Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är klart att det passar dig att vara så generaliserande. Hade du noterat det jag skrivit hade du förstått de väsentliga skillnaderna som föreligger.Tycker jag var väldigt tydlig tidigare, anser man att det finns behov att göra sig av med en grupp brukare (eller alla) så ska man ha möjlighet att göra det om omständigheterna kräver det.
Om sen skogsmullarna, MTB-cyklisterna eller Jeep-förarna tycker sig vara överkörda av byråkratins godtyckliga regler så tycker jag inte civil olydnad är rätt väg att gå, för rättfärdigar man det för en grupp så rättfärdigar man det för alla.
Hyckleriet ligger i att man själv anser sig ha rätt att värna om sitt behov men inte ge andra samma spelrum.
Nej, det är inte hyckleri. Man kan tycka att reglerna är för hårda mot fildelning och ändå tycka att polisen ska få agera hårt mot nätpedofiler. Man kan tycka att ett regelverk med förbud författat innan MTBn uppfanns är otidsenligt och ändå tycka att eMTB borde förbjudas.
Vad gäller civil olydnad så handlar det om att man gör ett aktivt ställningstagande i en fråga och är beredd att ta ett eventuellt straff för det.
Det är klart att det passar dig att vara så generaliserande. Hade du noterat det jag skrivit hade du förstått de väsentliga skillnaderna som föreligger.
Sedan tror jag inte vi är överens vare sig om när och hur man bör följa myndighetsbeslut, eller om huruvida eMTBs borde finnas i skogen eller ej.
Men vi kan inte alla vara överens, tydligen. :)
Det kommer aldrig finnas vettiga argument för eMtb i skogen. ?Nej jag håller med, inget vettigt har framkommit.
Backar bandet till "Ser fram emot trådar där ”är vi tillräckligt många så kan dom inte förbjuda oss” och ”nu skiter jag i reglerna och kör där jag vill” fungerar som vettiga argument för eMTB i skogen" och släpper det där.
Den tanken hade jag också för 20 år sedan när MTB var en nischföreteelse. Nu är jag mer kluven. Å ena sidan ploppar det upp roliga bikeparks här och där, å andra sidan har gemenskapen till viss del avtagit (man orkar inte lära känna alla när det är så många) och det känns också som att konflikterna blivit fler (om man får tro internet. Jag cyklar inte på särskilt befolkade ställen).
Nä, arbetar inte med att sälja hojar. Däremot har jag pågående cellgiftsbehandling för steg 4 lungcancer med 25% lunga samt diafragma borttagen.Oj . Den inställningen trodde jag bara dom som sålde mtbs hade . Men det kanske du gör ..
Jo, men exakt. Debatten från min sida (som jag skrev tidigare) handlar om de utan legitima skäl.Beklagar, hoppas din behandling går bra!
Jag tror att du kan vara säker på att vi alla som vill ha tydligare reglering mot eMTB ändå vill ha undantag för dem som har medicinska skäl för att få använda en eMTB.
www.instagram.com
Det är han som designat lederna i Lofsdalen. Träffade honom på stigen förra sommaren och han var VÄLDIGT taggad på elcykel.Angående elcykel och särskilt e-mtb så verkar det som att "alla" som propagerar givetvis kör "trimmat". Sökte på taggen "levolove" och detta bra exempel kom upp. Verkar vara från en riktig emtbprofil i Sverige.
Det går ju ruskigt snabbt på små stigar. Det är liksom inte Järvsö med byggda nedförs. Snubben verkar ha skills dock!
Min poäng är att de som behöver e-mtb verkligen inte för hjälp av de som propagerar för det.![]()
Niklas ByNiklas Skogh på Instagram: "En kvällssväng på helt nya stigar i Mohed komprimerat till 39sek, längsta utförsåket kommer helt (1,58) med en svajp, riktigt trevlig, kommer att återkomma 😊 #mohed #mohedmtb #mohedmtbarena #skogsmys #specialized
211 likes, 12 comments - byniklas_life July 2, 2021: "En kvällssväng på helt nya stigar i Mohed komprimerat till 39sek, längsta utförsåket kommer helt (1,58) med en svajp, riktigt trevlig, kommer att återkomma 😊 #mohed #mohedmtb #mohedmtbarena #skogsmys #specializedturbolevo #ohlinsmtb #haglöfs...www.instagram.com
Va, menar du att man utestängt/förbjudit vandrarna fr att vara på cykelleden? Usch, det är ju att inskränka allemansrätten!Lofsdalen är ju jättebra anpassat för eMTB. Stenhårda leder upp och där det är brant har man separerat vandringsleden och MTB-leden. Lite surhål här och där, speciellt upp mot toppen men det är säkert något man jobbar på.
