Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är 2019 Roadlite WMN AL SL 8.0 i storlek Medium.michaelk sa:@Sixten Fors, Bara nyfiken... är detta den tjej-specifika Roadlite eller den vanliga?
Sixten Fors sa:Det är 2019 Roadlite WMN AL SL 8.0 i storlek Medium.
Anledningen till WMN är att den har kortare sadelrör givet samma reach.
Denna har 460 mm sadelrör och 414 mm reach.
Canyon anser att den passar till 176-182 cm damer, min dotter är ca 163 cm och den passar perfekt med 60 mm styrstam :)
Herrmodellen:
XS. 442 mm sadelrör och 403 mm reach
S. 482 mm sadelrör och 415 mm reach
M. 522 mm sadelrör och 420 mm reach
Den med rätt reach har för långt sadelrör. Damramen var i detta fall bättre.
I exakt just detta fall är dam och herr M nästan exakt lika stora på längden (herr +1 mm).Kneecap sa:På en MTB med dropper kan jag förstå nyttan med kort sadelrör men vad spelar det för roll på en hybrid?
Håller med. Lätta, fina och snabba pendlingscyklar till rimliga priser :)michaelk sa:Har testat den ett antal ggr och måste säga det är snabb som pendlingshoj :)
Sixten Fors sa:I exakt just detta fall är dam och herr M nästan exakt lika stora på längden (herr +1 mm).
Dam har 460 mm sadelrör, herr 522 mm.
Jag vände på frågan, vad tillför +62 mm sadelrör i exakt just denna tillämpning?
Mitt svar till mig själv var: Inget!
Kortare är snyggare, ökad stand-over, lättare ram (?), mer flex i längre stolpe för bättre komfort.
Dessutom var aktuell damfärg snyggast enligt den som valde färg/cykel.
Nu blandade du nog ihop korten.Kneecap sa:Nu blandade du nog ihop storlekarna. Herr S är 1 mm längre och har 22mm längre sadelrör.Sixten Fors sa:I exakt just detta fall är dam och herr M nästan exakt lika stora på längden (herr +1 mm).
Dam har 460 mm sadelrör, herr 522 mm.
Jag vände på frågan, vad tillför +62 mm sadelrör i exakt just denna tillämpning?
Mitt svar till mig själv var: Inget!
Kortare är snyggare, ökad stand-over, lättare ram (?), mer flex i längre stolpe för bättre komfort.
Dessutom var aktuell damfärg snyggast enligt den som valde färg/cykel.
Men rent tekniskt inget argument alltså förutom flex i stolpen (med rätt stolpe borde det bli skillnad), vikten är nog inte så många gram
Estetiska argumenten köper jag rakt av. Knappt mätbart borde dammodellen bli lite styvare också.
Sixten Fors sa:Nu blandade du nog ihop korten.
M i dam/herr har samma hjulbas så när som på 1 mm, dam 1028 och herr 1029 mm.
De har samma kedjestag, bb-drop, gaffel och gaffelvinkel.
Alltså är herr 1 mm längre till styret, givet att styret sitter lika högt på båda, alltså spacers under herrstammen som kompenserar för skillnaden i styrhuvud/stack.
Canyon säger dam M 176-182 cm och herr M 178-184 cm för att de är lika stora så när som att herr är 1 mm längre.
Herr Small har samma kedjestag, gaffel, gaffelvinkel men 12 mm kortare hjulbas än herr M, 11 mm kortare än dam M. Därför säger Canyon 168-178 cm för herr S. För att det är en mindre cykel.
Jag ville inte ha en mindre och kortare cykel. Jag ville ha en lika stor och lång cykel. Med 460 mm istället för 522 mm sadelrör.
Dam har dessutom ½ grad brantare sadelrör vilket jag såg som ytterligare en fördel.
Trust me, jag har både tänk och räknat. Rätt.
Jag orkar inte alltid förklara exakt allt som jag tar hänsyn till när jag tänker, med resultat att du inte kan hänga med. Ta inte för givet att jag har fel bara för att du inte får ihop det, du saknar information och gissar fel.
Sixten Fors sa:Det är 2019 Roadlite WMN AL SL 8.0 i storlek Medium.
Anledningen till WMN är att den har kortare sadelrör givet samma reach.
