Ursäkta men nu har jag läst föreskrifterna på Nacka reservatet och där står så här:
I reservatet är det förbjudet att: 6. cykla inom området, förutom på anlagd väg och stig, dock ej elljusspår (föreskriften gäller inte inom Stockholm stads del av reservetet).
Jag får de föreskrifterna till att det är i Nacka man bara får cykla på anlagd väg eller stig och i Stockholms del gäller inget förbud alls.
Stavfelet på reservatet ovan är från länken nedan.
Älskat kommunalt tätortsnära naturreservat som du når med kollektivtrafik från Stockholms city. Här kan du cykla, orientera, åka skidor och skridskor, fiska, bada, paddla kanot och plocka svamp och bär. Du kan också ströva runt på de många små eller stora stigarna och upptäcka flera sjöar.
www.lansstyrelsen.se
Men i reservatskartan så myllrar det av stigar som då tolkas som anlagda då de är inritade... eller?
Allt går att tolka men det jag tycker man skall ifrågasätta är däremot vad är syftet med reservatet eller alla reservat. Jag tror att den ursprungliga iden för de flesta reservat är att man vill ha en natur för folket att vistas i och inte bygga där.
Fundera på det och ha det!