Är TREK ett bra cykelmärke?

Cyklar är inte riktigt som bilar. Bara för att något är Trek så är inte det bättre nödvändigtvis än ett märke som inte har lika mycket renommé. Trek tillverkar inte allt på själva cykeln utan växel- och bromssystem produceras av få företag som Shimano, SRAM, Campagnolo.

Förvisso tillverkar Trek komponenter som hjul, sadlar och styren mm under varumärket Bontrager. Och många av deras produkter är väldigt bra. Men om du har en begränsad budget så tror jag personligen att du får en bättre cykel från exempelvis Decathlon för 10 000 än en Trek för 10 000. Komponenterna på decathloncykeln är ofta bättre för det priset.

edit:
Om du exempelvis jämför dessa två cyklarna:
Trek , Decathlon

Trekcykeln har en Shimano Claris växelgrupp och mekaniska skivbromsar av enklare sort. Decathlon cykeln har den bättre växelgruppen Shimano 105 och "halvhydrauliska" skivbromsar

Senast ändrad:
Cyklar är inte riktigt som bilar. Bara för att något är Trek så är inte det bättre nödvändigtvis än ett märke som inte har lika mycket renommé. Trek tillverkar inte allt på själva cykeln utan växel- och bromssystem produceras av få företag som Shimano, SRAM, Campagnolo.

Förvisso tillverkar Trek komponenter som hjul, sadlar och styren mm under varumärket Bontrager. Och många av deras produkter är väldigt bra. Men om du har en begränsad budget så tror jag personligen att du får en bättre cykel från exempelvis Decathlon för 10 000 än en Trek för 10 000. Komponenterna på decathloncykeln är ofta bättre för det priset.

edit:
Trek , Decathlon

Trekcykeln har en Shimano Claris växelgrupp och mekaniska skivbromsar av enklare sort. Decathlon cykeln har den bättre växelgruppen Shimano 105 och "halvhydrauliska" skivbromsar
+1 !
Trek tillverkar inte heller ramen på de billigare cyklarna utan det gör Giant e.d.

edit:
Trek , Decathlon

Skulle säga att cyklar ÄR som bilar, en sämre utrustad modell från välrenommerat märke har sannolikt billigare komponenter än en modell från från ett märke som inte anses som premium för samma pris.

Precis som på bilar är det inte tillverkaren som står på klistermärket som konstruerat eller tillverkat många av komponenterna.

Skulle säga att cyklar ÄR som bilar, en sämre utrustad modell från välrenommerat märke har sannolikt billigare komponenter än en modell från från ett märke som inte anses som premium för samma pris.

Precis som på bilar är det inte tillverkaren som står på klistermärket som konstruerat eller tillverkat många av komponenterna.
Nja, byggkvalitet och materialval har en helt annan inverkan i en bil än på en cykel. Det vet alla som kört en premiumbil där allt känns solitt som ett kassaskåp även efter många år och mil jmf med många andra som knirkar och känns sladdriga redan när de är nya. Utbudet och kvalitetsnivån på komponenttillverkare är ju dessutom så mycket större där jmf med de som finns för cyklar.

edit:
Trek , Decathlon

Okej! Tack så mycket för ditt svar! Jag ska kolla in Decathloncykeln!

Annars kan man kolla på begagnat marknaden också! Jag köpte min första cykel för under 10, vart en Bianchi Impulso i alu med kol gaffel från 2016-17 med Shimano 105 gruppen. Otroligt fin instegscykel i min mening.
Ja vad smart! Och Bianchi är ju annars jättedyra. Men är det inte väldigt viktigt med bike-fit? Alltså att cykeln är anpassad precis för dig och det är ju svårt på den begagnande marknaden?!

Ja vad smart! Och Bianchi är ju annars jättedyra. Men är det inte väldigt viktigt med bike-fit? Alltså att cykeln är anpassad precis för dig och det är ju svårt på den begagnande marknaden?!
Det är sant att det viktigt att prova ut cykel efter person. Men å andra sidan är det ändå svårt att kunna köpa en ny cykel i butik. Oftast blir det ju att man skicka efter dem, och då är man ju i ett liknade läge. Förutom att man väl har garanti och bytesrätt om köper nytt.