Denna har 460 mm sadelrör och 414 mm reach.
Canyon anser att den passar till 176-182 cm damer, min dotter är ca 163 cm och den passar perfekt med 60 mm styrstam :)
Herrmodellen:
XS. 442 mm sadelrör och 403 mm reach
S. 482 mm sadelrör och 415 mm reach
M. 522 mm sadelrör och 420 mm reach
Den med rätt reach har för långt sadelrör. Damramen var i detta fall bättre.
Skulle gissningsvis utmynna i ett jävla tjafs om optimal bryggtemperatur, malgrad, bönsort, rostning etc.Örjan Lax sa:Herr S och herr M borde ses över en kopp kaffe. ?
Sixten Fors sa:Jag vet. Jag skrev "den med rätt reach" och utelämnade vilken storlek jag avsåg.
Vilket du läste som den som är närmast 414 mm vilket är herr S med 415 mm. En rimlig gissning.
Rätt reach för mig är den cykel som har rätt reach vid samma höjd och rätt hjulbas, vilket är herr M.
Du saknade information och gissade fel. Vilket är rimligt.
Även herr S har längre sadelrör för övrigt.
Mitt inlägget var inte riktat till dig utan till den som jag pratade med, han behövde inte mer information än den som jag gav. Jag ville inte krångla till inlägget mer än nödvändigt genom att gå in på ytterligare detaljer.
Och nej, jag tänker inte göra en pudel för Dig bara för att du gissar fel i en konversation som jag har med någon annan.
Tack! Det kom för övrigt några lådor till från tüskland idag så arbetsdagen är inte slut ännu... ;)Morrisen sa:Snygg!!
Varför skulle ett brantare sadelrör vara en fördel på en pendlarcykel?Sixten Fors sa:Dam har dessutom ½ grad brantare sadelrör vilket jag såg som ytterligare en fördel.
Sixten Fors sa:Tack! Det kom för övrigt några lådor till från tüskland idag så arbetsdagen är inte slut ännu... ;)Morrisen sa:Snygg!!
1. Cykeln ovan är inte enbart en pendlarcykelHåkanC sa:Varför skulle ett brantare sadelrör vara en fördel på en pendlarcykel?
Vad har du satt fast på ramen i skruvarna för flaskstället? Ser ut som ett lås? Vilket?Johankman sa:Då var man med en Canyon :)
Blev en Roadlite 6.0. Blir förhoppningsvis lite rolig att cykelpendla till jobbet än med min treväxlade Skeppshult :D
Murdock sa:Vad har du satt fast på ramen i skruvarna för flaskstället? Ser ut som ett lås? Vilket?
ers sa:Några veckor gammal Neuron med ”fulhjulen” på...
Vad kör du för bredd på däcken?
Synd att man inte beställde Stoic2 tidigare, såg nu att de hade höjt priset en aning. Men den är fortfarande prisvärd. Hur upplever du Suntour gaffeln?Var ute och okynnescyklade och filosoferade över tillvaron denna tidiga söndagsmorgon med min nya Canyon Stoic 2 2021 med Deore 1x10 och har bytt till Ergon-sadel och grepp, samt ett par av den nya uppdaterade generationen av Nobby Nic SuperTrail 27.5x2.8"
Utrustad (just nu) med vintersäsongens slaskskärmar SKS Bluemels 75 U Long som ska demonteras om några dagar och få vila ett tag tills hösten kommer igen.
Byte till sänkstolpe och byte till ett par andra pedaler än de gamla (begagnade) halkiga Saint MX80 återstår på listan att göra närmast.
Visa bilaga 481145
Visa bilaga 481146
Nu är jag ingen gaffelfinsmakare eller expert, men på ren känsla är jag hittills positivt överraskad att den upplevs såpass stabil och vridstyv. Naturligtvis inte lika finkänslig och följsam för små ojämnheter som t.ex. en dyrare Fox34 men jag tänker köra på ett tag med denna och se hur den står sig när jag hunnit få lite fler timmar med den, och när den då är mer inkörd. Den låser i alla fall nästan helt stumt med vredet, vilket jag gillar vid långa stigningar på transportsträckor.Synd att man inte beställde Stoic2 tidigare, såg nu att de hade höjt priset en aning. Men den är fortfarande prisvärd. Hur upplever du Suntour gaffeln?