Bornlikethis
Aktiv medlem
Frågor man inte vågar ställa, egentligen....
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
J kitDet beror på, är det nya reglage ur kartong med ok, så brukar oken vara förfyllda och muttern sitter redan i handtaget med en oliv bakom. Då är det bara ta bort gummiskyddet som hindrar slangen från att läcka, trycka in slangen tills det tar stopp, hålla den där och dra åt.
Shimano kallar det easy joint eller nåt sånt.
Beställde reglagen för sig och oken för sig. Både i manualen och här i exploderad vy verkar oliven vara förinstallerad men det kanske gäller när man köper reglage + ok och inte var och en för sig?Det beror på, är det nya reglage ur kartong med ok, så brukar oken vara förfyllda och muttern sitter redan i handtaget med en oliv bakom. Då är det bara ta bort gummiskyddet som hindrar slangen från att läcka, trycka in slangen tills det tar stopp, hålla den där och dra åt.
Shimano kallar det easy joint eller nåt sånt.

Går inte riktigt att avgöra okulärt. Spontant ser jag ingen oliv men läser på Bikewrench om folk som installerat en extra oliv och förstört reglagen just därför att när de är förinstallerade syns de knappt.Kolla om det sitter en oliv eller inte? Jag tror inte man ska gå på en sprängskiss. Glöm inte stifttet om/när du kapar
Går inte riktigt att avgöra okulärt. Spontant ser jag ingen oliv men läser på Bikewrench om folk som installerat en extra oliv och förstört reglagen just därför att när de är förinstallerade syns de knappt.
Jag installerar reglage, slangar och ok från scratch för första gången kan jag inte heller påstå att jag är helt bekant med den hydrauliska världen. Därför hamnade frågan i denna tråd.
Tack Jonte för hjälpen. Verkar vara så att det ibland sitter en oliv och ibland inte när får man inte riktigt veta. Om någon annan här på Happy råkat installera GRX reglage från scratch så får man gärna säga hur det ligger till :)Nu har jag aldrig sett en sådan men eftersom oliv är engångs så gissar jag vilt att om man skruvar av muttern så ser man om det ligger en lös oliv där.
Annars är det nog verkstad som gäller.
NB. Jag har som sagt aldrig sett en så visst kan de uppfunnit nåt jag inte begriper
Oken vet jag inte har någon oliv och inte är prebled.Skruva av svarta muttern i reglaget, kolla om det ligger en guldfärgad oliv därinne. Är oken fyllda med pin intryckt i slangen redan?
Om du behöver kapa slangen så klmmer du förvisso oavsett behöva ny pin och oliv.
Såg det ut sådär som på min bild? Fick inga oliver med reglagen, de kom med slangarnaKöpte mina GRX-reglage lösa och dom kom utan förinstallerad oliv. Låg lös i påsen tillsammans med en pin.
Det gjorde det nog. Att jag fick med både oliver och pins beror förmodligen på att jag köpte lösa reglage.Såg det ut sådär som på min bild? Fick inga oliver med reglagen, de kom med slangarna
Kör på nu. Tack alla för hjälpen!Det gjorde det nog. Att jag fick med både oliver och pins beror förmodligen på att jag köpte lösa reglage.
NejOm jag använder en ekerspänningsmätare, Räcker det med att ha samma spänning på ekrarna,
Jaeller ska man ha ett visst värde?
Det är nog så ja. I mitt fall kom allt fyllt med olja och pluppar man fick ta bort.Jag tänker som du Jonte, men försöker tänka efter före här. Varför ska man ha en oliv i reglaget om det inte finns en endaste droppe olja i? Kan det vara så att det gäller som i @MagerValp s fall att det gäller om reglagen/broms kommer tillsammans ok och slang?
Denna typ av info hittar man lättast hos Shimano Tech DocsHar ett par Shimano fälgbromsar (4700) som saknar skruven och plattan man använder för att fästa vajern.
Vad heter denna skruv/platta?
Så jag kan hitta rätt hos någon internethandlare.