Bianchi är dyra, men det är värt det! Stil kostar.

Handla cykel som du skulle köpa skor. Först tar du reda på ungefär vilken storlek du har, sen väljer du en som är "skön" sen köper du den du tycker är snyggast. Prisbilden på skor och cyklar är också ganska lik så har du en intern kompass för te.x när skor börjar bli o-värda så går den att använda på cyklar också.

Håller för med att med en begränsad budget är det mkt bättre att köpa udda märke för då blir det bättre komponenter. Trek har väldigt låg komponentkvalitet i förhållande till priset tycker jag ihop med Specialized.

Håller för med att med en begränsad budget är det mkt bättre att köpa udda märke för då blir det bättre komponenter. Trek har väldigt låg komponentkvalitet i förhållande till priset tycker jag ihop med Specialized.

Å andra sidan hänger andrahandsvärdet oftast med, så på en hel cykel (?) så jämnar det kanske ut sig.

Siktar man på begagnat som förstacykel tycker jag man bör ha en kunnig kamrat med.

Min Trek OCLV-ram är ”Handbuilt in Wisconsin” (står det iaf på den, och jag tvivlar att ett amerikanskt företag skulle våga ljuga om det...)
Men så är den 16 år gammal också.

Handla cykel som du skulle köpa skor. Först tar du reda på ungefär vilken storlek du har, sen väljer du en som är "skön" sen köper du den du tycker är snyggast. Prisbilden på skor och cyklar är också ganska lik så har du en intern kompass för te.x när skor börjar bli o-värda så går den att använda på cyklar också.
Medhåll. Har du en "normal" kropp kommer du antagligen ganska lätt att få rätt storlek. Är den mer onormal så riskerar du ändå att få fel. Fastnar du för cyklingen går det oftast att skruva lite eller byta styrstam osv om du vill justera. Nästa gång du köper cykel vet du mer om det är något särskilt du behöver. Viktigast är att fötterna når pedalerna och att händerna når styret. :)

Men om du har en begränsad budget så tror jag personligen att du får en bättre cykel från exempelvis Decathlon för 10 000 än en Trek för 10 000. Komponenterna på decathloncykeln är ofta bättre för det priset.

edit:
Trek , Decathlon

Visst får man ofta (alltid?) betala (onödigt) mkt för att få ett välkänt märke på cykeln.
Men den som endast jmf vilka komponenter det är på olika cyklar och välja utifrån det riskerar att lura sig själv, och i det här fallet kanske även andra.

Det är nämligen stor skillnad mellan ramarna i det här fallet, ta en sådan enkel sak som storlek, och för att kunna jämför används förstås stack ock reach
Decathlon cykeln, Triban RC520, har en min reach på hela 37,5 cm och en max reach på onödigt korta 38,6 cm enl geotabellen
Trek Domane AL 2 Disc har en min reach på 36 cm och även den en max reach på onödigt korta 38,5 cm enl geotabellen
Ingen av dem är särskilt lämplig för långa personer som tycker om att sitta utsträckta, men för en kort person kan det vara svårt att få till en bra sittställning på Triban RC 520 med en reach på hela 37,5 cm. En onödigt kort styrtapp riskerar att negativt förändra mkt av cyklingsupplevelsen, sådana justeringar bör man hålla inom 1-2 cm max.

Nej, Trek är inte ett bra märke. Det blir bara dyrt i längden. Tycker du ska lägga så mycket att det svider i plånkan, för sedan kommer det göra ont när du ska köpa pedaler, flaskhållare, plingklocka, slangar, pump, skor, kläder, hjälm glajjor, tempopinnar, ny styrlinda, väskor, dator, energisaker, resa till mallis, pucko, chokladboll, latte, räkmacka, ja det slutar aldrig.

