svarvar ut ramen så att du kan trycka in ett kullager. Då kommer det funka!

Försökte traggla igenom men det ser ut som om de bara vill sälja ett vanligt bb30evo lager?
Bläddrade också igenom och jag tycker det verkar som att det går. Det är en sån här:

Känns spontant dyrt för det jag var ute efter. Mekar en superbudgethoj och undersöker alternativ till nuvarande vevparti eftersom en pedal sitter som berget (fått tips om det tidigare i tråden men inget verkar hjälpa).
För de här pengarna kan jag nästan lika gärna skaffa ett nytt vevparti och ett basic HTII som jag är mer van att jobba med. Eller andra fyrkantsvevar så klart.

Bläddrade också igenom och jag tycker det verkar som att det går. Det är en sån här:

Känns spontant dyrt för det jag var ute efter. Mekar en superbudgethoj och undersöker alternativ till nuvarande vevparti eftersom en pedal sitter som berget (fått tips om det tidigare i tråden men inget verkar hjälpa).
För de här pengarna kan jag nästan lika gärna skaffa ett nytt vevparti och ett basic HTII som jag är mer van att jobba med. Eller andra fyrkantsvevar så klart.
Blir inte lagren väldigt små om man skall få plats med en 30mm axel? Vad var felet med 24....

Går det att hitta damcykel utan fotbroms för rimliga pengar? Som i samma pengar som en vanlig tralla.
Vad ska man söka efter? Utflykt till Köpenhamn som gäller?

Går det att hitta damcykel utan fotbroms för rimliga pengar? Som i samma pengar som en vanlig tralla.
Vad ska man söka efter? Utflykt till Köpenhamn som gäller?
Klart det finns men tror det är svårt att slå en 3-växlar fotbroms eftersom det är en billig och robust konstruktion. Ska man ha fälg/skivbroms till samma pris måste man spara in någon annanstans. Därför är de betydligt mer sällsynta i den lägre prisspannet.

Men det finns ju tex:

Klart det finns men tror det är svårt att slå en 3-växlar fotbroms eftersom det är en billig och robust konstruktion. Ska man ha fälg/skivbroms till samma pris måste man spara in någon annanstans. Därför är de betydligt mer sällsynta i den lägre prisspannet.

Men det finns ju tex:
Kona Coco är nog en klassiker i segment? Men finns fler liknande om du kollar runt lite. Kanske för dyr? Eller, jag vet inte vad en vanlig ”damtralla” kostar.

Där fanns ju lite! Coco är precis som jag tänkte mig och också ungeför så dyr som jag kunde tänka mig. En Monark Karin kostar 4500 om man har tur så det är väl där budget ligger med korg och pakethållare monterat.

Det är mindre än 2km till skolan så budget & kvalitet blir efter det.

Trekkingcykel verkar inte gångbart på svenska begagnatmarkaden men trekking fahrrad 28 zoll damen verkar funka bättre på ebay

Där fanns ju lite! Coco är precis som jag tänkte mig och också ungeför så dyr som jag kunde tänka mig. En Monark Karin kostar 4500 om man har tur så det är väl där budget ligger med korg och pakethållare monterat.

Det är mindre än 2km till skolan så budget & kvalitet blir efter det.

Trekkingcykel verkar inte gångbart på svenska begagnatmarkaden men trekking fahrrad 28 zoll damen verkar funka bättre på ebay

Frun letar efter en lite bättre cykel till stan än hon har nu. Vi tittade på Coco som är perfekt, förutom att den är lite för dyrt och stöldbegärligt för att parkera i stan.

Frun letar efter en lite bättre cykel till stan än hon har nu. Vi tittade på Coco som är perfekt, förutom att den är lite för dyrt och stöldbegärligt för att parkera i stan.
Ja, den är för dyr att ställa på skolan. Jag är mest intresserad av begagnat men svårt att hitta & söka. "dam räser" ger konstigt nog i alla fall lite resultat....

Hon kan så klart cykla med fotbroms, det fungerar bra för mig. Det är bara ett väldigt fumlande med pedalerna för att komma igång i backen utanför vårt hus.

Jag har idag 34x46 klingor fram på min landsvägshoj. Funderar på att byta stora klingan till 52. Blir det för stor skillnad mellan 34 och 52 så att det blir problem vid växling?

Jag har idag 34x46 klingor fram på min landsvägshoj. Funderar på att byta stora klingan till 52. Blir det för stor skillnad mellan 34 och 52 så att det blir problem vid växling?

Beror på vilken framväxel du har men de flesta klarar 16 eller 17 kuggar.
Så det är ett gränsfall.

Nå,ja, sen ska ju bakväxeln också hänga med…

Det berör också på vilken vevparti du har. På flera Shimano vevpartier växlar bara när stora drevet är gjort för precis den kombinationen med mindre drevet. Då kan man inte byta drevstorlekar, förutom när man byter båda.

Snabb fråga, kan man byta en storklinga på Ultegra 11sp utan att demontera hela vevpartiet, vevar och eller pedaler?

Frågan på allas läppar, tror ni en 5120 fungerar med en 3x LX?
Det är bara stora minus lilla som spelar roll?

Funderar på hur jag ska få alla cyklar som ska gå på trainer att gå på samma kassett. Kortsiktigt är kanske 8s bättre? Å på lång sikt är vi alla döda. Blir bara en jämrans massa 8s kassetter kvar på andra sidan.

Upptäckte att en eker hade fått en smäll och var lös och skev. Spände den men får inte hjulet helt rakt. Har inte försökt så mycket men det känns svårt att avgöra om man skruvar åt rätt eller fel håll på ekrarna eftersom jag inte har nåt verktyg för riktning. Det märks inget när jag cyklar, tar inte i någonstans och känns inte konstigt. Är det bråttom att åtgärda eller kan man vänta tills det blir sämre cykelväder med att lämna in den?

Kör ni gänglåsning på top cap-skruven eller de som klämmer åt styrstammen över gaffelröret? Har dragit åt med momentnyckel men det började glappa i skogen idag.

Kör ni gänglåsning på top cap-skruven eller de som klämmer åt styrstammen över gaffelröret? Har dragit åt med momentnyckel men det började glappa i skogen idag.

Har du star-nut eller expander? Tror inte att min skruv aldrig har lossnat, men min superlätta expander glider upp i gaffelröret.

Nej, men skruvarna i stammen brukar vara precoatade på de stammar jag köpt. Är de inte det så kan det väl vara vettigt med svag gänglåsning där tänker jag. Aningen oväntat att de lossnar, men gör de så är det väl bara att plocka fram flaskan.

Tillbaka
Topp