Det är rejält jobbigt att trampa upp och elcykel är nog en bra möjlighet för mindre vana turister att orka hela vägen.
Nedfarten är ju välbyggd med berms, hopp och spång. Vandring är förbjuden på leden ner och skyltad så också.
Man har alltså byggt bort en stor del av risken för konflikt med vandrare och även det mesta av hårt slitage.
Bikepark är en sak, men här låter det som att det är helt vanliga leder på fjället. Varför ska vandrare kunna förbjudas på en cykelled när det ylas i högan sky om nån försöker sig på det motsatta? Naturstigar har jag inte hört att nån vill förbjuda cykling på, däremot vandringsleder (som dock säkert för ögat ibland kan se ut som en naturstig iom att vandrare sällan har behov av att bygga hopp, berms och annat).Om du inte förstår skillnaden mellan en sådan anläggning och naturstigar kanske du kan fundera lite över avsaknaden av upprörda röster att cyklister inte är välkomna på gocartbanor och i hästhagar.
Jag har absolut inga problem med att det ordnas leder med dedicerat syfte (markägartillstånd, skyltning, ev markarbeten, etc), det jag vänder mig emot är de dubbla måttstockar som en del här verkar ha att det är helt ok åt ena hållet men inte åt det andra.Det är väl inte så klurigt att förstå. Man har byggt leder för MTB och det skulle vara farligt och tråkigt för folk att vandra där. Vandringslederna finns ju fortfarande och på vissa bitar så delar man.
Men skulle man ha byggt en slinga runt parkeringen för MTB så skulle ju folk fortfarande cykla på vandringslederna och det är väl ungefär det som teoretiskt verkar hända i Stockholm.
Naturstigar har jag inte hört att nån vill förbjuda cykling på, däremot vandringsleder (som dock säkert för ögat ibland kan se ut som en naturstig iom att vandrare sällan har behov av att bygga hopp, berms och annat).
Nej, det är inte hyckleri. Man kan tycka att reglerna är för hårda mot fildelning och ändå tycka att polisen ska få agera hårt mot nätpedofiler. Man kan tycka att ett regelverk med förbud författat innan MTBn uppfanns är otidsenligt och ändå tycka att eMTB borde förbjudas.
Vad gäller civil olydnad så handlar det om att man gör ett aktivt ställningstagande i en fråga och är beredd att ta ett eventuellt straff för det.
Ja, det reagerade jag också på, och tänkte att det kanske var det som var meningen när man skrev att man vill styra merparten av cyklisterna till uppmärkta leder. Men så här lät svaret på en direkt fråga:Står ju iaf ej cykling på SL och motionsspår. Men inget på annan stig ...
Tyvärr fel. Större delen ligger i Nacka kommun, men hela reservatet ägs och förvaltas av Stockholms stad.Stockholms stad äger inte hela nackareservatet.
Verkar stämma. Stockholms stad äger hela reservatet, Erstavik äger den del som inte är reservat.Tyvärr fel. Större delen ligger i Nacka kommun, men hela reservatet ägs och förvaltas av Stockholms stad.
hellasgarden.se
Nej, Erstavik äger marken öster om reservatet.Har Stockholms stad köpt Erstavik idag eller vad har jag missat?
Nackareservatet är ett av landets mest välbesökta friluftsområden. Huvuddelen av Nackareservatet ligger i Nacka kommun och en mindre del i Stockholm.
All mark i reservatet ägs och förvaltas av Stockholms stad. Här finns många naturtyper och ett rikt växt- och djurliv.
Har du fått nån kläm på vilken mark som ägs av Erstavik och inte? Det är lite luddigt eftersom de skriver att "all mark i reservatet ägs av Stockholms stad" och samtidigt att Erstavik samarbetar med Nacka kommun för att hålla naturen öppen.Jaha, nu ser jag. Det är ju mest i Erstavik som jag hojar.. Trodde att Nackareservatet var större...
I stort sett allt öster om Nackareservatet tillhör Erstavik.Har du fått nån kläm på vilken mark som ägs av Erstavik och inte? Det är lite luddigt eftersom de skriver att "all mark i reservatet ägs av Stockholms stad" och samtidigt att Erstavik samarbetar med Nacka kommun för att hålla naturen öppen.
Är det inte bara toppen som blåst av på trädet till höger i bild och sedan ramlat ned på stigen?Visa bilaga 524970
”Cyklisterna förstör våra vackra naturreservat”…
Bild tagen i Årstaskogen i förmiddags.
Beundrar ändå engagemanget, och den här är ju i alla fall svår att missa och inte lika livsfarlig som vissa andra utplacerade hinder.
Är det inte bara toppen som blåst av på trädet till höger i bild och sedan ramlat ned på stigen?