Skulle skaffa mig en ny Trek Domane SL5 om jag hade råd, inte för att gamla är fel på men nya är bättre

Trek är fantastiskt bra både med komponenter, garanti och kundvård. Men det kostar därefter. För en budget på 10k hade jag köpt en begagnad. Och kolla passande storlek genom att googla runt som flera säger.

Trek är fantastiskt bra både med komponenter, garanti och kundvård. Men det kostar därefter. För en budget på 10k hade jag köpt en begagnad. Och kolla passande storlek genom att googla runt som flera säger.
Kundvård är det ju primärt butiken som står för, så det lär ju variera, speciellt för ett märke som Trek som säljs mer eller mindre ”överallt” (allt fr vanliga sportbutiker, över både mindre och större cykelhandlare/kedjor, till deras egen concept store).
Jag var efter nåt år inte så imponerad av den LBS där jag köpte min, och lät därefter en annan verkstad sköta servicen.

Kundvård är det ju primärt butiken som står för, så det lär ju variera, speciellt för ett märke som Trek som säljs mer eller mindre ”överallt” (allt fr vanliga sportbutiker, över både mindre och större cykelhandlare/kedjor, till deras egen concept store).
Jag var efter nåt år inte så imponerad av den LBS där jag köpte min, och lät därefter en annan verkstad sköta servicen.

Absolut är det primärt butiken som ansvarar för det. Men i mitt fall har jag varit i kontakt med TREK via chat och telefon. Där är de hjälpsamma och kunniga.

Garantier på exempelvis carbonhjul hanterar TREK direkt.

Oavsett märke man väljer så är LBS viktig. Så syna först vad det är för butik. Likt allt annat man köper idag.

Visst får man ofta (alltid?) betala (onödigt) mkt för att få ett välkänt märke på cykeln.
Men den som endast jmf vilka komponenter det är på olika cyklar och välja utifrån det riskerar att lura sig själv, och i det här fallet kanske även andra.

Det är nämligen stor skillnad mellan ramarna i det här fallet, ta en sådan enkel sak som storlek, och för att kunna jämför används förstås stack ock reach
Decathlon cykeln, Triban RC520, har en min reach på hela 37,5 cm och en max reach på onödigt korta 38,6 cm enl geotabellen
Trek Domane AL 2 Disc har en min reach på 36 cm och även den en max reach på onödigt korta 38,5 cm enl geotabellen
Ingen av dem är särskilt lämplig för långa personer som tycker om att sitta utsträckta, men för en kort person kan det vara svårt att få till en bra sittställning på Triban RC 520 med en reach på hela 37,5 cm. En onödigt kort styrtapp riskerar att negativt förändra mkt av cyklingsupplevelsen, sådana justeringar bör man hålla inom 1-2 cm max.
Jag vill inte på något sätt hävda att en väl vald lågprisram (med finare komponenter) är ett dåligt val som insteshoj.

Jag tror dock att det är viktigt att reflektera över vad @HåkanC skriver. I tillägg till det vill jag gärna skriva det något mer svepande men samtidigt kärnfulla: det är skillnad på ram och ram. Den skillnaden är inte alltid lätt att uppleva eller beskriva, men den finns där.

Jag vill också passa på att slå ett litet slag för de lägre grupperna. Senare Tiagra eller Sora är bra grupper. De har givetvis sina begränsningar i jämförelse med dyrare grupper. Men de är driftsäkra, hållbara och inte minst billigare att underhålla. Dessutom går det alltid att uppgradera komponenterna med tiden om det blir aktuellt. Personligen föredrar jag en bra ram med sämre komponenter än det motsatta. Med det sagt har jag hört mycket gott om exempelvis Decathlons ramar så kanske går det i någon mån att få både och.

En bikefit görs för övrigt förslagsvis hos någon som är duktig på (just) det. Det behöver inte innebära samma person som säljer en ny hoj.