Tack för tipset, uppskattas!Denna typ av info hittar man lättast hos Shimano Tech Docs
Kolla tex denna sprängskiss för BR-4700
Eller så provar du med en M6-skruv + bricka
Aha, som jag misstänkte.Tror inte det. Vinkel osv
Jag kollade på nån cotic eller Stanton. Där kunde man jämföra geo med olika gaffel. Finns väl några simulatorer också på webbenAha, som jag misstänkte.![]()
Jag kör en bit gummiduk (nerklippt) från Biltema som jag buntbandar fast runt sadelröret på min Ripmo. Inte så snyggt men diskret och fungerar tipp topp.Finns något smidigt skydd för bakhjulet som minskar mängden skit som hamnar på vevparti och drickaflaska? Kanske något bananformat som fästs i både kedjestag och sadelstag? Tänkte köra dubbla framgaffelflärpar annars på samma sätt som jag gjort på den heldämpade, men det kanske finns en snyggare lösning — är lite petigare med estetiken på HT:n :)
Visa bilaga 515088
Visa bilaga 515091
Om man byter från en 140 mm till en 120 mm framgaffel, alltså minus 20 mm, kan man då säga att centrum av vevparti hamnar ca 10 mm lägre?
Aaah, tusen tack! ?Den går ner med ungefär 20 * 0,9 * kedjestaglängden / hjulbas, där 0,9=cos(gaffelrörsvinkel). Det är 6 mm.
Det är utan sag. Med sag, så når du sitter på den, blir hamnar den 20 *0.75 * 0.9* kedjestaglängden / hjulbas lägre, där 0,75 är för 25% sag. Det är 4 till 5 mm.
Har funderat på det här. Någon som har någon aning om var man hittar ark av typ polypropylen eller vad det nu kan vara för plast de gör stänkskärmarna av? Samma som de där plastmapparna på jobbet fast lite kraftigare.Jag kör en bit gummiduk (nerklippt) från Biltema som jag buntbandar fast runt sadelröret på min Ripmo. Inte så snyggt men diskret och fungerar tipp topp.
Jag brukar köpa bordstabletter på Jysk som jag klipper till och fäster med buntband.Har funderat på det här. Någon som har någon aning om var man hittar ark av typ polypropylen eller vad det nu kan vara för plast de gör stänkskärmarna av? Samma som de där plastmapparna på jobbet fast lite kraftigare.
Har funderat på det här. Någon som har någon aning om var man hittar ark av typ polypropylen eller vad det nu kan vara för plast de gör stänkskärmarna av? Samma som de där plastmapparna på jobbet fast lite kraftigare.
Trainers brukar ha egna appar där man kan ställa in motståndet.Dagens fråga, idag kör jag trainerroad för att ställa resistance på trainern för att få ett vettigt motstånd på utvalda växlar - men skulle jag lila gärna kunna ställa detta från min edge 530?
Jag gör alltså utan erg och justerar resistance bara för att få t.ex. en viss målwatt på en viss växel.
Alltmer sällan att jag faktiskt kör TR workouts så det känns lite onödigt att betala ett årsabbonemang för att ställa resistance :) (och jag har ledsnat på att appen kraschar passet hela tiden när man byter mellan appar).
Går bra. Du kan ju även köra strukturerade pass från 530Dagens fråga, idag kör jag trainerroad för att ställa resistance på trainern för att få ett vettigt motstånd på utvalda växlar - men skulle jag lila gärna kunna ställa detta från min edge 530?
Jag gör alltså utan erg och justerar resistance bara för att få t.ex. en viss målwatt på en viss växel.
Alltmer sällan att jag faktiskt kör TR workouts så det känns lite onödigt att betala ett årsabbonemang för att ställa resistance :) (och jag har ledsnat på att appen kraschar passet hela tiden när man byter mellan appar).
Tack, tabletter är en bra ledtråd. Biltemas skärbrädor är tyvärr lite för små och lite för grova.Jag brukar köpa bordstabletter på Jysk som jag klipper till och fäster med buntband.
Men de är i tunnaste laget och går lätt sönder vid hålen för buntbanden.
Biltema har tunna böjbara skärbrädor som är tjockare och kanske håller bättre.