[OT] Dolomiterna

[OT] Dolomiterna
Jo jag vet att det är stort. Det är därför jag frågar om tips.
Hotell tack. Det är ju semester. :)

Bilagor

• dolomites_landscape_photography_trecime_1.jpg
    dolomites_landscape_photography_trecime_1.jpg
    300.2 KB · Besök: 251
[OT] Dolomiterna
Val Garderna är väl bra, linbanor åt olika håll om kommer ihåg rätt och rätt sida om ni kör ner dessutom rätt mysig by.

Sommartid har jag bara varit i Moena men då var det cykel som gällde.

[OT] Dolomiterna
Val Gardena är en dal med 3 byar, dock inte långt isär. Det går bussar mellan byarna om bil saknas. Sassolungo och Sella Groupe/Piz Boe (Passo Pordoi) är de vackraste bergen i området med linbanor och vandring. Har varit där både vinter och sommar.
Har varit i Cortina och visst är det mäktigt, men inte befolkningen är betydligt mer snobbiga än i Val Gardena.

[OT] Dolomiterna
Är riktigt fint bort mot Drei Zinnen/Tre Cime di Lavaredo. Se t.ex. https://happyride.se/forum/read.php/1/3265503/3267922#msg-3267922

Angående hotell har jag bara bott på Grand Hotel Misurina och takhöjden i det rummet jag hade där gick inte att klaga på. Var säkert fyra meter upp till taket. Dessutom gillar jag att de inte klagade på att jag ville ha cykeln på rummet. Kanonfint läge vid Lago di Misurina. Finns lite bilder i denna tråd https://happyride.se/forum/read.php/1/2196254/2198171#msg-2198171 (slutet av första inlägget samt början på andra inlägget med bilder). Tror inte att det är så mkt liftar där, men jag har fått för mig att det går bussar upp till t.ex. Rifugio Auronzo.

[OT] Dolomiterna
Väcker detta till liv igen.
Vi var här i juli 2018. Heeelt fantastiskt vackert!
Och maten. Och människorna. Och vyerna!

Nu planerar jag inför sommaren och det blir Dolomiterna igen. Man skulle ju kunna bo i Selva, Val Gardena igen men det finns ju fler fina byar i området. Några nya rekommendationer?

Bilagor

• 20180716_100337.jpg
    20180716_100337.jpg
    859.1 KB · Besök: 144
  • 20180716_121421.jpg
    20180716_121421.jpg
    819.9 KB · Besök: 161
  • 20180716_121129.jpg
    20180716_121129.jpg
    854.5 KB · Besök: 161
  • 20180714_115952.jpg
    20180714_115952.jpg
    605.1 KB · Besök: 160
  • 20180716_102738.jpg
    20180716_102738.jpg
    862 KB · Besök: 153
[OT] Dolomiterna
Seiser Alm/Alpe Siusi är ju fint. En hel del skidlandslag brukar ju vara där på läger, både på försäsong och under säsong.

Som jag skrev ovan så är ju Drei Zinnen/ Tre Cime di Lavaredo fint och i vid Lago di Misurina finns ju en hel del hotell. Kanske inte lågbudgetställen direkt. En annan möjlighet är ju Sexten där en bekant tyckte det var fint att bo för att vandra söderut ner mot Drei Zinnen.

[OT] Dolomiterna
Seiser Alm/Alpe Siusi är ju fint. En hel del skidlandslag brukar ju vara där på läger, både på försäsong och under säsong.

Ja, riktigt fint! Jag firade smekmånaden där i senvinter. Åkte längd med folk i bikini på gräset bredvid :)

Jag tycker om Val Badia. Små byar och fina vyer. Vi bodde i Colfosco, framförallt för att det ligger strategisk för cykelturer. För att vädra är Col de Locia riktigt imposant och vackert.

[OT] Dolomiterna
När jag var där och bilade bodde jag i Canazei, och körde rundturer därifrån.
Eller oxå kan man göra research på riktigt spektakulära vandringsturer man vill göra och refugios att bo på, och utgå från det...

Edit: Finns säkert en massa guidebooks att köpa, med fina 1 el 2 el 3 osv dagars turer i Dolomiterna. Finns även några etablerade långdistans veckoturer som går mellan Refugios.

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Jag har cyklat igenom Val di Fiemme och Val di Fassa ett antal gånger och min känsla är att de flesta byar där är rätt turistiska. Har även hört av personer som turistar i trakterna under många år att de tycker de dalarna i viss mån är ”förstörda”.

[OT] Dolomiterna
Jag har ingen erfarenhet av att bo i byarna där men jag tänker att det finns en viss skillnad på en by där det finns boenden men där det inte är helt fokuserat på turister och de byar som i stort sett bara består av turistrelaterad verksamhet.

Sen behöver det absolut inte vara ett problem att bo i en turisthåla. Jag bodde t.ex. i Benidorm en vecka men det jag gjorde där var huvudsakligen åt och sov och resterande tid var jag och vandrade eller cyklade på ställen med huvudsakligen ytterst begränsad turistmängd.

[OT] Dolomiterna
Jag köper ofta restresor till Teneriffa , men precis som du ; jag BARA bor och äter frukost på mitt hotell. Efter frukost är jag långt borta därifrån , och "landar" tillbaka sena kvällar ;-)
Är jag med familjen , då hyr vi minsta ( billigaste ) bilen , och hittar fantastiska "pärlor" , ibland UTAN turister !

[OT] Dolomiterna
Stora delar av Dolomiterna lever till en stor del på turismen. Man jag tycker att det är mycket trevligare där en på de flesta badort i Medelhavet.

[OT] Dolomiterna
Klart ; en helt annat "klimat".

Cortina d'Ampezzo är dock lite speciell. Där kommer många rika italienare. För några år sen stoppade finansiella polis där alla Ferraris för att kontrollera om ägaren hade betalat skatt på alla sina inkomster. Många italienare, även några journalister, tyckte att det var orimligt (av polisen). Flera sålde sin Ferrari på den tiden.

[OT] Dolomiterna
Min läkare är en riktig italienare. Om jag nämner ibland att jag drömmer om att flytta till Italien ,
då skrattar han bara ;-)
Jag tror din läkare är klok och att man bäst njuter landet som gäst där. Man läser ju ibland om italiensk byråkrati och även om svensk sådan kan vara frustrerande så är mitt intryck att den italienska kan vara ett åtminstone par steg till på in i Kafkaland.

[OT] Dolomiterna
Ah, förklarar att jag inte kände igen det. Av de mer centrala dolomitpassen är det nog det "viktigaste" som ännu kvarstår på min att-göra-lista.

Edit: Nähä, kanske fortfarande risk att jag får skämmas över att jag inte känner igen det ...

Senast ändrad:
[OT] Dolomiterna
Varierar nog. Jag skulle inte åka före juni, men det händer ju att girot passerar i slutet av maj och det ser ut att vara helt OK väder. Sen är det ju också höjdberoende. För de riktigt fina vyerna ska man dock oftast upp över 1500 möh, och inte sällan närmare 2000 möh.

[OT] Dolomiterna
Alla mina ( Dolomiterna ) bilder heter ; Recovered_jpg_file (4356) jpg ETC.
Vet INTE ens datum ;-)
Gissar juli-juni

NEJ , vänta ! 2004.07.28 ( står på själva bilden ) :-)))
Då är det RIKTIG sommar !

[OT] Dolomiterna
Passo Gardena , Valles , S.Pellegrino , Costalunga , Fedaia , Di Lavaze , Pordoi , Rolle och Gardeccia
Min lista vad jag kommer på nu (om man följer definitionen härifrån vad gäller utbredningen på Dolomiterna):
Erbe, Plose, Pinei, Gardena, Sella, Pordoi, Costalunga, Nigra, Pampeago, Lavazè, Oclini, Pramadiccio, Manghen, Pietralba, Gardeccia, Val San Nicolo, Valles, San Pellegrino, Fedaia, Valparola, Falzarego, Furcia, Plan de Corones, Cimabanche, Misurina, Tre Croci, Cibiana, Duran, Staulanza, Giau, San Lugano, Prati Kohl, Cauria och Alpe Siusi.

Tillbaka
Topp