Givetvis försökte jag inte mena att ram och gaffel inte spelar roll. Det gör den självklart. Men att en ram från ett känt märke, speciellt en av de billigare segmenten, är inte nödvändigtvis bättre än en från en mindre och/eller mindre erkänd tillverkare.

Treks toppramar är svårslagna men när det gäller de billigare kan jag spontant komma på bättre ramar och cyklar för samma pris men av mer oetablerade tillverkare.

Givetvis försökte jag inte mena att ram och gaffel inte spelar roll. Det gör den självklart. Men att en ram från ett känt märke, speciellt en av de billigare segmenten, är inte nödvändigtvis bättre än en från en mindre och/eller mindre erkänd tillverkare.

Treks toppramar är svårslagna men när det gäller de billigare kan jag spontant komma på bättre ramar och cyklar för samma pris men av mer oetablerade tillverkare.

Trek har dock också fina cyklar som inte kostar skjortan men det beror väl på vad man är ute efter, även de ekonomiska smärtgränserna varierar.

Kom då gärna med konkreta tips på dessa ramar
som är bättre och billigare än Trek Domane AL Disc
Själv är jag inte särskilt imponerad av Trek Domane, men det beror ffa på deras konstiga storlekar.

Det finns väldigt små skillnader mellan olika märken nuförtiden. 95% av prestanda ligger nu i komponenter. Typ i 2008 fanns det stora skillnader mellan heldämpade mtb ramar. T.Ex Santa Cruz eller Specialized var betydligt bättre än typ Scott eller Cannondale. Men nuförtiden skulle jag aldrig bry mig så mycket om vad mina favorita komponenter är monterade till. Det handlar om smak för det mesta och sen garanti villkor, kund support, tillgång till reservdelar. Trek ligger jätte bra där.

Kom då gärna med konkreta tips på dessa ramar
som är bättre och billigare än Trek Domane AL Disc
Själv är jag inte särskilt imponerad av Trek Domane, men det beror ffa på deras konstiga storlekar.

Syftet med mitt inlägg var framför allt att lyfta fram det faktum att komponenttillverkaren är samma för flera olika varumärken. Detta kan tyckas vara en självklarhet för någon som är insatt i cykelvärlden men för en utomstående så är det inte lika självklart. Vänner i min bekantskapskrets går till exempel och servar sina crescentcyklar hos crescentåterförsäljare för de tror att det fungerar som att serva en Toyota på en Toyotaverkstad. Mindre insatta personer kan få för sig att komponenterna tillverkas av cykelmärket i sig, vilket det oftast inte gör.

För att svara på din fråga:
Vad som konstituerar en bra cykel beror främst på ändamålet. Då det från TS:s sida ännu är vagt definierat, är det också svårt att veta utefter vilka parametrar ett bättre cykelval än Domane AL kan göras. Handlar det om komfortracer? Ska TS få plats med 35 mm däck? Ska cykeln raceas? Ska man använda den för cykelpendling?

Jag ser inte detta som en polariserad diskussion där man antingen är för eller emot Trek. Jag tycker du lyfter fram viktiga poänger i ditt inlägg om att ramgeometri, materialkvalitet och annat måste tas i beaktande. Hade jag utgått från mig själv och mina egna behov så hade jag valt en annan cykel i samma prissegment som exempelvis Rose Pro SL. Men det mitt val, och det är ju som sagt subjektivt.

Det finns väldigt små skillnader mellan olika märken nuförtiden. 95% av prestanda ligger nu i komponenter. Typ i 2008 fanns det stora skillnader mellan heldämpade mtb ramar. T.Ex Santa Cruz eller Specialized var betydligt bättre än typ Scott eller Cannondale. Men nuförtiden skulle jag aldrig bry mig så mycket om vad mina favorita komponenter är monterade till. Det handlar om smak för det mesta och sen garanti villkor, kund support, tillgång till reservdelar. Trek ligger jätte bra där.
Det är fortfarande stora skillnader på ramarna tycker jag. Det gäller väl framför allt kolfiberramarna, men det är skillnad i kvalitet mellan olika tillverkare. Skillnaden har visserligen minskat men finns fortfarande där. Frågan är dock vad man själv märker av och vad man är beredd att betala.

Det där om kundsupport, garanti och reservdelar håller jag med om. Det är värt några extra kronor för min del.

Hade jag utgått från mig själv och mina egna behov så hade jag valt en annan cykel i samma prissegment som exempelvis Rose Pro SL. Men det mitt val, och det är ju som sagt subjektivt.
Möjligen lite OT nu men Rose Pro SL och Rose Pro SL Disc ser super ut, det håller jag verkligen med om.

Det som stör mig lite som "allroundracer" är väl dock att jag inte tror att de har så bra clearance för däck och inte ens fästen för skärmar jag inte missförstår? Tvivlar starkt på att man tex får plats med 32 mm och skärmar, inte ens på disc modellen.

Nu är det iofs just jag som varit inne på allroundracer konceptet ett tag. Det handlar ju om vad man är ute efter. Rose var väl dessutom enbart ett snabbt exempel du tog.

Det är fortfarande stora skillnader på ramarna tycker jag. Det gäller väl framför allt kolfiberramarna, men det är skillnad i kvalitet mellan olika tillverkare. Gossar knäcker allt. Skillnaden har visserligen minskat men finns fortfarande där. Frågan är dock vad man själv märker av och vad man är beredd att betala.

Det där om kundsupport, garanti och reservdelar håller jag med om. Det är värt några extra kronor för min del.

Som en person som känner till flera halv proffsar kan jag säga rakt att det finns nästan ingen skillnad i bygg kvalité mellan olika ramar och framförallt ska man vara försiktigt med extra positiva omdome av grejer som är tillverkade i USA. Gossar knäcker allt från Fultyskar till premium amerikanerna. Xi brukar vara bättre utblidad och mer disciplinerad än Jeb eller Jose

Som en person som känner till flera halv proffsar kan jag säga rakt att det finns nästan ingen skillnad i bygg kvalité mellan olika ramar och framförallt ska man vara försiktigt med extra positiva omdome av grejer som är tillverkade i USA. Gossar knäcker allt från Fultyskar till premium amerikanerna. Xi brukar vara bättre utblidad och mer disciplinerad än Jeb eller Jose
Vilka du känner till är tämligen ointressant. Det mesta tillverkas i Asien idag så Xi eller Jeb är också ointressant i sammanhanget. Mitt inlägg som du har citerat skiljer sig från det jag skrev, men du kanske satt med mobilen och råkade skriva direkt i citatet istället för nedanför? Hur som helst är det skillnad på olika tillverkare och deras produkter. Vi lever i en marknadsekonomi som innebär att olika tillverkare väljare att fokusera på olika saker (pris, kvalitet, marknadsföring, osv). Alla vill sälja men har olika strategier, affärsmodeller, osv. Det resulterar i en mångfald av produkter med olika egenskaper som vänder sig till olika målgrupper.

Du får vara lika uprörd över ingenting (menade inget konstigt men du får varva upp hur mycket di vill då) som du kan tro i matknadsekonomi. Ditt val av cykel ram har mikroskopiskt påverkan på din slutlig prestanda. Det är subjektivt, det är smak och ideologi. Punkt slut. För att allt tillverkas långt bort från dig har du NOLL insyn hur det tillverkas och vad är verklig kvaitet på resultatet. Därefter är det högst sannolikt att du kan inte köra cykeln nära gränsen av dens möjligheter så det är skit samma om du köper Moots, Canyon eller Trek. SUBJECTIVE

Tror inte heller det är någon stor skillnad mellan olika märken, utan det är väl främst en fråga om tycke och smak. Men ändock borde skillnaden mellan olika ramar vara större än den var mellan stålramarna för 30 år sedan, då i princip alla hade samma Columbusrör. Nu finns det ju ändock rätt stor variation i design och olika lösningar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp